Gå til innhold

Drone utenfor vinduene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk beskjed av en nabo tidligere om at de hadde sett en drone utenfor vinduene våre. Den hadde beveget seg fra vindu til vindu, fra 1 etasje til 3 etasje før den hadde forsvunnet.

Jeg føler det er litt ubehagelig, mest fordi jeg har små barn, men hva kan jeg gjøre om det skulle skje igjen? 

Naboen hadde vært en runde i nabolaget men hadde ikke sett noen, så vi aner ikke hvem som står bak dette. 

Naboen er absolutt til å stole på, så jeg har ingen grunn til å tvile på at dette har skjedd.

Hva gjør jeg? 

Anonymkode: 8b878...4ee

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du anmelder til politet

Anonymkode: 45663...98c

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du anmelder til politet

Anonymkode: 45663...98c

På grunn av noe man ikke har sett selv? 

Anonymkode: 38c17...3d3

• Liker 1
Skrevet

Ha klart noe å skyte den ned med!

Anonymkode: 4b27c...b44

Skrevet

Jeg ville ringt politiet om det. De får jo ikke gjort noe med det, men hvis flere melder fra om lignende aktivitet, kan det utløse en etterforskning. 

Og for din del ville jeg trukket for gardinene. Fader så ekkelt 😣

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ha klart noe å skyte den ned med!

Anonymkode: 4b27c...b44

Jada, i tettbygget strøk er det klart jeg løsner skudd mot en drone 😂 men jeg liker tankegangen din. 

Jeg kontakter politiet om det, kom rett og slett ikke på at de kan lage en rapport på det i fall det skjer igjen.

Gardinene er hvertfall trukket for, og forblir sånn for alltid! 

Skrevet

Bevegelsesdetektorkamera i dine vinduer som filmer dronen når den "inspiserer".

Slik du beskriver oppførselen på dronen kan det ha vært for å sjekke ut om det finnes verdier inne i boligen, for senere innbrudd. Er absolutt verdt å melde fra til politi og gjerne også vaktselskapet man har hus-alarmen hos (ja for det har du vel?).

Slik droneaktivitet bør filmes om det oppdages igjen.

Husk å låse!

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Dr. A. Kula skrev:

Bevegelsesdetektorkamera i dine vinduer som filmer dronen når den "inspiserer".

Slik du beskriver oppførselen på dronen kan det ha vært for å sjekke ut om det finnes verdier inne i boligen, for senere innbrudd. Er absolutt verdt å melde fra til politi og gjerne også vaktselskapet man har hus-alarmen hos (ja for det har du vel?).

Slik droneaktivitet bør filmes om det oppdages igjen.

Husk å låse!

Oh shit, nå ble jeg faktisk redd😨 Det hadde jeg heller ikke tenkt på. 

Det kameraet du nevner, er det lov å sette opp noe slikt? 5 vinduer er mot travel gate på bakkeplan, resten er mot nabohus på alle 4 sider. Vil helst holde meg innafor lovverket.

Jeg har pratet med både politi og vaktselskap. Politiet sa først at det var nok en eiendomsmegler som tok bilder av nabolaget, men når jeg sa ifra om at den skal ha vært utenfor samtlige vinduer tok de det mer seriøst.

Vaktselskapet skal patruljere innom gata et par ganger i døgnet de neste ukene, de ga meg også adressen og telefonnummeret til et sted i nærheten de har døgnbemanning med vektere slik at jeg kan ringe de først hvis jeg ser dronen igjen eller skulle behøve hjelp.

Føler meg litt roligere etter å ha pratet med politi og vekter. Forhåpentligvis ser vi ikke noe mer til dronen, slik at jeg kan glemme dette har hendt.

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet ikke konkret.

I og med at det er snakk om bevegelsesdetektor på steder det normalt ikke vil være mennesker (høyere enn bakkeplan), så kan det være det er OK (men vet ikke) Utfordringen er om kamera vil filme (og eventuelt aktiveres av) aktiviteter innenfor vinduene til naboene.

Datatilsynet er rette sted å henvende sted for avklaring.

Skrevet
14 minutter siden, Dr. A. Kula skrev:

Jeg vet ikke konkret.

I og med at det er snakk om bevegelsesdetektor på steder det normalt ikke vil være mennesker (høyere enn bakkeplan), så kan det være det er OK (men vet ikke) Utfordringen er om kamera vil filme (og eventuelt aktiveres av) aktiviteter innenfor vinduene til naboene.

Datatilsynet er rette sted å henvende sted for avklaring.

Takk, skal sjekke opp med Datatilsynet👌

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...