Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan ser den ut? 

Ville du hatt den noe anderledes?

Anonymkode: fdcf2...204

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før fordi jeg bodde i fosterfamilier: familiært og mange på julaften, god mat, masse julegaver, koselig og kjekt etc

I dag: alenemor med ett barn, ingen å feire jul med. Lav inntekt og kvir meg. Ønsker så inderlig jobb så jeg kan gi barnet mitt en fin jul.

Anonymkode: 7089f...8a2

• Liker 5
Skrevet

Da jeg var barn, var det julefeiring med hele familien. Da jeg ble voksen, og frem til ifjor, var det meg, mor og far. 

I år blir det annerledes, da mor sovnet inn i februar, det blir julefeiring sammen med de nærmeste på fars side. 

Skrevet

Jobbe til ca 13. Hjem . Sette igang middag . Pynte meg litt.  Se Disney.  Lage ferdig middag . Spise med ungene og kose oss med maten.  Rydde etter maten. Sette fram godis og ting å kose oss med . Mulig spille et spill  eller se en film. Så åpne gaver .  Så er resten av kvelden rolig.  

Anonymkode: ffb6f...2be

• Liker 3
Skrevet

Jobber som regel natt til julaften, så hjem og sove noen timer. Stå opp, se på Disney, dusje og reise til foreldrene mine. Der er det klassisk julemiddag, kaker, godis og gaver. Har som regel quiz/brettspill etter gavene. Ikke stress fra noen sin side i det hele tatt.  

Anonymkode: 8ea22...340

• Liker 1
Skrevet

Henter søster på en bensinstasjon i nærheten hvor hun har blitt sluppet av, hjem, dusje og gjøre meg klar (kråkereir som fort kan ta et par timer å tørke), hjelper til med middag og siste rydding før mamma kommer hjem fra dagvakt (muligens senvakt denne julen), spiser litt julegodterier, rister litt på gaver. Familien begynner å komme, hjelper til med å legge gaver under treet (vi sier alltid at vi i år ikke skal kjøpe mange gaver, men sannheten er at vi alle har et stort gaveproblem), middag i et par timer. Rydder av bordet, setter hunden ned i gangen, dekker på stuebordet med diverse kaker før gaveåpning begynner etter at vi har fortært suksesskaken. Blir som regel jævlig irritert på søster som klarer å drikke alt for mye og blir svært emosjonell i løpet av kvelden og tar et hvert eneste ord som kritikk, takker for besøket og gaver - tar med meg mannen og legger oss. Kjører tidlig dagen etterpå hjem og sier til mannen at neste år skal vi ferie jul hjemme istedenfor, eller i Australia. 

• Liker 3
Skrevet

Dagen før har jeg kjøpt meg godteri til å kose meg med om morgenen på julaften, mens jeg ser på Tre nøtter til Askepott, Mikkes magiske jul, Timmi gresshoppe, ja alle de de standard juleprogrammene 😁 tradisjon som alltid får meg i julestemning. Så dusjer jeg. Hvor vi feirer julaften på kvelden varierer mellom mamma og storesøsteren min. Søstera mi er gift og har flere barn så annenhver jul feirer vi alle sammen, og annenhver feirer hun med mannens side av familien og da er jeg med mamma og min andre søster og hennes barn.

Så gjør jeg meg klar for kvelden, og så samles vi, hjelper til med å dekke på, legge gaver under treet, og spiser pinnekjøtt. Til dessert har vi riskrem med en mandel oppi. Vinneren får gave. Så må vi jo «la maten synke med en kopp kaffe» som irriterer vettet av alle barna som rister og higer etter å få åpne pakker 😂 

Så setter vi oss ned og barna deler ut pakker. Er vi hos søstera vår så er vi altfor mange til at vi åpner pakker én etter én, det ville tatt altfor lang tid. Men hvis vi er hos mamma åpner vi én etter én og viser hverandre hva vi har fått. 

Så blir det servert litt kaker, kjeks, kaffe, saft osv.

Som regel får jeg pysjamas til gave og kosesokker, så utover kvelden skifter jeg til pysj, jeg og alle andre som også har fått pysj. så setter vi oss ned og ser på julefilmer og koser oss med sjokolade og annet knask vi gjerne har fått i gave, til tross for at vi er stappmette ❤️ 

Anonymkode: 3b67c...d59

• Liker 3
Skrevet

Feirer med foreldrene mine og et søsken. De andre søsknene har barn og feirer med sine familier. Søskenet mitt jobber i butikk og jobber annenhver julaften, jeg har en jobb der jeg har fri hele dagen. 

Ekstra god julefrokost med hjemmelagde rundstykker og hjemmebakt brød. Deretter ser "barna" (over 30) TV så lenge vi gidder. Jeg vil gjerne se Askepott og Reisen til julestjernen. Vi henger rundt og holder oss unna kjøkkenet (stressa mamma), det kommer gjerne litt spontanbesøk i løpet av dagen. Det er kjempekoselig. Noen drar i kirka, noen er hjemme. Etter kirka er det juleevangeliet, pinnekjøtt, kaffe, og så gaveåpning. Den tar ikke så lang tid med 4 voksne, så vi prøver å strekke den ut i det uendelige. Så trekker vi oss tilbake med gavene våre, det er alltid en bok som må leses eller noe i den duren. Noen takketelefoner som må tas. Midnattsmesse på TV, så er dagen ferdig! 

Tror egentlig at det er en ganske standard julaften. Noen ganger synes jeg at det er i overkant rolig, og jeg savner de som pleide å være med men som er døde nå. Samtidig er det masse god mat og koselig stemning, og det er litt deilig med tradisjoner. 

Anonymkode: fd1ab...d05

• Liker 1
Skrevet

Står opp med barna, så spiser vi alle sammen fra julestrømpene og åpner en gave hver. Jeg og mannen gir julestrømpe til hverandre. Så kikker vi voksne i juletegneserier og barna ser på barne-v. Deretter laget vi en diger frokost med alt mulig godt. Når vi har spist ser vi askepott før mann og barn går ut å leker i snøen. Deretter starter jeg med julemiddagen og holder et øye med den. Så kommer de inn og vi slapper av hele gjengen med spill, leking og kaffe. Når det er klart for julematen pynter vi oss og spiser. Deretter blir det tid for kaffe, konfekt og gaveåpning. Etter det koser vi oss med godsaker og gavene. Vi voksne sender takkemeldinger og ringer nærmeste familie. Barna legges etterhvert og vi pakker sammen gavepapir og rydder etter middag. Koser oss med film på kvelden.

Det jeg skulle ønske var annerledes er at jeg savner litt å feire med foreldre og evt storfamilie. Også savner jeg å kunne gå på kirkegården og tenne lys. Vi bor for langt unna den. 

Kjenner jeg gleder meg til jul!

Anonymkode: 95c40...01e

Skrevet

Vi står opp, og spiser en deilig frokost sammen med masse godt pålegg, hjemmebakt hvetekake og loff, og nyter kaffe sammen etterpå. Deretter er det Tre nøtter til Askepott mens vi spiser godteri fra julestrømpa. Så går man i tur og orden på badet, noen ser kanskje Reisen til julestjernen mens andre steller seg. Vi reiser i kirken alle sammen, og kommer hjem til et hus som lukter av ribba pappa tidligere har satt i ovnen. Middagen lages ferdig, og vi spiser sammen, før det er gaveåpning. Utpå kvelden spiser vi gjerne noen julekaker og drikker mer kaffe, kanskje ser vi også en film.

De beste julefeiringene foregår sammen med hele familien. Et søsken feirer hos svigerforeldrene annethvert år, og så feirer besteforeldre og eventuelt en onkel med oss innimellom.

Anonymkode: e5b38...75a

Skrevet

Står opp, chiller litt i pysjen, lunsj hos venner, hjelper til med middag og dekking, middag med hele familien, gå rundt juletreet, åpne gaver, leke med barnas gaver, ta på pysj, legge meg. Syns det er helt fint. Jeg har aldri vært hjemme på formiddagen, så har aldri sett noen av de typiske julefilmene på NRK. Hadde ikke orket å se kjedelige filmer hele formiddagen heller. Bedre å finne på noe

Anonymkode: 530b3...2c1

Skrevet (endret)

En typisk julaften for meg er å stå opp tidlig, d.v.s. kl. 8.
Da tenner jeg lysene på juletreet samt kongerøkelse på bordet
før jeg lager meg en god julefrokost :tree:
Jeg setter på "Mikkes Magiske Jul" mens jeg koser meg med maten :catmilk:
Etter dette tar jeg enten en dusj eller et bad før jeg fikser håret og tar på meg pysjen igjen.
Deretter ser jeg på "Tre Nøtter til Askepott", "Reisen til Julestjernen" og Disneys Julekavalkade.
Jeg tar lunsj ca kl. 12, den består av Mammas hjemmelagde hvetekake! :hjerte:
Inne i mellom slagene koser jeg meg med litt godt, før det blir dags for å kle seg om og sminke meg litt.
Som regel reiser jeg bort og pleier som regel å dra hjemmefra kl. 16.00-16.30.
Når jeg da kommer til vertsskapet så er det aldri noe hastverk med noe,
pleier som regel å være en avslappende kveld med masse prat, latter og hygge
Vi er bare voksne, så da gjør det ikke noe om det blir litt sent :nisse:

I år blir det riktignok litt spesielt..
Takler Pappaen min behandlingene han får nå så blir dette antageligvis hans siste jul,
og min siste med ham. Derfor blir det veldig viktig for meg å skape en så god jul som mulig.
Mitt ønske er å få samlet så mange som mulig på den siden av familien,
få til en ordentlig familiejul slik som i "gamle dager" med historier og latter rundt bordet :hjerte:
Ikke ha noe som helst hastverk, bare være sammen uten å tenke på tiden.
Får vi det til blir vi 11-12 stykker rundt bordet.
Skal snakke litt med begge onklene mine, så får vi se hvordan det blir.
Uansett så skal dette bli en fin jul til tross for alvoret vi er oppe i 😊

Endret av Haugenjenta
  • Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, Haugenjenta skrev:

En typisk julaften for meg er å stå opp tidlig, d.v.s. kl. 8.
Da tenner jeg lysene på juletreet samt kongerøkelse på bordet
før jeg lager meg en god julefrokost :tree:
Jeg setter på "Mikkes Magiske Jul" mens jeg koser meg med maten :catmilk:
Etter dette tar jeg enten en dusj eller et bad før jeg fikser håret og tar på meg pysjen igjen.
Deretter ser jeg på "Tre Nøtter til Askepott", "Reisen til Julestjernen" og Disneys Julekavalkade.
Jeg tar lunsj ca kl. 12, den består av Mammas hjemmelagde hvetekake! :hjerte:
Inne i mellom slagene koser jeg meg med litt godt, før det blir dags for å kle seg om og sminke meg litt.
Som regel reiser jeg bort og pleier som regel å dra hjemmefra kl. 16.00-16.30.
Når jeg da kommer til vertsskapet så er det aldri noe hastverk med noe,
pleier som regel å være en avslappende kveld med masse prat, latter og hygge
Vi er bare voksne, så da gjør det ikke noe om det blir litt sent :nisse:

I år blir det riktignok litt spesielt..
Takler Pappaen min behandlingene han får nå så blir dette antageligvis hans siste jul,
og min siste med ham. Derfor blir det veldig viktig for meg å skape en så god jul som mulig.
Mitt ønske er å få samlet så mange som mulig på den siden av familien,
få til en ordentlig familiejul slik som i "gamle dager" med historier og latter rundt bordet :hjerte:
Ikke ha noe som helst hastverk, bare være sammen uten å tenke på tiden.
Får vi det til blir vi 11-12 stykker rundt bordet.
Skal snakke litt med begge onklene mine, så får vi se hvordan det blir.
Uansett så skal dette bli en fin jul til tross for alvoret vi er oppe i 😊

Dette var vanskelig å lese pga fonten. 

Anonymkode: f9d97...d10

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvis det var det du hengte deg opp i, så er det fryktelig synd på deg..
Fullt leselig ;)

• Liker 11
Skrevet

Dagen startet hjemme med mamma, pappa og broren min. Mamma hentet bestemor og styrte hjemme med bror imens jeg og pappa dro til kirkegården for å tenne lys. Deretter dro jeg og pappa til slekt på hans side for å si god jul og bytte gaver. Der ble vi sittende å drikke kaffe før vi dro hjem for å spise middag. Da kom halvsøsteren min etter å ha vært hos faren hennes og besteforeldrene. Hun var alltid sykt sein og jeg holdt alltid på å dø av sult når vi ventet. Etter det var det gaveåpning, de voksne fikk for mye og drikke og alle begynte å krangle. Så var det leggetid.

Anonymkode: fe85a...268

Skrevet

Jeg gruer meg helt sykt til jul. Familien har blitt utrolig dysfunksjonell og jeg blir bare trist av å tenke på at det aldri kommer til å bli så koselig som det var før.

Anonymkode: fe85a...268

• Liker 3
Skrevet

De 8 siste åra har jeg vært alene, siden jeg var 18 og flyttet ut..
Blir det samme i år.
Jeg er glad i jula, lager både pinnekjøtt, ribbe, kålrabistappe, fløtegratinerte poteter +
Riskrem og semulepudding til dessert.
Da har jeg masse mat i 2-3 dager.

Om det er noe jeg vil ha anderledes?
Noen å feire med....

Anonymkode: 1c111...829

• Liker 8
Skrevet
På 28.9.2018 den 10.16, AnonymBruker skrev:

Før fordi jeg bodde i fosterfamilier: familiært og mange på julaften, god mat, masse julegaver, koselig og kjekt etc

I dag: alenemor med ett barn, ingen å feire jul med. Lav inntekt og kvir meg. Ønsker så inderlig jobb så jeg kan gi barnet mitt en fin jul.

Anonymkode: 7089f...8a2

Håper dere får en fin jul! Kan lage fine juletradisjoner som ikke koster så mye? 

Anonymkode: fdcf2...204

Skrevet

Etter at jeg ble mamma har julaften vært omtrent sånn: 

Jeg og mannen står tidlig opp sammen med barna. Vi koser oss med Barne-TV og de klassiske Disney filmene på TV. God frokost. Så er vi gjerne ute en stund, leker i snøen eller går en tur. Så er det bading, dusjing og på med finklær. Vi feirer kvelden annethvert år med mine foreldre og mannens foreldre, enten hos oss eller dem. Når vi er med mine foreldre drar vi i kirken før middag. Middag er pinnekjøtt med godt tilbehør og dessert. Deretter oppakning av gaver. Så er det kaffe og kaker etterpå.

Alltid like hyggelig, vi er velsignet med kjærlige og snille familier på begge sider ❤️ 

Anonymkode: 5d3a6...c4e

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

også pga. av det triste innholdet da!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...