AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #1 Del Skrevet 27. september 2018 Når fikk dere diagnose ? Hvordan har barnet utviklet seg? Prater barnet? Hva er deres største utfordring ihverdagen ? Har barnet søsken? Hvordan har det vært for barnet med autisme å få søsken ? Hvordan er barnet ditt annerledes i hverdagen i forhold til andre “normale” barn , hvor merker du som mor at det er stort forskjell? Takk for at du leste og svarer,hilsen en veldig beykmret mamma til ei\en liten på 3,5 år med nylig diagnose (barneautisme ]. Anonymkode: 3872d...a31 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #2 Del Skrevet 27. september 2018 Jeg fikk ikke diagnose barneautisme, jeg er født i 90. Likevel mistenker jeg at det er det det var, for jeg ble sendt til utredning nettopp fordi bhg mistenkte autisme. Nå utredes jeg for asperger. Vet ikke om mitt svar vil hjelpe deg, men kanskje. - Pratet normalt. - Ville ikke bhg, mistrivdes og hadde ingen interesse for de andre. Bare en interesse og alt dette vekket bekymring. - Søtrste utfordring i hverdagen var at jeg ikke hadde interesse for andre, mamma ble redd for at jeg ble alene. Var nok ikke gøy å ha det barnet som skilte seg ut fra alle andre. Hun tvang og maset på meg om at jeg skulle være sammen med de andre, noe som kanskje ble litt traumatisk for meg. Jeg hadde det med å gjemme meg bort når leken ble for mye, og jeg hatet alle leker det var regler i, for andre barn ble ofte irritert når jeg ikke forstod osv. - Jeg fikk søsken, når jeg var 4. ble veldig sjalu. Mamma ble litt fortvilet av det. jeg unnet ikke broren min noe som helst. - Hvor merket mor at det var forskjell? Jo, at jeg var annerledes. Hun ble redd for min fremtid. Og godt begrunnet, for hverken skolen eller ungdomsskolen ble bare bare. hadde en god venninne på skolen. ble oppfordret til å bli kjent med andre, men det var ikke like interessant. Alderen steg, min mentale alder stagnerte mer og mer. vennene ble yngre. Begynte på u-skole, venninnnen flyttet. jeg ble alene. 3 år på u-skole uten venner. følte meg annerledes, alltid var jeg hun som satt alene i friminuttene. begynte på vgs. ikke like synbart, men ble offer for folk der og. Er nå ung voksen og deprimert. Husk at barneuatisme nok ikke er det samme som autisme/asperger. Siden det heter barneautisme vil jeg tro det er noe de kan vokse av seg. og det får vi håpe. det er ikke gøy å få bekreftet hvert jævla år, ut i voksenlivet at du faktisk er annerledes. Anonymkode: cf50b...a0e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #3 Del Skrevet 27. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Når fikk dere diagnose ? Hvordan har barnet utviklet seg? Prater barnet? Hva er deres største utfordring ihverdagen ? Har barnet søsken? Hvordan har det vært for barnet med autisme å få søsken ? Hvordan er barnet ditt annerledes i hverdagen i forhold til andre “normale” barn , hvor merker du som mor at det er stort forskjell? Takk for at du leste og svarer,hilsen en veldig beykmret mamma til ei\en liten på 3,5 år med nylig diagnose (barneautisme ]. Anonymkode: 3872d...a31 Anbefaler deg å begynne med denne https://radio.nrk.no/podkast/sommer_i_p2/nrkno-poddkast-19310-139809-22072018080000 Dernest anbefaler jeg boka til Olaug Nilssen, Tung tids tale. Hører du poddkasten først vil du forstå boka bedre. Jeg gjorde det omvendt. Olaug Nilssen vil gi deg svar på mye av det du spør om, men husk at ditt barn er u ikt og ikke likt noen andre, uansett om diagnosen er eller kommer til å bli lik. Anonymkode: c3fd1...16a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #4 Del Skrevet 27. september 2018 Jeg er ikke mor til barn med autisme, men jeg jobber med barna. Jeg møter ofte foreldre som står på og gjør alt for barna sine, men glemmer seg selv og møter veggen etter noen år. Gi deg tid og rom til å sørge. Det er et slags tap og det er lov å kjenne på frustrasjon, lengsel, sinne og urettferdighet. Du er ingen dårlig mor for å ta vare på deg selv. Barn med autisme er helt unike, og like ulike som andre barn. Det er veldig positivt at dere har funnet av det så tidlig. Tidlig oppfølging er et svært godt utgangspunkt. Bruk fagfolkene du har rundt deg. De kan ikke si hva fremtiden vil bringe, men de kan tilrettelegge hverdagen og gjøre den mye enklere og bedre for dere. Anonymkode: 21a83...1ec 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BearMama Skrevet 27. september 2018 #5 Del Skrevet 27. september 2018 (endret) Husk at det er stort spekter når det kommer til autisme. Noen kan bli velfungerende og fungere helt normalt som voksen alt ettersom hvor god oppfølging de får fra tidlig stadiet av. Det er vanskelig å svare på det du spør om fordi du vil få like mange svar som det finnes av foreldre med barn med autisme. I og med at barnet ditt er veldig ung så er det vanskelig å vite noe om språket, men av statistikk av foreldre med barneautsime så vi vil det være mest håp om et snakkende barn om de starter å snakke mellom 4-6 år. Noen begynner mye senere, men de som starter i barnehagen er som oftest de som utvikler tilnærmet normalt språk, med mye jobbing. Men igjen, det er ingen fasit her. Noen er nonverbale hele livet, mens noen sier noen få ord eller noen setninger. Så har du forskjellige grader. Mild, moderat, alvorlig og høytfungerende. Mange tror Asperger er sistnevnte, men det er ikke tilfellet. Selv om Asperger diagnosen i seg selv ikke skal brukes lenger, så brukes det allikevel på folkemunne fordi det er en autisme diagnose som har skilt seg litt ut. Man kan være lavt fungerende Aspeberger. Psykologen bør ha gitt dere en tilbakemelding på hvor barnet deres ligger per i dag. Og om det er PU i bildet. Hvor mye kunnskap har dere om autisme? Dere har mye rettigheter. Som spesialpedagog som skal jobbe med barnet et viss antall timer i uken. Dere skal også få tilbud om kurs for å lære dere mer om hvordan dere skal jobbe mer språk og sosialisering. En ny regel i år er at barnehagen også kan søke om en egen assistent som skal følge opp barnet ekstra for å hjelpe det til å bygge videre på det spesialpedagogen gjør. Dere har rett på hjelpestønad og hjelpemidler som f.eks sprinkelseng for barnets sikkerhet og spesialvogn da mange barn med autisme trenger det lenger enn ander barn pga mye inntrykk, og dermed trenger en trygg sone når en er ute på tur med mye støy og mennesker etc. Så sprørsmålet er hvordan er barnet ditt? Peker det? Sier det ord. Tegnspråk? Hvordan er han med dere og andre voksne? Hvordan er han rundt andre barn? Hvordan fungerer han i hverdagen? Får dere øyekontakt? Smiler og ler han? Deler han glede med dere? Hvorfan takler han brudd på rutiner? Endret 29. september 2018 av BearMama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mellia Skrevet 29. september 2018 #6 Del Skrevet 29. september 2018 (endret) . Endret 29. september 2018 av Mellia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #7 Del Skrevet 29. september 2018 På 28.9.2018 den 0.15, BearMama skrev: Husk at det er stort spekter når det kommer til autisme. Noen kan bli velfungerende og fungere helt normalt som voksen alt ettersom hvor god oppfølging de får fra tidlig stadiet av. Det er vanskelig å svare på det du spør om fordi du vil få like mange svar som det finnes av foreldre med barn med autisme. I og med at barnet ditt er veldig ung så er det vanskelig å vite noe om språket, men av statistikk av foreldre med barneautsime så vi vil det være mest håp om et snakkende barn om de starter å snakke mellom 4-6 år. Noen begynner mye senere, men de som starter i barnehagen er som oftest de som utvikler tilnærmet normalt språk, med mye jobbing. Men igjen, det er ingen fasit her. Noen er nonverbale hele livet, mens noen sier noen få ord eller noen setninger. Så har du forskjellige grader. Mild, moderat, alvorlig og høytfungerende. Mange tror Asperger er sistnevnte, men det er ikke tilfellet. Selv om Aspeberger diagnosen i seg selv ikke skal brukes lenger, så brukes det allikevel på folkemunne fordi det er en autisme diagnose som har skilt seg litt ut. Man kan være lavt fungerende Aspeberger. Psykologen bør ha gitt dere en tilbakemelding på hvor barnet deres ligger per i dag. Og om det er PU i bildet. Hvor mye kunnskap har dere om autisme? Dere har mye rettigheter. Som spesialpedagog som skal jobbe med barnet et viss antall timer i uken. Dere skal også få tilbud om kurs for å lære dere mer om hvordan dere skal jobbe mer språk og sosialisering. En ny regel i år er at barnehagen også kan søke om en egen assistent som skal følge opp barnet ekstra for å hjelpe det til å bygge videre på det spesialpedagogen gjør. Dere har rett på hjelpestønad og hjelpemidler som f.eks sprinkelseng for barnets sikkerhet og spesialvogn da mange barn med autisme trenger det lenger enn ander barn pga mye inntrykk, og dermed trenger en trygg sone når en er ute på tur med mye støy og mennesker etc. Så sprørsmålet er hvordan er barnet ditt? Peker det? Sier det ord. Tegnspråk? Hvordan er han med dere og andre voksne? Hvordan er han rundt andre barn? Hvordan fungerer han i hverdagen? Får dere øyekontakt? Smiler og ler han? Deler han glede med dere? Hvorfan takler han brudd på rutiner? Peker det ? , Nei Sier det ord. Ja kan si prd som pappa ,mamma,neinei , au . Tegnspråk? Ja bruker kroppen til å forklare hva han vil. Hvordan fungerer han i hverdagen? Elsker å ut og vil oppsøke nye plasser , lekeretc , er veldig nysjerrig. Men trenger hjelp til av og påkledning etc. Får dere øyekontakt?ja heldigvis en del nå. Smiler og ler han? Ja absolutt. Deler han glede med dere? Ja Hvorfan takler han brudd på rutiner? Overraskende bra, ikke noen meltdowns etc er veldig rolig av seg. Anonymkode: 3872d...a31 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BearMama Skrevet 29. september 2018 #8 Del Skrevet 29. september 2018 (endret) 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Peker det ? , Nei Sier det ord. Ja kan si prd som pappa ,mamma,neinei , au . Tegnspråk? Ja bruker kroppen til å forklare hva han vil. Hvordan fungerer han i hverdagen? Elsker å ut og vil oppsøke nye plasser , lekeretc , er veldig nysjerrig. Men trenger hjelp til av og påkledning etc. Får dere øyekontakt?ja heldigvis en del nå. Smiler og ler han? Ja absolutt. Deler han glede med dere? Ja Hvorfan takler han brudd på rutiner? Overraskende bra, ikke noen meltdowns etc er veldig rolig av seg. Anonymkode: 3872d...a31 Alt dette er kjempepositivt 😊 Han sier ord. Det betyr at han kan, med mye og intens jobbing, utvikle språk. Forstår han hva dere sier? Tar han beskjeder? Om han ellers er flink på det så tror jeg han kan bli et snakkende barn, han må bare bryte språkbarrieren. Har dere fått tilbud om PRT kurs? Er dere flinke å trene på å bruke ord? Snakk om absolutt alt dere ser. Hele tiden. Dere vil høres litt gærn ut på gaten der dere sier alt dere ser, men det funker. Vegg, stol, gjerde, busk, blad, stein, pinne, vann etc. Han vil kanskje ikke si ordene med det samme, men med nok gjentakelse så lagres ordene og plutselig så kommer det. Det er også vanlig at når de først har begynt å si noen få nye ord så kommer det mer og mer ganske raskt da de ser at det å bruke ord får en øyeblikkelig konsekvens i form av at de blir forstått og får det de ønsker ved å bruke ordet, som f.eks en favorittleke eller favoritt snacks. F.eks Vil Tommy ha kjeks? Da sier du kun ordet kjeks. Vis og gi uten forventing. Så tar du frem en ny kjeks, sier kjeks og holder igjen slik at han kan vise at han ønsker kjeksen. Gjenta KJEKS. Så gi. Fortsett med dette inntil han sier ordet kjeks. Når han sier det så gir du masse ros og forteller hvor flink han er fordi han sa ordet og han vil mest sannsynlig bruke ordet kjeks masse og forstår at fordi han sier det så kommer det med en gang. Da har dere plutselig nådd et nytt punkt. Han ber om noe. Fortsett med alt av ting dere bet han liker. Da vil han etterhvert begynne å be om disse tingene. Kun med et ord. Ikke bry dere om noe annet av setninger i første omgang. Skaff dere bildelotto og memories spill og sett dere ved et bord og jobb med å vise bildene så han kan forbinde dem med ord. Mitt første Lotto er fin med store bilder. Ha korte jobbeøkter på noen minutter og ha en sterk motivator tilstede som f.eks såpebobler. Ikke bruk mat eller snacks som motiavasjon. Vis noen bildekort. Oppfordre til å gjenta ord og matche bilde. Skryt, si boble og blås bobler. Finn frem to motivatorer som feks boble og ballong og gi han muligheten til å velge belønning selv. Forsett med bilder. Etterhvert vil han begynne å si ordene og be om ballong eller boble som belønning. Bruk metoden overalt. På gaten, på lekeplassen overalt. Pek, si ordet, og masse skryt selv om han bare sier noe uforståelig. Da får ham mestringsfølelse og vil prøve seg igjen og igjen inntil det uforståelige begynner å forme til et ord. Etterhvert som han begynner å si masse ord og mer forståelse så kan dere bygge på med: Tommy vil ha. Hold igjen det han vil ha inntil han sier ordet. Legg trykk på TOMMY vil ha? Plutselig sier han Tommy, kjeks, Tommy, ballong. Vil ha er ikke så viktig. Det kommer etterhvert. Og så vil han etterhvert si Tommy vil ha kjeks. Det er en prosess og det vil ta tid, men når han først bryter språkbarrieren så vil det skje mye, fort. Det krever jobbing. Mye fra deres side, men gjør dere det så er det store sjanser for at han kan utvikle nok språk til å gjøre seg forstått eller til og med bli et helt normalt pratende barn. Spesialpedagogen vil jobbe intenst i barnehagen med han. Søk gjennom barnehagen om ekstra assistent og ta alle de krusene utredningssenteret tilbyr. Jeg kan ta eksempel med en 2 åring som ikke sa noe og på 1 år utviklet språk med denne metoden. Han snakker ikke samtaler enda, men han sier hva han vil ha, gjør uttrykk for når han må på do, vil ha vann, vil ut å leke osv. Musikkvideoer fra YouTube som f.eks pudding TV etc vil også hjelpe med språkforståelse, bevegelse og oppfordre barnet til å snakke via sang. Ikke minst så er mange barn med autisme veldig interessert i tall og bokstaver så om dere kjører på med Abc sanger og tellesanger så er det stor mulighet for at han kan hele alfabetet innen skolestart. Dette ble veldig mye, mulig dere vet alt dette. Men denne metoden har iallefall fungert god med mange barn med autisme. Endret 29. september 2018 av BearMama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #9 Del Skrevet 29. september 2018 På 28.9.2018 den 0.15, BearMama skrev: Men igjen, det Mild, moderat, alvorlig og høytfungerende. Mange tror Asperger er sistnevnte, men det er ikke tilfellet. Selv om Aspeberger diagnosen i seg selv ikke skal brukes lenger, så brukes det allikevel på folkemunne fordi det er en autisme diagnose som har skilt seg litt ut. Man kan være lavt fungerende Aspeberger. ICD-11 er ikke tatt i bruk, så Asperger-diagnosen finnes ennå. Og det er også en diagnose som kommer til å finnes så lenge folk har fått den diagnosen, de kommer ikke til å rediagnostisere alle med aspergerdiagnose. Så man kan ikke si at det er noe som brukes på folkemunne, i mitt barns journal vil det stå Asperger så lenge hun ikke ønsker å bli rediagnostisert etter at de har innført ICD-11 i norsk helsevesen. Anonymkode: 53eca...755 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BearMama Skrevet 29. september 2018 #10 Del Skrevet 29. september 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: ICD-11 er ikke tatt i bruk, så Asperger-diagnosen finnes ennå. Og det er også en diagnose som kommer til å finnes så lenge folk har fått den diagnosen, de kommer ikke til å rediagnostisere alle med aspergerdiagnose. Så man kan ikke si at det er noe som brukes på folkemunne, i mitt barns journal vil det stå Asperger så lenge hun ikke ønsker å bli rediagnostisert etter at de har innført ICD-11 i norsk helsevesen. Anonymkode: 53eca...755 Men har lest at den skal utgå. At alt går under autisme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #11 Del Skrevet 29. september 2018 17 minutter siden, BearMama skrev: Men har lest at den skal utgå. At alt går under autisme. Den skal utgå ja, i ICD-11. Men den har ikke helsevesenet tatt i bruk ennå og de kommer ikke til å bruke ressurser på de som allerede har en diagnose. Så det vil kun ha noe å si for de som blir utredet etter at den er innført. Så asperger kommer til å finnes som diagnose i mange mange år