Gå til innhold

Folkehøyskole og økonomi.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 18 åring har veldig lyst til å gå på folkehøyskole til neste år, er en linje som frister 18 åringen veldig mye. Jeg er veldig positiv til det, tror det er en flott opplevelse. Men jeg og far er skilt, og jeg er ufør laveste sats, og har mindre barn og. De folkehøyskolen hun vil gå på, blir 10 000 kr dyrere enn, hva hun får i stipend og lån fra lånekassen. Så skal hun ha lommepenger, lommepenger til en reise de drar på, og penger til å reise hjem. Lurer på om andre har hatt barn på folkehøyskole, og hvor dyrt ble det? Hva brukte de i lommepenger og lignende? 

Far tjener veldig bra, men tviler på at han er villig til å bidra med så mye. Men skal dette gå, er jeg helt avhengig av at han bidrar og.

Anonymkode: af4fd...d2c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et lite foreldremøte med deg og far sammen med datteren deres? Kan være hun forstår det veldig godt, og kanskje får seg en ekstrajobb/helgejobb frem til folkehøyskolen stater og får tjent opp det "dere" mangler? Det hadde motivert meg som 18åring iallefall :)

Anonymkode: 13cb3...051

• Liker 3
Gjest ...sunny...
Skrevet

Skjønner problemstillingen. Snakk med far, og finn ut hvor mye han kan bidra med. Klart at du ikke kan betale alt selv. Evt. en liten helgejobb til 18- åringen så han/ hun selv kan tjene seg opp noen kroner. Kan og være lurt at han/ hun ønsker seg penger, evt. nødvendig utstyr, til jul og bursdag nå før oppstart. 

Skrevet

Jeg fikk rundt 10-15.000 kr ekstra, kanskje også mer. Hadde 3 store reiser og 2 mindre, alle krevde lommepenger og penger til mat (alle måltider bortsett fra frokost som da var inkludert). Trengte mat fordi middagen var ofte uspiselig, så det gikk mye frossen pizza og nudler.  Trengte også div utstyr til skogsturer, utstyr knyttet mot linjen (f.eks kamera, pc, instrumenter osv). Måtte også betale for hjemreise i ferier og helgefri.  

Anonymkode: 9f26b...b18

Skrevet

Mine har gått tilsammen 3 år på folkehøgskoler, og det varierer veldig mtp på ekstrautgifter. Ene linjen satt "krav" om ekstrautstyr til flerfoldige 10 tusen. Jeg brukte nesten 40 000 kun på utstyr. Skal sies at vi var sent ute med å søke og måtte kjøpe alt nytt. Kunne nok solgt mye i etterkant, men vi bruker det selv. Nesten samme linje på en annen skole hadde helt annen filosofi, og det var nesten ingen utstyrskrav.

Et sted måtte de bruke treningssenter i bygda og betale for dette, mens de andre var det treningssenter på skolen.

Tror mine fikk mellom 1000 og 500 kr i mnd, litt avhengig av hvilke planer de hadde.

Anonymkode: dabfb...3b2

Skrevet

Hvor mye koster folkehøgskoleåret? Da jeg gikk på FHS kosta det 70 000 inkl utenlandsreise og materialer. Noe utstyr måtte vi ta med selv da, men det gikk an å få tak i billig.

Man får vel rundt 100 000 i studiestøtte?

Er det mulig å søke på en billigere skole? 

Be barnet søke på deltidsjobb og etter hvert en sommerjobb for å tjene penger til folkehøgskoleåret også.

Anonymkode: 4f321...283

Skrevet

Når de går på folkehøgskole spiser de ikke mat etc hjemme, så det blir jo en hel del kroner spart der. Jeg synes ikke det er urimelig at tenåringen får seg en ekstrajobb og sparer opp endel penger selv også - det vil ansvarliggjøre tenåringen, som da ikke bare får alt servert i fanget. Jeg synes også det er rimelig at faren bidrar. 

Anonymkode: 851cc...61a

Skrevet

Mitt år kosta 110 000 kr. Mor og far er skilt men dem samarbeidet og hjalp med med å betale det jeg ikke klarte med stipendet. Håper det lar seg ordne for 18 åringen din. For folkehøgskole er noe av det beste og mest lærerike man kan oppleve og vokse seg på. 

Anonymkode: 9ad11...827

Skrevet

Hvorfor skal foreldre betale folkehøgskole? Jeg jobbet fulltid et år for å spare penger, så dro jeg på folkehøgskole. Foreslå det. 

Anonymkode: 08214...b3f

Skrevet

TS her, tusen takk for alle svar. Er bare en skole som har denne linjen. Er ikke ekstra utgifter til utstyr.

Får nok høre med far, hva han kan bidra med. Så får hun vel ønske seg penger til jul og bursdag, som skal gå til lommepenger til reisen. Hun har ikke ekstra jobb, da det er nok for henne med skole, og hun holder jo på med denne hobbyen på fritiden. 

Anonymkode: af4fd...d2c

Skrevet

Håper det ordner seg! 

Anonymkode: e0c7e...d21

Skrevet

Mitt største pro l var at turen skulle betales i sin helhet i november, og at summen man fikk fra lånekassen var fordelt på hele året. Så selv om første beløp var høyere var det g ikke nok til å dekke turen. 

Anonymkode: 5e5c2...165

Skrevet

Er det ikke slik på folkehøyskoler at man ikke nødvendigvis MÅ reise hjem i ferier? Jeg gikk på en internatskole på vgs., i Norge, og den var åpen i feriene også i den forstand at man kunne bruke hybelen sin hvis man ville. Det å ikke reise hjem til foreldre i alle ferier er jo også en god trening på voksenlivet. For øvrig fikk jeg kun 1000 kr hver mnd som lommepenger på den tiden (barnetrygden + 30 kr til).

Anonymkode: ba18a...8c1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...