AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #1 Skrevet 27. september 2018 Katten min har drukket av en gammel vannskål som sto i et hjørne på kjøkkenet. Den har faktisk stått der så lenge at vannet hadde grønnskjær og hadde fått alger i seg! Ikke mye men nok til at jeg så det tydelig. Katten har friskt vann og drikke men har da valgt å ta seg noen slurker der også.. Nå har katten diaré og har hatt det i hele dag. Jeg overtok katten som godt voksen så jeg har ingen forsikring på han og jeg har ikke råd til dyrlege. Katten både spiser og drikker men har altså diaré. Så leser jeg om algeforgiftning og skremmer meg selv opp.. Har dere tips og råd? Anonymkode: e6778...6b7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #2 Skrevet 27. september 2018 Har du ikke råd til dyrlege så får du ta deg råd. Ring dyrlegevakten med en gang og forklar situasjonen så får de ta en avgjørelse. Anonymkode: bc56d...b2c 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #3 Skrevet 27. september 2018 Da bør du forsikre katten snarest. Diare er farlig over tid, og dersom det ikke gir seg snarest må du ta den til veterinær, enten du har råd eller ikke. SÅ dyrt er det da virkelig ikke. Om den er syk av vannet eller ikke er umulig å vite... Anonymkode: 8e658...e89
Gjest PaN Skrevet 27. september 2018 #4 Skrevet 27. september 2018 Hvorfor tok du ikke vekk skålen når du vet katten når for å drikke? Send den til veterinær med eng gang for sjekk om du mistenker forgiftning og adopter bort katten, for katt kan ikke du ha siden du unnlater å ta vekk giftig vann lett tilgjengelig for katt.
NancyDrew Skrevet 27. september 2018 #5 Skrevet 27. september 2018 Er det en innekatt? Om ikke, så, katter drikker vann ute hvor enn de finner det. De drikker gjerne mye verre enn det der. Men ettersom den nå reagerer, så hadde jeg kontaktet veterinæren. Katter kan bli veldig fort dehydrerte.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #6 Skrevet 27. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Da bør du forsikre katten snarest. Diare er farlig over tid, og dersom det ikke gir seg snarest må du ta den til veterinær, enten du har råd eller ikke. SÅ dyrt er det da virkelig ikke. Om den er syk av vannet eller ikke er umulig å vite... Anonymkode: 8e658...e89 Han er såpass gammel at jeg får ikke forsikring på han. Og når man er blakk så er 1000kr + ganske mye penger. Anonymkode: e6778...6b7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #7 Skrevet 27. september 2018 Akkurat nå, PussLe! skrev: Hvorfor tok du ikke vekk skålen når du vet katten når for å drikke? Send den til veterinær med eng gang for sjekk om du mistenker forgiftning og adopter bort katten, for katt kan ikke du ha siden du unnlater å ta vekk giftig vann lett tilgjengelig for katt. Jeg hadde glemt vannet der og tok selvsagt bort skålen når jeg så det. Den sto der fra i sommer når det var så varmt at jeg hadde vannskål i alle rom. Anonymkode: e6778...6b7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #8 Skrevet 27. september 2018 2 minutter siden, nancydrew skrev: Er det en innekatt? Om ikke, så, katter drikker vann ute hvor enn de finner det. De drikker gjerne mye verre enn det der. Men ettersom den nå reagerer, så hadde jeg kontaktet veterinæren. Katter kan bli veldig fort dehydrerte. Han er innekatt men er noen ganger ute i hagen. Han drikker og spiser, og gommene er ikke klissete så jeg frykter ikke dehydrering. Anonymkode: e6778...6b7
NancyDrew Skrevet 27. september 2018 #9 Skrevet 27. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Han er innekatt men er noen ganger ute i hagen. Han drikker og spiser, og gommene er ikke klissete så jeg frykter ikke dehydrering. Anonymkode: e6778...6b7 Han kan fortsatt bli dehydrert, alt han spiser og drikker kommer jo rett ut igjen. Vær så snill, hør med veterinæren? Du må ikke betale der og da, en kan ta giro. Det kan man i hvert fall her hvor jeg bor.
Euphorbia Skrevet 27. september 2018 #10 Skrevet 27. september 2018 Punkt 1: man tar ikke til seg dyr hvis man ikke har råd til dyrlege. Punkt 2: diaré kan være alvorlig over tid så du må i allfall følge nøye med tilstanden til katten og definitivt ta den til veterinær om det ikke går over. Men katter drikker mye rart vann ute også, så kan jo gå over. Her hender det kattene har diaré en dag, og helt fine dagen etter.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #11 Skrevet 27. september 2018 Ta det på mastercard og betal når du får lønn. Har du ikke råd til å ha dyr bør du heller ikke ha det Anonymkode: be1e1...9d7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #12 Skrevet 27. september 2018 1 minutt siden, nancydrew skrev: Han kan fortsatt bli dehydrert, alt han spiser og drikker kommer jo rett ut igjen. Vær så snill, hør med veterinæren? Du må ikke betale der og da, en kan ta giro. Det kan man i hvert fall her hvor jeg bor. Godt poeng. Tror du han klarer seg til i morgen tidlig? Jeg er alene med små barn og har ikke bil så jeg kommer meg ikke avgårde nå i kveld. Anonymkode: e6778...6b7
PoorTwistedMee Skrevet 27. september 2018 #13 Skrevet 27. september 2018 Kok hvit ris til katten og gi mange små måltid og sørg for at den har rikelig med friskt vann. Om du har kylling kan du koke kylling og blande i risen. Det er det dyrelegen kaller skånemat som er bra for magen når katten er dårlig. Du kan også gå i en dyrebutikk eller på et vetrinærkontor og kjøpe en prokolin sprøyte det er melkesyrebakterier som man kan gi mot diaré. Skal bare blandes i mat eller gies rett i munnen. Det skader heller ikke å ringe en veterinær og forklare hva som har skjedd og at du har dårlig råd. SÅ kan de vurdere om det høres farlig ut eller ikke. Hvis du har kattedo inne ville jeg holdt katten inne så du kan følge med hvordan formen utvikler seg. Lykke til 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #14 Skrevet 27. september 2018 1 minutt siden, Euphorbia skrev: Punkt 1: man tar ikke til seg dyr hvis man ikke har råd til dyrlege. Punkt 2: diaré kan være alvorlig over tid så du må i allfall følge nøye med tilstanden til katten og definitivt ta den til veterinær om det ikke går over. Men katter drikker mye rart vann ute også, så kan jo gå over. Her hender det kattene har diaré en dag, og helt fine dagen etter. 1. Jeg har adoptert katten fra et familiemedlem som døde. Katten betydde mye for henne, avlivning eller adopsjon til ukjente var ikke aktuelt. Ikke døm noen før du vet hva du snakker om. 2. Takk for råd Anonymkode: e6778...6b7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #15 Skrevet 27. september 2018 Akkurat nå, PoorTwistedMee skrev: Kok hvit ris til katten og gi mange små måltid og sørg for at den har rikelig med friskt vann. Om du har kylling kan du koke kylling og blande i risen. Det er det dyrelegen kaller skånemat som er bra for magen når katten er dårlig. Du kan også gå i en dyrebutikk eller på et vetrinærkontor og kjøpe en prokolin sprøyte det er melkesyrebakterier som man kan gi mot diaré. Skal bare blandes i mat eller gies rett i munnen. Det skader heller ikke å ringe en veterinær og forklare hva som har skjedd og at du har dårlig råd. SÅ kan de vurdere om det høres farlig ut eller ikke. Hvis du har kattedo inne ville jeg holdt katten inne så du kan følge med hvordan formen utvikler seg. Lykke til Tusen takk for gode råd, skal koke ris med en gang og dra til dyrebutikken i morgen ❤️ Anonymkode: e6778...6b7
PoorTwistedMee Skrevet 27. september 2018 #16 Skrevet 27. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tusen takk for gode råd, skal koke ris med en gang og dra til dyrebutikken i morgen ❤️ Anonymkode: e6778...6b7 Det finnes forskjellige typer en type heter prokolin husker ikke hva de andre heter. Men det er bare å spørre etter melkesyrebakterier så finner de nok til deg 🙂 God bedring til pusen , det er ekkelt når de er syke ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #17 Skrevet 27. september 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han er såpass gammel at jeg får ikke forsikring på han. Og når man er blakk så er 1000kr + ganske mye penger. Anonymkode: e6778...6b7 Ta kontakt med gjensidige, mener man kan forsikre der uansett alder på dyret. Det skjønner jeg, men du er faktisk nødt om den ikke blir bedre😏 Men, både dyr og mennesker kan få diare uten at det er farlig, eller nødvendig å behandle☺️ Se det an litt om den er i god form☺️ Anonymkode: 8e658...e89
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #18 Skrevet 27. september 2018 7 minutter siden, PoorTwistedMee skrev: Det finnes forskjellige typer en type heter prokolin husker ikke hva de andre heter. Men det er bare å spørre etter melkesyrebakterier så finner de nok til deg 🙂 God bedring til pusen , det er ekkelt når de er syke ❤️ Ja veldig ekkelt, denne katten betyr så mye for meg pga tidligere eier.. Ringte dyrlege og de ber meg se an og gir egentlig samme rådet som du gir. Tusen takk🌼❤️ Anonymkode: e6778...6b7 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #19 Skrevet 27. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ta kontakt med gjensidige, mener man kan forsikre der uansett alder på dyret. Det skjønner jeg, men du er faktisk nødt om den ikke blir bedre😏 Men, både dyr og mennesker kan få diare uten at det er farlig, eller nødvendig å behandle☺️ Se det an litt om den er i god form☺️ Anonymkode: 8e658...e89 Takk det var et godt tips, ser jeg kan forsikre opp til 10 år der og katten her er 9 år. Supert! Anonymkode: e6778...6b7
Gjest HerrBæsjerumpehull Skrevet 27. september 2018 #20 Skrevet 27. september 2018 Slapp av, det går sikkert helt fint. Katten tåler fint å ha diaré i et par dager så lenge den har tilgang på vann. Hvis det ikke gir seg i løpet av 2-3 døgn, kan du jo vurdere å ta den til dyrlegen, men det blir neppe nødvendig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå