Gå til innhold

Redd 3 åring. Er dette greit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 

Jeg må bare spørre hva folk synnes om dette. Jeg kjenner ett par som har en gutt på 3 år. De har med hensikt valgt å ikke sende han i barnehagen. Av gud vet hvilken grunner... og det kan for så vidt være greit. Men denne gutten blir passet på av ei eldre tante mens foreldrene er på jobb. Barnet er altså alene med en voksen hele dagen. 

Det som merkes er at denne gutten er veldig redd for fremede. Kan skjønne når det gjelder nye voksne. Men barnet er redd for å leke der det er andre barn. F.eks en lekeplass eller lekeland. Mens alle andre barn raser rundt og har det gøy, klistrer denne gutten seg fast til foreldrene. Til og med når de prøver å være med å leke, så nekter barnet. 

Kan si at barnet ikke har en diagnose eller noe slikt. Helt normal unge. Det er bare denne redselen og mangelen på sosialisering. Årsaken til dette er jo at barnet er veldig isolert på en måte og dermed redd for alt og alle. 

Hva tenker dere om dette? De har hele tiden hatt muligjet til barnehagen men neiii da... 

Kan hende jeg overanalyserer dette..

Anonymkode: 8ac57...5f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem er du, i forhold til dette barnet? 

• Liker 2
Gjest GiftMann38
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Bingo.

Skrevet

Noen barn er jo bare sånn, uavhengig om de går i bhg eller ikke. Hvorfor er du så opptatt av at de velger å ikke ha barnet i bhg?

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke barnehageplikt i Norge. Så det har du svaret ditt.

• Liker 8
Skrevet

Noen barn er sjenert, så det i seg selv er ikke så alarmerende, men at barnet ikke søker noe som helst kontakt med andre barn over tid og bare vil være hos voksne er ikke heldig.

hvordan er utviklinga ellers til dette barnet da? Språk? Samspill med voksne? Blikkontakt ? 

• Liker 1
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg må bare spørre hva folk synnes om dette. Jeg kjenner ett par som har en gutt på 3 år. De har med hensikt valgt å ikke sende han i barnehagen. Av gud vet hvilken grunner... og det kan for så vidt være greit. Men denne gutten blir passet på av ei eldre tante mens foreldrene er på jobb. Barnet er altså alene med en voksen hele dagen. 

Det som merkes er at denne gutten er veldig redd for fremede. Kan skjønne når det gjelder nye voksne. Men barnet er redd for å leke der det er andre barn. F.eks en lekeplass eller lekeland. Mens alle andre barn raser rundt og har det gøy, klistrer denne gutten seg fast til foreldrene. Til og med når de prøver å være med å leke, så nekter barnet. 

Kan si at barnet ikke har en diagnose eller noe slikt. Helt normal unge. Det er bare denne redselen og mangelen på sosialisering. Årsaken til dette er jo at barnet er veldig isolert på en måte og dermed redd for alt og alle. 

Hva tenker dere om dette? De har hele tiden hatt muligjet til barnehagen men neiii da... 

Hvordan vet du dette? Har du også hjemmekontor? 

Anonymkode: 2fb02...efa

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

De har med hensikt valgt å ikke sende han i barnehagen.

Hvordan vet du det? Hvilken hensikt har de for å ikke la gutten gå i barnehage da?

Skrevet

barnet er redd for å leke der det er andre barn. F.eks en lekeplass eller lekeland. Mens alle andre barn raser rundt og har det gøy, klistrer denne gutten seg fast til foreldrene. Til og med når de prøver å være med å leke, så nekter barnet. 

Du har mye omgang med barnet og foreldrene, ettersom du vet alt dette?

• Liker 1
Skrevet

Det er bare denne redselen og mangelen på sosialisering. Årsaken til dette er jo at barnet er veldig isolert på en måte og dermed redd for alt og alle

Det kan jo ikke du vite!

• Liker 2
Skrevet

Barnevernet!! Ikke sant, Ts?

Anonymkode: 3d9a3...9f5

Skrevet

For noen nebbete svar du får Ts.

Skjønner godt at du lurer på om det er det beste for barnet å være så lite sammen med andre barn.

Foreldrenes valg får du vel ikke gjort noe med likevel, men skjønner deg.

Anonymkode: 8fc37...cf3

• Liker 3
Skrevet

Jeg var i barnehagen som lita. Men var veldig sjenert. Var sjenert, men skoleflink til jeg ble 19-20, så begynte det å gå seg til, og det ble enklere å snakke med fremmede. Hadde noen få venner jeg følte meg trygg med, og kom i kontakt med andre på MINE premisser. I dag er jeg ikke redd for å si fra om ting, men jeg er veldig glad for at jeg ikke ble tvunget til å leke med noen jeg ikke hadde lyst å leke med. Hadde heller ingen behov for oppmerksomhet, og var en "lytter" og "observatør" isteden.

Har høyere utdanning og mange gode venner i dag.

Anonymkode: 3baf3...21a

• Liker 2
Skrevet

Mitt barn på to år har gått i barnehage i ett år (begynte da hen var 10,5 måneder) og hen er også redd for fremmede. Hen er også kjempesjenert når vi treffer på naboene heller selv om de er veldig hyggelige og hen vet godt hvem de er. Ofte vil hen kun sitte på armen/fanget når vi er på aktiviteter og gjør ting, men inni seg kan hen oppleve at det er spennende, så det er ikke alltid samsvar mellom det man ser og opplevelsen inni barnet.

Er det flere fremmede barn på lekeplassen holder barnet mitt seg i nærheten av meg. Det kan også gjelde om kjente, jevnaldrende barn fra barnehagen kommer. Noen ganger vil hen at vi skal gå når det kommer andre til lekeplassen vi har hatt for oss selv en liten stund. Barnet mitt har aldri rast rundt på lekeplassen, men hen kan ha det gøy for det (på sine premisser). Og det til tross for at det er svært vant med å være sammen med andre barn i barnehagen.

Barnet mitt bruker gjerne et par timer på å bli varm i trøya når vi (hjemme hos oss) får besøk av noen hen ikke kjenner kjempegodt.

Barnet mitt er altså sjenert, og trives best når det ikke er så mange mennesker rundt hen. Hen blir ekstra stille og rolig når vi er ute. Jeg har ingen problemer med å forstå at barn kan være mer sjenert enn barnet mitt.

Når det er sagt, tenker jeg barn har godt av å møte andre barn, f.eks. i åpen barnehage. Jeg skulle ønske jeg kunne utsatt barnehagestart et år eller to, og vært mer sammen med barnet mitt. Hvordan vet du at barnet ikke treffer andre? Det kan jo hende at barnet går i åpen barnehage sammen med tanten sin eller treffer andre på andre arenaer. 

Anonymkode: 535ed...6d5

• Liker 3
Skrevet

Men kjære vene da.. 

1. Det er ikke obligatorisk å ha barn i barnehage 

2. Det er ikke bekymringsverdig at barn har dagmamma eller er hjemme med foreldre m

3. Det er helt normalt at noen barn er sjenerte. 

4. Det er kanskje foreldrene som tenker på at barnet har det mest komfortabelt hjemme. Barnet er 3 år. Man må ikke utsette dem for ukomfortable situasjoner bare for å forberede dem på at verden er ukomfortabel i seg selv. 

5. Nå må du gi deg. 

• Liker 2
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg gikk i barnehage og var en redd unge fram til jeg begynte på skolen. Gikk gradvis over. Jeg måtte ha voksenpersoner jeg stolte på der. 

Anonymkode: bb28c...3c9

Skrevet

Jeg gikk i barnehage. Var sjenert og redd fram til videregående ;)

Anonymkode: e8b4b...ff4

• Liker 2
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei. 

Jeg tenker at akkurat det er grunnen til at de ikke sender han k barnehagen.

Jeg er for barnehagen. Men jeg vet at voksne, som barn, er forskjellige. Noen er mer sjenert og redd enn andre. Noe elsker å være supersosial, herje og ha masse action rundt seg hele tiden, mens andre foretrekker å holde seg litt mer for seg selv og heler sitte å pusle for seg selv. Begge deler er helt normalt. Leos Lekeland er jo rene helvete med bråk og kaos. Og selv om det er hurra for de fleste barn, så kan jeg skjønne at noen barn skyr slike stedet som pesten.

Om dette barnet er veldig sjenert og kanskje på grensen til redd andre barn så er det viktig at han presses til å møte andre barn, men innenfor hans rammer. Å gå fast til en lekeplass med litt færre barn og heller konsentrere seg om at han henger med en eller to ander barn han er trygg på er en fin og myk start for å lære seg å omgåes andre barn.

Etterhvert kan han feks starte opp deltid i barnehagen for en myk start da det kan bli en voldsom overgang til å gå hjemme og starte rett i førsteklasse med en gjeng høylytte å rabiate 6 åringer. Men det får være opp til foreldrene og hva de mener er best for sin egen unge. Plutselig kan det løsne av seg selv med barnet. Han er tross alt bare 3 år.

Skrevet
1 time siden, BearMama skrev:

Jeg tenker at akkurat det er grunnen til at de ikke sender han k barnehagen.

Jeg er for barnehagen. Men jeg vet at voksne, som barn, er forskjellige. Noen er mer sjenert og redd enn andre. Noe elsker å være supersosial, herje og ha masse action rundt seg hele tiden, mens andre foretrekker å holde seg litt mer for seg selv og heler sitte å pusle for seg selv. Begge deler er helt normalt. Leos Lekeland er jo rene helvete med bråk og kaos. Og selv om det er hurra for de fleste barn, så kan jeg skjønne at noen barn skyr slike stedet som pesten.

Om dette barnet er veldig sjenert og kanskje på grensen til redd andre barn så er det viktig at han presses til å møte andre barn, men innenfor hans rammer. Å gå fast til en lekeplass med litt færre barn og heller konsentrere seg om at han henger med en eller to ander barn han er trygg på er en fin og myk start for å lære seg å omgåes andre barn.

Etterhvert kan han feks starte opp deltid i barnehagen for en myk start da det kan bli en voldsom overgang til å gå hjemme og starte rett i førsteklasse med en gjeng høylytte å rabiate 6 åringer. Men det får være opp til foreldrene og hva de mener er best for sin egen unge. Plutselig kan det løsne av seg selv med barnet. Han er tross alt bare 3 år.

Skulle gjerne gitt denne flere likes, men hadde bare en. 

Anonymkode: e8b4b...ff4

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...