Gjest Minesveiper Skrevet 30. september 2018 #21 Skrevet 30. september 2018 (endret) . Endret 4. oktober 2018 av Minesveiper
Paperwall Skrevet 30. september 2018 #22 Skrevet 30. september 2018 På 29.9.2018 den 8.18, Missfitness skrev: For en fjott, først støtte en regjering ledes av Erna Solberg, så gå for å felle samme regjering. Skjelden har vel ordet på Q passet bedre på en norsk partileder.. Nei, politikere som ikke helt vet om de hører hjemme på høye eller venstresiden har jeg virkelig ikke sans for. Greit nok at en del velgere kan være usikre, men at en partileder vingler frem og tilbake er bare helt håpløst. Hareide har aldri sagt at han kommer til å støtte en regjerning hvor FRP er med. Han har siden starten vært kritisk til FRP. Han har støttet Erna som statsminister og håpet lenge at Erna skulle danne regjering med Venstre og KRF. Og strengt talt er KRF et sentrumsparti, det kommer aldri til å høre hjemme på høyre eller vensteside - et sentrumsparti kan samarbeide med partier på begge sidene. En kan si mye om vinglingen til partiet, men Hareide har gjentatt mange ganger at han ikke ønsker å være med i regjering eller støtte en regjering med FRP. Han har holdt sitt ord, i det minste. 6
Paperwall Skrevet 30. september 2018 #23 Skrevet 30. september 2018 23 minutter siden, Brutex skrev: Opplagt ikke en lett situasjon for KrF og Hareide. Det som er sikkert er at det ikke funker slik det er nå og et samarbeid med FRP vil de tape enda mer på. Å bevege seg mot venstre vil medføre at de mister de konservative raskt men kanskje får tilbake noen kristensosialister over noe tid. Det beste for KrF hadde selvfølgelig vært å få et sentrumalternativ. Men det krever at Venstre og Sentrumspartiet løsrivef seg fra sine sider. Det er kanskje nettopp det han prøver seg på nå - han tenker at vi får et bedre sentrumalternativ med KRF, SP og AP. 2
NordicViking Skrevet 30. september 2018 Forfatter #24 Skrevet 30. september 2018 33 minutter siden, Brutex skrev: Det beste for KrF hadde selvfølgelig vært å få et sentrumalternativ. Men det krever at Venstre og Sentrumspartiet løsrivef seg fra sine sider. Dersom sentrumspartiene V, Sp og KrF hadde hatt over 30% oppslutning i Stortinget (de har under 20%), så kunne det vært et mulig alternativ. Men vi er ikke i nærheten av å være der. I dag er et sentrumsalternativ helt urealistisk. Og med dagens meningsmålinger - der KrF og Venstre vaker rundt eller under sperregrensen - så kan man plassere sentrumsalternativet på historiens søppelhaug. Det nytter ikke å piske en død hest og tro at man får øket opp på beina igjen - iallefall ikke i en tid når man ser en stadig sterkere polarisering.
Camlon Skrevet 2. oktober 2018 #25 Skrevet 2. oktober 2018 (endret) Om KRF bytter side, så kan vi etter neste valg, få en regjering som er støttet av Rødt, SV, MDG, AP, SP og KRF. Da blir det kaos 😄 Endret 2. oktober 2018 av Camlon
Paperwall Skrevet 2. oktober 2018 #26 Skrevet 2. oktober 2018 11 timer siden, Camlon skrev: Om KRF bytter side, så kan vi etter neste valg, få en regjering som er støttet av Rødt, SV, MDG, AP, SP og KRF. Da blir det kaos 😄 Jonas Gahr Støre har sagt han ikke vil danne regjering med hverken Rødt eller MDG. Når det gjelder enkeltsaker, er samarbeid ganske så vanlig. I dag har vi jo en regjering som består av to veldig forskjellige parter, Venste og FRP. Siv Skryter av mindre avgifter, mens Trine skryter av mer avgifter, spesielt knyttet til klima. En av de viktiste sakene for Siv og FRP er streng innvandringpolitikk, mens partiet Venstre ønsker mer innvandring. 1
Drizzt Skrevet 2. oktober 2018 #27 Skrevet 2. oktober 2018 Jeg leste i dag at Hareide ønsker tett sammarbeid med SV. Plutselig vil han i regjering med dem. At han foretrekker SV framfor Frp er virkelig underlig og ulogisk. Så spørs det hvor mye nytte han utgjør for Støre når partiet hans havner under sperregrensen ved neste valg. Jeg tror nemlig ikke at Krf velgerne vil følge partilederen til venstre. 2
Paperwall Skrevet 3. oktober 2018 #28 Skrevet 3. oktober 2018 8 timer siden, Drizzt skrev: Jeg leste i dag at Hareide ønsker tett sammarbeid med SV. Plutselig vil han i regjering med dem. At han foretrekker SV framfor Frp er virkelig underlig og ulogisk. Så spørs det hvor mye nytte han utgjør for Støre når partiet hans havner under sperregrensen ved neste valg. Jeg tror nemlig ikke at Krf velgerne vil følge partilederen til venstre. Hvorfor er det så utenkelig at KRF er villig til å samarbeide med SV, alle de årene de har samarbeidet med et parti som de har lite til felles med? FRP er jo som kjent tilhenger av eutanasi, søndagsåpne butikker, utvidet alkoholsalg samt at de vil fjerne sexkjøpsloven. Hareide ønsker ikke å være i samme regjering som SV, men sier at han er åpen for samarbeid - og hva er så underlig med det egentlig? For å få flertall må de ha støtte av SV og da er det jo ganske logisk med samarbeid. 3
Galanga Skrevet 3. oktober 2018 #29 Skrevet 3. oktober 2018 På 1.10.2018 den 0.16, Paperwall skrev: Hareide har aldri sagt at han kommer til å støtte en regjerning hvor FRP er med. Han har siden starten vært kritisk til FRP. Han har støttet Erna som statsminister og håpet lenge at Erna skulle danne regjering med Venstre og KRF. Og strengt talt er KRF et sentrumsparti, det kommer aldri til å høre hjemme på høyre eller vensteside - et sentrumsparti kan samarbeide med partier på begge sidene. En kan si mye om vinglingen til partiet, men Hareide har gjentatt mange ganger at han ikke ønsker å være med i regjering eller støtte en regjering med FRP. Han har holdt sitt ord, i det minste. Jeg stemmer et annet sentrumsparti enn KrF, så jeg har ingen «dog in this fight». Jeg er helt enig med deg, og synes Hareide viser utrolig integritet i denne saken. Jeg tar av meg hatten for hans beslutsomhet. Han har alltid vært svært kritisk til FrP, og tar nå konsekvensen. Jeg er overhodet ingen KrF tilhenger, men har mang en gang i TV og radiodebatter tenkt at Hareide er virkelig en bra fyr som står opp for det han mener og som ikke lar seg styre av andre. Stor respekt! 4
Drizzt Skrevet 3. oktober 2018 #30 Skrevet 3. oktober 2018 8 timer siden, Paperwall skrev: Hvorfor er det så utenkelig at KRF er villig til å samarbeide med SV, alle de årene de har samarbeidet med et parti som de har lite til felles med? FRP er jo som kjent tilhenger av eutanasi, søndagsåpne butikker, utvidet alkoholsalg samt at de vil fjerne sexkjøpsloven. Hareide ønsker ikke å være i samme regjering som SV, men sier at han er åpen for samarbeid - og hva er så underlig med det egentlig? For å få flertall må de ha støtte av SV og da er det jo ganske logisk med samarbeid. Krf har ikke sammarbeidet med Frp. Krf har motarbeidet Frp alle disse årene. Det er ingen grunn til å tro at det blir annerledes med SV. 1
Bag Skrevet 3. oktober 2018 #31 Skrevet 3. oktober 2018 Så det var langt flere som hadde meldt seg inn i KRF etter siste utspill enn som hadde meldt seg ut. Tror nok det er en del kristensosialister som nå stemmer SV og AP som kan stemme KRF. KRF er jo først og fremst et sentrumsparti. I den grad de hører hjemme på høyresiden så det uten FRP. FRP har et menneskesyn som er diamentralt motsatt av KRF og jeg forstår godt at det er problematisk for Hareide. Merkelig med de KRF-tilhengerne som mener KRF skal støtte FRP. Hareide og en del gamle KRF-ledere setter menneskesynet over økonomisk politikk (hvor de er litt nærmere høyre siden). Uansett taper KRF hvis de fortsetter slik det er nå eller går i regjering med FRP. De må gjøre noe nå slik at de får markert seg fem til neste valg. Går de i regjering med FRP nå er de ihvertfall ute av stortinget etter neste valg. 1
Grandidosa83 Skrevet 3. oktober 2018 #32 Skrevet 3. oktober 2018 4 minutter siden, Bag skrev: Så det var langt flere som hadde meldt seg inn i KRF etter siste utspill enn som hadde meldt seg ut. Tror nok det er en del kristensosialister som nå stemmer SV og AP som kan stemme KRF. KRF er jo først og fremst et sentrumsparti. I den grad de hører hjemme på høyresiden så det uten FRP. FRP har et menneskesyn som er diamentralt motsatt av KRF og jeg forstår godt at det er problematisk for Hareide. Merkelig med de KRF-tilhengerne som mener KRF skal støtte FRP. Hareide og en del gamle KRF-ledere setter menneskesynet over økonomisk politikk (hvor de er litt nærmere høyre siden). Uansett taper KRF hvis de fortsetter slik det er nå eller går i regjering med FRP. De må gjøre noe nå slik at de får markert seg fem til neste valg. Går de i regjering med FRP nå er de ihvertfall ute av stortinget etter neste valg. Jeg mener hovedproblemet til partiet KrF er nettopp maset om menneskesyn og kjernesaker som ikke setter dagsorden.Ulne begreper og evigvarende moralske / etiske debatter er rett og slett utdatert etterhvert. Vi lever i et samfunn hvor fler og fler synes Facebook er for tungvint, så tvitring og bilde/videoapper overtar. En gang i framtiden blir det vel redusert til enstavelsesord. Som eneste sentrumsparti gjør Sp det bra. Hvorfor? budskapet er enkelt og budbringeren flink til å framføre det. Aldri noe mas derifra, bare tydelig tale om å beholde tingenes tilstand i kommunene og si nei til alle endringer - krydret med litt prat om norsk mat og bønder. Mange liker pakken og stemmer på dem. Krf derimot.. Her er det snakk om menneskesyn, etikk Blah blah.. 1
Gjest Minesveiper Skrevet 3. oktober 2018 #33 Skrevet 3. oktober 2018 (endret) Når jeg så et klipp fra den første talen han hadde fikk jeg inntrykk av at de bare skulle vurdere muligheten. Nå sitter jeg med et inntrykk av at Hareide selv mener det er bedre at Krf sitter i regjering med Sp og Ap, enn en borgerlig regjering med Frp. Dette kan jo virke. Om bare Ap og venstresiden er mer forsiktige rundt debatten om privatisering enn hva de tradisjonelt har vært (De kristne privatskolene må ikke trues) så er jo ikke dette så dumt for Krf? Uansett et meget sterkt forhandlingskort. Virker jo som de vil gå inn i den ene eller den andre regjeringen uansett nå da? Endret 6. oktober 2018 av Minesveiper
Paperwall Skrevet 3. oktober 2018 #34 Skrevet 3. oktober 2018 (endret) 4 timer siden, Drizzt skrev: Krf har ikke sammarbeidet med Frp. Krf har motarbeidet Frp alle disse årene. Det er ingen grunn til å tro at det blir annerledes med SV. KRF var et støtteparti for Høyre/FRP-regjeringen de første fire årene, så selvfølgelig har de samarbeidet. Det var mye pga. retorikken til FRP at KRF fikk kalde føtter. Sentrale skikkelser kom med usaklige angrep på Hareide og partiets politikk flere ganger og Hareide ble til og med kalt for en imamsleiker. Det var ikke et smart trekk av Lishaug, og sikkert veldig frusterende for Erna å se noen ødelegge et samarbeid som kan føre til at denne regjeringen nå kanskje må gå av. Enhver - og spesielt en statståd - burde forstå at en ikke kan holde på slik og spesielt ikke med tanke på at denne regjeringen er avhengig av støtte fra KRF for å kunne bli sittende. Endret 3. oktober 2018 av Paperwall 2
Capt. Obvious Skrevet 3. oktober 2018 #35 Skrevet 3. oktober 2018 8 timer siden, Jølsen skrev: Da flytter jeg til Sverige. 🤯 Det er jo bare politisk kaos der også.
Bag Skrevet 3. oktober 2018 #36 Skrevet 3. oktober 2018 1 hour ago, Grandidosa83 said: Jeg mener hovedproblemet til partiet KrF er nettopp maset om menneskesyn og kjernesaker som ikke setter dagsorden.Ulne begreper og evigvarende moralske / etiske debatter er rett og slett utdatert etterhvert. Vi lever i et samfunn hvor fler og fler synes Facebook er for tungvint, så tvitring og bilde/videoapper overtar. En gang i framtiden blir det vel redusert til enstavelsesord. Som eneste sentrumsparti gjør Sp det bra. Hvorfor? budskapet er enkelt og budbringeren flink til å framføre det. Aldri noe mas derifra, bare tydelig tale om å beholde tingenes tilstand i kommunene og si nei til alle endringer - krydret med litt prat om norsk mat og bønder. Mange liker pakken og stemmer på dem. Krf derimot.. Her er det snakk om menneskesyn, etikk Blah blah.. Menneskesyn er da virkelig ikke ut. Det er jo hovedtemaet til FRP.
Gjest Minesveiper Skrevet 4. oktober 2018 #37 Skrevet 4. oktober 2018 (endret) Jeg burde ha sett hele talen først istedenfor et klipp av den på nettavisen. Fikk helt feil inntrykk. Jeg synes det Hareide gjør er veldig smart. Han er god på strategi, og det skinner igjennom at han har gått på Nhh Det han sier er jo sant. Avstanden til Frp er stor, og siden Frp er et større parti enn Krf, vil de få mest gjennomslag i forhandlingene. Det betyr at Krf må sitte i en regjering som på mange områder fører en politikk som er stikk i strid med egen politikk. Det er Krf som vil komme dårligst ut av et slikt samarbeid, men det sa ikke Hareide høyt. Krf står nærme Sp i flere saker, og det er i grunn større avstand til Ap i flere saker som for eksempel bioteknologi og den slags. Jeg tror uansett at Krf vil komme bedre ut i en sentrumsregjering på venstresiden fordi da vil de ikke måtte ta så mange kamper som de må ta i en regjering med Frp hvor de for det meste vil tape pga av liten oppslutning. Dette er jo bare smart av Hareide. Har skikkelig sansen for han egentlig, og som ap-velger treffer dette budskapet om at verdier forankret i kristne røtter, gir trygghet og bygger tillit. Synes det er fint at Krf tar det opp for det jeg ser i dag er et samfunn som er blitt kaldere ettersom man bevegd seg vekk fra de kristne verdiene. Folk er ikke alltid anstendige, men utviser selektiv anstendighet. Ellers er det litt artig at mens Jens vant valget med å sikre stor oppslutning til Ap, ser det ut som Jonas sine diplomatiske ferdigheter kanskje sikrer han statsministerposten. Hvis Krf snur til venstre, har flørten med Hareide paid off. Det er bra gjort å vinne på den måten. Endret 5. oktober 2018 av Minesveiper
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå