Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å spesifisere tittelen, hvordan skal jeg klare å få meg jobb på et sted jeg ikke allerede bor?

Jeg er snart 30 år gammel, uten utdannelse. Jobber på bensinstasjon nå, og har gjort det i ganske nøyaktig to år. Ønsket er å bli blomsterdekoratør, men per nå har jeg ikke råd til å begynne på skole. Har ingen barn, men er gift. Nå har det seg slik at pga alvorlig sykdom i nær familie, ønsker vi å flytte fra her vi bor nå, til andre kanten av landet, slik at vi kan hjelpe til, samt være nærmere familien. Problemet er å få jobb. Vi ønsker å flytte før jul, så det å få jobb begynner å haste. 

Jeg har ringt rundt på en del butikker i området vi vil flytte til, har forklart situasjonen, samt fortalt dem om min arbeidserfaring, og sagt at jeg er villig til å ta hva som helst av jobb, og at jeg kan begynne omtrent med en gang, men ingen har noe ledig. Jeg føler også at det blir vanskeligere ettersom jeg ikke kan gå innom butikkene og hilse på daglig leder, og snakke med dem ansikt til ansikt. 

Jeg er som sagt villig til å ta hva som helst av jobb, (til og med "bare" julehjelp), for da kommer vi oss i det minste av gårde. Det eneste jeg ikke er villig til, er jobb innen helse, da det sliter for mye på min egen helse (har jobbet innen helse før, og ble veldig syk, så vil ikke risikere det igjen). Spiller heller ingen rolle om det er nattarbeid, eller om jeg må jobbe i jula. Jeg tror også at jeg vil få problemer med å få jobb i klesbutikker, siden jeg ikke er veldig moteinteressert, og derfor ikke kler meg så "trendy". 

Noen som har noen gode tips å komme med?

Anonymkode: 644dd...67d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du reise dit noen dager og ta en runde å snakke med de butikkene/stedene du kunne tenke deg å jobbe? Evt. kan du benytte nettverket til noen du kjenner der? Har du kontaktet NAV-kontoret? Bemanningsbyråer?

Anonymkode: 2040d...343

Skrevet

Ser du på Finn, nav, monster, agrojobb, LinkedIn og andre jobbsøke-sider?

Prøv også å ta kontakt med Manpower, match, abemanning og andre vikarbyrå som måtte være i den byen. Jo flere jo bedre. Har selv ikke hatt noen hell med vikarbyrå, men det skader ikke å melde seg på så mange som mulig.

Anonymkode: c33c1...fe6

• Liker 1
Skrevet

Det er jo mange som jobber på klesbutikk som overhodet ikke kler seg trendy! Du kommer langt med et par ok jeans og en genser/skjorte altså.

Anonymkode: 41eab...c18

Skrevet

Å reise dit noen dager blir vanskelig, da vi har fått mye jobb her vi er nå, frem mot jul. Kan heller ikke ta oss fri, for vi tjener ikke så mye, og må spare opp så mye som mulig før flytting. 

Har sett inne på nav sine sider omtrent daglig siden vi bestemte oss for å flytte, men de fleste stillingene trenger vi utdannelse til, så da er det jo ikke noe poeng i å søke på de. Men søker på alt jeg er kvalifisert til, og mer til. Har dog ikke tatt kontakt med vikarbyråer enda. Får gjøre det i løpet av helgen/mandag. Skal fortsette å ringe til butikker og høre om de har noe ledig da, men er redd jeg kanskje presenterer meg dårlig? Tenkte også å ringe nav over helgen og høre om de kan hjelpe, men føler liksom jeg må ha prøvd selv først, så de ser at jeg er seriøs, og ikke ønsker å bli arbeidsledig. 

Anonymkode: 644dd...67d

Skrevet

Min erfaring med bemanningsbyråer er at det ikke holder å registrere seg, man må være mer "på" enn det. Så mitt tips er å: 1) Registrer deg og ring det lokale kontoret etter at du har gjort det. Og om det ikke resulterer i noe: 2) Følg med på stillinger de legger ut og ring med en gang du ser noe av interesse. Det var sånn jeg fikk meg jobb etter å ha vært ledig i noen måneder. 

Anonymkode: 16a67...3b5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...