Gå til innhold

seksuelle fetisjer står på listen over psykiske lidelser

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvem bestemmer hva som er unormalt? Er det unormalt pga noen mener det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

:ler: Det der tror jeg er en av de merkeligste komplimenter jeg noengang har fått,Spidey!

Men jeg tar pointet ditt.

Det som er viktig er at BDSM er et enormt begrep, det finnes alle varianter. Og ikke alle lever i et 24-7 S/M-forhold. Jeg og mannen lever som "alle andre" mesteparten av tiden, men av og til, etter lyst og behov, og ikke minst tid, er vi Master og slavinne.

Jeg nyter å kunne overlate all kontroll og alle avgjørelser til ham da.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja, nettopp. Det er helt greit at folk har sm-preferanser, men å kalle det normalt?

Det er helt greit å være homse, men å kalle det normalt?

Det er helt greit å drive med analsex, men å kalle det normalt?

Det er helt greit å bruke sex-leketøy, men å kalle det normalt?

Det er helt greit å barbere kjønsorganene, men å kalle det normalt?

I could go on and on. Poenget mitt er egentlig at så og si ingen virkelig er 100% normale. Eller at det i alle fall er høyst delte meninger om hva som faktisk kan kalles normalt. De fleste personer som kaller andre mennesker unormale er faktisk oftest unormale på en eller annen måte selv også, hvis man skal trekke dette veldig langt.

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er helt greit å være homse, men å kalle det normalt?

Det er helt greit å drive med analsex, men å kalle det normalt?

Det er helt greit å bruke sex-leketøy, men å kalle det normalt?

Det er helt greit å barbere kjønsorganene, men å kalle det normalt?

I could go on and on. Poenget mitt er egentlig at så og si ingen virkelig er 100% normale. Eller at det i alle fall er høyst delte meninger om hva som faktisk kan kalles normalt. De fleste personer som kaller andre mennesker unormale er faktisk oftest unormale på en eller annen måte selv også, hvis man skal trekke dette veldig langt.

Vel, sm står på lista over mentale forstyrrelser, homofili, sexleketøy osv gjør ikke. Er det ikke noe galt med å ønske å påføre andre smerte, hvis man ser på selve ønsket i seg selv, sett isolert?

Gjest Chrizzy
Skrevet
Det gikk egentlig opp ett lite lys for meg da jeg leste det. "Aha' date=' det er derfor jeg ser ned på sånt"... [/quote']

Flink :idesmil:

Gjest *Fiona*
Skrevet
Nei, for jeg liker det nye. Det er inget fjortissblad for meg.

Øh, nei. There you go...

Og Det Nye fremstiller det som "kult og hipt og sånn".

*tvinner håret* "det er veldig dumt med krig og fred og religion og politikk og sånn..."

Altså; senderen av budskapet ser vel mottakerne an da :roll:

Jeg pleier å gå ut fra at folk klarer å lage sine egne meninger om ting inntil det motsatte er bevist - hvis tre sider om det temaet er plagsomt for mdeg, skriv et klagebrev eller noe da. Eller bla forbi.

Nå er jeg enig i at det er en viss overload av info om alt som skal være så normalt, og folk som har funnet en måte å ha sex på som tilfredsstiller dem fullt ut UTEN alt mulig mikk makk og hjelpemidler og variasjoner og andre mennesker og gud vet hva - så kan jeg skjønne det blir en slags følelse av å være kjedelig.

Jeg får den følelsen bare jeg leser forumet her, sant og si.

Men så møter jeg folk IRL og vet hvordan folk fungerer, og ingenting er så svart hvitt som det virker på et forum, uansett. Du møter noen, du kommuniserer om sex, og finner ut hva som funker/ikke funker. Hva Det Nye og liknende søppel har å si om den saken bør ikke være toneangivende der :ler:

Kvinneblader er en enorm industri - synd å si det, men jeg er litt flau på kvinners vegne over akkurat det der - det står så mye søppel i de fleste bladene at hvis vi trenger forklaringer på hvorfor likestilling ikke blir realitet med det første, så trenger vi ikke se så langt...

Det var et lite sidespor - men uansett; individets frihet er en fin ting, og hvis du holder dine seksuelle preferanser for deg selv, skal du se du slipper å høre så mye om andres også... med mindre du oppsøker det da.

Gjest Anonymous
Skrevet
Vel, sm står på lista over mentale forstyrrelser, homofili, sexleketøy osv gjør ikke.

Du vet ikke noe om SM så du antar (etter min mening feilaktig) at den diagnosen er der for å ramme de menneskene som driver med SM på gjensidig frivillig basis.

