AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #1 Skrevet 28. september 2018 Går du i nuppete gensere eller kaster du de når de begynner å få nupper overalt? Har masse gensere som er stygge og nuppete. Føler meg ikke særlig vel i dem ihvertfall ikke offentlig, men de funker jo fortsatt og er ikke hull i så syns jo det er litt synd å kaste.. når burde man kaste gensere? Anonymkode: 453d2...124
Leo Skrevet 28. september 2018 #2 Skrevet 28. september 2018 Jeg synes nupper ser sjuskete og ustelt ut så jeg bruker aldri klær med nupper. Noen tekstiler nupper mer enn andre og disse unngår jeg konsekvent å kjøpe. Ren bomull kan nuppe fra tid til annen men hvis det skjer etter en vask eller to reklamerer jeg så sant det lar seg gjøre. 2
Ullvott Skrevet 28. september 2018 #3 Skrevet 28. september 2018 Jeg bruker dem, men vurderer anledningen. Skal jeg i et viktig møte velger jeg noe annet, men jeg kunne godt funnet på å bruke en genser/jakke med litt nupper på jobb hvis jeg vet at det er en dag der det ikke skjer så mye. Det skal sies at jeg jobber i et kontormiljø hvor vi ikke er så mange, og hvor det ikke «plutselig» stikker noen viktige kontakter innom. De verste nuppeplaggene forlater jeg ikke huset med. De er reservert male- og snekrearbeid, husvask eller hagearbeid.
Roci Skrevet 28. september 2018 #4 Skrevet 28. september 2018 Nuppete t-skjorter og gensere blir sove/kose/malings-/arbeidsplagg en stund før de kastes. Bruker de ikke utenfor huset. 4
Gjest Krampus Skrevet 28. september 2018 #5 Skrevet 28. september 2018 Har ikke råd til å bytte ut noe bare fordi det nupper. Går over med nuppefjerner og saks og er mere forsiktig med hva jeg vasker plagget sammen med.
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 28. september 2018 #6 Skrevet 28. september 2018 Man kan bruke nuppefjerner eller bare barberhøvel for å få vekk nupper. Synes ikke det er noe i veien for å gå i nuppete klær hjemme eller på butikken, men ville ikke brukt det i selskap eller på jobb.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #7 Skrevet 28. september 2018 Hvor mye nupper er det egentlig snakk om? Anonymkode: e9ec6...e2c
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #8 Skrevet 28. september 2018 Akkurat nå, Merricat skrev: Har ikke råd til å bytte ut noe bare fordi det nupper. Går over med nuppefjerner og saks og er mere forsiktig med hva jeg vasker plagget sammen med. Hva skal man ikke vaske plagg med? Anonymkode: 453d2...124
_popcorn_ Skrevet 28. september 2018 #9 Skrevet 28. september 2018 Jeg bruker klær ute blant folk til dem er for stygge. Litt nupper er null problem, noen små hull i singlet er null problem. (pusene liker stikke hull på klær) Om klærne blir så slitt at jeg begynner skjemmes av å gå med dem, så blir det hjemmekoseklær. Hjemme brukes det til det faller fra hverandre, eller er så slitt at det ikke er behagelig lengre. 3
_popcorn_ Skrevet 28. september 2018 #10 Skrevet 28. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hva skal man ikke vaske plagg med? Anonymkode: 453d2...124 tynne gensre/topper bør ikke vaskes sammen med noe med glidelås, for eksempel. Glidelåser kan gi ganske mye slitasje på andre klesplagg i vask.
Gjest Solsmil Skrevet 28. september 2018 #11 Skrevet 28. september 2018 Jeg verken kaster dem eller bruker nuppete klær. Jeg går over med en nuppefjerner, det er superenkelt. Koster vel 129kr eller noe slikt på clas ohlson, og nuppete klær blir som nye etterpå. Det er bedre enn barberhøvel (som noen anbefaler), da det lettere ødelegger fibrene i klærne.
Gjest Saul Skrevet 28. september 2018 #12 Skrevet 28. september 2018 Hjemme bryr jeg meg ikke om hva jeg går i (helt til det ringer uanmeldt på døra). Kunne ha brukt nuppete klær på jobb hvis jeg visste at det ikke var noen møter den dagen.
Gjest bienvilleparish Skrevet 30. september 2018 #13 Skrevet 30. september 2018 Alt er jo i så billig kvalitet for tida at alt blir nuppete og stygt etter bare noen få bruk og vask
Djungelvrål Skrevet 30. september 2018 #14 Skrevet 30. september 2018 Alle klær i 100 % akryl nupper. Så det har gått endel gensere og "strikkejakker" i søpla i årenes løp. Prøver å la vær å kjøpe klær i slikt billig materiale. Det nupper seg etter veldig kort tids bruk.
Gjest bienvilleparish Skrevet 1. oktober 2018 #15 Skrevet 1. oktober 2018 5 timer siden, Peonjenta skrev: Alle klær i 100 % akryl nupper. Så det har gått endel gensere og "strikkejakker" i søpla i årenes løp. Prøver å la vær å kjøpe klær i slikt billig materiale. Det nupper seg etter veldig kort tids bruk. Kjøpte for ikke lenge siden en bomullstopp som også nupper 😞
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #17 Skrevet 1. oktober 2018 Jeg bruker nuppefjerner. Hvis klærene er for slitt eller nuppefjerner ikke fungerer, så kan jeg fremdeles bruke dem hjemme og på hytta. Ingen grunn til å kaste klær pga litt nupper. Anonymkode: b1477...bf2
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2018 #18 Skrevet 1. oktober 2018 jeg bruker nuppefjerner. Har nulltoleranse for bomullsklær med nupper, men aksepterer litt på fine plagg i ull eller kasmir. Anonymkode: b7c3a...7ab
Jolene Skrevet 1. oktober 2018 #19 Skrevet 1. oktober 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg bruker nuppefjerner. Hvis klærene er for slitt eller nuppefjerner ikke fungerer, så kan jeg fremdeles bruke dem hjemme og på hytta. Ingen grunn til å kaste klær pga litt nupper. Anonymkode: b1477...bf2 Samme her 1
Bestevenninna di Skrevet 3. oktober 2018 #20 Skrevet 3. oktober 2018 I første omgang prøver jeg å bevare klærne, så jeg vasker ikke bomull og syntetisk sammen om jeg kan la være. Det er det som skaper de værste nuppene. Når de først er kommet fjerner jeg de. Jeg har prøvd både nuppefjerner og barberhøvel, men det beste verktøyet heter Wool comb fra Prym og fås kjøpt i sybutikker. Definitivt verdt hver krone og gjør at noen av plaggene faktisk ser så gode som ny ut. Mange tror denne bare skal brukes til ull da den "karrer" litt. Men det er som om man grer plagget hvor fibrene som stikker opp er blitt nupper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå