Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om mange har fått vite kjønn på tidlig ul i uke 12, og om det viser seg å stemme?

Anonymkode: 39f9d...f84

Skrevet

Det får man ikke vite, og det er uansett vanskelig å se så tidlig. 

Anonymkode: 5e8ef...304

Skrevet

Det spørs litt hvem du går til. Det finnes spesialister i fosterdiagnostikk med svært godt utstyr. Genitalia er like frem til uke 15-16, men de ser på vinkelen på bein i bekkenet og kan estimere kjønn så tidlig som uke 11-12,dog dersom de er erfarne og med godt utstyr. 

Dette estimatet gir de ofte 80ish % på, altså forbehold om stor sjanse for feil. 

Jeg fikk estimert riktig kjønn på mine (jeg har begge kjønn) i uke 12 og 13.

Anonymkode: 61847...197

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det spørs litt hvem du går til. Det finnes spesialister i fosterdiagnostikk med svært godt utstyr. Genitalia er like frem til uke 15-16, men de ser på vinkelen på bein i bekkenet og kan estimere kjønn så tidlig som uke 11-12,dog dersom de er erfarne og med godt utstyr. 

Dette estimatet gir de ofte 80ish % på, altså forbehold om stor sjanse for feil. 

Jeg fikk estimert riktig kjønn på mine (jeg har begge kjønn) i uke 12 og 13.

Å opplyse kjønn før abortgrensen er å bryte loven.. 

• Liker 4
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan jo ikke det. De kan si at dette beinet står i en sånn vinkel at det kan se ut som dette blir en gutt. På samme måte som de i uke 10+5 fint kan svare om du spør dem om å måle nakkefolden. Man har ikke lov til å diagnosere spesifikt etter downs heller. 

Det er hvertfall slik jeg har skjønt det. Men nå var jeg over abortgrensen begge ganger, sånn såvidt. 

Skrevet

Jeg har lest forskning på dette. Fra uke 13 er det ca 90 % riktig med en person som er god på det, og har et bra ul apparat. Mindre enn uke 12 er det en god del lavere, rundt 60 %. Jeg husker ikke nøyaktige tall, men sånn ca. De ser da på nuben fra siden. Søk opp angle of the dangle eller nub theory hvis du vil lese om det :)

Anonymkode: fefaf...0c2

Skrevet

Jeg fikk vite det i uke 11+3 (i utlandet) og det stemte.

Anonymkode: fefaf...0c2

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De kan jo ikke det. De kan si at dette beinet står i en sånn vinkel at det kan se ut som dette blir en gutt. På samme måte som de i uke 10+5 fint kan svare om du spør dem om å måle nakkefolden. Man har ikke lov til å diagnosere spesifikt etter downs heller. 

Det er hvertfall slik jeg har skjønt det. Men nå var jeg over abortgrensen begge ganger, sånn såvidt. 

Strengt talt har de ikke lov å hinte om kjønn på den måten heller. Abortgrensen er vel 12 fullgåtte uker?

Måling av nakkefold vet jeg gjøres over en lav sko ved tidlig ultralyd, men her er det jo litt spesielt nettopp med at hvis de ser noe unormalt/mistanke om kromosomfeil så skal de gi beskjed til foreldrene og henvise videre. Så her får man jo beskjed uansett hvis det skulle være noe. 

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Strengt talt har de ikke lov å hinte om kjønn på den måten heller. Abortgrensen er vel 12 fullgåtte uker?

Måling av nakkefold vet jeg gjøres over en lav sko ved tidlig ultralyd, men her er det jo litt spesielt nettopp med at hvis de ser noe unormalt/mistanke om kromosomfeil så skal de gi beskjed til foreldrene og henvise videre. Så her får man jo beskjed uansett hvis det skulle være noe. 

Godt mulig du har helt rett, som nevnt var jeg over grensen, og legen sa da til meg hva han gjorde og forklarte vinklene på beinene i bekkenet, og la til at det kan sees fra uke 11.

Så mulig han spiller helt etter alle regler. :)

Skrevet

Jeg var på tidlig ul i ule 11 + 5, kun for å fastslå termin. Han sa noe sånn som: Nå har jeg strengt tatt ikke lov å sjekke noe sånn nå, men jeg ser jo at nakkefold og alt annet ser veldig greit ut. 

Spurte om det var for tidlig å se kjønn. Ja, sa han. "Men skulle jeg tippe ville jeg si at det ser ut som jente"

Det er altså gutt 😊

Anonymkode: db403...b77

• Liker 2
Skrevet

Har værtto ganger uke 13+0 og fått vite kjønn, det stemte begge ganger.

Anonymkode: be984...208

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken lov?

Anonymkode: e1b5b...dbe

• Liker 1
Skrevet

Har vært hos en som skal være blant de beste innen fosterdiagnostikk, og som kan se kjønn tidlig. Har vært der to ganger, og begge gangene har han sett rett kjønn i uke 12. Med 90-95% sikkerhet.

Anonymkode: 06d5d...985

Skrevet

Hvorfor er det så om å gjøre og vite kjønn så tidlig? Er ikke det viktigste at babyen er frisk? 

Anonymkode: 0113a...070

• Liker 1
Skrevet

Fikk vite kjønn i uke 13+4, det stemte med det som ble sagt på OUL i uke 19 og på ny OUL i uke 23. Har termin i desember, så det blir spennende å se om han hadde rett. Han sa det med forbehold, fordi kjønnet er ikke klart enda før uke 15-16, men han er også kjent for å ha riktig :) han hadde rett med begge barna til venninna mi, hun fikk også vite det rundt den samme tiden. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvilken lov?

Anonymkode: e1b5b...dbe

Det er bare å Google. Man skal ikke opplyse kjønn innenfor grensen for selvbestemt abort fordi man ikke ønsker at kjønn er medvirkende faktor til at noen søker abort. 

• Liker 3
Skrevet

Har to bekjente som fikk vite kjønn i uke 12-13. Begge fikk beskjed om jente, ikke helt sikkert, men mest sannsynlig. I uke 18 fikk de kontrabeskjed, det var gutt. Så det er jo litt dumt å spørre så tidlig, for selv om det ikke er sikkert, så begynner vel de fleste å gjøre seg noen tanker når de får en slik beskjed. 

Anonymkode: 6e217...9c5

Skrevet

Var på privat tidlig ul, og etter beskjeden om at alt så bra ut, spurte jeg om han kunne se kjønn. Kjønnet var riktig.

Anonymkode: 577e4...544

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Var på privat tidlig ul, og etter beskjeden om at alt så bra ut, spurte jeg om han kunne se kjønn. Kjønnet var riktig.

I uke 12+3.

Skrevet

Godt å se at ikke en eneste en har foreslått å vente til barnet selv bestemmer seg for hvilket kjønn det vil være. ;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...