Gå til innhold

Tanker om luksus-fellen , del din mening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva synes du om dette programmet ? Er det bra ? 

Har du lært noe av det ? 

Er det etisk forsvarlig å lage TV av folks økonomiske problemer ?

Hva skjer m deltakerne ett år etter de var m i programmet ?

Angrer de ? Har de bedret seg ? Gjentar de mønsteret etter brannslukkingen til Hallgeir ? 

Hvor kan man få tilsvarende økonomisk rådgivning som på luksusfellen , uten å måtte utlevere seg på TV ? 

:) 

jeg synes det er utleverende for deltakerne men lærerikt . 

Anonymkode: 763a5...9a9

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synest det er et nødvendig program med tanke på mangelen av økonomisk forståelse og ansvar hos mange. Ser at flere plukker opp saker fra programmet, selv om de kanskje ikke følger veldig med. Kjenner også til noen som har vært med i programmet, og dermed at det et mer oppfølging og hjelp til personen(e) enn det som vises på kamera. I tilfellet jeg kjenner til har det hjulpet enormt, og tvunget frem en positiv endring. Alt har jo ikke endret seg helt, men det holdes under god kontroll - og har gjort det i flere år. 

Utleveres gjør de jo, men samtidig har de sagt ja til å delta. Andre som melder de på kan jo ikke tvinge til å deltakelse. Det er et valg om hva som er størst offer. Økonomien og grei fremtid eller denne utleveringen? De får jo gode økonomiske avtaler som for mange er bedre enn om de hadde prøvd selv.

Du kan få økonomisk rådgivning flere steder. Kommuner tilbyr gjennom Nav. Står informasjon på nettsidene. Et googlesøk viser også flere bedrifter rettet mot økonomisk rådgiving. Alternativt kan en være heldig å ha et nettverk der noen har økonomisk bakgrunn og kan hjelpe, eller bare er god på personlig økonomi.

• Liker 3
Skrevet

Jeg liker det godt! 
Har god økonomi selv, men i perioder er det trangere selvfølgelig. Får mye gode tips om budsjetter og blir mer bevist småtingene som tømmer kontoen! 
Jeg synes ikke det er uetisk, jeg tror mange lærer av å se hvor ille det kan gå. 
Hadde det vært ett "læreprogram" uten deltagere som eksempler, så hadde det nok ikke vært like lærerikt, og heller ikke nådd ut til like mange. Og at befolkningen har behov for å lære mer om personlig økonomi kan vel alle være enig i. Jeg har kjent meg igjen i tankegangen til mange deltagere, selv om jeg ikke har økonomiske problemer. "en takeaway kaffe er jo bare 40kr" eller "30kr på lunsj er jo ikke så ille" 

Det er laget noen programmer med "hvordan gikk det" og noen artikler på nett. Men hadde dem gjort det på alle deltagere, så blir det kanskje litt for utleverende? 

• Liker 7
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg liker programmet godt.

For det første gjør det meg stolt av meg selv som tross alt har greid å ordne opp i egen økonomi helt selv og at jeg nå har hatt orden i mange år.

For det andre forteller det meg mye om hvor godt jeg har det.

Det er også svært lærerikt å se de budsjettene og rådene deltakerne får.

Når det gjelder utlevering: ja, det er utleverende. Men jeg ser også at det tas grep for å unngå for mye av det. Barna eksponeres lite. De gangene det går dårlig med deltakerne utbroderes dette ikke i voldsomme vendinger, men det nevnes kort hvorfor det ikke fungerte. 