Som sagt litt tidligere her:

Det finnes 2 typer sadister: Det går en knivskarp grense mellom den som slår andre mot deres egen vilje (og kanskje skader dem permanent!) , og den som slår en annen som selv har bedt om å bli slått (uten å skade vedkommende permanent). Den ene av disse to bør helt klart isoleres og/eller behandles for sin sykdom, ettersom han er en fare for sine omgivelser. Den andre er ikke til fare for noen som helst, heller ikke for seg selv, men kanskje tvert imot til glede for sin underdanige?

Jeg kan si noe liknende om masochisme: Det finnes en del selvdestuktive mennesker. Mennesker som skjærer seg selv fordi de hater seg selv på en eller annen måte. Disse menneskene er helt klart selvdestruktive og syke. Hvorvidt man skal opprettholde en diagnose for og/eller behandle disse er et etisk spørsmål på lik linje med hvorvidt det er riktig å gi aktiv dødshjelp. Det er mange flere gråsoner her enn det det er for sadistene. Men jeg personlig mener at det er greit å behandle også mennesker som er en fare for seg selv. Noen former for Masochisme faller inn under dette, derfor mener jeg det er gode grunner for å beholde masochismen på diagnose-lista også.

Men det finnes helt klart masochister som har et sunt forhold til det å underkaste seg en annen person, og som ikke hater seg selv, eller ønsker å skade seg selv på noen måte. Det er etter min mening feil at disse menneskene blir rammet av den samme diagnosen som de selvdestruktive, og heldigvis er psykologene stort sett enige med meg i det ettersom de ikke stiller diagnosene for hverken sadisme eller masochisme lenger overfor folk som driver med dette frivillig.

Det er en sovende paragraf, men den står der fremdeles for å ramme de som faktisk er syke og som bør rammes av den.

Gjest gjest1
Skrevet
:ler:  Det der tror jeg er en av de merkeligste komplimenter jeg noengang har fått,Spidey!

Men jeg tar pointet ditt.

Det som er viktig er at BDSM er et enormt begrep, det finnes alle varianter. Og ikke alle lever i et 24-7 S/M-forhold. Jeg og mannen lever som "alle andre" mesteparten av tiden, men av og til, etter lyst og behov, og ikke minst tid, er vi Master og slavinne.  

Jeg nyter å kunne overlate all kontroll og alle avgjørelser til ham da.

Vel ta det som et STORT kompliment, du :) Er helt grusomt med de sadomennene på blink, og alle har samme ansiktsuttrykk: "Jeg er dominerende men kan også være mild!" Ughameg. Virker ikke sundt å dedikere hele livet og tiden sin på SM..

Skrevet

Vel spidey: :bukke: Du har i grunnen rett når det gjelder en del av gutta på blink (boy, will I be pepra nå!?) så er jeg bare såååå enig med deg. Det er ikke rent få wanna-bees der.De er alle subers store skrekk,tror jeg. Jeg kan bare uttale meg fra hva jeg har hørt av andre, har aldri vært borti noen sånne selv. Min Master er min første og eneste sådanne.

MEN: noen mennesker lever et sunt og tilfredstillende (og svært lykkelig) liv i et 24-7-SM-forhold.Uten at andre engang registrerer det, langt mindre blir plaget av det.

Det er derfor jeg svært gjerne skulle visst hvordan Sexy cat kommer til å lide under det dersom SM strykes fra lista over psykiske lidelser. *DØØØR av nysgjerrighet*

Skrevet

Sexy cat?!

Forsvant du? Hadde du ikke mer å si?

• 2 uker senere...
Gjest Nattsol
Skrevet
Fra det bladet jeg leste om at SM lå på den listen over psykologiske lidelser, så leste jeg da om en jente som likte SM, eller hva det nå kalles.

Alt bunnet i barndommen hennes. Hun pleide da å leke politi og røver, og hver gang måtte hun ha på seg håndhjern. Slik var det psykologen og hun kom frem til at hun likte det hun gjorde innenfor det seksuelle.

Det var jo en slags "vrangforestilling" fra barndommen. At hun var en undertrykt person (vet ikke hva det kalles på sm-språket).'

Siden det var jeg som skaffet til veie menneskene i artikkelen, kan jeg blankt tilbakevise det du påstår. Jeg vet virkelig ikke hvor du får den såkalte psykologen fra. Skal du referere til en artikkel, bør du for det første linke til artikkelen, og holde deg til saken. Ikke beskylde folk for å finne ut av ting i samråd med psykologen sin når det ikke har skjedd!

Artikkelen kan leses her:

http://www.detnye.no/0505/60.html

Det er riktig at sadomasochisme og fetisjisme står på den internasjonale statistiske klassifikasjonen av sykdommer og beslektede helseproblemer (ICD-10)

Det står følgende:

F65 Forstyrrelser i seksuelle objektvalg

Inkl:

parafilier

F65.0 Fetisjisme

Et ikke-levende objekt blir brukt som stimulus for å oppnå seksuell opphisselse og tilfredsstillelse. Mange fetisjer har relasjon til menneskekroppen (f eks klær eller fottøy). Andre vanlige eksempler på fetisjer er materialer som gir en særlig virkning ved syn eller berøring (f eks gummi, plastikk eller lær). Fetisjene varierer i sin betydning for individet. I noen tilfeller tjener de bare til å øke den seksuelle opphisselsen som oppnås på vanlige måter (f eks ved å få partneren til å bruke en spesiell påkledning).  

F65.1 Fetisjistisk transvestittisme

Individet kler seg som det annet kjønn for å oppnå seksuell opphisselse og for å skape inntrykk av å være en person av motsatt kjønn. Fetisjistisk transvestittisme skilles fra transseksuell transvestittisme ved sin klare forbindelse med seksuell opphisselse og et sterkt ønske om å fjerne klærne når orgasme er oppnådd og den seksuelle opphisselsen avtar. Forstyrrelsen kan forekomme i en tidlig fase i utviklingen av transseksualisme.  

F65.5 Sadomasochisme

Preferanse for seksuell aktivitet som innebærer å påføre andre mennesker smerte, ydmyke dem eller undertrykke dem. Hvis individet foretrekker å bli utsatt for slik handling, kalles det masochisme, og hvis individet foretrekker å utøve handlingen, kalles det sadisme. Ofte blir et individ seksuelt opphisset av både sadistiske og masochistiske aktiviteter.  

Inkl:

masochisme

sadisme

F65.6 Multiple forstyrrelser i seksuelle objektvalg

I noen tilfeller foreligger det hos samme person mer enn én forstyrrelse av seksuelle objektvalg, uten at noen av dem får forrang. Den vanligste kombinasjonen er fetisjisme, transvestittisme og sadomasochisme.

Hele greia kan du lese her: http://www3.who.int/icd/vol1htm2003/fr-icd.htm

I praksis vil det si at sadomasochisme og fetisjisme sidestilles med samtlige parafilier inkludert nekrofili, pedofili osv.

Land som Danmark og USA(!) har avviklet hele f65, av opplagte årsaker. I Norge eksisterer den fremdele som en "sovende diagnose" når det gjelder fetisjisme og sadomasochisme. Det vil si at den ikke brukes med mindre et menneske ikke klarer å leve et normalt liv på grunn av parafilien sin. Men det sitter et eget diagnoseutvalg som jobber for å få det fjernet fra lista. Og landets ledende psykologer og sexologer har tatt til motmæle mot WHOs diagnoseliste.

Det som er litt morsomt, er at slike som deg ser på dette som en pervesjon. Til tross for at statistikken viser at det eksisterer fler sadomasochister enn det eksisterer homser i verden. Det kan du lese mer om her: http://www.revisef65.org/antall.html

Ellers kan du lese hvorfor f65 bør fjernes her: http://www.revisef65.org/psykopatologi.html

http://www.revisef65.org/febullough.html

http://www.revisef65.org/friskmeld.html

http://www.revisef65.org/reiersol1.html

Men for all del, om du syns folk som tenner på litt hard behandling i senga fortjener å bli stemplet som psykisk syke så.. Men vær da klar over at håndjern, pisk, biting, kloring, spanking, lakkuniformer, blindfold og andre rimelig normale tenningsmomenter forblir perversjoner som kan gi deg en psykiatrisk diagnose om du tenner på dem.

Gjest maki i.i
Skrevet

Ronking har jo også vært helt forferdelig en gang i tiden......

Gjest Anonymous
Skrevet

Lurer på hvem som er farligst for samefunnet? De som pisker hverandre for lukkede dører, eller de som skal sette en diagnose på andres frivillige sexliv?

Hvis det er noen som samfunnet kan trenge beskyttelse mot, så er det hobbypsykologer .

Det var annerledes før i tiden med heksebrenninger og greier, men mentaliteten er faen meg helt lik.

Skrevet

Senest i går så jeg en jente med rundt 12år som lå på gulvet med håndhjern på hendene :o

Si meg... hvorfor leter du etter bilder av 12-åringer som ligger i håndjern? Hvis dette var noe seksuelt har iallefall jeg fått et enda verre bilde av deg.. Skremmende at du utfolder deg slik på¨et forum... :tunge1:

Skrevet

Nei, for jeg liker det nye. Det er inget fjortissblad for meg.

I bladene blir det fremstilt som en KUL og HIPP ting.

Og ja, jeg hopper som regel over disse sære fetisj tingene som det har blitt så altfor mye av (i mange forskjellige blader faktisk). Men i det siste har jeg fått nok. Det står jo nesten i hver eneste utgave.