til, helt til alle enten har fått en ny diagnose eller ikke lever lenger. Og jeg tror også at når man skal diagnostisere etter funksjonsnivå er det heller ikke så lett at man bare kan flytte alle med Asperger over i en ny kategori som omfatter alle. Fordi det er et nokså bredt spekter av funksjonsnivå blant disse menneskene. Anonymkode: 53eca...755 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BearMama Skrevet 29. september 2018 #12 Del Skrevet 29. september 2018 (endret) 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Den skal utgå ja, i ICD-11. Men den har ikke helsevesenet tatt i bruk ennå og de kommer ikke til å bruke ressurser på de som allerede har en diagnose. Så det vil kun ha noe å si for de som blir utredet etter at den er innført. Så asperger kommer til å finnes som diagnose i mange mange år til, helt til alle enten har fått en ny diagnose eller ikke lever lenger. Og jeg tror også at når man skal diagnostisere etter funksjonsnivå er det heller ikke så lett at man bare kan flytte alle med Asperger over i en ny kategori som omfatter alle. Fordi det er et nokså bredt spekter av funksjonsnivå blant disse menneskene. Anonymkode: 53eca...755 Poenget var uansett at Asperger diagnosen ikke at er ensbetydende med høytfungerende som mange tror. Endret 29. september 2018 av BearMama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #13 Del Skrevet 29. september 2018 På 27.9.2018 den 23.41, AnonymBruker skrev: Når fikk dere diagnose ? Fikk diagnosen barneautisme da han var 4 år (er 8 nå) Hvordan har barnet utviklet seg? Han er veldig umoden, og ligger flere år under jevnaldrende på enkelte områder, men er ekspert på andre særinteresser. Han ser helt normal ut, og utvikler seg i sitt eget tempo. Prater barnet? Ja, han begynte å prate i 6-7 års alderen Hva er deres største utfordring ihverdagen ? Overbelasning pga stimuli. Blir fort sliten og har tidvis mye angst. Har barnet søsken? Ja Hvordan har det vært for barnet med autisme å få søsken ? Det er kun ett år mellom barna, så han kjenner ikke til et liv uten søsken Hvordan er barnet ditt annerledes i hverdagen i forhold til andre “normale” barn , hvor merker du som mor at det er stort forskjell? Jeg må alltid ha en plan b, i tilfelle det skjærer seg og han må skjermes. Han takler ikke det sosiale og deltar ikke på fritidsaktiviteter. Fører dessverre til at vi deltar mindre på sosiale ting. Takk for at du leste og svarer,hilsen en veldig beykmret mamma til ei\en liten på 3,5 år med nylig diagnose (barneautisme ]. Skjønner at du er bekymret, men husk det er stor variasjon i fungering så fremtiden er ikke nødvendigvis mørk!t Ta i mot all hjelp du kan få. Søk avlastning mm., det er mange kamper som skal kjempes for barnet ditt fremover! Og regner med dere allerede er koblet på Habu eller autismeteamet ved lokalt sykehus. Lykke til! Anonymkode: 3872d...a31 Anonymkode: 5f58c...d48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #14 Del Skrevet 29. september 2018 Sånne barn er artige. De surrer rundt i sin egen verden. I gamle dager ble de sett på som byorginaler og bygdetullinger. Flott at samfunnet hsr endret syn på dem. De er ekstremt ressurssterke og smarte selv om de ikke ser sånn ut. Anonymkode: a36dc...817 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #15 Del Skrevet 29. september 2018 På 28.9.2018 den 0.15, BearMama skrev: Husk at det er stort spekter når det kommer til autisme. Noen kan bli velfungerende og fungere helt normalt som voksen alt ettersom hvor god oppfølging de får fra tidlig stadiet av. Det er vanskelig å svare på det du spør om fordi du vil få like mange svar som det finnes av foreldre med barn med autisme. I og med at barnet ditt er veldig ung så er det vanskelig å vite noe om språket, men av statistikk av foreldre med barneautsime så vi vil det være mest håp om et snakkende barn om de starter å snakke mellom 4-6 år. Noen begynner mye senere, men de som starter i barnehagen er som oftest de som utvikler tilnærmet normalt språk, med mye jobbing. Men igjen, det er ingen fasit her. Noen er nonverbale hele livet, mens noen sier