AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #1 Skrevet 27. september 2018 For en tid siden opprettet jeg denne tråden, som kort fortalt dreier seg om at jeg har et familiemedlem som ble ansatt i en restaurant. Det var mye som skurret - blant annet fikk hn aldri kopi av arbeidskontrakten (som mest sannsynlig var ugyldig) til tross for flere etterspørsler, hn skulle få utbetalt 3000 i måneden (ikke som lønn, men "takk for hjelpen"), hn skulle ha opplæringstid på tre måneder, hn måtte ofte dekke skift for en fraværende kollega (til tross for veldig lite kunder). Familiemedlemmet mitt fikk etter dette sparken over tekstmelding etter å ha vært syk i to dager (hn meldte i fra om dette). Det sto i meldingen at hn "ikke trengte å komme mer på jobb". Når hn spurte hva dette mente ble det ignorert, og hn har ikke hørt noe mer fra arbeidsgiver siden dette. Hn har selvfølgelig ikke fått utbetalt lønn for arbeidet, og det har heller ikke kollegaen som ble ansatt samtidig. Hn var der i ti dager og regnet på at hn skulle ha ihvertfall 9000, ikke inkludert overtid- og helgearbeid. Hn tok kontakt med Arbeidstilsynet som ba hn sende krav om utbetaling, også dette ble ignorert. Hn sendte igjen e-post til Arbeidstilsynet for å spørre om videre råd, men fikk bare automatisk svar om Arbeidsmiljøloven, og at hn muligens kunne ta kontakt med forliksrådet. Jeg hjalp hn også skrive en e-post til et lokalt advokatbyrå, der jeg beskrev situasjonen ut fra det familiemedlemmet mitt har fortalt, tekstmeldingen fra arbeidsgiveren og relevante sitater fra paragrafer i Arbeidsmiljøloven. Dette har hn ikke fått svar på. Jeg lurer på om forliksrådet vil være neste skritt. Er det noen som har erfaring med dette? Anonymkode: 06d7e...ab5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #2 Skrevet 27. september 2018 Forliksrådet baler ikke med den typen saker. Du får gå til arbeidstilsynet eller familiemedlemmet ditt får fagorganisere seg innen sin bransje. Alternativt oppsøke advokat for egen regning. Anonymkode: 92450...11c 1
Chablis Skrevet 27. september 2018 #3 Skrevet 27. september 2018 Når det ikke foreligger en kontrakt så er det vanskelig, det var veldig dumt av henne å jobbe uten kontrakt! Dersom hun har noe skriftlig som backer opp hvor mye hun har jobbet, sms, mail etc så kan hun jo la en advokat se på saken men det spørs om ikke advokaten blir dyrere enn den lønna hun søker.. For meg virker det som hun må ta dette som dyr livserfaring..
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #4 Skrevet 27. september 2018 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Forliksrådet baler ikke med den typen saker. Du får gå til arbeidstilsynet eller familiemedlemmet ditt får fagorganisere seg innen sin bransje. Alternativt oppsøke advokat for egen regning. Anonymkode: 92450...11c Ikke? Anonymkode: 06d7e...ab5 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #5 Skrevet 27. september 2018 18 minutter siden, Tipptoppi skrev: Når det ikke foreligger en kontrakt så er det vanskelig, det var veldig dumt av henne å jobbe uten kontrakt! Dersom hun har noe skriftlig som backer opp hvor mye hun har jobbet, sms, mail etc så kan hun jo la en advokat se på saken men det spørs om ikke advokaten blir dyrere enn den lønna hun søker.. For meg virker det som hun må ta dette som dyr livserfaring.. Ja, det er kjempedumt. Det er jo selvfølgelig ikke mye hn kan gjøre når arbeidsgiver ikke ville gi kopi av arbeidskontrakten. I følge familiemedlemmet var det mye som manglet i arbeidskontrakten i forhold til minimumskravet om hva den skal inneholde, så jeg antar at den var ugyldig. Jeg tviler også på at timeantallet er dokumentert noen steder. Anonymkode: 06d7e...ab5
