Gå til innhold

Kan du nevne de fem vakreste katterasene

Anbefalte innlegg

Skrevet

:ler:

Inspirert av en annen tråd så spør jeg: kan du nevne de fem (ble så mye med ti) fineste katterasene du vet om? Både i utseende og i gemytt evt.?

Min liste blir:

Bengal (fordi jeg har det selv, og den er bare nydelig :wink: )

Somali fordi den er utrolig pen å se på, og har et herlig gemytt.

Ragdoll fordi den har fine blå øyne og høres ut som en kjekk familiekatt (har aldri sett/møtt en slik, men hører at de synes det er greit å bli løftet på, noe som er positivt hvis det er små barn i hus)

Main coon fordi den er bare helt aldeles nydelig.

Ocikatt fordi det har foreldrene mine og den er bare kjempemorsom, fjollete og nysgjerrig. Og har fiiine prikker! :-)

Så hvordan blir deres liste?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Maine Coon

Norsk Skogkatt

Angora

Manx (svært rart at halen 'manglar', men veldig fine ellers!)

...og ellers har eg mest erfaring med ulike blandingskattar - som i grunnen kan vere like fine! :)

Gjest Ninakanin
Skrevet

Norsk skogkatt

somali

maine coon

hellig birma

bengal/oci...

Hvorfor? Tar det senere :)

ps: tyrisk angora, farge cinnamon

Gjest Aurélie
Skrevet

:hjerte: Sibirkatt

:hjerte: Maine Coon

:hjerte: Norsk Skogkatt

:hjerte: Russian Blue

:hjerte: Abyssiner

Gjest Rimfrost
Skrevet

-Bengal

-Egpytisk Mau

-Ocikatt

-Norsk skogskatt

-Somali

-Britisk korthår

-Siameser

-Aby

-Sibirpus

-Ragdol og Hellig birma

Hm...det ble mer enn 5 dette.. Men det er jo så utrolig mange skjønne puser ! :hjerter:

Gjest Aurélie
Skrevet

..Og de skjønneste er kanskje den vanlige katten i gata, uten noen bestemt rasetilhørighet :)

Gjest Rimfrost
Skrevet

Ja ! :-) Jeg har en aldeles nydelig liten pusefrøken. Kullsort med stooore gule øyne. Blanding av orientaler og noe annet tror vi. Pratsom, elegant liten dame ..

Liker både rasekatter og blandinger jeg :)

Gjest Gjesta
Skrevet

Jeg synes katter er rett og slett skumle dyr, og kan ikke med hånda på hjertet si at det finnes noen fine katter.. :ler::ler:

Men det er to typer som jeg synes er litt inteessante..det er Perser og de helt hårløse..helig birma eller no sånt...de er litt fasinerende ellers kan jeg ikek komme på noen.. :)

Skrevet
Ja ! :-) Jeg har en aldeles nydelig liten pusefrøken. Kullsort med stooore gule øyne. Blanding av orientaler og noe annet tror vi. Pratsom, elegant liten dame ..

Liker både rasekatter og blandinger jeg :)

ÅÅÅååååå! Jeg har også en kullsort pusefrøken med digre gule øyne!! Ikke så pratsom, men veeeeeldig smiskete når jeg nærmer meg kjøkken og kjøleskap.

hun er den fineste katten, men alle nevnte raser her er nydelige! Maine coon, oci, ragdoll, abyssiner og somali. Jeg synes også britisk korthår er nydelige og klumpete og gode. Persere er også søte, men jeg synes mest synd på de der de strever for å få puste gjennom disse genmanipulerte nesene sine.stakkar....

Skrevet

Maine coon

Norsk skogkatt

Russian blue

Ragdoll

Hellig birma

Gjest Aurélie
Skrevet
Jeg synes katter er rett og slett skumle dyr, og kan ikke med hånda på hjertet si at det finnes noen fine katter.. :ler::ler:

Men det er to typer som jeg synes er litt inteessante..det er Perser og de helt hårløse..helig birma eller no sånt...de er litt fasinerende ellers kan jeg ikek komme på noen.. :)

Rart med det, kjenner et par stk som har det på samme måte som deg, de synes katter er ufordragelige og uforutsigbare dyr. De takler ikke å være i samme rom som en katt engang, i frykt for at den skal hoppe opp og klore de..sånn helt ut av det blå :ler: Den hårløse rasen heter forresten Sphynx (og den synes tom. JEG, katteelsker nr. 1, at ser litt skummel ut) :)

Gjest Anonymous
Skrevet

foxylady: Jeg var også redd for katter inntil vi fikk en selv. Og jeg er fortsatt skeptisk til ukjente katter. Men nå har jeg i hvert fall skjønt hvorfor folk elsker kattene sine! Makan til rare og tøffe og selvstendige, men samtidig kommuniserende og sosiale dyr skal du lete lenge etter.

vakre raser:

Norsk skogkatt (ikke alle fargene... liker tabby-kattene)

Burmeser

Ocikatt

... hm. også mange andre... Bengal også - men dette er jo nesten en fisketråd :tunge1:

hehe. Katten vår er en liten huskatt med litt skogkatt i seg, og han er fantastisk fin han også. Så han kommer som nr 1 og 2 på lista mi. Skal jeg ha flere katter kan det godt hende jeg velger en rasekatt for å "vite hva jeg får", og fordi det finnes så mange utrolig vakre raser, men vi har vært heldig med låvemixen vår.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Er ikke så inne på katteraser men en har utmerket seg hos meg, det er hellig birma.

Skrevet

Vanskelig å velge, er så mange fine...

Men jeg tror det må bli:

*Russian Blue

*Nebelung

*Singapura

*Devon Rex

*Tokaneser

Skrevet

Hellig Birma

Norsk Skogkatt

Sibirkatt

British Blue

og alt mulig annet egentlig, jeg er stor fan av allt som heter katt, men den hårløse saken synes også jeg er ganske så skummel, ville nok ikke valgt den.

Ellers så stortrives vi med vår egen pus, som iflg. de vi fikk den av er en blanding av skogkatt og huskatt. Hvis det er noen skogkatt i han så lurer jeg på hvor det har gjemt seg hen, han ser ut som en helt vanlig gatemix og er alldeles til å spise opp. :hjerter2:

Så et eller annet sted at skogkatter veier et par kilo mer enn vanlige katter, så muligens er det er min sine skogkattgener har gjemt seg, nå har han nemlig bikka 6 kilo... :oops: (han er ca halvannet år. Hm)

Skrevet

Synes ganske mange katter er pene å se på, men katter hører til de to dyrene jeg ikke kan noe med...eller er redd for.

Katter synes jeg er uberegnelige, men jeg regner med at jeg har et helt galt syn på katter. Men hva kan man vente når man vokser opp med en katt hvor det heter seg "ikke borti pus. Pus liker ikke unger" og den andre katten jeg har vært borti var spik spenna gærn.. og ble avlivet av den grunn til slutt.

Når det gjelder ildre... nei .. der vet jeg ikke hvor jeg skal starte.

Gjest Gjesta
Skrevet

Hei..ja, jeg hører det er flere som meg her. Er rett og slett livredd katter. Jeg er ikke komfortabel med å være i samme rom som dem :ler::ler: skikkelig pyse når det kommer til katter.... jeg er vel et uhelbredelig hunde menneske... :ler:

Skrevet

Persere er også søte, men jeg synes mest synd på de der de strever for å få puste gjennom disse genmanipulerte nesene sine.stakkar....

Genmanipulerte neser? :o

Og forøvrig er mange oppdrettere gått bort i fra helt korte neser nettopp på grunn av pusteproblemer.

Skrevet

Min pus - som er seg selv og ingen rase

Abbysiner

Devon Rex

Europé

Somali

Siameser

Gjest Catwoman
Skrevet

Jeg syns alle katter er nydelige jeg :-D

Vet ikke om jeg klarer å ramse opp de fem vakreste rasene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...