Gå til innhold

Positive erfaringer med medisiner (psykiatri)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

I motvekt til all skremselspropaganda som finnes på internett vil jeg gjerne dele noen positive erfaringer med medisiner for psykiske lidelser. Jeg var først diagnostisert med tilbakevendende depresjon og sosial angst, men nå har jeg blitt diagnostisert med bipolar lidelse 2.

- Sobril: Den første medisinen jeg brukte. Fikk det for å klare visse situasjoner i studiet. Funka som bare det. Tok det kun ved behov, noe som var i ny og ned, slik at jeg ikke ble avhengig eller noe.

- Cipralex: etter mange års depresjon ble jeg plukket opp av psykiatrien etter et selvmordsforsøk. Jeg fikk samtalebehandling, men da de så det bare ble verre så satt de meg på cipralex. Cipralex fungerte veldig bra for meg. Jeg har mange ganger i ettertid prøvd å gå av, men det har gått stort sett i dass. Til slutt har jeg veid bivirkninger opp mot virkninger og funnet ut at denne medisinen er livreddende for meg. Den gjør det bedre å takle den sosiale angsten og at jeg ikke faller så langt ned.

- Sobril (igjen): under min første alvorlig hypomane/maniske episode brukte jeg sobril en periode for å roe meg ned, da tok jeg det flere ganger om dagen. Ingen bivirkninger.

- Imovane: samtidig med sobril brukte jeg da også imovane for å få sove. Sovnet.

- Truxal: Jeg vet at imovane og sobril er veldig avhengighetsskapende og ikke bra å stå på med enn 1-2 uker. Dette var jeg livredd for og ba legen om å få et alternativ. Jeg fikk truxal som jeg tok 3 ganger om dagen. I begynnelsen fikk jeg veldig lavt blodtrykk av dette, var svimmel og veldig tørr i munnen. Men det gikk over. Jeg synes det fungerte veldig bra. I motsetning til Sobril så merker du at Truxal er i kroppen, man blir litt rar i hodet. Jeg likte i grunn det, for da "følte" jeg at det hadde effekt.

- Olanzapin (Zyprexa): gikk jeg på dette, i tillegg til truxal, for å få sove og komme meg ned på jorda. I kombinasjon med truxal gikk jeg nesten rett i bakken de første dagene, men det gikk over. Jeg la også på meg en del, men jeg slutta på dette etter bare 2 måneder, så da hadde det ikke så mye å si. 

- Lamictal: Ble jeg satt på i samme periode som stemningsstabiliserende. Ikke hatt bivirkninger, men tror ikke jeg har hatt effekt heller.. så der får jeg vente å se. Det skal jo i grunn være forebyggende, så hvis jeg ikke blir dårlig så funker det kanskje:) 

En periode hadde jeg masse medisiner jeg gikk på (følte jeg), og jeg var livredd for at det var slik livet mitt kom til å bli. Men etterhvert som jeg ble bedre så hadde jeg ikke lenger behov for disse, og det å gå ned gikk faktisk ganske av seg selv. I dag går jeg kun på cipralex og lamictal, og i perioder hvor jeg føler jeg er på vei til å bli dårlig, hiver jeg i meg en truxal eller to for å roe meg ned.

Dette er så klart bare mine erfaringer, alle reagerer forskjellig. Det som funker for meg, fungerer ikke nødvendigvis for deg. Jeg vil bare vise at det finnes gladhistorier der ute. Jeg har vært mye motstander mot medisiner og tenkt at det ødelegger hjernen min og at jeg vil klare meg uten. Men nå har jeg innsett at hvorfor skal jeg absolutt klare meg uten hvis det funker. Det ødelegger vel hjernen mer å gå rundt å være dårlig...

Del gjerne deres erfaringer, MEN OBS denne tråden er kun for de positive 😄

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har opplevd god effekt av både ritalin og lamictal.

Ritalin gjør meg roligere. Jeg får mindre kaos i hodet, slik at jeg ikke tenker 1000 tanker samtidig. Den indre uroen blir også dempet, slik at det er lettere å f.eks sitte i ro. Følelseslivet mitt blir også mer stabilt, og ikke like intenst. Konsentrasjonen blir mye bedre, og jeg klarer å fokusere på skolearbeid og andre gjøremål. Uheldigvis er halveringstiden såpass kort at effekten ikke varer så lenge som jeg skulle ønske.

Lamictal hjalp absolutt mot depresjonene, og jeg ble mye mer stabil. Fikk nesten et "nytt liv" av lamictal. Fungerte ganske godt i hverdagen på lamictal, klarte å holde leiligheten ryddig, lage/spise mat, samt å faktisk gjøre noe annet enn å ligge i sengen når jeg ikke var på universitetet. Klarte endelig å åpne skolebøkene og faktisk komme meg på universitet i tillegg. Før jeg begynte på lamictal hadde jeg mer fravær enn oppmøte på studiet og hadde ikke åpnet en bok hele skoleåret. Følte meg litt i grenseland mot hypomani etter hvert, men ble ikke hypoman, så det gikk fint. Måtte dessverre slutte på lamictal fordi jeg gikk på en type prevensjon som i noen tilfeller kan senke serumkonsentrasjonen av lamotrigin. Derfor ble jeg deprimert igjen da jeg begynte på denne prevensjonen og endte opp med å ta en overdose lamictal, så lamictal ble seponert. Jeg er derfor fremdeles deprimert. 

Anonymkode: b3ff3...f1d

• Liker 1
Skrevet

Zoloft kurerte panikkangsten min. Var anfallsfri så lenge jeg var oppe i riktig dose, har nå trappet ned etter fem år, og anfallene er tilbake. 

Bruker også truxal, med veldig god effekt mot søvnvansker og uro. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Cammomille skrev:

Zoloft kurerte panikkangsten min. Var anfallsfri så lenge jeg var oppe i riktig dose, har nå trappet ned etter fem år, og anfallene er tilbake. 

Bruker også truxal, med veldig god effekt mot søvnvansker og uro. 

Samme her! Fikk ett nytt liv angstmessig med zoloft. Kan man ikke bare fortsette på dem da når de virker så bra? Jeg tror ikke jeg kommer til å -ville- slutte på de noen gang, tipper angsten bare vil komme tilbake liksom og det frister jo mildt sakt ikke litt engang.

Anonymkode: 60808...981

• Liker 1
Skrevet

Har gått på Lithium, Seroquel og Lamictal i mange år og har et veldig bra liv nå og ingen bivirkninger :) Har bipolar 1 og regner med å måtte stå på medisiner mer eller mindre resten av livet, noe jeg ikke ser på som verdens undergang da de gir meg et liv verdt å leve i motsetning til livet før medisiner.

Anonymkode: 37b86...8e2

• Liker 2
Skrevet

Cipralex reddet livet mitt. 1.5 år på det, med 1 år hos psykolog med kognitiv terapi å min sosiale angst var vekk. Ti år siden nå og ennå ikke kommet tilbake.

Fikk sobril å mot panikkangst men fikk angst mot å ta de for angst...Så det ble med en gang. Liker ikke å være ruset.

Anonymkode: 53b06...0ee

• Liker 1
Skrevet

Funker Lamictal på voldsomme humørsvingninger/depresjon/trøtthet og mangel på energi? Hva med sexlyst? Mange slike medikamenter ødelegger jo sexlysten fullstendig.. 

Anonymkode: 3c945...cd0

Skrevet

Nettoopp fått xeplion mot psykose/bipolar og den virker veldig lovende, bare litt vondt i arma der den er satt 

litium reddet livet mitt og holdt meg unna sykehus i seks år etter en nesten to år lang innleggelse

• Liker 1
Skrevet

Jeg blir rett og slett et bedre menneske av Cipralex. Litt bivirkninger, men det er verdt det. 

Anonymkode: d0eaf...0af

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir rett og slett et bedre menneske av Cipralex. Litt bivirkninger, men det er verdt det. 

kan du beskrive litt nærmere?

jeg har sosial angst og vurderer cipralex. er usikker på om det er best, jeg kan ta en og annen sobril i stedet for. hvis jeg må ta både cipralex og sobril ved behov, da dropper jeg cipralex

Anonymkode: 03d9d...622

Skrevet

Så fint at det er flere med positive erfaringer 😄

Skrevet

Seroquel: søvn ❤️ helt uten bivirkninger for meg, og nok søvn gjør at jeg takler depresjoner og angst mye bedre! 
Sobril: kun ved situasjoner som ikke kan unngås og heller ikke trenes på slik ting er i dag, som flytur. 

Anonymkode: 7a92f...2e2

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kan du beskrive litt nærmere?

jeg har sosial angst og vurderer cipralex. er usikker på om det er best, jeg kan ta en og annen sobril i stedet for. hvis jeg må ta både cipralex og sobril ved behov, da dropper jeg cipralex

Jeg fikk det mot depresjon,  men for min del viste det seg å hjelpe på andre ting også. Egenskaper jeg trodde var en del av min personlighet,  men som kanskje er som følge av litt  angst?

Foruten at humøret bedret seg, så ble jeg mer omgjengelig. Syns det var lettere å ta kontakt og prate med mennesker jeg ikke kjenner så godt. Jeg ble "rundere i kantene" i den forstand at jeg ikke var så sykt opptatt av å gjøre det som er rett alltid. Altså, jeg forsøker alltid å gjøre det som er riktig/best,  men hva som er best kan det jo være ulike oppfatninger om. Jeg ble tryggere i meg selv. Roligere. Behageligere for familien min, siden jeg ikke var så oppfarende. Og jeg hadde lyst til å gjøre ting. Fant ikke på unnskyldninger for å slippe å omgås folk. 

Alt passer ikke for alle, men jeg er glad jeg ga det en sjanse. Lykke til, uansett hva du bestemmer deg for!

• Liker 2
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Funker Lamictal på voldsomme humørsvingninger/depresjon/trøtthet og mangel på energi? Hva med sexlyst? Mange slike medikamenter ødelegger jo sexlysten fullstendig.. 

Anonymkode: 3c945...cd0

Lamictal brukes hovedsakelig mot bipolar lidelse (hvis man tenker på medikamentet bruksområder i psykiatrien, og ikke somatikken). Men det kan også fungere mot tilbakevendende depresjoner.  Det vil altså derfor kunne fungere mot voldsomme humørsvingninger (kan i enkelte tilfeller fungere mot eupf og andre typer humørsvingninger). Samt depresjon, og trøtthet og manglende energi som følge av depresjonen. Jeg har ikke fått redusert sexlyst av lamictal. Det ga meg høyere sexlyst da depresjonene forsvant. 

Anonymkode: b3ff3...f1d

• Liker 1
Skrevet

Lamictal og zyprexa reddet livet mitt. Slet med eupf, spiseforstyrrelser, depresjon, angst og selvskading. Er bare på lamictal nå, og jeg har det utrolig mye bedre. Har ikke merket noen negativ innvirkning på sexlysten, heller det motsatte. Sex er liksom ikke det man tenker mest på når hele livet er en sirkel av gråting, kutting, spying og å være redd for alt. 

Anonymkode: 4fe76...13f

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk det mot depresjon,  men for min del viste det seg å hjelpe på andre ting også. Egenskaper jeg trodde var en del av min personlighet,  men som kanskje er som følge av litt  angst?

Foruten at humøret bedret seg, så ble jeg mer omgjengelig. Syns det var lettere å ta kontakt og prate med mennesker jeg ikke kjenner så godt. Jeg ble "rundere i kantene" i den forstand at jeg ikke var så sykt opptatt av å gjøre det som er rett alltid. Altså, jeg forsøker alltid å gjøre det som er riktig/best,  men hva som er best kan det jo være ulike oppfatninger om. Jeg ble tryggere i meg selv. Roligere. Behageligere for familien min, siden jeg ikke var så oppfarende. Og jeg hadde lyst til å gjøre ting. Fant ikke på unnskyldninger for å slippe å omgås folk. 

Alt passer ikke for alle, men jeg er glad jeg ga det en sjanse. Lykke til, uansett hva du bestemmer deg for!

Bivirkninger jeg merket: munntørrhet og veldig mye svetting om natten. 

Skrevet

interessant. men veldig usikker da jeg har situasjonsbetinget sosialangst(ikke angst ellers).

har hørt mye positivt om cipralex.

truxal må jeg lese/spørre mer om.

har prøvd zoloft, efexor og fluoksetin(?), men ingen har hjelpt mot angst. kun sobril for akutte situsjoner. grubler mye på hva som gir mest bivirkninger; å gå fast på ad, eller ta 2-4 sobril per mnd...

Skrevet

Jeg er veldig glad for at det finnes gode medisiner mot psykiske lidelser. 

Cipralex løftet meg opp av depresjonen etter 2-3 uker. Det var fantastisk! Dessverre slutta jeg etter ca to år og fikk tilbakefall. Denne gangen virket den ikke like godt og jeg var innom flere typer anti-depressiva enn jeg husker navnet på.

Det svingte en god del i denne tiden og jeg fikk etter utredning diagnosen bipolar 2 og ble jeg satt på Lamictal - helt uten effekt. Så ble jeg veldig dårlig (hurtige svingninger/rapid cicling) og innlagt. Der ble jeg satt på Lithium og det stabiliserte meg veldig godt uten at jeg vil si at jeg er flat.

Etter en del år trodde jeg at jeg var "frisk" og seponerte Lithiumen selv. Det endte i ny innleggelse og ECT (elektrosjokk). ECT virket veldig godt på meg og jeg kom meg raskt -  og jeg trappet også opp på Lithium igjen.

Ett år etter den depresjonen hadde jeg igjen endel hurtige svingninger og tankekjør og jeg ble da satt på Serequell. Den medisinen er den jeg "liker" best av alle medisinene jeg har prøvd. Den gir meg ro - rett og slett.

Jeg bruker Remeron fast som sovemedisin. Den funker veldig bra! Og ikke er den vanedannende heller.

Imovane og Stilnokt har jeg brukt i perioder før Remeron, men i og med at kroppen venner seg til den trenger man stadig høyere doser. I tillegg har jeg tidligere vært litt for glad i alkohol, og den kombinasjonen er ikke bra. Jeg gjorde og sa utrolig mye rart om jeg ikke kom meg i seng tidsnok. 

Sobril bruker jeg ved behov. Både mot angst, for å roe "systemet" og for å sove om jeg er litt høy.

Alt i alt er jeg glad for at jeg har funnet det som passer greit for meg og mine skavanker.

Anonymkode: d26ef...81d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...