Gjest Blondie65 Skrevet 28. september 2018 #6 Skrevet 28. september 2018 6 timer siden, Tipptoppi skrev: Når det ikke foreligger en kontrakt så er det vanskelig, det var veldig dumt av henne å jobbe uten kontrakt! Dersom hun har noe skriftlig som backer opp hvor mye hun har jobbet, sms, mail etc så kan hun jo la en advokat se på saken men det spørs om ikke advokaten blir dyrere enn den lønna hun søker.. For meg virker det som hun må ta dette som dyr livserfaring.. Er det å anta at man arbeider et sted uten at et er inngått en avtale om det? Selvfølgelig kan man her gå til forliksrådet da det er to ansatte som kan vitne om helt like forhold. Det er selvsagt brudd på alle rettsregler at en ikke har en kopi av kontrakten, men det forhindrer ikke at en kan bevise at en har et arbeidsforhold. Tross alt har en både en SMS om at en "ikke trenger å arbeide der mer" og en har vitner. Her er det arbeidsgiver som kommer til å slite - de har vitterlig hatt to personer i arbeid og det må anses usannsynlig at det ikke finnes en avtale om det. Jeg er enig i at det kan bli en dyr livserfaring. Men skal bedrifter få holde på sånn som dette uten at noen på et eller annet tidspunkt stopper dem?
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #7 Skrevet 28. september 2018 6 timer siden, Tipptoppi skrev: Når det ikke foreligger en kontrakt så er det vanskelig, det var veldig dumt av henne å jobbe uten kontrakt! Dersom hun har noe skriftlig som backer opp hvor mye hun har jobbet, sms, mail etc så kan hun jo la en advokat se på saken men det spørs om ikke advokaten blir dyrere enn den lønna hun søker.. For meg virker det som hun må ta dette som dyr livserfaring.. Neineinei, dette er feil. Det er arbeidsgiver sitt problem at de ikke har skrevet ordentlig kontrakt. Ditt familiemedlem må finne den andre ansatte og gå til sak! Det vil si at i denne saken, med to tidl ansatte, har arbeidsgiveren et stort problem for de må nemlig bevise at det ikke har foreligget et arbeidsforhold. Det blir jo vanskelig når det er utvekslet blant annet SMS om sykdom i nettopp arbeidsforholdet... Arbeidsgiver bærer bevisbyrden på at et ansettelses-forhold IKKE har funnet sted (selv med mangel på kontrakt). Dette er livserfaring, og forhåpentlig en god dose motivasjon til å lære seg en del arbeidsrett og sette seg inn i arbeidsmiljøloven, men det er IKKE dyr livserfaring. Denne saken er kjempelett å løse, men TS sitt familiemedlem må selvfølgelig gå til sak. Anonymkode: 93f26...e6b
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #8 Skrevet 28. september 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Neineinei, dette er feil. Det er arbeidsgiver sitt problem at de ikke har skrevet ordentlig kontrakt. Ditt familiemedlem må finne den andre ansatte og gå til sak! Det vil si at i denne saken, med to tidl ansatte, har arbeidsgiveren et stort problem for de må nemlig bevise at det ikke har foreligget et arbeidsforhold. Det blir jo vanskelig når det er utvekslet blant annet SMS om sykdom i nettopp arbeidsforholdet... Arbeidsgiver bærer bevisbyrden på at et ansettelses-forhold IKKE har funnet sted (selv med mangel på kontrakt). Dette er livserfaring, og forhåpentlig en god dose motivasjon til å lære seg en del arbeidsrett og sette seg inn i arbeidsmiljøloven, men det er IKKE dyr livserfaring. Denne saken er kjempelett å løse, men TS sitt familiemedlem må selvfølgelig gå til sak. Anonymkode: 93f26...e6b Dette var faktisk et kjempegodt tips! De kjenner hverandre, så det er ikke noe problem. I tillegg vet jeg nå at det finnes bilder som dokumenterer at begge har jobbet der, pluss meldinger mellom de og arbeidsgiver. Anonymkode: 06d7e...ab5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå