Gå til innhold

Du som har barn med asperger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at det finnes et forum, men der er det kjempe lite aktivitet. Så prøver her. Hvordan er hverdagen deres med barn som har autisme?

Barnet mitt blir veldig fort sliten, der det er for mye bråk. Det vil si fester og restauranter. Utad ser barnet helt normal ut. Og føler ikke barnet unngår øyekontakt, tvert imot. Mindre kontroll på impuls. Kan foreksempel bli fortere sur på ting. Veldig sær på mat og var på lukter. Dårlig grovmotorikk. Barnet har sine særinteresser, men kan også snakke om noe helt andre ting og fortelle helt andre ting. Kan også være med i samtaler der jeg snakker med søsken. Kan også vise empati, tror det er tillært. Lærer utrolig mye av sine søsken. Går på en idrett to ganger i uken. 

Barnet har fått diagnosen og det blir veldig bra tilrettelegging på skolen. 

Hvordan er hverdagen deres?

Og til dere andre som vil komme med spydige kommentarer eller annet som ikke er helt bra. Så vil jeg gjerne at dere holder dere for gode til dette.

Anonymkode: 3da2d...53a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jenter er ofte flinkere enn gutter på å plukke opp på det sosiale samspillet, de ser andre og lærer at det er "normalt" å holde blikkontakt, smile når man skal være hyggelig mot andre, lytter til hva andre sier osv. Men selvsagt finned det unntak hos både jenter og gutter. 

At man har noen som kan forklare hvorfor andre gjør som de gjør kan hjelpe å utvikle empati og forståelse for hvordan andre tenker og er.  Tenker det er viktig å forklare hvorfor andre gjør som de gjør, ikke bare si at "fordi man skal hilse når man møter andre og sånn er det". Men heller forklare at det er en tradisjon i Norge, og mange ville blitt lei seg om de ikke ble hilst på, fordi de synes det er hyggelig og viser at andre mennesker bryr seg. (Må gjerne forenkle forklaringene om barnet er veldig ungt). 

Det gjør at barnet må forsøke tenke rundt hvordan andre tenker og føler, noe som kan gi bedre evne til å gjøre dette på egenhånd når det blir eldre. Noe som øker den sosiale kompetansen. 

Anonymkode: 37f92...040

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jenter er ofte flinkere enn gutter på å plukke opp på det sosiale samspillet, de ser andre og lærer at det er "normalt" å holde blikkontakt, smile når man skal være hyggelig mot andre, lytter til hva andre sier osv. Men selvsagt finned det unntak hos både jenter og gutter. 

At man har noen som kan forklare hvorfor andre gjør som de gjør kan hjelpe å utvikle empati og forståelse for hvordan andre tenker og er.  Tenker det er viktig å forklare hvorfor andre gjør som de gjør, ikke bare si at "fordi man skal hilse når man møter andre og sånn er det". Men heller forklare at det er en tradisjon i Norge, og mange ville blitt lei seg om de ikke ble hilst på, fordi de synes det er hyggelig og viser at andre mennesker bryr seg. (Må gjerne forenkle forklaringene om barnet er veldig ungt). 

Det gjør at barnet må forsøke tenke rundt hvordan andre tenker og føler, noe som kan gi bedre evne til å gjøre dette på egenhånd når det blir eldre. Noe som øker den sosiale kompetansen. 

Anonymkode: 37f92...040

Ja, sant som du skriver. Barnet mitt er en gutt, forresten.

Skrevet

Bump :)

Skrevet

Anbefaler å se Aypical. Synes den viser mye av utfordringene til en med høytfungerende autisme.

Skrevet
43 minutter siden, BearMama skrev:

Anbefaler å se Aypical. Synes den viser mye av utfordringene til en med høytfungerende autisme.

Atypycal har jeg sett :) Ønsker tilbakemeldinger fra andre.

Skrevet

Ikke så lett å fortelle for mye uten å være for utleverende overfor barnet mitt og det er ikke sikkert vår hverdag er relevant for dere uansett. Men jeg kan tipse om at det finnes lukkede Facebookgrupper for foreldre til barn med autisme/Asperger der det er mye aktivitet. 

Skrevet
17 timer siden, Zinatara skrev:

Ikke så lett å fortelle for mye uten å være for utleverende overfor barnet mitt og det er ikke sikkert vår hverdag er relevant for dere uansett. Men jeg kan tipse om at det finnes lukkede Facebookgrupper for foreldre til barn med autisme/Asperger der det er mye aktivitet. 

Jeg har hørt mye om disse hemmelige facebookgruppene på diverse forum, men kjenner ingen som er medlem og kan invitere meg. Heller ikke andre familier med asd barn jeg kjenner vet om disse gruppene. Jeg har ett barn med barneautisme og ett  med asperger. Skulle gjerne fått tilgang til et aktivt forum

Anonymkode: fa96b...f10

Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har hørt mye om disse hemmelige facebookgruppene på diverse forum, men kjenner ingen som er medlem og kan invitere meg. Heller ikke andre familier med asd barn jeg kjenner vet om disse gruppene. Jeg har ett barn med barneautisme og ett  med asperger. Skulle gjerne fått tilgang til et aktivt forum

Skjønner helt klart hva du mener. Jeg har lett meg grønn, vil gjerne tilrettelegge så mye som mulig for barnet mitt. 

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner det, jeg fikk selv tilgang ved å bli kjent med folk i RL igjennom treff i autismeforeningen. 

Skrevet
2 timer siden, Zinatara skrev:

Jeg skjønner det, jeg fikk selv tilgang ved å bli kjent med folk i RL igjennom treff i autismeforeningen. 

Hmm.. kanskje det kun er kjent for folk innen en geografisk region? Jeg har truffet mange andre foreldre IRL gjennom autismeforeningen, kurs osv.  Alle har hørt om disse, men ingen er medlem. Men kanskje vi bor på feil kant av landet..?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hmm.. kanskje det kun er kjent for folk innen en geografisk region? Jeg har truffet mange andre foreldre IRL gjennom autismeforeningen, kurs osv.  Alle har hørt om disse, men ingen er medlem. Men kanskje vi bor på feil kant av landet..?

Kanskje, det vet jeg ikke. Jeg ser jo folk fra andre steder enn meg i gruppene, men kan jo hende det er flere i enkelte landsdeler? Enkelte ganger jeg har vært på kurs har vi jo også startet egne grupper for oss som var med, men med få medlemmer blir det jo ofte ikke så veldig mye aktivitet i dem. Selv bruker jeg dem mest til nokså overfladiske spørsmål, det begrenser seg endel å være utleverende i forhold til at jeg har en ungdom som ikke liker at jeg deler for mye og det er så klart heller ikke lurt å dele alt for mye når det er snakk om 1000+ medlemmer. Det er jo noe man må være bevisst, at selv om de baserer seg på at folk legger til folk de kjenner og det er krav om at man skal ha barn med diagnosen, så har man jo ingen garanti for hvem som ser hva man skriver og at de er dem de utgir seg for å være eller respekterer en grupperegel om å ikke dele videre. 

Jeg må vel si at jeg ofte har hatt aller mest nytte av de som bor på samme sted som meg. De vet hvordan forholdene er lokalt og kjenner til lokale skoler og ordninger. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...