Gå til innhold

Thomas Knarvik i Facebook-fengsel igjen: – Det selvhøytidige etablissementet ønsker ikke bli ledd av

Anbefalte innlegg

Skrevet

For tiden raser debatten om no-platforming, og det er liten tvil om at særlig innvandrings- og islamkritikere er uønskede i en del miljøer. Kunstner og satiriker Thomas Knarvik er igjen blitt utestengt fra Facebook etter at han la ut en ny satirisk karikaturtegning. Han sier til Resett at det er en kultur hos de sosiale mediene å ramme de som bruker humor for å kritisere religiøse dogmer. Det er vanskelig å gardere seg mot humor og satire, derfor er det noe av det første som blir bannlyst under totalitære regimer.

– Humor må bort, og kunnskapsnivået må ned for at venstresiden skal føle seg litt tryggere og at islam skal få vokse i fred. Vi ser nå hvordan akademia blir forsøkt strupet, og satirikere har vært en paria siden venstresiden ektet islam, slår Knarvik fast

Årsaken til at satirikeren nå er utestengt fra Facebook er nok en karikaturtegning.

– Dette gjaldt en tegning som jeg kalte «Muslimsk stumtjener». Det var en enkelt tegning av en kvinne i burka, med en masse dildoer festet på seg. Derfor er jeg nå utestengt i igjen, med en karantene på 30 dager, sier Knarvik.

Han er ikke overrasket over at debatten om no-platforming har blusset opp i Norge. Det har gått i den retning i lang tid, mener kunstneren.

– Venstresiden leter hele tiden etter nye måter å kneble. De vil bare ha rett, de vil ikke forholde seg til meningsmotstandere. Logikk er heller ikke deres sterkeste side, og når man ikke vinner saklige diskusjoner må man kneble, konstaterer han. Islam handler om sutring til de får viljen sin, deretter kommer volden og kravene om underkastelse. Ikke ulikt sosialismen. De er som hånd i hanske. Eller jente i burka. Inntyllet sosialisme, sier kunstneren.

– Hva tenker du om at begrepet «høyreradikal» benyttes om de som er kritiske til islam og høy innvandring?

– Det er kun strategi. Negative merkelapper funker fordi det fortsatt er såpass mange bevisstløse lesere av den innvandringsliberale dagspressen. Jeg forholder meg ikke saklig til begrepet siden det i sannhet er usaklig.

Det som for mange blir stadig mer tydelig er at det er avsenderen, og ikke budskapet i seg selv, som betyr noe. Dette later Knarvik til å være enig i.

– Dersom du sier noe som helt opplagt er riktig, og Ingebrigt Steen Jensen står ved siden av og sier noe som er opplagt feil, vil majoriteten likevel kjøpe det Ingebrigt sier, fordi han er kjendis og blandt «de gode», sier han.

Utvalgte sitater slutt. Intervjuet i sin helhet kan leses i lenken øverst.

Poenget her er å vise nok et eksempel på denne "no-platforming" trenden som oppstod i USA i forbindelse med at Trump vant, og har ridd den vestlige verden som en mare siden.

Nok en gang er poenget dessverre også at dette helt åpenbart er krig! Det er det dessverre ingen tvil om. Spørsmålet er bare om det kan ende fredelig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Facebook opererer med sine egne regler de håndhever etter forgodtbefinnende. Uten å bry seg om lover eller demokrati. Facebook prøver å ta over Internet, jeg er helt enig i at det er bekymringsfullt. 

Flere aviser, inkludert Aftenposten, har publisert arbeidene til Thomas Knarvik og gir han god omtale bør vel også nevnes. 

Så totalt utsatt for no-platforming er han vel ikke? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...