Gå til innhold

Ville du reagert på dette utsagnet? (mor om barnehagestart)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en bekjent i gaten. Har lenge reagert på at barnet hennes er så isolert, lite sammen med andre barn og ser blek og puslete ut. Mor har en fortid som rusmisbruker, men tror jo alt er ok nå, siden hun har dette barnet sitt. Barnet er to år.

Her en dag spurte jeg om ikke barnet skulle i barnehage snart? Mor sier da "Nei, jeg tør ikke ha h*n i barnehage, jeg er redd de finner noe så de vil ta h*n fra meg!"

What?! Hvordan reagere på slikt....hva ville du tenkt?

Anonymkode: 5ad6a...393

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det er unormalt. Og ja du gjør rett i å følge med. Om barnet isoleres så burde du kontakte BV. 

• Liker 25
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Hadde sendt bekymringsmelding til barnevernet, for her høres det ut til å være ugler i mosen.

Skrevet (endret)

Jeg hadde vel tenkt at hun var redd for akkurat det. Om hun er tidligere rusmisbruker så skjønner jeg at hun kan være skeptisk til overivrige pedagoger som skal "redde" alle barn.

Høres jo ut som du er greit på vei selv med å analysere hennes barn ve og vel - kanskje det ikke frister at 10 andre mødre i tillegg til deg skal granske henne og barnet.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 32
Skrevet (endret)
2 minutter siden, Zemira skrev:

Hadde sendt bekymringsmelding til barnevernet, for her høres det ut til å være ugler i mosen.

Seriøst 😮 du mener noe så sykt alvorlig som en bekymringsmelding til barnevernet er innafor med det grunnlaget TS har ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Drøyeste jeg har hørt!

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 20
Skrevet

Om jeg ikke husker helt feil, så følges hun med på av barneværtnet uansett når hun har vært rusmisbruker.

• Liker 6
Skrevet
3 minutter siden, Jr.Garcon skrev:

Seriøst 😮 du mener noe så sykt alvorlig som en bekymringsmelding til barnevernet er innafor med det grunnlaget TS har ?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

Drøyeste jeg har hørt!

En bekymringsmelding er ikke det samme som en dom. Alle som er bekymret for et barn bør sende bekymringsmelding. Det er barnevernet som avgjør om det finnes grunnlag for nærmere undersøkelser. Ofte så trengs ikke det. Noen ganger trenger foreldre en håndsrekning, og andre ganger er det grunn til bekymring. Heller en gang for mye enn en for lite. Det er barn det er snakk om.

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en bekjent i gaten. Har lenge reagert på at barnet hennes er så isolert, lite sammen med andre barn og ser blek og puslete ut. Mor har en fortid som rusmisbruker, men tror jo alt er ok nå, siden hun har dette barnet sitt. Barnet er to år.

Her en dag spurte jeg om ikke barnet skulle i barnehage snart? Mor sier da "Nei, jeg tør ikke ha h*n i barnehage, jeg er redd de finner noe så de vil ta h*n fra meg!"

Inviter dem hjem da. Blir så irritert på alle «observatører», som ikke løfter en finger selv for å hjelpe isolerte og ensomme . Synes det er skikkelig dobbeltmoral, og for tusende gang her inne: DET er ikke omsorg. Men baksnakking under dekke av «bekymring». 

Anonymkode: dd90c...c2b

• Liker 31
Skrevet
Akkurat nå, Cocosa skrev:

En bekymringsmelding er ikke det samme som en dom. Alle som er bekymret for et barn bør sende bekymringsmelding. Det er barnevernet som avgjør om det finnes grunnlag for nærmere undersøkelser. Ofte så trengs ikke det. Noen ganger trenger foreldre en håndsrekning, og andre ganger er det grunn til bekymring. Heller en gang for mye enn en for lite. Det er barn det er snakk om.

Jeg vet det ikke er det samme som en dom. Det er likevel mange som har fått livet sitt ødelagt/ utsatt for et helvete p.g.a feilaktige bekymringsmeldinger. Det oppleves langt fra like "easy peasy" for foreldre som får barnevernet på besøk p.g.a sånne "gode" damer som rapporterer alt mulig.

At man kan mene det er innafor med det grunnlaget TS har - hun syns barnet ser blek ut og har ikke sett det leke så mye med andre 😮 det er ufattelig ufattelig skremmende!!! Jeg hadde faen ikke turt at ungen min skulle lekt med dine / ts sine barn :ler: = garantert bekymringsmelding.

Ts sin skepsis til barnehagen bør man også kunne se i sammenheng med at hun er tidligere rusmisbruker og nettopp er redd for overivrige pedagoger osv. At hun også bør være redd for overivrige mødre  i barnehagen og generelt (og ikke tar med seg 2 åringen til ts sine barn) får hun jo bekreftet via denne tråden at hun gjør veldig lurt i 😕

Hadde en fremmed person rapport meg til barnevernet på det grunnlaget her, så aner jeg ikke hva jeg hadde gjort tilbake 🙈

• Liker 8
Skrevet

Ring barnevernet. Legg frem saken, og hør hva de mener du bør gjøre. Ikke bruk navn under samtalen. 

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Jr.Garcon skrev:

Jeg vet det ikke er det samme som en dom. Det er likevel mange som har fått livet sitt ødelagt/ utsatt for et helvete p.g.a feilaktige bekymringsmeldinger. Det oppleves langt fra like "easy peasy" for foreldre som får barnevernet på besøk p.g.a sånne "gode" damer som rapporterer alt mulig.

At man kan mene det er innafor med det grunnlaget TS har - hun syns barnet ser blek ut og har ikke sett det leke så mye med andre 😮 det er ufattelig ufattelig skremmende!!! Jeg hadde faen ikke turt at ungen min skulle lekt med dine / ts sine barn :ler: = garantert bekymringsmelding.

Ts sin skepsis til barnehagen bør man også kunne se i sammenheng med at hun er tidligere rusmisbruker og nettopp er redd for overivrige pedagoger osv. At hun også bør være redd for overivrige mødre  i barnehagen og generelt (og ikke tar med seg 2 åringen til ts sine barn) får hun jo bekreftet via denne tråden at hun gjør veldig lurt i 😕

Hadde en fremmed person rapport meg til barnevernet på det grunnlaget her, så aner jeg ikke hva jeg hadde gjort tilbake 🙈

Nå har jeg fortsatt så stor tiltro til barnevernet at dersom det ikke er noe å være bekymret for, legges ballen død rimelig raskt. At det finnes skrekkhistorier med feilaktige inngripen er selvsagt trist, men det skal ikke gå på bekostning av barn som -kanskje- trenger å bli sett.

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor spurte du om det, egentlig? 

• Liker 4
Skrevet

Med hennes historie er det ikke så uvanlig å frykte barnevern. Dette sier ikke noe om hvordan omsorgen er hjemme, det sier noe om hvordan moren desverre ikke opplever offentlig oppfølging (helsestasjon/barnehvern/barnehage) som hjelp, men problematisk. Det er ikke uvanlig i utsatte grupper, men en avstand vil heller ikke hjelpe barnet. Det er helt greit å være hjemme med en toåring. 

Anonymkode: 3fb72...889

• Liker 14
Skrevet

... Og hvordan vet du hvor lite dette barnet er sammen med andre barn? 

• Liker 7
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Cocosa skrev:

Nå har jeg fortsatt så stor tiltro til barnevernet at dersom det ikke er noe å være bekymret for, legges ballen død rimelig raskt. At det finnes skrekkhistorier med feilaktige inngripen er selvsagt trist, men det skal ikke gå på bekostning av barn som -kanskje- trenger å bli sett.

Uansett hvor raskt du tror den ballen legges død (neppe like raskt med en x-rusmisbruker som mor) så er det overhodet ingen grunn til å belaste barnevernet med bekymringsmeldinger som baserer seg 100% på nabokjerring-synsing!!!

Du virker jo helt blind for hvordan det oppleves for foreldrene.

Ta hun x-narkomane her da, hvordan tror du hun vokser som mamma av at barnevernet tar kontakt fordi (en .....) har rapport henne p.g.a bekymringer for barnets ve og vel. Tror du hun blir mindre skeptisk til barnehager og andre mødre av det? Tror du hun føler seg som en god mamma av det? Gir det henne selvtillit og mestringsfølelse?  Overskudd til å være rusfri og en god mor ? NEI! og det går igjen ut over barnet hennes!  Heeeeeeeeelt sykt å utsette moren OG barnet hennes for dette på det "grunnlaget" TS har.

Endret av Jr.Garcon
  • Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, nancydrew skrev:

Hvorfor spurte du om det, egentlig? 

Helt naturlig å spørre noen som har barn hjemme om hva de tenker om barnehage :) Barnet er 2,5. Jeg hadde selv barnet mitt hjemme til 3, så ikke noe pes fra min side. Bare en hyggelig samtale med en nabo. 

1 minutt siden, nancydrew skrev:

... Og hvordan vet du hvor lite dette barnet er sammen med andre barn? 

Er nabo med hjemmekontor. 

Skrevet
23 minutter siden, Sphynx skrev:

Om jeg ikke husker helt feil, så følges hun med på av barneværtnet uansett når hun har vært rusmisbruker.

Det er tull.  Barnevernet "følger" ikke med på folk. Er en sak henlagt eller aldri vørt i systemet er den lukket og låst til neste eventuelle melding kommer.  Det eneste er at hvis man har hatt en undersøkelse og er så bekymret at man VURDERER å gå til omsorgsovertakelse, så kan man åpne en ny undersøkelse etter 6 måneder. Dette er ikke noe som kan gjøres igjen og igjen. 

Anonymkode: c40ed...424

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjør oppmerksom på at jeg aldri har sagt jeg skal melde til barnevernet. Jeg spør dere om dere ville reagert, fordi jeg syns det er interessant. 

ts

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Helt naturlig å spørre noen som har barn hjemme om hva de tenker om barnehage :) Barnet er 2,5. Jeg hadde selv barnet mitt hjemme til 3, så ikke noe pes fra min side. Bare en hyggelig samtale med en nabo. 

Er nabo med hjemmekontor. 

Å, spar oss, da. Du snoket. Du spurte, for å snoke. Se bare på hva du nettopp har postet på et forum om henne, da. 

Sitter du der da, på hjemmekontoret ditt, 24/7 - og får med deg hva dette barnet gjør hver eneste time av hver eneste dag?

• Liker 8
Skrevet

Er ikke obligatorisk å ha barn i barnehagen, skolen ja, men ikke barnehagen.

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...