AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #1 Skrevet 28. september 2018 Ser dere til mye sosial dumping på arbeidsplassen deres? Jeg har sett en del av dette i arbeidslivet og lurer på hvorfor arbeidstilsynet ikke griper inn der dette skjer. Jeg lurer på hvor vanlig dette er i Norge. Anonymkode: 3a0c3...250
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #2 Skrevet 28. september 2018 Ja, jeg har sett det. Utenlandske arbeidere som blir grovt utnyttet. Ikke på egen arbeidsplass, men andre. Anonymkode: 05d2b...97d
emilie123 Skrevet 28. september 2018 #3 Skrevet 28. september 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ser dere til mye sosial dumping på arbeidsplassen deres? Jeg har sett en del av dette i arbeidslivet og lurer på hvorfor arbeidstilsynet ikke griper inn der dette skjer. Jeg lurer på hvor vanlig dette er i Norge. Anonymkode: 3a0c3...250 Det er nok mer vanlig enn vi tror. Og ja, det jobbes kontinuerlig for å avdekke slike forhold.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #4 Skrevet 28. september 2018 25 minutter siden, emilie123 skrev: Det er nok mer vanlig enn vi tror. Og ja, det jobbes kontinuerlig for å avdekke slike forhold. Dette er sikkert vanskelig å avdekke siden nesten samtlige på slike arbeidsplasser er redde for å miste sin jobb og inntekt. Anonymkode: 3a0c3...250
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #5 Skrevet 28. september 2018 Kan vel ikke påstå at jeg har sett direkte sosial dumping på min arbeidsplass, men noen andre steder, ja. Arbeistilsynet har jo selv avdekket en del, så det peker jo på at det dessverre har blitt ganske vanlig. I tillegg er det nok en del mørketall, siden mange - særlig utenlandske arbeidere som ikke nødvendigvis har noen rettigheter i Norge, ikke tør å melde det inn. Større konkurranse i arbeidslivet er nok også en faktor, siden terskelen for å si fra da blir høyere. En av de viktigste forklaringene er arbeidsinnvandring, særlig fra Øst-Europa, dette klarer ikke politikerne å argumentere seg vekk fra. Jeg kjenner f. eks. selv en del folk i håndverkerbransjen, de kan fortelle at det har blitt helt Texas mange steder. Arbeidstilsynet griper inn hvis de først avdekker forhold som er alvorlige (nok), men problemet er at de ikke har sterke nok virkemidler. Og det kan ta lang tid før en arbeidsgiver får en reaksjon som er kraftig nok til å være i nærheten av å fungere som en advarsel etter at forholdene først har blitt avdekket. En skriftlig advarsel eller en liten bot (sett i forhold til hva mange av dem faktisk omsetter for) er det en del arbeidsgivere som regelrett driter i. Anonymkode: 33e08...e0c
emilie123 Skrevet 28. september 2018 #6 Skrevet 28. september 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er sikkert vanskelig å avdekke siden nesten samtlige på slike arbeidsplasser er redde for å miste sin jobb og inntekt. Anonymkode: 3a0c3...250 Ja, det kan være vanskelig å avdekke slike forhold. I tillegg så må det bevis til som holder i retten. Det er ikke bare til å gå inn på en bedrift å sjekke alle.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2018 #7 Skrevet 30. september 2018 Arbeidsinnvsndrerene og utlendinger er velkomne på slike arbeidsplasser fordi de jobber hardt uten å klage for mye og uten å kreve. De er bra for business og bra for Norge fordi mange bedrifter ikke ville klart seg uten. Det er synd ingen beskytter disse fra slike fryktelige forhold. Anonymkode: 3a0c3...250
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå