AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #1 Skrevet 28. september 2018 Hei. Jeg trenger vitnemålet mitt og tok derfor kontakt med Fylkesarkivet sist fredag. Hun sa hun skulle sende det over, men jeg har enda ikke fått noe. Burde jeg ringt på nytt eller ventet en stund? Jeg er ganske sikker på at hun mente elektronisk og ikke gjennom posten... Anonymkode: 621f6...959
Gjest Skrevet 28. september 2018 #2 Skrevet 28. september 2018 Et vitnemål skal være på papir pga underskrifter og stempler.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #3 Skrevet 28. september 2018 1 minutt siden, Ann Christin skrev: Et vitnemål skal være på papir pga underskrifter og stempler. Ok forstår, så da får jeg det tilsendt i posten? Må være ærlig å si at jeg ikke helt fikk med meg det hun sa. Anonymkode: 621f6...959
Gjest Skrevet 28. september 2018 #4 Skrevet 28. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok forstår, så da får jeg det tilsendt i posten? Må være ærlig å si at jeg ikke helt fikk med meg det hun sa. Anonymkode: 621f6...959 Jeg ville tro det. Jeg fikk mitt i posten etterr ca ei uke, samboeren min måtte hente det på skolen han gikk for de sendte ikke.
Gjest Jegskulleønskeat Skrevet 28. september 2018 #5 Skrevet 28. september 2018 12 minutter siden, Ann Christin skrev: Et vitnemål skal være på papir pga underskrifter og stempler. Men hvordan kan man sende det elektronisk da når man skal søke jobb?
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #6 Skrevet 28. september 2018 54 minutter siden, Ann Christin skrev: Et vitnemål skal være på papir pga underskrifter og stempler. Det kan likevel sendes elektronisk. Hvordan tror du feks at samordna opptak fungerer? Anonymkode: 6d87a...b42 1
Gjest Skrevet 29. september 2018 #7 Skrevet 29. september 2018 (endret) 19 timer siden, Jegskulleønskeat skrev: Men hvordan kan man sende det elektronisk da når man skal søke jobb? Da må man scanne det o.s.v. Men å sende vitnemål når man søker jobb har jeg aldri gjort, det har jeg med på intervju, for er man sleip skal det ikke mye til for å kunne forfalske et vitnemål på pc, og mottaker kan da aldri vite om det faktisk stemmer. 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kan likevel sendes elektronisk. Hvordan tror du feks at samordna opptak fungerer? Anonymkode: 6d87a...b42 Det er stor forskjell på dokumenter som er innad i et system og dokumenter som skal utad. Skal man f.eks ta kopi av vitnemålet sitt må man ta en rettkopi ellers er det ikke gyldig, og det kan kun gjøres av personer som er godkjent til det. Men, det er no 2 år siden jeg trengte det, så mulig systemet er omgjort, men såvidt jeg har søkt meg frem til nå finnes det ingen måte privatpersoner skal kunne bruke ett elektronisk vitnemål. Endret 29. september 2018 av Gjest
Rysiseal Skrevet 29. september 2018 #8 Skrevet 29. september 2018 Er ikke alle vitnemål elektronisk tilgjengelige på Vitnemålsportalen sin hjemmeside?
Ullvott Skrevet 29. september 2018 #9 Skrevet 29. september 2018 18 minutter siden, Ann Christin skrev: Da må man scanne det o.s.v. Men å sende vitnemål når man søker jobb har jeg aldri gjort, det har jeg med på intervju, for er man sleip skal det ikke mye til for å kunne forfalske et vitnemål på pc, og mottaker kan da aldri vite om det faktisk stemmer. Det er stor forskjell på dokumenter som er innad i et system og dokumenter som skal utad. Skal man f.eks ta kopi av vitnemålet sitt må man ta en rettkopi ellers er det ikke gyldig, og det kan kun gjøres av personer som er godkjent til det. Men, det er no 2 år siden jeg trengte det, så mulig systemet er omgjort, men såvidt jeg har søkt meg frem til nå finnes det ingen måte privatpersoner skal kunne bruke ett elektronisk vitnemål. Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her, men privatpersoner kan bruke elektroniske kopier. Til og med overfor Samordna Opptak. Jeg begynte å studere igjen i fjor, og jeg er så gammel at vitnemålet mitt fra videregående ikke lå i Vitnemålsportalen. (All dokumentasjon fra høyere utdanning etter videregående, derimot, fant jeg der.) Det eneste jeg trengte å gjøre ved søknad var å ta et mobilbilde av vitnemålet fra vg.s. og laste det opp som vedlegg. Ikke akkurat veldig hi-tech. Studiet jeg går på krever ganske høyt karaktersnitt, men de ba ikke om noe mer dokumentasjon enn det. Til TS: jeg måtte også kontakte Fylkesarkivet i mitt hjemfylke da jeg trengte vitnemål, og dokumentet kom som brev i postkassen. 1
Gjest Skrevet 29. september 2018 #10 Skrevet 29. september 2018 19 minutter siden, Ullvott skrev: Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her, men privatpersoner kan bruke elektroniske kopier. Til og med overfor Samordna Opptak. Jeg begynte å studere igjen i fjor, og jeg er så gammel at vitnemålet mitt fra videregående ikke lå i Vitnemålsportalen. (All dokumentasjon fra høyere utdanning etter videregående, derimot, fant jeg der.) Det eneste jeg trengte å gjøre ved søknad var å ta et mobilbilde av vitnemålet fra vg.s. og laste det opp som vedlegg. Ikke akkurat veldig hi-tech. Studiet jeg går på krever ganske høyt karaktersnitt, men de ba ikke om noe mer dokumentasjon enn det. Til TS: jeg måtte også kontakte Fylkesarkivet i mitt hjemfylke da jeg trengte vitnemål, og dokumentet kom som brev i postkassen. Å ta bilde av vitnemål er ikke elektronisk i den forstand, det er jo bare å bruke et bilde av et vitnemål som har alle stempler o.l. som trengs. Jeg tenker på at det ikke finnes et fysisk kopi av vitnemålet, at alt er elektronisk. Et bilde er bare et bilde og har egentlig ingen garanti for seg at det stemmer. Jeg søkte skole for 2 år siden og da måtte de ha papirkopi for et bilde var ikke godt nok mtp manipulering.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #11 Skrevet 29. september 2018 1 minutt siden, Ann Christin skrev: Å ta bilde av vitnemål er ikke elektronisk i den forstand, det er jo bare å bruke et bilde av et vitnemål som har alle stempler o.l. som trengs. Jeg tenker på at det ikke finnes et fysisk kopi av vitnemålet, at alt er elektronisk. Et bilde er bare et bilde og har egentlig ingen garanti for seg at det stemmer. Jeg søkte skole for 2 år siden og da måtte de ha papirkopi for et bilde var ikke godt nok mtp manipulering. Alle vitnemål og karakterutskrifter fra høyere utdanning finnes nå på vitnemålsportalen.no som er godkjent av Udir, så jeg tror informasjonen du gir er noe utdatert. Til TS: sjekk om du finner det på vitnemålsportalen.no Anonymkode: 3376e...400 1
Gjest Skrevet 29. september 2018 #12 Skrevet 29. september 2018 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle vitnemål og karakterutskrifter fra høyere utdanning finnes nå på vitnemålsportalen.no som er godkjent av Udir, så jeg tror informasjonen du gir er noe utdatert. Til TS: sjekk om du finner det på vitnemålsportalen.no Anonymkode: 3376e...400 Ja, vet om den, men anntok TS mente videregående siden det var snakk om fylkeskommunen. Og da ligger det jo ikke der Er det høyere utdanning tar man jo kontakt med stedet man gikk på skole, ikke fylkeskommunen. Endret 29. september 2018 av Gjest
Ibid Skrevet 29. september 2018 #13 Skrevet 29. september 2018 30 minutter siden, Ullvott said: Jeg er ikke helt sikker på hva du mener her, men privatpersoner kan bruke elektroniske kopier. Til og med overfor Samordna Opptak. Jeg begynte å studere igjen i fjor, og jeg er så gammel at vitnemålet mitt fra videregående ikke lå i Vitnemålsportalen. (All dokumentasjon fra høyere utdanning etter videregående, derimot, fant jeg der.) Det eneste jeg trengte å gjøre ved søknad var å ta et mobilbilde av vitnemålet fra vg.s. og laste det opp som vedlegg. Ikke akkurat veldig hi-tech. Studiet jeg går på krever ganske høyt karaktersnitt, men de ba ikke om noe mer dokumentasjon enn det. Til TS: jeg måtte også kontakte Fylkesarkivet i mitt hjemfylke da jeg trengte vitnemål, og dokumentet kom som brev i postkassen. Når du bruker en elektronisk kopi slik så kan skolen velge å kalle deg inn til kontroll (etter studiestart) der du må vise originaldokumentene. De har sikkert ikke tid til å sjekke alle, men de sjekker noen og da må du ha det originale vitnemålet med stempel og underskrift.
Ullvott Skrevet 29. september 2018 #14 Skrevet 29. september 2018 7 minutter siden, Ann Christin skrev: Å ta bilde av vitnemål er ikke elektronisk i den forstand, det er jo bare å bruke et bilde av et vitnemål som har alle stempler o.l. som trengs. Jeg tenker på at det ikke finnes et fysisk kopi av vitnemålet, at alt er elektronisk. Et bilde er bare et bilde og har egentlig ingen garanti for seg at det stemmer. Jeg søkte skole for 2 år siden og da måtte de ha papirkopi for et bilde var ikke godt nok mtp manipulering. Da endret enten praksis seg mellom de to årene vi søkte, eller så har ulike utdanningsinstitusjoner ulik praksis. Jeg mistenker det siste. Jeg studerer ved et av de største utdanningsstedene i landet, og det er et studiested som er med i Samordna opptak. Et poeng som uansett står, er at selv om ulike former for elektroniske karakterbevis kan manipuleres, enten det er et uttrekk fra en database eller et fotografi, blir de godtatt av (de fleste?) høyere utdanningsinstitusjoner. Da skulle en arbeidsgiver også kunne akseptere dem. Man trenger jo ikke akkurat være noen rakettforsker for å bestille seg et kunstig stempel, heller. Stempler er i dag ikke noen god autentifikasjon. 3
Zenhouse Skrevet 29. september 2018 #15 Skrevet 29. september 2018 Skal alltid også bli sendt til NVB. Norsk vitnemålsbase. Det er der samordna opptak henter vitnemål fra.
Ullvott Skrevet 29. september 2018 #16 Skrevet 29. september 2018 3 minutter siden, Ibid skrev: Når du bruker en elektronisk kopi slik så kan skolen velge å kalle deg inn til kontroll (etter studiestart) der du må vise originaldokumentene. De har sikkert ikke tid til å sjekke alle, men de sjekker noen og da må du ha det originale vitnemålet med stempel og underskrift. Er dette noe du finner på selv fordi du tror eller synes det burde være sånn, eller står det noe sted at dette gjøres for studier under Samordna Opptak?
Gjest Skrevet 29. september 2018 #17 Skrevet 29. september 2018 19 minutter siden, Ullvott skrev: Man trenger jo ikke akkurat være noen rakettforsker for å bestille seg et kunstig stempel, heller. Stempler er i dag ikke noen god autentifikasjon. Nei nei, derfor skal rett kopier har stempler og underskrift fra en goedkjent person. Vet ikke helt om de har et register på det e.l. men det er jo strenge regler rundt rett kopi.
Ullvott Skrevet 29. september 2018 #18 Skrevet 29. september 2018 2 minutter siden, Ann Christin skrev: Nei nei, derfor skal rett kopier har stempler og underskrift fra en goedkjent person. Vet ikke helt om de har et register på det e.l. men det er jo strenge regler rundt rett kopi. Det har aldri vært noe register over godkjente personer som kan signere på rett kopi-stempler, dessverre. Før i tiden var slike stempler bare for noen utvalgte å få tak i, og de som håndterte dem hadde som regel strenge regler å forholde seg til: de måtte være nedlåst når de ikke var i bruk osv. Derfor var stempel og signatur en trygg måte å sikre autentisitet på i seg selv - helt uten noe register over godkjente personer. I dag autentiseres dokumenter på andre måter, gjennom sikre innloggingsportaler, elektroniske signaturer osv. Derfor er det jo litt snålt at utdanningsinstitusjonene tar et foto for god fisk, men de gjør nå engang det. 1
Ibid Skrevet 29. september 2018 #19 Skrevet 29. september 2018 1 hour ago, Ullvott said: Er dette noe du finner på selv fordi du tror eller synes det burde være sånn, eller står det noe sted at dette gjøres for studier under Samordna Opptak? Jeg sier det fordi det skjedde med meg. Jeg søkte via Samordna opptak ved å sende inn bilde av vitnemålet, og et par måneder etter studiestart ble jeg kallet inn til kontroll der jeg måtte fremvise papir-originalene av alle dokumentene i søknaden min. Jeg antar de bare tar stikkprøver eller sjekker spesielt tvilsomme dokumenter, men de kan finne på å gjøre det. Det var forøvrig på NTNU, og jeg vet flere andre i klassen også ble kontrollert samtidig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå