Gå til innhold

Hva regner dere som sterk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Regner dere en person som sterk ut i fra hvor tungt de kan løfte generelt, eller ut i fra hvor tungt de kan løfte i forhold til kroppsstørrelse? Om en på 50 kg og en på 90 kg løfter like tungt, ville jeg ansett den på 50 kg som sterkere enn den på 90. Eller vil dere si de er like sterke? 

Anonymkode: 20b5a...92d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Med unntak av bena, så vil jeg si at det er utifra hvor tungt de kan løfte og at de er like sterke hvis de løfter likt. 

Anonymkode: 33cc6...ead

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med unntak av bena, så vil jeg si at det er utifra hvor tungt de kan løfte og at de er like sterke hvis de løfter likt. 

Men i forhold til kroppsvekt da. Om den på 50 kg klarer pullups, mens den på 90 kg så vidt kommer seg opp, ser du på den på 90 som sterkere, fordi det er tyngre? 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i forhold til kroppsvekt da. Om den på 50 kg klarer pullups, mens den på 90 kg så vidt kommer seg opp, ser du på den på 90 som sterkere, fordi det er tyngre? 

Det spørs hvor lett den på 50kg klarer å komme seg opp da. Legg på 40kg vekter på den som veier 50 kg og så kan man sammenligne hvor lett begge løfter 90 kg.

• Liker 1
Skrevet (endret)
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Regner dere en person som sterk ut i fra hvor tungt de kan løfte generelt, eller ut i fra hvor tungt de kan løfte i forhold til kroppsstørrelse? Om en på 50 kg og en på 90 kg løfter like tungt, ville jeg ansett den på 50 kg som sterkere enn den på 90. Eller vil dere si de er like sterke? 

Det kommer jo helt an på. Dersom en femåring klarer å løfte 15 kilo, og en voksen mann klarer å løfte25, så er jo den voksne mannen sterkere enn barnet, selv om jeg vil anse mannen som fysisk svak om 5-åringen som sterk. 

I eksemplet ditt vil jeg si de er like sterke, men det er jo langt mer imponerende at en person på 50 kilo løfter 90 kilo enn om en på 90 kilo gjør det samme. Med mindre vektforskjellen dem i mellom bare består av fett. 

Endret av Thyra
  • Liker 1
Skrevet

Som representant for 50-kiloingene: Jeg bruker å tenke ut i fra kroppsvekt. Hvis ikke hadde jeg blitt totalt demotivert av å være på trening med mannen. Føler at når jeg tar kroppsvekta mi i en øvelse, så er jeg like sterk som når han tar sin kroppsvekt i en øvelse. Mitt inntrykk er at de fleste tenker sånn - jeg har flere ganger fått kommentarer på at jeg er overraskende sterk (gjerne i forbindelse med flytting/løfting/sjauing). Jeg tror ikke det er fordi jeg er sterk sammenlignet med en svær mann, men fordi jeg er sterk til å være såpass liten. 

Anonymkode: a64a7...e15

• Liker 2
Skrevet

Ut fra alder, kjønn og til en viss grad kroppsvekt. Når det gjelder svaret over vil jeg sidestille en 60kg kvinne og en 90kg mann som tar 10 pullups, men hvis det kommer en 60kg mann og tar 10 pullups tenker jeg at han er svakere. Med mindre han er 14 eller 70 år 😁

Anonymkode: ef372...536

Skrevet

Det kommer helt an på sammenhengen. Skal jeg ha hjelp til å bære et kjøleskap vil jeg heller ha med han på 90 kg som kan bære 70kg enn han på 50kg som kan bære 50kg - fordi han på 90 er sterkere.

Men i treningssammenheng vil man omtale den på 50kg som sterk. Det ville man ikke gjøre med den som er 90 kg.

Alt er relativt, blir et spørsmål om sammenheng.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, ekkoet skrev:

Det kommer helt an på sammenhengen. Skal jeg ha hjelp til å bære et kjøleskap vil jeg heller ha med han på 90 kg som kan bære 70kg enn han på 50kg som kan bære 50kg - fordi han på 90 er sterkere.

Men i treningssammenheng vil man omtale den på 50kg som sterk. Det ville man ikke gjøre med den som er 90 kg.

Alt er relativt, blir et spørsmål om sammenheng.

Jepp, absolutt og relativ styrke er ikke det samme. Enig med deg - absolutt styrke teller når du skal flytte kjøleskapet, mens relativ styke teller når du driver med feks vektløfting. (En grunn til at det er vektklasser..) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...