Gå til innhold

Hvor vanlig er det å bytte skole for barneskoleelever?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i en bygd litt innover kysten på Vestlandet. Er så heldige med skole i hvert tettsted, men skolen akkurat her hos oss er ikke bra. Inkompetent rektor, noen dårlige lærere, elever som er blottet for oppdragelse med skikkelig slappe foreldre.

Så de siste årene har det blitt populært å flytte barna til skolen i nabobygda. Der har en dyktig rektor overtatt, de gjør masse spennende, godt læringsmiljø, positive lærere mm. Andre sender barna sine på Montessoriskole 45 minutter (!) unna.

I FAU eller samtaler med skoleadministrasjonen blir det sagt at flytting av elever til andre skoler enn nærskolen er blitt et vanlig fenomen. Kanskje desto mer i byene, hvor avstandene er korte.

Men hvor vanlig er det egentlig? Vi som foreldre blir urolige, og det er gjerne de ressurssterke, rolige barna som blir tatt ut. Mens problembarna er igjen. Vi skulle gjerne bedret skolehverdagen for våre barn, men vi synes ikke at en voldsom lang skolevei er den enkleste veien å gå...foreløpig er våre unger også heldige med de lærerne de har fått.

Noen som er gått gjennom den samme prosessen?

Anonymkode: c75cf...597

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

foreløpig er våre unger også heldige med de lærerne de har fått.

Der har du vel svaret. Behøver du å bytte når ting er greit?

Og forresten, aldri hørt om lignende problemstilling.

Anonymkode: 7d562...c43

• Liker 2
Skrevet

Opplevde at miljøet i klassen var veldig dårlig, skolen gjorde ikke noe med det, selv etter veldig mange møter. Så da sluttet 4 ut av 20 barn, og startet på Montessoriskole. Men den ligger 20 min unna med buss som kjører direkte. Mitt barn blomstret utrolig mye, og gjorde det faglig mye bedre. Så jeg kunne ikke vært mer fornøyd med bytte. 

Anonymkode: 418ea...252

• Liker 1
Skrevet

Her bytter barn stadig skole, men mest pga flytting. Har kun hørt om et tilfelle der de byttet skole fordi barnet ikke trivdes. Her ligger skolene så tett at avstand ikke er noe problem (vi har 4 barneskoler innenfor 3 km avstand fra oss). Heldigvis er alle skolene bra skoler. Likevel hender det at de sliter med klassemiljøet i enkelte klasser, og det kan nok være at enkelte velger å bytte skole som følge av det. Men du skal ha ganske tungtveiende begrunnelse for at barnet skal få begynne på en annen skaole en den de sokner til i forhold til bosted.

Anonymkode: 35c5a...ba9

• Liker 1
Skrevet

Her jeg bor (sentralt på Østlandet) er det overhode ikke vanlig. Det er nesten ikke "lov" heller. Må isåfall være veldig tungtveiende grunner til å bytte skole. Ingen jeg vet om har byttet skole av annen grunn enn flytting til en annen by

Anonymkode: 2295e...6ac

• Liker 1
Skrevet

Vi byttet skole fordi vi ikke var fornøyd. Er tross alt utdanningen til barnet og ganske stor del av barnets liv det er snakk om så når vi så at det ikke ville bli noe bedring så byttet vi. Vi byttet i 2.klasse og jeg er glad vi gjorde det for jeg tror det blir verre jo eldre barnet blir. 

• Liker 2
Skrevet

Du trenger forresten ingen tungtveiende grunnet for å bytte. Det er bare å søke, er det ledig så får du plass, var ingen som spurte oss om grunnlag i hvertfall. Du kan også ringe skolen og forhøre deg om det er plasser ledig. 

• Liker 3
Skrevet

Det dreier seg ikke tilfeldigvis om K....y?

Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Opplevde at miljøet i klassen var veldig dårlig, skolen gjorde ikke noe med det, selv etter veldig mange møter. Så da sluttet 4 ut av 20 barn, og startet på Montessoriskole. Men den ligger 20 min unna med buss som kjører direkte. Mitt barn blomstret utrolig mye, og gjorde det faglig mye bedre. Så jeg kunne ikke vært mer fornøyd med bytte. 

Anonymkode: 418ea...252

Og vi opplevde at da 4 elever i klassen byttet til Steinerskolen, ble læringsmiljøet straks mye bedre...

Anonymkode: eb755...169

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...