Gå til innhold

Bistandsbutsjettet for 2019

Anbefalte innlegg

Skrevet

Problemet er vel for meg heller det at summen blir det viktigste, og ikke hva pengene brukes på. Det hører man sjelden noe om, utenom når noen nok en gang har sølt bort masse penger. 

Jeg skulle gjerne sett et kutt i dette budsjettet, og invistert pengene her hjemme istedet. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel egentlig bra å øke bistandsbudsjettet vis pengene blir brukt målrettet for å minske trykket på Europa, hjelpe de der de er, som enkelte kaller det 

Skrevet (endret)

Jeg synes det er veldig bra at bistandsbudsjettet økes. Det har vært alt for lavt for lenge. Jeg mener det er et viktig prinsipp at de heldige og bedrestilte hjelper de som ikke er så heldige. Ved valg legger jeg vekt på hvem som vil øke bistanden.

At det gis så mye til korrupsjon og mislykkede prosjekter er en grov overdrivelse. Det er selvfølgelig det som skaper overskrifter og det som de som vil beholde pengene selv gjerne fremhever.

Endret av Bag
  • Liker 1
Skrevet
53 minutter siden, Bag skrev:

Jeg synes det er veldig bra at bistandsbudsjettet økes. Det har vært alt for lavt for lenge. Jeg mener det er et viktig prinsipp at de heldige og bedrestilte hjelper de som ikke er så heldige. Ved valg legger jeg vekt på hvem som vil øke bistanden.

At det gis så mye til korrupsjon og mislykkede prosjekter er en grov overdrivelse. Det er selvfølgelig det som skaper overskrifter og det som de som vil beholde pengene selv gjerne fremhever.

Du stemmer KrF med andre ord? 

Skrevet
3 hours ago, Example said:

Du stemmer KrF med andre ord? 

Det er andre enn KrF som vil øke bistandbudsjettet.

Skrevet
5 timer siden, Apis skrev:

Det er vel egentlig bra å øke bistandsbudsjettet vis pengene blir brukt målrettet for å minske trykket på Europa, hjelpe de der de er, som enkelte kaller det 

Problemet er at de ikke blir brukt for det og ingen får hjelp der de er - pengene forsvinner i korrupte lommer helt øverst i ledelsen.

Skrevet
21 minutter siden, Drizzt said:

Problemet er at de ikke blir brukt for det og ingen får hjelp der de er - pengene forsvinner i korrupte lommer helt øverst i ledelsen.

Og hvor stor andelen av bistandsmidlene mener du går bort i korrupsjon?

Skrevet
17 timer siden, Bag skrev:

Tror du skal gå inn på UD sine websider og se hvilke land Norge gir bistand til. Tror du blir overrasket, det er vannvittig mange land. Syria og Afganistan er de enkeltland som mottar mest.   Til og med land som Kina og Tyrkia er med der.  Nesten alle Afrikanske land får penger.

Det er på høy tid dette blir gjennomgått av politikere som tør å si stopp.  (Om det finnes noen da)

• Liker 1
Gjest Rosetelys
Skrevet
18 timer siden, Apis skrev:

Problemet er vel at bistand egentlig ikke gjør totalsituasjonen noe bedre. Ja, de får mat og rent vann og barnedødeligheten går ned. Men så blir befolkningsveksten enorm på bakgrunn av dette. Så får de igjen ikke nok mat, og de unge må reise fra bygda og inn til byen for å lete etter jobb, også blir de boende i slummen også er de fortsatt fattige. I stedet for dette velger de da heller å sende de unge mennene til Europa for å "lete etter jobb".

Skrevet
På 28.9.2018 den 12.42, Stina234 skrev:

Regjeringen foreslår å bruke 37,8 milliarder kroner på bistand neste år. Det er en økning på 7,1 prosent fra i år..  Dette ble sagt på nyhetene i dag.

Hva i alle dager er det regjeringen holder på med?  Dette er en enorm sum.  Samtidig skal det kuttes både her og der i vårt eget land. 

Jeg synes det er bra, såfremt pengene havner i riktige hender. Vi bør begrense innvandringen til det minimale, og heller øke bistanden betraktelig. 

Man kan mene hva man vil om innvandringsspørsmålet, men at Norge som et rikt og fredelig land ikke skal gjøre en stor innsats bistandsmessig, det blir for meg helt feil. 

Skrevet
9 minutter siden, Rosetelys skrev:

Problemet er vel at bistand egentlig ikke gjør totalsituasjonen noe bedre. Ja, de får mat og rent vann og barnedødeligheten går ned. Men så blir befolkningsveksten enorm på bakgrunn av dette. Så får de igjen ikke nok mat, og de unge må reise fra bygda og inn til byen for å lete etter jobb, også blir de boende i slummen også er de fortsatt fattige. I stedet for dette velger de da heller å sende de unge mennene til Europa for å "lete etter jobb".

Tja, tror faktisk en av grunnstenene her er utdannelse og ikke slik gammel måte og yte bistand på, målet må være å bygge stabile samfunnsstrukturer med skoler og styringsdyktige myndigheter som vil det beste for egen befolkning, med utdannelse kommer økte resurser og også kvinneretter og saker som fødselskontroll 

Gjest Rosetelys
Skrevet
1 time siden, Apis skrev:

Tja, tror faktisk en av grunnstenene her er utdannelse og ikke slik gammel måte og yte bistand på, målet må være å bygge stabile samfunnsstrukturer med skoler og styringsdyktige myndigheter som vil det beste for egen befolkning, med utdannelse kommer økte resurser og også kvinneretter og saker som fødselskontroll 

Selvfølgelig, og der er vi enige. Jeg hadde heller sett en økning i bistandsbudsjettet med den betingelsen om at flere land også gjør det, samt at pengene faktisk går til oppbygning av landet. Da vil ikke folkene i de landene ha noe behov for å flytte på seg. Og det er bedre for ALLE land og alle lands befolkning. De dyktigste folkene burde bli igjen å bygge opp sine egne land. 

Skrevet
På 30.9.2018 den 21.17, Brutex skrev:

Og hvor stor andelen av bistandsmidlene mener du går bort i korrupsjon?

En ganske stor del. Trolig det meste.

https://www.aftenposten.no/norge/i/9vr4E/Norsk-bistand-til-alle-de-mest-korrupte

Stabilt blant de mest korrupte ligger mange av de landene vi gir bistand til. Fattige land er nærmest pr. definisjon korrupte. Derfor innebærer det høy risiko å være så gavmild som Norge. 2,3 milliarder kroner ga vi i bistand til 11 av de 12 mest korrupte landene i verden i fjor.  mm

https://forskning.no/bistand/2012/02/norsk-bistand-har-ingen-effekt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...