AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #1 Skrevet 28. september 2018 Hei! Jeg har jobbet i mediebransjen i mange år, men har et ønske om å endre retning. Ønsker å studere til sosionom, og lurer derfor på: * Hvordan er jobbmulighetene etter endt studie? * Og spesifikt, vil det bli vanskeligere å få jobb for en eldre nyutdannet? (jeg er i slutten av 30-årene når jeg starter på studiet). Kan journalist-bakgrunnen min komme til nytte på noen måte? Drømmejobben måtte være å kombinere skriving med interessen for mennesker og psykologi/det å hjelpe andre. Er spent på hvordan dette vil gå økonomisk sett, så endelig beslutning er ikke tatt... * Er det mulig å kombinere studier med å få barn? Vi ønsker oss barn om ikke så altfor lenge. * Dere som har gått sosionom-studiet: hvordan trivdes dere, og hva slags jobb fikk dere etterpå? Jeg håper å høre fra dere Anonymkode: 25eab...52f
Gjest Karkta Skrevet 28. september 2018 #2 Skrevet 28. september 2018 Kjenner flere som har utdannet seg til sosionom/ bv pedagog sent i livet. Mener at mennesker med litt livserfaring er de beste til disse yrkene da mye av jobben handler om å råde andre mennesker til et bedre liv. Har selv hatt dette i tankene, og er i begynnelsen av 40 årene.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #3 Skrevet 28. september 2018 Mange sosionomer jobber på barnevernsinstitusjoner (turnus), psykiatriske sykehusavdelinger (både som en som hjelper pasientene med økonomi, nav og praktiske ting på dagtid og som miljøterapeut som jobber turnus). De fleste sykehusavdelinger har riktig nok egne nattevakter som vanligvis er sykepleiere. Mange jobber også som saksbehandlere/veiledere hos nav. Sosionomer kan også jobbe i fengsler, rusomsorgen, familievernskontorer, med flyktninger/innvandrere og mye mer. Kjenner blant annet ei som er sosionom som jobber på et pårørendesenter. Som sosionom kan man også videreutdanne seg til klinisk sosinom og da kan man ha behanderansvar og drive med psykoterapi i psykisk helsevern og rusomsorgen. Kjenner ei annen sosinom som er behandler innen rusomsorgen. Det er altsp mye man kan jobbe med som sosionom. Tror nok ikke at alderen kommer til å bli et problem, det er nok en fordel å være moden i slike jobber. I tillegg er det nok ikke dumt at du har livserfaring. erfaring innen et annet yrke kan nok også være greit hvis en skal jobbe som saksbehandler/veileder hos nav eller lignende. Man kan studere mens man får barn. Kjenner to kvinner som fikk barn mens de studerte medisin, det gikk fint. Anonymkode: cfcec...530 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #4 Skrevet 28. september 2018 Så fine svar, dere! Tusen takk! Fint å høre at det at en er litt eldre, kan være en fordel. Jeg vil være i begynnelsen av 40-årene når jeg er ferdig med studiet... Har jo også gjort meg noen livserfaringer opp igjennom (både gode og mindre gode) som jeg håper at jeg kanskje kan få bruk for... Noen som vet om det er vanskelig å få seg jobb etter endt utdanning? Det er selvsagt veldig viktig for om jeg kommer til å velge dette studiet eller ikke... Og hvordan er lønna? Er det gode muligheter for å få seg jobb hovedsakelig på dagtid? (Etter mange år med turnusvakter, er jeg lysten på å jobbe hovedsakelig 8-16, kjenner jeg). Virker forresten også veldig interessant å bli klinisk sosionom! Rusfeltet er noe jeg finner veldig interessant. I mine år som journalist har jeg funnet det veldig interessant å skrive artikler om rus og forebygging, psykiske lidelser, sosiale problemer etc., og skrevet mye om disse temaene. Lurer på om det finnes jobbmuligheter der en kan kombinere sine utdanninger som både journalist og sosionom? Noen som vet? (Dersom jeg ender opp med å ta denne utdanningen også). Kjenner at jeg er litt redd for å "angre", da jeg også elsker å være journalist! Men tidene i media har forandret seg - det er blitt mye større press, og færre muligheter på jobbmarkedet - særlig her i Oslo og Akershus, dessverre. Jeg ønsker en bransje der det er mange muligheter på jobbmarkedet. Ønsker også å jobbe med mennesker - og jeg ser også for meg at sosionom-studiet vil være meget givende og interessant. Når det gjelder å kombinere evt. barn og studier, hvordan gjøres dette praktisk? Får en utsatt eksamen, etc.? Regner med at det vil bli 3 meget tøffe år rent økonomisk... Jeg håper å kunne ta fulltidsstudiet over 3 år, i stedet for deltidsstudier over 4 år... Andre i liknende situasjon: hvor mye bør man regne med å jobbe ved siden av? Anonymkode: 25eab...52f
mjauritz Skrevet 29. september 2018 #5 Skrevet 29. september 2018 * Hvordan er jobbmulighetene etter endt studie? Veldig gode, men som alt annet spørs det hvor i landet du holder til og hvilket felt du interesserer deg for. Jeg studerer på sørlandet, og her er det virkelig ikke noe problem å få jobb med sosionomtittel. Hvordan det er i feks Oslo eller de andre storbyene vet jeg ikke Men sosionomfeltet er såpass bredt at hvis du ikke får jobb akkurat der du virkelig ønsker med en gang så slipper du sannsynligvis å gå uten jobb på "vent". * Og spesifikt, vil det bli vanskeligere å få jobb for en eldre nyutdannet? (jeg er i slutten av 30-årene når jeg starter på studiet). Det er nok akkurat som i alle andre jobber, det er store fordeler med å være eldre enn 22 (som er det yngste som går an hvis man er rett fra VGS?) fordi det å arbeide med mennesker i sårbare situasjoner krever egentlig en del livserfaring og innsikt som mennesker utarbeider seg med årene. Likevel er det jo dette med at å ansette yngre gir flere år osv osv, men tror ikke det har noe å si når det er snakk om 40 årene (altså, hadde du fylt 60 hadde jeg ikke anbefalt det). Kan journalist-bakgrunnen min komme til nytte på noen måte? Drømmejobben måtte være å kombinere skriving med interessen for mennesker og psykologi/det å hjelpe andre. Jeg vil ikke tro den vil være så veldig relevant på bachelor nivå (utenom å skrive rapporter og journaler) fordi å jobbe i feltet ikke nødvendigvis har så mye fokus på forskning og skriving. Men om du går videre på masternivå eller bestemmer deg for å ta en doktorgrad så er det veldig mange veldig spenennde felt som må være en drøm å kunne forske på hvis du er glad i skriving! * Er det mulig å kombinere studier med å få barn? Vi ønsker oss barn om ikke så altfor lenge. Jeg har barn og det har gått veldig fint Det eneste som kan være problematisk er at du kan få praksis på et sted litt langt unna, som kan krasje litt med barnehagehenting osv. Men det å ha barn vil jeg si at er en stor fordel i mange fag fordi forståelsen for for eksempel læringsteorier er større når du faktisk klarer å "se" pensum i ditt eget barn (det har i hvert fall jeg erfart at gir et skikkelig aha-øyeblikk). Ville nok uansett ha satset på et universitet/høgskole som er i nærheten av deg, og en barnehage som er i nærheten av uni eller far sin jobb sånn at hvis du MÅ være på skolen til 17 en dag så har far mulighet til å hente. Likevel er dette problemstillinger som uansett ville dukket opp i arbeidslivet (hvis man må jobbe overtid) og klarer du det, så klarer du dette! * Dere som har gått sosionom-studiet: hvordan trivdes dere, og hva slags jobb fikk dere etterpå? Holder på med det nå, så er ikke ferdig, men jeg elsker studiet. Jeg har barn og er litt eldre enn de fleste, men har blitt tatt utrolig godt imot. Det er litt krevende til tider, men det er vel alle studier. Mesteparten av pensum er utrolig interessant og spennende. Kan også nevne at vi har mange som er på din alder, så du er langt fra den eneste som ønsker å bli sosionom i voksen alder Lykke til med valget! Jeg ville ha gått for det! 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #6 Skrevet 30. september 2018 På 29.9.2018 den 9.52, mjauritz skrev: * Hvordan er jobbmulighetene etter endt studie? Veldig gode, men som alt annet spørs det hvor i landet du holder til og hvilket felt du interesserer deg for. Jeg studerer på sørlandet, og her er det virkelig ikke noe problem å få jobb med sosionomtittel. Hvordan det er i feks Oslo eller de andre storbyene vet jeg ikke Men sosionomfeltet er såpass bredt at hvis du ikke får jobb akkurat der du virkelig ønsker med en gang så slipper du sannsynligvis å gå uten jobb på "vent". * Og spesifikt, vil det bli vanskeligere å få jobb for en eldre nyutdannet? (jeg er i slutten