Skrevet

Jeg liker selve programmet.. Liker generelt programmer som luksusfellen og sinnasnekkern der de går inn for å ta tak i livene til folk og ordne opp. Men det er jo et TV-show der utlevering av livsstilen er en del av underholdningen. Det er ikke alltid at jeg forstår helt logikken bak oppsettet de lager på tavlen. Jeg mener kategoriseringen av utgifter er litt vag og overfladisk. Men som med de fleste "lærerike" programmer så er dette først og fremst underholdning og ikke opplæring. Det hadde nok blitt et litt tyngre program og ikke fullt så populært hos menigmann hvis de hadde fokusert mye på det formelle og saklige, og mindre på det med livsstilen og det "usaklige". Men jeg har lært noen ting som hvordan gjeldsordninger og andre forhandlinger med kreditorer virker. At man kan forhandle ned summen og få rentefri tilbakebetaling osv.

Jeg har ikke hatt bruk for noen av rådene da jeg har kontroll på egen økonomi, men er mye som er kjekt å vite. Det kanskje nyttigste tipset jeg har lært derfra (og som andre også bør få med seg) er at hvis man havner i økonomisk krise, så er det ikke nødvendigvis lurt å samle gammel gjeld til ett enkelt lån, pga. det da blir ansett som gjeld av nyere dato hvis man skal prøve å gå i gjeldsforhandlinger. Her er det nok mange som går på en smell når de skal prøve å ta ansvar og rydde opp, og gjør seg selv en bjørnetjeneste.

Anonymkode: 6b84f...2b7

• Liker 6
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg liker selve programmet.. Liker generelt programmer som luksusfellen og sinnasnekkern der de går inn for å ta tak i livene til folk og ordne opp. Men det er jo et TV-show der utlevering av livsstilen er en del av underholdningen. Det er ikke alltid at jeg forstår helt logikken bak oppsettet de lager på tavlen. Jeg mener kategoriseringen av utgifter er litt vag og overfladisk. Men som med de fleste "lærerike" programmer så er dette først og fremst underholdning og ikke opplæring. Det hadde nok blitt et litt tyngre program og ikke fullt så populært hos menigmann hvis de hadde fokusert mye på det formelle og saklige, og mindre på det med livsstilen og det "usaklige". Men jeg har lært noen ting som hvordan gjeldsordninger og andre forhandlinger med kreditorer virker. At man kan forhandle ned summen og få rentefri tilbakebetaling osv.

Jeg har ikke hatt bruk for noen av rådene da jeg har kontroll på egen økonomi, men er mye som er kjekt å vite. Det kanskje nyttigste tipset jeg har lært derfra (og som andre også bør få med seg) er at hvis man havner i økonomisk krise, så er det ikke nødvendigvis lurt å samle gammel gjeld til ett enkelt lån, pga. det da blir ansett som gjeld av nyere dato hvis man skal prøve å gå i gjeldsforhandlinger. Her er det nok mange som går på en smell når de skal prøve å ta ansvar og rydde opp, og gjør seg selv en bjørnetjeneste.

Dette tror jeg er for å gjøre det mer oversiktlig. 
Dersom det lages kolonner som bolig, mat, barn, dyr, fritid, uteliv, takeaway, klær, makeup, skjønnhetspleie, sparing, gjeld, bensin, annen transport etc, så blir det for mye. 
Dem er ganske flink å beskrive muntlig for eksempel transport, hva som går til bil og hva som går til taxi, og på diverse så trekker dem fram enkelte ting. 
For min egen del hjalp det å se hvordan dem kategoriserer utgifter. 
Jeg prøvde gå igjennom min egen kontoutskrift og sette opp alle kategoriene jeg kom på, det ble veldig mange... Da jeg laget færre men større kategorier, så fikk jeg mye bedre oversikt. Jeg lager selv bolig (lån, fellesutgifter, strøm, forsikring etc), fritid (streaming, aktiviteter), mat (alt som handles på matbutikk inkl husholdningsprodukter, alkohol og tobakk), helse (lege, apotek), katt (mat, godis og veterinær), klær/skjønnhet, sparing, og en egen for uteliv. og så en diverse på alt som ikke passer ellers. 
Føler jeg at jeg har brukt for mye penger en måned, så er det diverse og uteliv jeg går inn på først å sjekker, og det er disse to jeg kan gjøre store kutt på ved behov. 

Men er veldig enig med deg angående det å samle gjeld! Det kan fungere, men det kan også gjøre ting verre. 
Etter jeg kjøpte bolig, så gikk kredittkortene mine litt varme. Det tok ikke lang tid før jeg så at beløpene jeg betalte inn utgjorde for lite. Jeg var jo langt i fra en krisesituasjon, men valgte likevel ta utgiften på refinansiering av boliglån, for å bli kvitt kredittkortgjelden. Jeg innrømmer gjerne at jeg hadde null peiling på renter og sånt egentlig, men noen episoder med Luksusfellen motiverte meg til å sjekke opp, og kvitte meg med den lille men dyre gjelden. 

Om man ikke får personlig økonomi inn i pensum på grunnskolen, så burde noen episoder av Luksusfellen bli obligatorisk... 

• Liker 4
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Oj så bra innspill, takk ! :) 

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, _popcorn_ skrev:

Om man ikke får personlig økonomi inn i pensum på grunnskolen, så burde noen episoder av Luksusfellen bli obligatorisk... 

Synes Hallgeir burde reist rundt på skolene og holdt foredrag ! :) 

• Liker 7
Skrevet

Åja, er det deg igjen: h*n med Hallgeir-tråden som var her for 1 mnd. siden med lignende tråd?

Anonymkode: 92a26...1cc

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Åja, er det deg igjen: h*n med Hallgeir-tråden som var her for 1 mnd. siden med lignende tråd?

What ? Nei. Jeg har akkurat oppdaget podcasten hans ifbm økonomi-studier :) 

• Liker 1
Skrevet

Elsker dette programmet, er på en luksufellen binge etter jeg fikk meg viaplay. Dinepenger podcasten finner jeg også interessant.
Det virker som om deltakerene reagerer positivt på "visuelle" målestokker som brukes ofte i programmet og å se penger på nye måter, for mange er penger et vagt konsept, det er bare tall som ligger skjult bak et kort.

Jeg har tatt til meg mange ting, f.eks hvor mange dager/timer jeg må jobbe for en ting, lage matplan/budsjett, bygge bufferkonto, unngå små og dyre vaner som ta-med kaffe og bensinstasjon mat, bevisst unngå matbutikker flere ganger i uken. Senest igår snudde jeg faktisk i døra på vei inn til en meny fordi jeg ble sulten/kjesken mot slutten av arbeidsdagen, jobbet ferdig 2 timer og lagde mat hjemme istedet, sparte sannsynligvis 80-100 kroner og fikk i meg sunnere mat hjemme, slike småting som jeg ikke tenkte på før.

Anonymkode: eabf8...cf0

• Liker 5
Gjest Blondie65
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Denne må modereres noe:

Hvis du trenger hjelp til gjeldssanering forutsetter jeg at du har misligholdt lånene dine. Da er det selvsagt ikke lurt - og det er også omtrent umulig - å refinansiere dette fordi du både har nyere gjeld og du er jo på god vei selv.

Men for å bruke meg som et eksempel: Jeg hadde "ørten" kredittkort, smålån og kreditter. Alt var betalt i tide, og ikke misligholdt. Da jeg begynte å ordne opp selv så jeg at de nesten 10.000 jeg brukte hver måned til å betale gjeld ikke medførte noen særlig nedbetaling - jeg bare vedlikeholdt (gjelden økte ikke, alt jeg betalte gikk til de skyhøye rentene).

Så en del av min opprydning ble å samle smålån, kjøpekort og kredittkort i større lån med svært mye rimeligere rente. Jeg gikk fra et ukjent antall til to lån til slutt og renten var gått fra et gjennomsnitt på ca 20 % til 8 %. Man betaler også termingebyr av hvert eneste lån man har - og sparer der når man reduserer antall lån.

Skrevet

Jeg har sett alle luksusfellen episodene fra Norge, Sverige og Danmark😂 Så ja er litt fan. 

Har selv hatt dårlig økonomi (men aldri gjeldsproblemer) og luksusfellen hjalp meg til å få lyst til å sette opp budsjett, få full oversikt og kontroll. Har spart så utrolig mye på det de siste 5 årene. Nå har jeg snart 500.000 på bok, og er på boligjakt! Tror seriøst aldri jeg hadde vært i denne heldige situasjonen om jeg ikke hadde fått «ånden» over meg!

Jeg synes ikke den norske versjonen er så voldsomt invaderende og utleverende. Ender som regel opp med å få sympati med deltakerne, med noen få unntak. Synes derimot at den svenske versjonen er ganske utleverende. Der følger man deltakerne på psykolog/coach time, ofte eksponeres mindreårige barn og deltakerne deler oftere andre typer problemer enn økonomi, som vansker i parforholdet. Så sånn sett er den svenske versjonen mer interessant å se.

Anonymkode: 544dd...f95

• Liker 4
Skrevet
1 hour ago, Blondie65 said:

Denne må modereres noe:

Hvis du trenger hjelp til gjeldssanering forutsetter jeg at du har misligholdt lånene dine. Da er det selvsagt ikke lurt - og det er også omtrent umulig - å refinansiere dette fordi du både har nyere gjeld og du er jo på god vei selv.

Men for å bruke meg som et eksempel: Jeg hadde "ørten" kredittkort, smålån og kreditter. Alt var betalt i tide, og ikke misligholdt. Da jeg begynte å ordne opp selv så jeg at de nesten 10.000 jeg brukte hver måned til å betale gjeld ikke medførte noen særlig nedbetaling - jeg bare vedlikeholdt (gjelden økte ikke, alt jeg betalte gikk til de skyhøye rentene).

Så en del av min opprydning ble å samle smålån, kjøpekort og kredittkort i større lån med svært mye rimeligere rente. Jeg gikk fra et ukjent antall til to lån til slutt og renten var gått fra et gjennomsnitt på ca 20 % til 8 %. Man betaler også termingebyr av hvert eneste lån man har - og sparer der når man reduserer antall lån.

Men som ab skrev, det er ikke nødvendigvis smart samle lån, ofte er det selvfølgelig det, men man må sjekke litt renter og ha tunga rett i munnen om man skal gjøre det. 
For oss som har god kontroll og muligheter til å refinansiere og få lave renter så er det veldig smart, men for mange av deltagerne så ender det opp med å lage større problemer. Er man kommet så langt ut i gjørma at man må begynne forhandle med kreditorer, så kan ett nytt og større refinansieringslån være negativt. 
I mine yngre dager med mindre økonomisk forståelse, så kunne jeg sikkert gått på en smell å refinansiert med idiotisk høy rente... 

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde økonomiske problemer. Ikke like mye som de på programmet, men det føltes umulig å komme seg utav det jeg hadde. Jeg følte at jeg druknet. Jeg klarte ikke å se Luksusfellen, for jeg var så redd for alt som hadde med økonomi å gjøre. Men jeg fikk ordnet opp til slutt, med god hjelp fra psykolog og gjeldsrådgiver på NAV. Så satte jeg meg ned og så 10 sesonger av Luksusfellen. 
Jeg syntes det var godt å se hva de forventet av folk som hadde lavere inntekt enn meg. Jeg har ikke ført regnskap, men jeg har laget en oversikt over hvor mye jeg bruker på hva for å se hva jeg kan bruke (evt. spare...) etter at alt er betalt. Jeg har ikke sett en purring på 6 mnd. Luksusfellen var en god realitetsorientering for min del. 

Jeg tror mange i min generasjon havner på Luksusfellen fordi vi ikke er flinke til å sette tæring etter næring. Luksusfellen har hjulpet meg i det lange løp, for nå er jeg (dessverre) arbeidsledig og har klart å forvalte en langt mindre pengesum enn det jeg har  vært vant til på en klokere måte. Det er ikke veldig lett, men jeg er ikke så stressa. Jeg må bare være sparsommelig. 

Anonymkode: e46b3...f80

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde økonomiske problemer. Ikke like mye som de på programmet, men det føltes umulig å komme seg utav det jeg hadde. Jeg følte at jeg druknet. Jeg klarte ikke å se Luksusfellen, for jeg var så redd for alt som hadde med økonomi å gjøre. Men jeg fikk ordnet opp til slutt, med god hjelp fra psykolog og gjeldsrådgiver på NAV. Så satte jeg meg ned og så 10 sesonger av Luksusfellen. 
Jeg syntes det var godt å se hva de forventet av folk som hadde lavere inntekt enn meg. Jeg har ikke ført regnskap, men jeg har laget en oversikt over hvor mye jeg bruker på hva for å se hva jeg kan bruke (evt. spare...) etter at alt er betalt. Jeg har ikke sett en purring på 6 mnd. Luksusfellen var en god realitetsorientering for min del. 

Jeg tror mange i min generasjon havner på Luksusfellen fordi vi ikke er flinke til å sette tæring etter næring. Luksusfellen har hjulpet meg i det lange løp, for nå er jeg (dessverre) arbeidsledig og har klart å forvalte en langt mindre pengesum enn det jeg har  vært vant til på en klokere måte. Det er ikke veldig lett, men jeg er ikke så stressa. Jeg må bare være sparsommelig. 

Anonymkode: e46b3...f80

Så bra!

Jeg håper det ordner seg for deg med jobb snart.

Jeg synes et element på Luksusfellen er svært viktig: det å sette av midler til sparing. Selv om du ikke kan spare mange kronene hver måned  så er likevel noen kroner spart bedre enn ingenting. I en normal økonomi bør man prøve hardt å få til sparing slik at man har penger til uforutsette ting. Med uforutsette mener jeg ikke forsikringen som dukker opp en gang pr år eller NRK lisensen i januar og juli, men når kjøleskapet ryker eller en tann plutselig må ha ny krone.

Dersom man er i ferd med å ordne opp i sin økonomi viser evne til sparing banken at en kan tenke langsiktig. Slik blir det enklere å få refinansiering av bolig eller det første boliglånet. 

Skrevet

Offentlig gapestokk.

Anonymkode: 8d367...be7

Skrevet

Er det slemt å si man koser seg over andres idioti?

De har lært privatøkonomi på skolen og av høyt utdannede foreldre i lederstillinger i næringslivet.

De bør vite at kortet ikke bare ''kan dras'', ubegrenset?

500.000 kr. i forbrukslån for å kjøpe ferie nr. 10 den uken, er jo ganske idioti. Eller skal vi heller være snille og gi litt trøst?

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det slemt å si man koser seg over andres idioti?

De har lært privatøkonomi på skolen og av høyt utdannede foreldre i lederstillinger i næringslivet.

De bør vite at kortet ikke bare ''kan dras'', ubegrenset?

500.000 kr. i forbrukslån for å kjøpe ferie nr. 10 den uken, er jo ganske idioti. Eller skal vi heller være snille og gi litt trøst?

Hvem har lært privatøkonomi på skolen, sa du? Det finnes ikke som fag i norsk offentlig skole i dag.

Det er mange som snakker om at vi BØR få det innført, og det er jeg enig i. Men så langt er det bare blitt med praten.

• Liker 5
Skrevet
4 timer siden, Million skrev:

Hvem har lært privatøkonomi på skolen, sa du? Det finnes ikke som fag i norsk offentlig skole i dag.

Det er mange som snakker om at vi BØR få det innført, og det er jeg enig i. Men så langt er det bare blitt med praten.

Du trenger ikke skole for å vite at man ikke bør bruke mer enn man har, og at man må betalte tilbake lånte penger...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...