Gå til innhold

Trenger frilansjournalist til nettside. Hva vil det koste ?

Ms. Clean

Anbefalte innlegg

Tenkte jeg vil starte sonderingen litt forsiktig ved å spørre her i KG.

Jeg har en nettside hvor det gjerne skulle vært en liten artikkel fra lokalmiljøet ca. 2 ganger i mnd. Er ikke noe flink til slikt selv så da tenkte jeg å engasjere en frilanser som kunne ta den oppgaven. Mitt spørsmål blir: Hvor mye vil det koste oppdragsgiver å engasjere en frilanser for to (relativt greie) artikler i måneden ?

Noen som har erfaring med dette fra ene eller andre siden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I følge Norsk Jornalistlag sin frilanskalkulator er anbefalt pris for en kort artikkel 800-2400kr, og pris for en lenger artikkel/featurereportasje 2700-5900kr. 

Jeg ville funnet noen frilansere som kunne vært aktuelle, og rett og slett høre med dem hva de skal ha for å skrive artiklene. Enten månedlig eller for hver artikkel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, halvehimmelen skrev:

I følge Norsk Jornalistlag sin frilanskalkulator er anbefalt pris for en kort artikkel 800-2400kr, og pris for en lenger artikkel/featurereportasje 2700-5900kr. 

Jeg ville funnet noen frilansere som kunne vært aktuelle, og rett og slett høre med dem hva de skal ha for å skrive artiklene. Enten månedlig eller for hver artikkel. 

Tusen takk for godt og informativt svar. Har vært inne på tanken med å gjøre som du sier; Finne noen frilansere og forhøre meg om eventuelle rammer for en avtale. Og da er det veldig fint å kunne ha de tallene du har levert som et utgangspunkt. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Ms. Clean skrev:

Tusen takk for godt og informativt svar. Har vært inne på tanken med å gjøre som du sier; Finne noen frilansere og forhøre meg om eventuelle rammer for en avtale. Og da er det veldig fint å kunne ha de tallene du har levert som et utgangspunkt. 👍

Ingen problem ☺️ Her finner du mer info: http://www.frilanskalkulatoren.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, halvehimmelen skrev:

... en kort artikkel 800-2400kr, .... en lenger artikkellfeaturereportasje 2700-5900kr. 

Kan jeg få spørre deg om definisjonen på de to størrelsene, 'kort' og 'lengre' ?

(Spør fordi jeg nå er inne på et område jeg ikke har kjennskap til)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ingen gjør en jobb for 800,-! Det er ikke verdt tiden det tar å lage en faktura en gang!

Kanskje du kan finne noen som fortsatt går på skolen, som kan gjøre det ganske billig, siden det er mange oppdrag, men alt under 3000,- uansett hvor kort det er synes jeg er direkte ufint. Husk at frilansere betaler mer til staten enn andre, siden arbeidsgiver dekker det for andre.

Jeg har i overkant mye kjenskap til journalistbransjen selv om jeg ikke er journalist selv. De blir tynt å presset så mye og det er ikke til å leve av. 

Endret av Ella Ellefantella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ella Ellefantella skrev:

Ingen gjør en jobb for 800,-! Det er ikke verdt tiden det tar å lage en faktura en gang!

Kanskje du kan finne noen som fortsatt går på skolen, som kan gjøre det ganske billig, siden det er mange oppdrag, men alt under 3000,- uansett hvor kort det er synes jeg er direkte ufint. Husk at frilansere betaler mer til staten enn andre, siden arbeidsgiver dekker det for andre.

Jeg har i overkant mye kjenskap til journalistbransjen selv om jeg ikke er journalist selv. De blir tynt å presset så mye og det er ikke til å leve av. 

Betaler frilanserene mer enn andre selvstendig næringsdrivende ? 

Og 800,- opp i mot å skrive en faktura... Da er vel den fakturaen ganske så detaljert...

Men - skal overhodet ikke blande meg opp i prisnivået til en yrkesgruppe jeg ikke kjenner til. Syntes bare det var litt snodig vinkling når andre selvstendige næringsdrivende kan sende faktura for langt mindre beløp.

Takker forøvrig mye for tipset om å engasjere skoleelever. Det kan bli en vinn/vinn for begge parter. 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Ms. Clean skrev:

Betaler frilanserene mer enn andre selvstendig næringsdrivende ? 

Og 800,- opp i mot å skrive en faktura... Da er vel den fakturaen ganske så detaljert...

Men - skal overhodet ikke blande meg opp i prisnivået til en yrkesgruppe jeg ikke kjenner til. Syntes bare det var litt snodig vinkling når andre selvstendige næringsdrivende kan sende faktura for langt mindre beløp.

Takker forøvrig mye for tipset om å engasjere skoleelever. Det kan bli en vinn/vinn for begge parter. 😊

De gjør jo jobben før de sender fakturaen så klart. Men det er noe folk med fast jobb ikke skjønner, og det er f eks at man setter av den halve eller hele dagen og må si nei til andre jobber. Det er også at frilansere bruker timesvis på regnskap og masse greier som ikke an fakturers noen spesielle, men som må gjøres. Så man kan ikke regne timepris med mindre du engasjerer noen over lang tid. 

Alle selvstendig næringsdrivende må betale mer til staten enn det andre folk betaler av bruttoen sin. Har du et AS, så er det AS´et som betaler. 

Men tipper en elev kan gjøre nytten for deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Ms. Clean skrev:

Kan jeg få spørre deg om definisjonen på de to størrelsene, 'kort' og 'lengre' ?

(Spør fordi jeg nå er inne på et område jeg ikke har kjennskap til)

Hva NJ definerer som kort vet jeg ærlig talt ikke. Det sto ikke noe på nettsiden til frilanskalkulatoren? Oversikten AnonymBruker lenket til har kanskje litt mer info mtp tidsbruk per artikkel og pris deretter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...