Hvorfor står det fortsatt på listen? Fortell meg det?

Tar såpass mange psykologer her i Norge feil?

Ja...de er vel gammeldagse og skjønner ingenting.

For det første så undrer jeg meg litt over alderen din. Kanskje er du ganske ung enda slik at du ikke har blitt slipt i kantene. Når man er ung har man flere fordommer enn når man er eldre.

For det andre. Jo, SM er en diagnose i følge ICD-10. Dette er i Norge ikke tatt vekk fra diagnoselistene. Men flere andre land har fjernet det, der i blant Danmark. Vi ligger som kjent litt etter land vi ønsker å sammenligne oss med. Antagelig er det bare et tidspørsmål før det blir fjernet her også. Det som kjennetegner god sex er at den er sikker, sunn og samtykkende. Og vi andre har ikke noe med hva folk gjør i sengen så lenge det ikke plager oss.

Skrevet

Med tanke på at Norge følger samme diagnoseliste som andre land i Norden vil nok SM bli fjernet fra denne listen i nær fremtid. Det er en veldig stor enighet om at det ikke har noe på en slik liste å gjøre.

Gjest Anonymous
Skrevet

For å klargjøre: Den alminnelige utøvelsen av SM mellom frivillige parter har aldri vært på noen liste over mentale sykdommer.

Det som er regnet for sykelig sadisme er personer som plager andre som IKKE vil bli plaget.

Synes det er helt greit at den diagnosen beholdes jeg :)

Gjest Nattsol
Skrevet
For å klargjøre: Den alminnelige utøvelsen av SM mellom frivillige parter har aldri vært på noen liste over mentale sykdommer.

Det som er regnet for sykelig sadisme er personer som plager andre som IKKE vil bli plaget.

Synes det er helt greit at den diagnosen beholdes jeg :)

Har du kilder på det? Jeg vet at det praktiseres slik i statene, men ikke her. Eller for å hente inn den opprinnelige teksten:

F65 Forstyrrelser i seksuelle objektvalg

Inkl: parafilier

F65.0 Fetisjisme

Et ikke-levende objekt blir brukt som stimulus for å oppnå seksuell opphisselse og tilfredsstillelse. Mange fetisjer har relasjon til menneskekroppen (f eks klær eller fottøy). Andre vanlige eksempler på fetisjer er materialer som gir en særlig virkning ved syn eller berøring (f eks gummi, plastikk eller lær). Fetisjene varierer i sin betydning for individet. I noen tilfeller tjener de bare til å øke den seksuelle opphisselsen som oppnås på vanlige måter (f eks ved å få partneren til å bruke en spesiell påkledning).

F65.5 Sadomasochisme

Preferanse for seksuell aktivitet som innebærer å påføre andre mennesker smerte, ydmyke dem eller undertrykke dem. Hvis individet foretrekker å bli utsatt for slik handling, kalles det masochisme, og hvis individet foretrekker å utøve handlingen, kalles det sadisme. Ofte blir et individ seksuelt opphisset av både sadistiske og masochistiske aktiviteter.

Inkl: masochisme

sadisme

http://www.odont.uio.no/allmennodontologi-...10SOK/icd10.htm

Legg merke til at disse punktene hører sammen med eksempelvis:

F65.4 Pedofili

Foretrukket seksualobjekt er barn i førpubertetsalder eller tidlig pubertetsalder: gutter, jenter eller begge kjønn.

F65.8 Andre spesifiserte forstyrrelser i seksuelle objektvalg

En rekke andre mønstre for seksuelle objektvalg og aktiviteter, inkluderer obskøne telefonoppringninger, seksuell opphisselse ved å gni seg mot mennesker i trengsel på offentlig sted, seksuelle aktiviteter med dyr, og bruk av strangulering eller anoksi for å forsterke den seksuelle opphisselsen.

Inkl: frotteurisme

nekrofili

zoofili

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvorfor står det fortsatt på listen? Fortell meg det?

Tar såpass mange psykologer her i Norge feil?

Ja...de er vel gammeldagse og skjønner ingenting.

Yep, psykiatere og psykologer er tross alt ikke *GUD* de heller, og vet nok ikke alltid så mye som de vil at vi andre skal tro...

Dette med hva som skal være med på ICD-10 påvirker faktisk livene til en del mennesker. Nedenfor er det link til et innlegg jeg har skrevet på 'Transetreffet'. Ganske tragisk sak, alt pga en trangsynt idiot av en psykiater.

http://www.transetreffet.net/forum/forum_p...sp?TID=353&PN=1

PS: Jadda, jeg er transvestitt. Neida, jeg er ikke syk, har det helt ok med meg selv. Det har faktisk jenta jeg er sammen med også. Bør jeg diagnostiseres? Trur ikke det!

Stella

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...