Gå til innhold

Hvordan vet man hvilken legning man har?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kunne aldri vært sammen med en annen jente, men jeg kan ha sex med dem. Men med gutter så kan jeg både bli sammen og ha sex. Hvilken legning har jeg ?

Anonymkode: ad48e...e82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da er du nok biseksuell.

Anonymkode: 6f026...49d

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da er du nok biseksuell.

Anonymkode: 6f026...49d

Nei, det vil jeg ikke si. En som er biseksuell kunne jo hatt et forhold med begge kjønn. TS kunne ikke tenkt seg det. Jeg tenker ts er heterofil, men har noen seksuelle preferanser som en kvinne kunne dekt. Helt innafor det, må ikke sette sånt i noen legning bås.

Skrevet
9 minutter siden, nancydrew said:

Nei, det vil jeg ikke si. En som er biseksuell kunne jo hatt et forhold med begge kjønn. TS kunne ikke tenkt seg det. Jeg tenker ts er heterofil, men har noen seksuelle preferanser som en kvinne kunne dekt. Helt innafor det, må ikke sette sånt i noen legning bås.

Biseksuell er jo akkurat det TS bekrefter. Hun er seksuelt tiltrukket av begge kjønn, men foretrekker forhold som er heterofile. Hun er derfor ikke bifil, men biseksuell.

Anonymkode: fad5e...eeb

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Biseksuell er jo akkurat det TS bekrefter. Hun er seksuelt tiltrukket av begge kjønn, men foretrekker forhold som er heterofile. Hun er derfor ikke bifil, men biseksuell.

Anonymkode: fad5e...eeb

Bifil... biseksuell... 🤷🏼‍♀️ Alltid tatt det for det samme, selv om jeg kan se forskjellen nå som du putter det sånn. Jøss. Faktisk aldri tenkt på det!

Skrevet
2 timer siden, nancydrew skrev:

Feil, hun er heterofil - men biseksuell. En som kan ha romantisk forhold til begge kjønn er bifil. En som kan ha sex med begge kjønn er biseksuell. Så TS er heterofil, fordi hun bare kan romantisk forhold til en gutt/mann. Hun er biseksuell fordi hun kan sex med begge. 

Romantisk orientering:

Heterofil/heteroromantisk = Romantisk forhold til motsatt kjønn

Bifil/biromantisk = Romantisk forhold til begge kjønn

Homofil/homoromantisk = Romantisk forhold til samme kjønn

Panfil/panromantisk = Romantisk forhold alle kjønn, inkludert transmennesker og intersex. Kjønn har ikke noe å si for utvikling av romantiske følelser

Aromantisk = Får ikke romantiske følelser for andre mennesker

Seksuell orientering:

Heteroseksuell/heteroerotisk = Tenner på sex med bare motsatt kjønn

Biseksuell/bierotisk = Tenner på sex med begge kjønn

Homoseksuell/homoerotisk = Tenner på sex med bare eget kjønn

Panseksuell/panromantisk = Tenner på sex med alle kjønn, inkludert transmennesker og intersex. Kjønn har ikke noe å si for seksuell tenning

Aseksuell/Aerotisk/monoseksuell = Tenner ikke på sex med andre mennesker, men kan finne nok seksuell tilfredsstillelse i onani

Dette er hva sexologer, psykologer og psykriatikere opererer med, uten om disse over regnes som parafiler eller paraseksuell orientering. Og noen av disse parafilene/paraseksuelle orienteringene er regnet som ulovlige, perverse og forbudte. Andre som f.eks dominans, BDSM, fetisjme er uskyldige og ikke psykiske diagnoser, som f.eks pedoseksuell/pedofil eller nekroseksuell/nekrofili er - de to siste er alvorlige psykiske diagnoser som fører til tvangsbehandling av det psykiske helsevesenet.

Så mennesker kan faktisk være homofile, men samtidig heteroseksuelle, eller heterofile kan være biseksuelle i følge eksperter innen psyke og seksualitet. Høres rart ut. Men du må skille mellom romantisk orientering og seksuell orientering, for dette sitter  også i forskjellige deler av hjernen.

Anonymkode: 59a79...9c7

Skrevet

Bifil. Eller heter det noe annet fancy idag?

Skrevet

Da er du bifil ja :) Hvorfor gjøre ting så komplisert? :) 

Anonymkode: ca65a...ca6

Skrevet

Les definisjoner til AB over. Forskjell på romantisk og seksuell orientering

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Bifil og biseksuell er akkurat det samme (synonymer). At noen legger andre hjemmesnekrede definisjoner i det forandrer ikke på det. Seksuell legning handler om seksuell tiltrekning, ikke om kjæresteforhold. Ikke alle har hatt, eller vil ha, kjæreste, men de har en seksuell legning likevel. Da jeg var ung tenåring syntes jeg at kjæreste virket som noe stress og kunne aldri se for meg at jeg skulle være kjæreste med en mann. Jeg visste likevel at jeg var heterofil. Ifølge definisjonene folk driver med her ville jeg vel blitt definert som aseksuell eller noe...

Selv om TS aldri har vært kjæreste med en kvinne kan hun jo bli det, siden hun tenner seksuelt på kvinner. 

Dette med å dra et skille mellom sex og forhold tror jeg er fordi enkelte ikke vil innse at de er bifile/ikke identifiserer seg med det, og derfor finner opp nye betydninger for gamle begreper. 

TS er bifil eller biseksuell.

Skrevet
4 minutter siden, Anonymus Notarius skrev:

Bifil og biseksuell er akkurat det samme (synonymer). At noen legger andre hjemmesnekrede definisjoner i det forandrer ikke på det. Seksuell legning handler om seksuell tiltrekning, ikke om kjæresteforhold. Ikke alle har hatt, eller vil ha, kjæreste, men de har en seksuell legning likevel. Da jeg var ung tenåring syntes jeg at kjæreste virket som noe stress og kunne aldri se for meg at jeg skulle være kjæreste med en mann. Jeg visste likevel at jeg var heterofil. Ifølge definisjonene folk driver med her ville jeg vel blitt definert som aseksuell eller noe...

Selv om TS aldri har vært kjæreste med en kvinne kan hun jo bli det, siden hun tenner seksuelt på kvinner. 

Dette med å dra et skille mellom sex og forhold tror jeg er fordi enkelte ikke vil innse at de er bifile/ikke identifiserer seg med det, og derfor finner opp nye betydninger for gamle begreper. 

TS er bifil eller biseksuell.

Folk som har sære definisjoner på hvilken legning de har tror det gjør dem mer spesielle.  Ikke godt nok å være trans, bifil, hetero eller homofil lengre.  Det skal være en legning som ingen har hørt om. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kunne aldri vært sammen med en annen jente, men jeg kan ha sex med dem. Men med gutter så kan jeg både bli sammen og ha sex. Hvilken legning har jeg ?

Anonymkode: ad48e...e82

Jeg føler det litt motsatt. Jeg ser på meg selv som hetero, men i det siste har jeg begynt å tenke at det virker så fint å være kjæreste med en annen kvinne. Problemet er at jeg er veldig glad i sex - med menn - og tror jeg kunne savnet det. Det virker spennende å ha sex med en annen kvinne, men jeg er usikker på om det hadde holdt mål for min del.

Jeg er veldig glad i pikk:fnise:

Anonymkode: 76f09...3d0

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
2 minutter siden, Peonjenta skrev:

Folk som har sære definisjoner på hvilken legning de har tror det gjør dem mer spesielle.  Ikke godt nok å være trans, bifil, hetero eller homofil lengre.  Det skal være en legning som ingen har hørt om. 

Nettopp..

Skrevet

Jeg syns ikke det er så viktig å måtte sette ord på legningen sin, du liker de du liker og det er det. Jeg har vært forelsket i menn, kvinner, transmenn og transkvinner, noen vil si jeg er bifil, andre vil si at jeg er panfil, jeg sier at jeg faller for dem jeg faller for og hva andre vil kalle meg syns jeg ikke spiller noen rolle.

Det er litt som diagnoser, de påvirker ikke de plagene du har og er i utgangspunktet kun nyttig for å kunne gi deg riktig behandling, men du trenger ikke behandling for legningen din, så da er det egentlig ikke noe poeng i å definere den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...