Gå til innhold

Kurs/utdanning innen psykisk helse som anbefales?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har en bachelor i folkehelse, og ønsker etter hvert å jobbe på psykiatrisk sykehus e.l.

Ønsker ikke å ta en hel bachelor til, men tenker at et kurs e.l kunne vært nyttig.

Samtidig kan jeg en del om psykologi og rehabilitering fra før, så jeg ser etter et kurs som ikke er altfor basic. Et lærerikt og interessant kurs er det jeg ønsker meg. Det må være mulig å kvalifisere uten utdanning innen psykologi fra før. Tenker at det kan vare fra noen mnd til maks et år.

Noen som har gjort dette, og har noe å anbefale? Tips tas i mot med stor takk :)

Område: Asker, Drammen og Oslo. Evt nett.

Anonymkode: 9f0fd...8ba

Videoannonse
Annonse
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg har en bachelor i folkehelse, og ønsker etter hvert å jobbe på psykiatrisk sykehus e.l.

Ønsker ikke å ta en hel bachelor til, men tenker at et kurs e.l kunne vært nyttig.

Samtidig kan jeg en del om psykologi og rehabilitering fra før, så jeg ser etter et kurs som ikke er altfor basic. Et lærerikt og interessant kurs er det jeg ønsker meg. Det må være mulig å kvalifisere uten utdanning innen psykologi fra før. Tenker at det kan vare fra noen mnd til maks et år.

Noen som har gjort dette, og har noe å anbefale? Tips tas i mot med stor takk :)

Ikke for å knuse drømmene dine, men på psykriatisk sykehus er det vel helst leger, psykriatiske sykepleiere og eventuelt vernepleiere som jobber? Tror ikke de har plass til så mange andre. Din utdanning er jo veldig på siden av hva som kreves på et psykriatisk sykehus.. (jeg studerer det samme som du har gjort nå og de fleste jobber jo med helsefremming i staten, NAV, skolen, kommunen osv). 

Hvis du vet det er sykehus du vil jobbe på, ville jeg tatt en bachelor i sykepleie 🙂

Anonymkode: c1840...931

• Liker 1
Skrevet

Jeg er enig med AB over. 

Jeg tror at du mangler den "menneskelige kontakten" i utdanningen din. Sykepleiere, leger, psykologer, sosionomer og vernepleiere (som jeg kommer på at jobber på psyk.syk?) har alle en utdannelse som er veldig rettet inn mot sosiale forhold og menneskelige relasjoner. Altså at studiene har et fokus på veiledning i samtale, psykologi, menneskelige tanker og emosjoner og hvordan man selv som profesjonsutøver skal forholde seg til dette. 

Folkehelse er vel et mer sosiologisk rettet studium? Nå har jeg ikke den graden selv, men vil jo tenke meg at det handler mer om de faktisk sosiologiske forholdene i Norge (/verden) og hvordan sosiale problemer (i sin helhet) kan løses, heller enn de psykologiske prosessene i hjernen til en person ved (feks) depresjon. 

Skrevet
11 timer siden, mjauritz skrev:

Folkehelse er vel et mer sosiologisk rettet studium? Nå har jeg ikke den graden selv, men vil jo tenke meg at det handler mer om de faktisk sosiologiske forholdene i Norge (/verden) og hvordan sosiale problemer (i sin helhet) kan løses, heller enn de psykologiske prosessene i hjernen til en person ved (feks) depresjon. 

Nettopp. 

Skrevet (endret)
På 28.9.2018 den 13.10, AnonymBruker skrev:

Hei!

Jeg jobber på psykiatrisk avdeling som sykepleier og jeg vet at min leder aldri ville ansatt noen andre enn de  som har utdanning som sykepleier, helsefagarbeider , sosionom, lege eller psykolog.

Endret av Serafin
Skrevet

Jeg jobber også på psykiatrisk avd. Bare spl og helsefagarb på min avd. Men på andre psykiatriske avd har jeg møtt lærere, politi og noen faktisk ufaglærte som har fått fast jobb. 

Anonymkode: 21687...29e

Skrevet
On 9/29/2018 at 8:07 AM, AnonymBruker said:

psykriatisk

PSYKATRISK

gud bedre

Anonymkode: 68741...68f

• Liker 3
Skrevet

Fagskolen har kurs i rus og psykriatri.  Det går jo ann å søke.

Anonymkode: 37f68...c5b

Skrevet

Man ønsker i all hovedsak autoriserte helsearbeidere, og gjerne de som kan ha ansvar for medisiner, på psykiatriske avd. Noen steder så ansetter man andre, om man ikke finner dette. Men jeg ville ha forhørt meg først, så du ikke tar kurs/utdanning du aldri vil få bruk for. 

Anonymkode: 0192f...e63

Skrevet
På 29.9.2018 den 8.07, AnonymBruker skrev:

Ikke for å knuse drømmene dine, men på psykriatisk sykehus er det vel helst leger, psykriatiske sykepleiere og eventuelt vernepleiere som jobber? Tror ikke de har plass til så mange andre. Din utdanning er jo veldig på siden av hva som kreves på et psykriatisk sykehus.. (jeg studerer det samme som du har gjort nå og de fleste jobber jo med helsefremming i staten, NAV, skolen, kommunen osv). 

Hvis du vet det er sykehus du vil jobbe på, ville jeg tatt en bachelor i sykepleie 🙂

Dette stemmer ikke. Jeg kjenner flere som jobber på psykiatrisk. Hun ene har kun VGS, den andre har en utdannelse som ikke er i nærheten av medisin eller psykiatri i det hele tatt. Begge jobber mye og tjener godt. 

Anonymkode: f4706...ed7

Skrevet
På 30.9.2018 den 17.06, Serafin skrev:

Jeg jobber på psykiatrisk avdeling som sykepleier og jeg vet at min leder aldri ville ansatt noen andre enn de  som har utdanning som sykepleier, helsefagarbeider , sosionom, lege eller psykolog.

Da jobber du ikke området Asker/oslo/drammen, disse reglene gjelder ikke der. Dessverre..

Skrevet
På 28.9.2018 den 13.10, AnonymBruker skrev:

Hei!

Bare søk omgående om du vil, i Asker virker det som om det er litt krise ifh bemanning. Og som sagt vet jeg om flere ufaglærte som jobber der. 

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da jobber du ikke området Asker/oslo/drammen, disse reglene gjelder ikke der. Dessverre..

Det stemmer ikke. Bare å se på Oslo Universitetssykehus sine nettsider eller Vestre Vikens nettsider over kvalifikasjoner for å bli jobbe der.  De krever minimum utdanning på bachelornivå innen helse og omsorg. Jeg har selv vært på jobbintervju  ved sykehus i Oslo og i Bærum og er du ikke minimum høgskoleutdannet innen helse og omsorg så blir man ikke innkalt til intervju 

Skrevet

Det er mange assistenter i psykiatrien, da trenger man ingen formell utdannelse utover vgs. Men da tjener man jo så klart dårligere enn de som har høgskole/universitetsutdannelse. Så er det og folk som jobber som miljøterapeuter i psykiatrien, da kan og bakgrunnen være litt ymse, men det kreves høyere utdannelse. Kjenner til to tilfeller hvor en lærer ble ansatt i en slik stilling, og en mannlig sykepleierstudent. Sistnevnte fullførte ikke utdannelsen, men de skreddersydde en stilling til han pga de var så fornøyd med måten han jobbet på. (Menn i psykiatrien er gull verdt og får lett jobb!) Men da som miljøterapeut og ikke sykepleier. Så det går an Ts. Er forøvrig selv sykepleier og har jobbet i psykiatrien.

Anonymkode: cdf05...5cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...