noen få ord eller noen setninger. Så har du forskjellige grader. Mild, moderat, alvorlig og høytfungerende. Mange tror Asperger er sistnevnte, men det er ikke tilfellet. Selv om Aspeberger diagnosen i seg selv ikke skal brukes lenger, så brukes det allikevel på folkemunne fordi det er en autisme diagnose som har skilt seg litt ut. Man kan være lavt fungerende Aspeberger. Psykologen bør ha gitt dere en tilbakemelding på hvor barnet deres ligger per i dag. Og om det er PU i bildet. Hvor mye kunnskap har dere om autisme? Dere har mye rettigheter. Som spesialpedagog som skal jobbe med barnet et viss antall timer i uken. Dere skal også få tilbud om kurs for å lære dere mer om hvordan dere skal jobbe mer språk og sosialisering. En ny regel i år er at barnehagen også kan søke om en egen assistent som skal følge opp barnet ekstra for å hjelpe det til å bygge videre på det spesialpedagogen gjør. Dere har rett på hjelpestønad og hjelpemidler som f.eks sprinkelseng for barnets sikkerhet og spesialvogn da mange barn med autisme trenger det lenger enn ander barn pga mye inntrykk, og dermed trenger en trygg sone når en er ute på tur med mye støy og mennesker etc. Så sprørsmålet er hvordan er barnet ditt? Peker det? Sier det ord. Tegnspråk? Hvordan er han med dere og andre voksne? Hvordan er han rundt andre barn? Hvordan fungerer han i hverdagen? Får dere øyekontakt? Smiler og ler han? Deler han glede med dere? Hvorfan takler han brudd på rutiner? Jeg lurer fryktelig på om BearMama er autismemor eller jobber med autister? Ser at du svarer i flere tråder, men har ikke funnet ut hvilken tilknytning du har til autisme. Bare lurer. På forhånd takk! Anonymkode: 5f58c...d48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BearMama Skrevet 29. september 2018 #16 Del Skrevet 29. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Sånne barn er artige. De surrer rundt i sin egen verden. I gamle dager ble de sett på som byorginaler og bygdetullinger. Flott at samfunnet hsr endret syn på dem. De er ekstremt ressurssterke og smarte selv om de ikke ser sånn ut. Anonymkode: a36dc...817 Hva faen? «Ikke ser sånn ut?» Man kan faktisk sjeldent SE at et barn har autisme... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BearMama Skrevet 29. september 2018 #17 Del Skrevet 29. september 2018 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer fryktelig på om BearMama er autismemor eller jobber med autister? Ser at du svarer i flere tråder, men har ikke funnet ut hvilken tilknytning du har til autisme. Bare lurer. På forhånd takk! Anonymkode: 5f58c...d48 Som nevnt tidligere så har jeg en del erfaring og har mye kunnskap om barn, også innen autisme. Endret 29. september 2018 av BearMama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #18 Del Skrevet 29. september 2018 1 minutt siden, BearMama skrev: Som nevnt tidligere så har jeg en del erfaring og har mye kunnskap om barn, også innen autisme. Takk. Beklager, men ut fra svarene dine så høres det ikke ut som du har så mye kunnskap innen autisme. Derfor jeg lurte. Anonymkode: 5f58c...d48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2018 #19 Del Skrevet 29. september 2018 3 minutter siden, BearMama skrev: Hva faen? «Ikke ser sånn ut?» Man kan faktisk sjeldent SE at et barn har autisme... Man får jo ikke øyekontakt med dem, og de svinser fra det ene til det andre, klarer ikke å finne ro. Sånn sett kan de virke som enkle sjeler, og selv om de fleste er det, så er vel 10% høy intelligens, de med Asperger. Anonymkode: a36dc...817 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BearMama Skrevet 29. september 2018 #20 Del Skrevet 29. september 2018 (endret) 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk. Beklager, men ut fra svarene dine så høres det ikke ut som du har så mye kunnskap innen autisme. Derfor jeg lurte. Anonymkode: 5f58c...d48 Fordi? Hva er det jeg skriver du mener er feil når det jeg beskriver er samme fremgangsmåte som det gjøres på habiliteringssentere og med PRT? Endret 29. september 2018 av BearMama Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå