AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #1 Skrevet 28. september 2018 Kom over denne annonsen og lurer på hvordan man har tenkt at folk skal få plass til nødvendig utstyr på et så lite kjøkken?! Har sett mange lignende kjøkken i nye hus. Ikke er det mulig å sette inn flere skap heller, for det er det ikke plass til. Av underskapene blir to opptatt til søppel og oppvaskmaskin. Det vil si at det er en skuffeseksjon og et smalt skap igjen (kjeler). Overskapet over ventilatoren har muligens liten plass. Det er 6 smale overskap igjen og der skal man ha glass, tallerkener, desilitermål, skjærefjøler, kopper, matbokser, drikkeflasker, kjøkkenmaskiner, tørrvarer. Det funker jo ikke for en familie! (Annonsert som familievennlig bolig, 3 soverom over 2 plan). Og hva med benkeplass til å jobbe på? Vil tro de vil ha en mikrobølerovn der også. Flere enn meg som legger merke til sånt? Anonymkode: 9cc2c...ef4 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #2 Skrevet 28. september 2018 Holder i massevis. Må bare hive unødvendig dritt:-) Anonymkode: 1634e...df9 9
_popcorn_ Skrevet 28. september 2018 #3 Skrevet 28. september 2018 Om man plasserer ting smart, så vil det kjøkkenet fungere helt fint for mange familier. Skap ved siden av komfyr - gryter/panner En skuffe til boller, drikkeflasker, matbokser, målebeger etc En skuffe til bakevarer Hjørneskap til enda mer drikkeflasker, matbokser, boller, vekt, og slike ting Dobbeltskapet til glass og fat Tre skap til tørrvarer Skap over ventilator til krydder. Det vil også være mulighet for flere skap, hyller, ekstra benk under vindu.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #4 Skrevet 28. september 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Holder i massevis. Må bare hive unødvendig dritt:-) Anonymkode: 1634e...df9 Mikrobølgovn, kaffetrakter, etc... Hadde da aldri orket å pakke opp og ned det, for hver gang jeg skal skjære opp brødskiva for å få plass til fjøla Anonymkode: 7c203...7fa 19
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #5 Skrevet 28. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kom over denne annonsen og lurer på hvordan man har tenkt at folk skal få plass til nødvendig utstyr på et så lite kjøkken?! Har sett mange lignende kjøkken i nye hus. Ikke er det mulig å sette inn flere skap heller, for det er det ikke plass til. Av underskapene blir to opptatt til søppel og oppvaskmaskin. Det vil si at det er en skuffeseksjon og et smalt skap igjen (kjeler). Overskapet over ventilatoren har muligens liten plass. Det er 6 smale overskap igjen og der skal man ha glass, tallerkener, desilitermål, skjærefjøler, kopper, matbokser, drikkeflasker, kjøkkenmaskiner, tørrvarer. Det funker jo ikke for en familie! (Annonsert som familievennlig bolig, 3 soverom over 2 plan). Og hva med benkeplass til å jobbe på? Vil tro de vil ha en mikrobølerovn der også. Flere enn meg som legger merke til sånt? Anonymkode: 9cc2c...ef4 Du tar opp et viktig tema. Tanken har slått meg mer enn en gang. Der er jo heller ikke plass til noe vitrineskap el. I tilknytning til spiseplass og kjøkken. Idiotisk arkitektur. Minner om toaletter for kvinner. De er tegnet av menn og beregnet på at menn skal gå inn på toalettet, stå og tisse for så å rygge ut igjen. Skal en kvinne sette seg ned for å gå på toalettet, så er der ikke rom mellom knærne og døra. Bruke bukser på den typen toaletter er nesten umulig, til nød går det om en tar av seg undertøyet utenfor og løfter bare opp en kjole. Prøv deg å gå på toalettet med barn på disse doene, da kan ikke døra lukkes. Og ja, de er trangere enn en flydo. Arkitekter bør komme seg ut til folk og ikke bare sitte på tegnebrettetnog lage flotte løsninger, på papiret. Mye fungerer nemlig ikke i praksis for folk flest. Anonymkode: 8dfc1...de5 20
Alice123 Skrevet 28. september 2018 #6 Skrevet 28. september 2018 Jeg har også lurt på hvorfor kjøkkenrommet i mange nye boliger er så små! Veldig ofte er det ikke et eget rom heller, men et lite innhuk i stua. 12
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #7 Skrevet 28. september 2018 6 minutter siden, _popcorn_ skrev: Om man plasserer ting smart, så vil det kjøkkenet fungere helt fint for mange familier. Skap ved siden av komfyr - gryter/panner En skuffe til boller, drikkeflasker, matbokser, målebeger etc En skuffe til bakevarer Hjørneskap til enda mer drikkeflasker, matbokser, boller, vekt, og slike ting Dobbeltskapet til glass og fat Tre skap til tørrvarer Skap over ventilator til krydder. Det vil også være mulighet for flere skap, hyller, ekstra benk under vindu. Men hvor gjør man av kakeformer, stavmikser, håndmikser, kaffetrakter, vaffeljern, brødrister, ildfaste former, bakepapir, frysebokser, aluminiumsfolie, sleiver, søppelposer? Anonymkode: 9cc2c...ef4 29
Jerry Lee Skrevet 28. september 2018 #8 Skrevet 28. september 2018 5 minutter siden, Alice123 skrev: Jeg har også lurt på hvorfor kjøkkenrommet i mange nye boliger er så små! Veldig ofte er det ikke et eget rom heller, men et lite innhuk i stua. Åpen kjøkkenløsning byr meg i mot. Ville jeg aldri hatt. 6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #9 Skrevet 28. september 2018 Jeg har et kjøkken med omtrent samme skap- og benkeplass som det der på den lille 55 kvadratmeters hytta mi, der det verken er strøm eller innlagt vann. Det er faktisk mulig at kjøkkenet på hytta er en anelse større! Selv på hytta er et slikt kjøkken i snaueste laget, så jeg kunne ikke for alt i verden klart å leve med det til hverdags. Anonymkode: 4a6e1...990 16
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #10 Skrevet 28. september 2018 At kjøkken i nye leiligheter blir mindre og mindre har en naturlig forklaring. Generasjonen som vokser opp nå, tilbringer lite tid der i forhold til hva som var/er vanlig. Nå er det helt normalt å spise flesteparten av måltidene (spesielt middag) ute, eller on-the-go. Anonymkode: a171e...af6 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #11 Skrevet 28. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: At kjøkken i nye leiligheter blir mindre og mindre har en naturlig forklaring. Generasjonen som vokser opp nå, tilbringer lite tid der i forhold til hva som var/er vanlig. Nå er det helt normalt å spise flesteparten av måltidene (spesielt middag) ute, eller on-the-go. Anonymkode: a171e...af6 Skivebom og helt bak mål. Det er ikke unge menneskers utespising det handler om. Det handler om pris per kvadratmeter bolig. Man lager rommene så små som man bare kan for å få mest mulig bolig inn på færrest mulig kvadratmeter (aka tjene mest mulig penger), uten tanke på bokvalitet eller gode løsninger. Anonymkode: 4a6e1...990 37
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #12 Skrevet 28. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skivebom og helt bak mål. Det er ikke unge menneskers utespising det handler om. Det handler om pris per kvadratmeter bolig. Man lager rommene så små som man bare kan for å få mest mulig bolig inn på færrest mulig kvadratmeter (aka tjene mest mulig penger), uten tanke på bokvalitet eller gode løsninger. Anonymkode: 4a6e1...990 Jada, det òg, men spisevanene til folk har forandret seg. Så helt bak mål er det ikke, det jeg skrev over her Anonymkode: a171e...af6 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #13 Skrevet 28. september 2018 Jeg har per dags dato litt mindre kjøkken enn det, og klarer meg i og for seg fint, men jeg har ikke skaffet meg kjøkkenmaskin og har ikke mikrobølgeovn, for det har jeg rett og slett ikke plass til. Jeg blir også gal av den manglende benkplassen. For å bo over tid, hadde jeg vært avhengig av å ha større plass på kjøkkenet. Jeg er glad i å bake og lage mat, og da må man ha plass til å jobbe. Det kjøkkenet kunne vært mye bedre utnyttet om man tok i bruk plassen under vinduet for en benk med skap - det hadde også gitt rom for å lagre kjøkkenmaskin og lignende utstyr. Kjøleskapet kunne fint vært plassert på veggen mot stua. Jeg skjønner ikke helt hvordan det er tenkt å være et funksjonelt kjøkken, og hvorfor så mye plass ikke er utnyttet. Anonymkode: b8e53...59f 9
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #14 Skrevet 28. september 2018 Vi fikk et sånt i vårt nybygde rekkehus. Helt håpløst. Selger nå hele kjøkkeninnredningen og starter på nytt. Anonymkode: bb9bf...21b 13
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #15 Skrevet 28. september 2018 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skivebom og helt bak mål. Det er ikke unge menneskers utespising det handler om. Det handler om pris per kvadratmeter bolig. Man lager rommene så små som man bare kan for å få mest mulig bolig inn på færrest mulig kvadratmeter (aka tjene mest mulig penger), uten tanke på bokvalitet eller gode løsninger. Anonymkode: 4a6e1...990 Så sant som det er sagt! Og den elendige løsningen med så smalt soverom at man må ha to dører inn, en på hver side av sengen. De to dørene går gjerne ut i stuen også, så i stua mister man dermed mye veggplass. At noen kjøper sånt? Anonymkode: f23d2...8eb 7
_popcorn_ Skrevet 28. september 2018 #16 Skrevet 28. september 2018 55 minutter siden, AnonymBruker said: Men hvor gjør man av kakeformer, stavmikser, håndmikser, kaffetrakter, vaffeljern, brødrister, ildfaste former, bakepapir, frysebokser, aluminiumsfolie, sleiver, søppelposer? Anonymkode: 9cc2c...ef4 Om man har ett hjørneskap og en skuff til former, boller og alt sånt, og fortsatt ikke får plass bør man kanskje vurdere om man har for mye. Micro, vaffeljern etc kan fint stå oppå kjøleskap. Setter man en benk av ønsket form under vindu kan man ha skuffer/hyller til alt annet også. Søppelposer kan oppbevares under vasken. Vanligvis bruker man ikke alle hyllene i ett dobbeltskap til fat/glass heller, derav ekstra plass over. Får man ikke plass til sleiv og slikt i skuffene, så kan man ha knivstativer og krukke på benken eller oppå kjøleskap, man kan lange henger på veggen for sånt. Som jeg skrev, plasserer man ting smart vil det fungere helt fint. Vil man heller se problemer enn løsninger, så får man bygge ut kjøkkenet. En annen ting er at det er langt i fra alle husholdninger som har alt mulig av elektroniske kjøkkenredskaper. 1
Gliffy Skrevet 28. september 2018 #17 Skrevet 28. september 2018 Man klarer seg jo selvfølgelig helt fint med et sånt kjøkke, men når man leter etter drømmeboligen vil man jo gjerne ha litt mer enn å «klare seg». Endte selv opp med å kjøpe leilighet i et gammelt bygg fordi jeg er opptatt av et romslig kjøkken og da passa ingen av nybyggene jeg så på. 9
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #18 Skrevet 28. september 2018 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: At kjøkken i nye leiligheter blir mindre og mindre har en naturlig forklaring. Generasjonen som vokser opp nå, tilbringer lite tid der i forhold til hva som var/er vanlig. Nå er det helt normalt å spise flesteparten av måltidene (spesielt middag) ute, eller on-the-go. Anonymkode: a171e...af6 Mens jeg har inntrykk av at matlaging og baking er på moten og har hatt høyere status de siste 10-15 åra enn for 20-30 år siden. Anonymkode: c86db...995 30
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #19 Skrevet 28. september 2018 Jeg har også sett sånne og da har jeg tenkt at de utbyggere vil spare penger, og tenker at nyinnflyttet familie vil enten kjøpe nytt kjøkken uansett, eller ihvertfall bygge kjøkkenøy. Fordi nei, det der er ikke nok til en familie. Dere må huske at barna har matpakker, drikkeflasker, tallerkene, bestikk, kopper og pluss pluss pluss, kanskje til og med termos og kjølebager om barnehage/skole ikke har kjøleskap. Anonymkode: 8799b...8c6 6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #20 Skrevet 28. september 2018 Det verste er likevel at det er åpen kjøkkenløsning. Hater det!!! Hvor mange synes egentlig det er stas å nærmest stå midt i stua og tilberede mat? For ikke å snakke om all stekeosen som vil sive inn i stua. Hvem var det som kom på denne idiotiske ideen?😠 Anonymkode: a6ced...3cd 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå