Gå til innhold

Pusse-trøbbel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går på veggen snart! Har en 3 åring som blankt nekter å pusse tennene, og jeg føler vi har prøvd alt.

pussesang, fortelle om karius og baktus, belønning, straff(sitte på gangen når han bare klikker og nekter) fluortabletter.. sikkert mer og. Ingenting funker, rett før jeg bare gir opp!!! Tips???!!!

Anonymkode: c4eff...4dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare vær konsekvente, vi har en treåring selv. Vi er tydelige på at å pusse tennene skal vi, og blir det hyl og skrik så tøyser vi litt mens vi pusser for å gjøre det mest mulig positivt (da begynner han ofte å le litt selv også) Masse skryt de gangene han lar oss pusse uten protester :)

Anonymkode: e4bb3...239

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går på veggen snart! Har en 3 åring som blankt nekter å pusse tennene, og jeg føler vi har prøvd alt.

pussesang, fortelle om karius og baktus, belønning, straff(sitte på gangen når han bare klikker og nekter) fluortabletter.. sikkert mer og. Ingenting funker, rett før jeg bare gir opp!!! Tips???!!!

Tvangspuss til han kapitulerer. Eneste som har funket for oss.

Anonymkode: 4da39...b7a

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss også. På to barn...

Anonymkode: 440ef...38c

Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss også. På to barn...

Anonymkode: 440ef...38c

Jepp.

Han hadde den da han var 2.

Tok knapt en uke så innså han at det ikke var noe vei utenom. 

Skrevet

Vi har holdt på med tvangspuss siden han fikk sin første tann. Han er nå 2, av og til kan vi pusse uten tvang, men som regel ender det med tvang fortsatt. 

Jeg syns det er enklest, i stedetfor å lokke med alle mulige triks som for vår del uansett ikke fungerer. 

Skrevet

Bilbelte og tannpuss er to ting mine barn overhode ikke slipper unna. Naturligvis prøver man å lokke, tøyse, synge og gjøre det på den positive måten først, men går det ikke innen rimelig tid så må det sterkere lut til. Mitt barn sprellet voldsomt, så det var umulig å bare ha barnet på fanget og pusse.

Trikset er å legge barnet på rygg på gulvet, og så sette seg på gulvet slik at man har ett bein på hver side av barnet, og hodet mellom lårene. Hvis nødvendig kan man da holde fast barnets armer mellom lårene og gulvet. Resultatet er en rasende sint unge, med rene tenner. Man trenger jo ikke akkurat å drøye tannpussen i evigheter når man må gjøre det slik, det er jo ganske brutalt. Men noen ganger må man bare statuere et eksempel og bevise at tannpuss slipper man faktisk ikke unna. Så kan jo barnet velge neste gang, om hun vil gjøre det på fanget eller på gulvet. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg må innrømme at det hørtes ganske brutalt ut når jeg spurte vesla om hun skulle pusse frivillig eller jeg skulle sette meg på henne, men det funket jo. 

Nå går hun gjennom en vanskelig periode, og skal trasse på det meste (7 år, men sliter en del pga adhd og i vanskelige perioder blir hun som en treåring), inkludert tannpuss, men nå funker det med konsekvenser som tap av goder eller belønning i form av ekstra skjermtid. Heldigvis, for å bryte en sjuåring i gulvet og tvangspusse er lettere sagt enn gjort 🤣

Få tannpussen etablert først som sist, tvangspuss om nødvendig, mens de enda er lette å håndtere sier nå jeg 😜

Skrevet

Høres ut som du har prøvd mye, men jeg legger likevel til et par ting som har funket for oss:

- vi pusser hverandres tenner (barnet pusser mine mens jeg pusser barnets)

- synger en morsom sang med bare vokaler (altså ikke en av disse standardpussesangene, men noe operalignende lyder med masse a-er slik at munnen holdes åpen)

- får sitte eller stå på benken på badet eller oppå doen, veldig gøy å gjøre noe annerledes. Kan også pusse opp/ned (da må man være to).

- Når vi bruker Karius og Baktus gjør vi en lek av det «oioi, jeg tror jeg ser Karius baki der! Ånei, nå bygger han i tanna di! Fort deg å puss ham ut!»

Når ingenting annet funker blir det tvang. 

Anonymkode: 7934b...c73

Skrevet

Tvangspussing har det blitt en periode haha, men vi må være 2 for å gjøre det, han er så sinnsykt sterk!!! 

Merker han blir vanskeligere når han er trøtt, men han er alltid trøtt etter bhg så vanskelig å få pussa før han blir trøtt.

i går så tok vi bamsen og smokken fra han å sa det ble kasta i båsset hvis han ikke pussa. Hjalp ikke, så vi sa at båssbilen kom snart og henta båsset og da var tingene hans bort for alltid. Funka ikke. Så sa vi at nå kom den øyeblikk og vi mått kjappe oss å pusse tennene så vi kunne hente den. Det hjalp. Haha.

i dag morges så ville han ikke pusse så jeg nevnte båssbilen til han. Da pussa han, litt motvillig, men det gikk uten tvang. Haha

Skrevet

Jeg så til en liten pjokk at han ikke fikk spise eller drikke noe med det minste sukker i, for da kom han nok til å få vondt i tenna. Og det trodde jeg nok at han ville få uansett, men ikke så fort. Dessuten kunne det hende at det ville lukte vondt av munnen hans. Det gikk to, tre dager hvor foreldra hadde sagt at jeg hadde rett. Da hadde han tenkt på dette, og grudd seg hver kveld han la seg. Litt skremselspropaganda uten mas et par dager, så ville han likevel. Det var jo en enkel løsning da, så vet ikke om det fungerer på alle.

Anonymkode: 3f724...97c

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

i går så tok vi bamsen og smokken fra han å sa det ble kasta i båsset hvis han ikke pussa. Hjalp ikke, så vi sa at båssbilen kom snart og henta båsset og da var tingene hans bort for alltid. Funka ikke. Så sa vi at nå kom den øyeblikk og vi mått kjappe oss å pusse tennene så vi kunne hente den. Det hjalp. Haha.

Aldri, aldri, aldri true barna med noe som du ikke har til hensikt å gjennomføre. Hadde du virkelig kasta bamsen hans i søpla hvis han ikke pussa tennene? Det håper jeg da inderlig ikke! Jeg hadde blitt sønderknust om min egen mor hadde kasta kosekluten min i søpla med vilje da jeg var liten. Det hadde jeg aldri tilgitt henne for.

Og hvis truslene ikke hadde hjulpet, og du måtte ha kapitulert tatt bamsen opp fra søpla, hadde han aldri trodd på truslene dine igjen.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, Hedda-78 skrev:

Aldri, aldri, aldri true barna med noe som du ikke har til hensikt å gjennomføre. Hadde du virkelig kasta bamsen hans i søpla hvis han ikke pussa tennene? Det håper jeg da inderlig ikke! Jeg hadde blitt sønderknust om min egen mor hadde kasta kosekluten min i søpla med vilje da jeg var liten. Det hadde jeg aldri tilgitt henne for.

Og hvis truslene ikke hadde hjulpet, og du måtte ha kapitulert tatt bamsen opp fra søpla, hadde han aldri trodd på truslene dine igjen.

Wow du kjenner alle barn du? Dust kommentar. Pass på deg selv du mammapoliti.

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

i dag morges så ville han ikke pusse så jeg nevnte båssbilen til han. Da pussa han, litt motvillig, men det gikk uten tvang. Haha

Dette høres ikke helt bra ut. I redsel for å miste noe som betyr noe skal han pusse tennene? Så når bamsen og smokken er kastet, skal du true med å kaste Pappan? 

Heller tvangspussing enn trusler. Eller hva med å la han se en film på mobilen mens dere pusser? Eller at han får klistremerker for å pusse. Prøvd å pusse på kjøkkenet?

Med mine hjalp det å dikte fortellinger. et var om et bittelite tanntroll, han var et skikkelig rampete tullete troll. Han kunne finne på å tegne hjerter på tennene, eller dinosaurer "oi, jeg tror jeg så han i munnen din, få se, nei, hva er det han har tegnet.... jeg tror jeg må pusse det vekk.."

Anonymkode: 5f5f3...b69

• Liker 1
Skrevet

På vår 2-åring er det pussing mens vi ser på ipad med netflix som funker best. Noen ganger blir det tvangspussing med Netflix🤪

Anonymkode: a9680...594

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...