av 30-årene når jeg starter på studiet). Det er nok akkurat som i alle andre jobber, det er store fordeler med å være eldre enn 22 (som er det yngste som går an hvis man er rett fra VGS?) fordi det å arbeide med mennesker i sårbare situasjoner krever egentlig en del livserfaring og innsikt som mennesker utarbeider seg med årene. Likevel er det jo dette med at å ansette yngre gir flere år osv osv, men tror ikke det har noe å si når det er snakk om 40 årene (altså, hadde du fylt 60 hadde jeg ikke anbefalt det). Kan journalist-bakgrunnen min komme til nytte på noen måte? Drømmejobben måtte være å kombinere skriving med interessen for mennesker og psykologi/det å hjelpe andre. Jeg vil ikke tro den vil være så veldig relevant på bachelor nivå (utenom å skrive rapporter og journaler) fordi å jobbe i feltet ikke nødvendigvis har så mye fokus på forskning og skriving. Men om du går videre på masternivå eller bestemmer deg for å ta en doktorgrad så er det veldig mange veldig spenennde felt som må være en drøm å kunne forske på hvis du er glad i skriving! * Er det mulig å kombinere studier med å få barn? Vi ønsker oss barn om ikke så altfor lenge. Jeg har barn og det har gått veldig fint Det eneste som kan være problematisk er at du kan få praksis på et sted litt langt unna, som kan krasje litt med barnehagehenting osv. Men det å ha barn vil jeg si at er en stor fordel i mange fag fordi forståelsen for for eksempel læringsteorier er større når du faktisk klarer å "se" pensum i ditt eget barn (det har i hvert fall jeg erfart at gir et skikkelig aha-øyeblikk). Ville nok uansett ha satset på et universitet/høgskole som er i nærheten av deg, og en barnehage som er i nærheten av uni eller far sin jobb sånn at hvis du MÅ være på skolen til 17 en dag så har far mulighet til å hente. Likevel er dette problemstillinger som uansett ville dukket opp i arbeidslivet (hvis man må jobbe overtid) og klarer du det, så klarer du dette! * Dere som har gått sosionom-studiet: hvordan trivdes dere, og hva slags jobb fikk dere etterpå? Holder på med det nå, så er ikke ferdig, men jeg elsker studiet. Jeg har barn og er litt eldre enn de fleste, men har blitt tatt utrolig godt imot. Det er litt krevende til tider, men det er vel alle studier. Mesteparten av pensum er utrolig interessant og spennende. Kan også nevne at vi har mange som er på din alder, så du er langt fra den eneste som ønsker å bli sosionom i voksen alder Lykke til med valget! Jeg ville ha gått for det! Åh, tusen takk for utrolig fint svar! Veldig nyttig å vite! Virker veldig interessant og passende for min del! Fint å lese at du elsker studiet! Også godt å høre at mange tar dette studiet i voksen alder Lurer på hvordan man løser det praktisk og økonomisk om jeg skulle få (mitt første, isåfall) barn i løpet av starten av studiet.. Føler meg motivert for omskolering - samtidig kom det på et ubeleilig tidspunkt i livet, på en måte (slutten av 30-årene, vil jo gjerne slå meg til ro og ha en familie etter hvert, forhåpentligvis). Så akkurat den delen er jeg litt spent på om det er mulig å kombinere... Men ser jo ut til at det fungerer fint for mange av dere andre, så det er godt å høre! Har vært vant til full inntekt de siste årene, så det blir jo litt uvant. Men litt må man jo ofre, for å komme dit man vil yrkesmessig! Ellers har jeg lest en del om Klinisk sosionom, og det må jeg si at virker veldig interessant! Noen som vet om det er vanskelige krav for å lykkes med det? (Få plass på videreutdanningen?) Vet dere hvordan man regner på karakterkravet? Etter videregående har jeg jo alderspoeng + en bachelorgrad i et annet fag. Hvilket karaktersnitt fra vgs må jeg da ha for å komme inn i Oslo? Ordinær er 52.9 (mens førstegang er 45.0, men det gjelder jo ikke meg). Noen som vet? Sosialt arbeid - bachelor Bachelor, 3 år Høgskolen i Oslo og Akershus (OsloMet) Generell studiekompetanse 45.0 52.9 Anonymkode: 25eab...52f
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #7 Skrevet 30. september 2018 Sånn regner du poengene dine: https://www.samordnaopptak.no/info/opptak/poengberegning/ Anonymkode: 68cd9...9c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå