Stina234 Skrevet 28. september 2018 #1 Skrevet 28. september 2018  Regjeringen foreslår å bruke 37,8 milliarder kroner på bistand neste år. Det er en økning på 7,1 prosent fra i år..  Dette ble sagt på nyhetene i dag. Hva i alle dager er det regjeringen holder på med? Dette er en enorm sum. Samtidig skal det kuttes både her og der i vårt eget land. 5
Lalala123 Skrevet 28. september 2018 #2 Skrevet 28. september 2018 Det er helt latterlig, men ja. Glansbildet må jo bestå. Vise verden hvor snill og bemidlet vi er. Det er jo viktigst av alt 🙄 Bare i min kommune har 3 skoler blitt lagt ned. Og det stopper for all del ikke der. Makes sense 🤮 6
Stina234 Skrevet 28. september 2018 Forfatter #3 Skrevet 28. september 2018 Fikk intrykk av at det forslag fra Ventre til å lokke Krf in i regjering. Jeg mistrer helt troen på poitikere. 5
Druid Skrevet 28. september 2018 #4 Skrevet 28. september 2018 2 timer siden, Stina234 skrev:  Regjeringen foreslår å bruke 37,8 milliarder kroner på bistand neste år. Det er en økning på 7,1 prosent fra i år..  Dette ble sagt på nyhetene i dag. Hva i alle dager er det regjeringen holder på med? Dette er en enorm sum. Samtidig skal det kuttes både her og der i vårt eget land. Bistandsbudsjettet er låst gjennom ett stortingsvedtak som er en av de største seirene til KrF gjennom tidene. For å få gjordt noe med dette, må det etableres en koalisjon som kan samle stortinget for å vedta å skrote dette, og det krever at partiene er 100% bombesikre på at de ALDRI kommer til å trenge KrF sin støtte i regjering. Det er en GRUNN til at KrF er Norges mektigste parti pr velger.
Gjest GiftMann38 Skrevet 28. september 2018 #5 Skrevet 28. september 2018 2 hours ago, Stina234 said:  Regjeringen foreslår å bruke 37,8 milliarder kroner på bistand neste år. Det er en økning på 7,1 prosent fra i år..  Dette ble sagt på nyhetene i dag. Hva i alle dager er det regjeringen holder på med? Dette er en enorm sum. Samtidig skal det kuttes både her og der i vårt eget land. Når KrF nå ikke skal holde regjeringen som gissel lenger så er det lov å håpe at vi omdisponerer hele bistandsbudsjettet til noe fornuftig de neste årene.
studerende Skrevet 28. september 2018 #6 Skrevet 28. september 2018 Skulle vi ikke "hjelpe dem der de er" likevel? 3
Drizzt Skrevet 28. september 2018 #7 Skrevet 28. september 2018 Hvis det skal kastes bort så mye penger på korrupte regimer i utlandet, er det ikke bedre å bruke de på den mislykkede integreringen av borgerne deres i Norge? Altså enten prøver man å redde verden gjennom finansiering av korrupte regimer og diktatorer, eller prøver man å hjelpe noen få her i landet. Det går ikke å ha begge deler. Siden det foreslås så stort beløp til de korrupte regimene og deres ledere, forventer jeg at neste steg er å fjerne muligheten for å søke asyl i Norge og muligheten for at de med innvilget asyl får familiegjenforening. 2
Madame Butterfly Skrevet 29. september 2018 #8 Skrevet 29. september 2018 18 hours ago, studerende said: Skulle vi ikke "hjelpe dem der de er" likevel? Denne økte bevilgningen kommer ikke i stedet for de økte utgiftene her hjemme, den kommer i tillegg til. Det er ikke småtteri av penger som går til bosetting og integrering i kommunene etc. Selve søknadsprosessen med å sitte på mottak mens UDI skal gjøre sitt, er kostbart for staten. I tillegg kommer økte bevilgningen til å dekke ekstra utgiftene til NAV, til justis sektoren, til helse og psykiatri. Jo, vi skal hjelpe! Bistand er bra! Men kanskje det ikke bør økes på nåværende tidspunkt? Det er en helt legitim debatt. En bør også se på hvordan hjelpen ytes, etter de skandaler som har vært med betalinger til korrupsjon. Finnes den nødvendige organisering for å sørge for at bistanden kommer frem. 1
ajarRun Skrevet 29. september 2018 #9 Skrevet 29. september 2018 For å putte det i perspektiv. Dette er 13 342 per arbeidstager i Norge. Alle i fulltidsjobb kunne satt igjen med 1000 kroner ekstra i måneden hvis vi kuttet ut bistand til korrupte regimer. Eventuelt kunne de 50% prosentene som tjener minst hatt 2000 ekstra i måneden eller de 25% fattigste hatt 4000. Dette ville hatt store ringvirkninger... 5
Grandidosa83 Skrevet 29. september 2018 #10 Skrevet 29. september 2018 21 timer siden, Stina234 skrev:  Regjeringen foreslÃ¥r Ã¥ bruke 37,8 milliarder kroner pÃ¥ bistand neste Ã¥r. Det er en økning pÃ¥ 7,1 prosent fra i Ã¥r..  Dette ble sagt pÃ¥ nyhetene i dag. Hva i alle dager er det regjeringen holder pÃ¥ med? Dette er en enorm sum. Samtidig skal det kuttes bÃ¥de her og der i vÃ¥rt eget land. Jeg synes det er helt horribelt for Ã¥ være ærlig. Det har gang pÃ¥ gang blitt uttalt av Riksrevisjonen at mye av disse pengene bare søles bort... og likevel skal det ikke kuttes / tilpasses vÃ¥re egne behov. Etter min mening burde vi ha gitt 15-20 mrd til drift av flyktningeleirer i FN regi og satt en strek der. Ved eventuell hjelp til u-lands daglige drift burde pengene heller vært lÃ¥nt dem pÃ¥ gunstige vilkÃ¥r etter normale kredittvurderinger. Â
LoneWolf Skrevet 29. september 2018 #11 Skrevet 29. september 2018 20 hours ago, studerende said: Skulle vi ikke "hjelpe dem der de er" likevel? Altså, må du prøve veldig hardt for å fremstå så uvitende som dette eller bare faller det deg naturlig? Det sier seg selv at dette er penger som kommer i tillegg til det vi bruker her hjemme, og at vi fortsetter å ta inn folk her samtidig som vi sender så mye ut.
Gjest PaN Skrevet 29. september 2018 #12 Skrevet 29. september 2018 37 milliarder? Mens her så sitter våre gamle folk i sykehjem og spiser suppe i kalde muggete rom....
ajarRun Skrevet 29. september 2018 #13 Skrevet 29. september 2018 3 minutter siden, PussLe! skrev: 37 milliarder? Mens her så sitter våre gamle folk i sykehjem og spiser suppe i kalde muggete rom.... Hvis jeg var 70 år gammel hadde jeg sattet på stranden i Nassau og slikket en stripper. Hvorfor gjør ikke flere eldre sånt?
Leo Skrevet 29. september 2018 #14 Skrevet 29. september 2018 15 minutter siden, abrasiveRefraction skrev: Hvis jeg var 70 Ã¥r gammel hadde jeg sattet pÃ¥ stranden i Nassau og slikket en stripper. Hvorfor gjør ikke flere eldre sÃ¥nt? Fordi man ikke fÃ¥r plass pÃ¥ sykehjem hvis man er i stand til Ã¥ satte pÃ¥ stranden i Nassau...Â
ajarRun Skrevet 29. september 2018 #15 Skrevet 29. september 2018 6 minutter siden, Leo skrev: Fordi man ikke får plass på sykehjem hvis man er i stand til å satte på stranden i Nassau... Ligger det folk der som ikke kan sitte? Hvis jeg ikke engang kan sitte på en strand vil jeg kjøpe meg et isflak og seile verden rundt.
Stina234 Skrevet 29. september 2018 Forfatter #16 Skrevet 29. september 2018 1 time siden, PussLe! skrev: 37 milliarder? Mens her så sitter våre gamle folk i sykehjem og spiser suppe i kalde muggete rom.... Du har helt rett, det er noe med de politiske prioriteringene som har gått fullstendig galt.
Capt. Obvious Skrevet 29. september 2018 #17 Skrevet 29. september 2018 (endret) På ‎28‎.‎09‎.‎2018 den 12.42, Stina234 skrev:  Regjeringen foreslår å bruke 37,8 milliarder kroner på bistand neste år. Det er en økning på 7,1 prosent fra i år..  Dette ble sagt på nyhetene i dag. Hva i alle dager er det regjeringen holder på med? Dette er en enorm sum. Samtidig skal det kuttes både her og der i vårt eget land. Forskjellige budsjetter som det så fint heter. Men kuttene innen helse, omsorg og andre deler av velferdsstaten kommer uansett hva som gjøres i bistandsbudsjettene (som uansett gjerne er et resultat av internasjonale avtaler), av den enkle grunn at det blir stadig flere eldre, færre i arbeid per arbeidstaker, en døende oljealder og lavere beskatning generelt. I tillegg har folks forventninger til velferd tatt helt av uten at man nødvendigvis ønsker for å jobbe for det selv. Selv om vi ser for oss at bistanden kuttes til 0-, så vil kraftige kutt i velferden kommer. Det er nok ikke så lenge til før selvfinansiering av det man trenger i livet blir langt mer vanlig. Og jeg tenker at det kanskje er like greit. Med mange folks forventninger i dag, er det på tide at de bidrar til det selv. 68'erne utarmet velferdsstaten og de som kommer etter må betale for det. Endret 29. september 2018 av Capt. Obvious
Capt. Obvious Skrevet 29. september 2018 #18 Skrevet 29. september 2018 49 minutter siden, Stina234 skrev: Du har helt rett, det er noe med de politiske prioriteringene som har gÃ¥tt fullstendig galt. Det er fordi 37 mrd. til bistand er ganske ubetydelig opp mot folketrygdens utgifter. Har du sjekket denne andelen av statsbudsjettet? I budsjettet fra 2018, sÃ¥ er folketrygdens utgifter estimert til ca 470 mrd. Sammenlignet med totale utgifter pÃ¥ ca 1.3 billioner, sÃ¥ utgjør det grovt regnet ca en tredjedel, sÃ¥ man skjønner jo hvorfor dette er en viktigere utgiftspost enn bistandspenger pÃ¥ 50 mrd eller sÃ¥.Â
Brunello Skrevet 29. september 2018 #19 Skrevet 29. september 2018 Problemet med bistandsbudsjettet er ikke beløpet, men hvordan pengene disponeres.
Missfitness Skrevet 29. september 2018 #20 Skrevet 29. september 2018 11 timer siden, abrasiveRefraction skrev: For å putte det i perspektiv. Dette er 13 342 per arbeidstager i Norge. En behøver i hvert fall ikke å ha dårlig samvittighet for å ikke gi i diverse innsamlingsaksjoner etc. Vi gir jo alle et betydelig beløp uansett. Finnes det noe annet land hvor beløpet pr innbygger er like stort, eller i det hele tatt i nærheten?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå