Gjest synseren Skrevet 9. april 2005 #81 Skrevet 9. april 2005 Det at de kaller det å ha fetisj for psykiske lidelser skal dere ikke ta så tungt. Alt som avviker fra det flertallet i befolkningen driver med blir kalt psykisk lidelse av psykologer. :-)
Gjest Nattsol Skrevet 10. april 2005 #82 Skrevet 10. april 2005 Det at de kaller det å ha fetisj for psykiske lidelser skal dere ikke ta så tungt. Alt som avviker fra det flertallet i befolkningen driver med blir kalt psykisk lidelse av psykologer. :-) Det handler ikke om å bli sett på som en avviker. Det er vel snarere en prinsippsak. For eksempel har det blitt brukt mot mor eller far i barnefordelingssaker. Det har også blitt brukt mot flere i jobbsammenheng. Og så lenge F65 står der, er den i prinsippet virksom.
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #83 Skrevet 11. april 2005 Transvestitter faller faktisk delvis inn under F.64 og delvis under F.65, alt ettersom hvilken variant av den såkalte 'sykelighet' man ønsker å vetklegge... :-? Til Synseren: Litt av poenget er at transvestittisme IKKE er en fetisj, det er et spørsmål om identitet. Det at ICD-10 reduserer en viktig del av min personlige identitet til 'kun' å være et seksuelt avvik finner jeg rimelig provoserende. Dersom man som transvestitt tilfeldigvis skulle bli klassifisert under F.65 har man en forstyrrelse i seksuelle objektvalg. Dette stemmer dårlig med det faktum at de fleste transvestitter er gift/har kjærester, ikke noe unormalt ved 'objektvalget' altså (for ikke å pådra meg noens vrede: Meningen er ikke å redusere ektefellene til 'objekter', jeg bare holder meg til ICD-10 sin terminologi ) Dersom man blir klassifisert under F.64 har man en kjønnsidentitetsforstyrrelse. Dette stemmer heller ikke særlig godt. De fleste transvestitter trives godt med sin mannlige kjønnsidentitet (det er faktisk MTF transer man hører mest om...) og føler IKKE at de har 'feil' kjønn, slik som transseksuelle. Derimot vil de fleste transvestitter si at deres mannlige kjønnsidentitet også rommer en feminin komponent, som vil variere i grad av viktighet fra person til person. Transvestittenes mannlige kjønnsidentitet er altså i bunn og grunn nettopp mannlig, men siden den er mer kompleks og har feminine innslag, passer den dårlig med den sosiale rollen som samfunnet tildeler biologiske menn i vårt samfunn. Ok, dette ble langt og innviklet. Uansett, jeg kan ha forståelse for de som synes det er litt problematisk med transvestitter (mange transer synes også det er litt problematisk), men det er ingen grunn til å sykeliggjøre oss! Etter min mening er det omtrent på samme nivå som å stemple mennesker som stemmer på et annet politisk parti enn deg selv, som syke. Ganske teit, eller hva? klem fra Stella
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #84 Skrevet 11. april 2005 Vil nok en gang benytte anledningen til å reklamere litt for 'Transetreffet' og et innlegg jeg skrev der om dette med transer og seksualitet: http://www.transetreffet.net/forum/forum_p...5&get=last#1429 Stella
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #85 Skrevet 11. april 2005 Vil nok en gang benytte anledningen til å reklamere litt for 'Transetreffet' og et innlegg jeg skrev der om dette med transer og seksualitet, for de som måtte være interessert :-) : http://www.transetreffet.net/forum/forum_p...5&get=last#1429 Stella
Gjest Nattsol Skrevet 11. april 2005 #86 Skrevet 11. april 2005 Til Synseren: Litt av poenget er at transvestittisme IKKE er en fetisj' date=' det er et spørsmål om identitet. Det at ICD-10 reduserer en viktig del av min personlige identitet til 'kun' å være et seksuelt avvik finner jeg rimelig provoserende.[/quote'] Meget godt skrevet hele innlegget! Overhodet ikke langt og innviklende. Ihvertfall ikke for de som skjønner forkortelser som MTF.
Gjest Anonymous Skrevet 11. april 2005 #87 Skrevet 11. april 2005 Kommenterte det trådstarter skrev, at seksuelle fetisjer står på listen over psykisk lidelser. Prøvde å trøste dem som eventuelt tar seg nær av det, ved å peke på hvordan psykologer tenker.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå