AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #1 Skrevet 28. september 2018 Jeg er litt usikker på hva jeg vil med dette innlegget. Kanskje jeg bare vil få ut litt sorg og vonde følelser. Jeg er en ung voksen som til tross for å ha barn alltid ender med å være helt alene i julen. Da jeg var barn gledet jeg meg alltid veldig til jul selv om det aldri var særlig koselig. Det var som oftest meg og min mor og min brors familie. Følte meg aldri som en viktig del av julefeiringen (og med det mener jeg at ingen egentlig snakket med meg) og jeg endte opp med å ikke reise hjem for jul igjen. Det er nå 7 år siden, og jeg har siden den gang fått barn selv. Men jeg har latt barnet mitt feire med far (som jeg ikke er med lenger) som har stor familie og alltid lager en kjempefeiring med fokus på barna, siden jeg ikke føler jeg kan lage en like bra jul. Som resultat av dette så har jeg de siste 7 (med unntak av ett år for fire år siden) årene vært helt alene i julen. Mange rundt meg vet om det men sier lite. Jeg sliter med litt psykiske problemer, som depresjon, men det er ingen som spør meg hvordan jeg har det eller om jeg vil møtes en eller annen gang i løpet av julen. Dette gjør meg selvsagt enda mer sikker på at jeg er ingenting verdt og absolutt ingen ville merket om jeg forsvant. Jeg kjenner jeg gruer meg til jul for det blir det samme denne julen og jeg begynner nesten å bli vant til det. Jeg tror ikke jeg er den eneste som er alene i høytider som folk som oftest deler med familie... Er det noen her inne som kjenner seg igjen i noe av dette? Anonymkode: 7360b...28a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #2 Skrevet 28. september 2018 Jeg skjønner at situasjonen din ikke er noe hyggelig, men det høres også ut som at du også støter folk fra deg i juletiden. Hvis du ønsker å gjøre noe med det må du nok bryte ut av ditt eget mønster og utfordre deg selv med å ta kontakt med andre. Anonymkode: c5a8a...f91 4
Oardnji Skrevet 28. september 2018 #3 Skrevet 28. september 2018 Kan ikke du spørre om noen ønsker å gjøre noe i julen? Man kan ikke sitte og vente på at alle andre skal gjøre noe med ditt problem, du er den eneste som kan ta tak i det. 1
NancyDrew Skrevet 28. september 2018 #4 Skrevet 28. september 2018 Du sluttet å reise hjem til jul, etter det er det ingen som har spurt deg. Da er det jo en logisk forklaring her. De tror nok ikke at du ønsker å være sammen med dem, og etter det du har forklart, så ønsker du kanskje ikke det heller? Om du der imot nå har forandret mening på det, hva med å ringe broren din, eller moren din, og høre om dere kan feire sammen i år? At du ikke ønsker å sitte alene? 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #5 Skrevet 28. september 2018 Takk for konstruktive tilbakemeldinger! Jeg bør kanskje nevne at jeg hvert år har tatt initiativ til å møte venner, men de fleste er opptatte med sitt, med egne familier. Og kanskje bare ikke gidder. Så jeg tror ikke jeg kommer til å spørre noen i år. Når det gjelder familie, så har jeg snakket med moren min om det men hun virker helt uinteressert. Broren min har vært veldig lite hyggelig, sist jeg var hjemme så måtte jeg reise til en onkel jeg aldri har kontakt med for å sove der fordi broren min ville ha venner på overnatting for fest andre juledag. Planen var at jeg skulle bo hos han til etter nyttår. Dette er ting jeg burde ha nevnt i hovedinnlegget, men jeg fokuserte mest på å få frem at jeg ikke ønsket å reise hjem fordi jeg ikke føler meg velkommen. HI Anonymkode: 7360b...28a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #6 Skrevet 28. september 2018 Hva med å gjøre det som er blitt ganske populært de siste årene, invitere fremede folk på finn hjem til julefeiring som du sier, du er ikke alene om å være alene på jul. Anonymkode: 46731...26a 3
Roci Skrevet 28. september 2018 #7 Skrevet 28. september 2018 (endret) Jeg forstår faktisk at du ikke ønsker å ha kontakt med din egen familie når de viser så liten interesse for å ha deg på besøk. Samtidig er det jo også stusselig å sitte alene i hjulen. Kunne du tenke deg å være "besøkshjem" for andre som sitter alene i julen eller som kanskje av andre grunner ikke kan feire jul? Mener det var masse skriverier om dette i media i fjor. Kanskje du kan komme i kontakt med en annen alenemor med barn, eller en ung familie med dårlig råd? Gjøre som AB over her foreslår? Endret 28. september 2018 av Roci 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #8 Skrevet 28. september 2018 Meld deg som friviliig til Bymsisjonens julefeiring for hjemløse Anonymkode: 36cc8...564
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #9 Skrevet 28. september 2018 Undersøk om det finnes noe tilbud via helse og sosial, psykologitjenesten i din kommune? Siden du sliter litt med depresjon/psykiske problem ❤️ Her i byen vet jeg de har et kjempefint tilbud til folk som sliter litt, og ikke har noen eller ikke ønsker å feire jul med familien sin (ikke alle har en bra familie). Og at det er blitt en ny koselig tradisjon for flere jeg kjenner Siden jul typisk er et litt vanskelig tid om en strever litt fra før, så vil jeg tippe det finnes liknende tilbud flere steder? Anonymkode: e043c...874
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #11 Skrevet 28. september 2018 Er ikke alene i julen, men ser at dette like gjerne kunne blitt/kan bli meg i fremtiden. Jeg ville kanskje sjekket ut det å jobbe frivillig. Mest for å tilbringe tiden med noe konstruktivt og kanskje møtt på noen i samme situasjon. Jeg er stolt, og ville ikke likt å være med venner eller lignende, fordi det er noe med jul som er ekskluderende. Det er liksom bare for familier. Ellers, i tillegg til frivillig innsats, ville jeg koset meg med barna før jul. Lagt opp til baking, teater, juleverksted etc. Og så ville jeg kanskje gjort ett eller annet for å gjøre kvelden spesiell allikevel. Brukt lang tid på å lage noe kjempegodt. En flott dessert etc. Hørt på lydbok mens jeg lagde maten. Spart en sesong av yndlingsserien. Tatt et bad. Gått laaaang tur. Vet det er enklere sagt enn gjort, for hele dagen er jo en familiefeiring. Det er vanskelig å unngå å kjenne på savn etter det man ikke har. Kanskje vanskelig å kose seg da. Men jeg ville sett på det som en fridag der du kan gjøre hva du vil. Husk bare å ikke la barna forstå at du er lei deg, slik at de får dårlig samvittighet. Synes du virker som en fantastisk mamma, forresten. Anonymkode: c95f5...992 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #12 Skrevet 29. september 2018 Er barna med faren hele juleferien? Jeg synes ikke de trenger å være der hver jul bare firdi det er mange folk og mye som skjer. Det er flere barn som feirer jul kun med foreldrene sine, eller med en av foreldrene. Man kan ha det koselig med julestrømper og julefilmer, gå ut og leke/lage ting i snøen, tenne lys på kirkegården, pynte julebordet sammen og glede seg til kvelden og pakker. Man trenger ikke storfamilie for å lage juletradisjoner og kose seg. Du er mamma'n og det dere har sammen er bra nok. Anonymkode: 5962e...5cc 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #13 Skrevet 29. september 2018 Kan du gjøre noe for deg selv i julen? Reise til utlandet? Ha litt ferie? Hva med å ta med barnet ditt til et sted i jula og at dere begge opplever noe nytt sammen? Selv om man bare er alene eller to, så kan man få det fint likevel. Lage koselige tradisjoner. Mine beste juleminner er mine to julefeiringer alene med mormor. Vi koste oss på julaften. Laget god frokost, pyntet ferdig juletreet, så på juleprogrammet osv. Anonymkode: 30fe0...7cf 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå