Gå til innhold

Dokumenterer at min kollega mishandles... Anmelde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanskelig situasjon. Jeg har en nær kollega på jobben som mishandles av mannen sin. Jeg har visst om det en stund, men har ikke kommet i posisjon til å ta det opp med henne. I våres hadde vi en lang samtale og hun gikk med på at jeg kunne fotografere skadene slik at hun skal ha en sterkere sak når hun greier å finne motet til å forlate han. 

Jeg prøver med gjevne mellomrom å motivere henne til krisesenter, og andre tilbud, hun flyttet inn hos meg et par dager i sommer, men så flyttet hun tilbake.

Jeg lovet henne at hun skulle få gjøre som hun vil med bildene, men de er på min telefon for han går igjennom hennes. 

I dag hadde hun ganske stygge skader og jeg er litt desperat. Jeg blir rett og slett ordentlig redd på hennes vegne. Jeg har lyst til å gå til politiet med det selv, men samtidig har jeg jo livet henne på tro og ære at dette er HENNES bilder og hun skal helt få bestemme selv hva som skjer. Gjør jeg dette mister jeg henne og tilliten hennes. Og er det egentlig noe poeng, kan jeg som ikke-part i saken anmelde? 

Hva hadde du gjort? 

Anonymkode: 00a9f...299

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ringt politiet og spurt hva de tenker om saken. Du trenger ikke å nevne navn. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg ville anmeldt, evt ringe politiet anonymt først for å forhøre meg hva de ville ha gjort.

Anmelder du kommer hun til å takke deg i ettertid - når hun kommer seg bort og etterhvert får/tar i mot hjelp. De aller fleste blir sinte når andre griper inn i situasjonen, men når det har gått en tid vil sinne gå over til takknemlighet. Du vil ikke miste henne for alltid.

Anonymkode: 00fe5...118

• Liker 2
Gjest Blondie65
Skrevet

Tenkt scenario:

Hva ville du gjort hvis du så at han slo henne?

Hva ville du gjort hvis du som fremmed så en mann slå sin kone på en offentlig plass?

Dette er vanskelig. Det er mange grunner til at et offer forblir hos sin mishandler. En av de viktigste grunnene er at de har null selvtillit og selvrespekt igjen. Og så er det jo rasjonaliseringen at mannen er jo kjempegrei når han ikke slår (i en eller annen variant ...). I tillegg kommer den økonomiske situasjonen: hvor skal man bo, klarer man seg selv ... Og så hender det jo at mishandleren truer med å ta sitt liv - eller enda verre: truer med å komme etter og lage helvete for sitt offer.

Det man må gjøre er å bygge selvtillit og trygghet - vise at man kan klare seg selv, man kan komme seg bort.

Jeg hadde snakket med henne igjen og sagt at nå vil du anmelde for du er redd for henne.

Får hun legetilsyn for disse skadene?

Skrevet

Hun er en voksen person, og det er faktisk hennes rett å la være å anmelde , hvis det er det hun velger. Du, og andre, kan mene hva dere vil, men slik er det. Og jeg tror faktisk at du må se at han slår henne for å kunne anmelde han. Hvis ikke, blir det ord mot ord. Til og med hun kan velge å si "Nei, det hun sier er ikke sant. Han slår meg ikke."

Men om det er barn inni bildet, stiller saken seg annerledes. Da sender du umiddelbart en bekymringsmelding til barnevern og politi. Barn velger som kjent ikke sine foreldre....

Har du vært i kontakt med politiet ? Hva sa de ?

Anonymkode: 230bf...014

• Liker 3
Skrevet

Mennesker som lever i voldelige forhold utvikler ofte et forvridd syn på seg selv og parteren. Om du vil, så kan du sammenligne det med psykisk lidelse. Vedkommende tror genuint at den tar feil, eller at partner ikke er ille. De mister litt kontakten med virkeligheten

Og hva gjør du dersom en kompis er suicidal? Du ringer politi/ ambulanse. Fordi personen er i en krisesituasjon.

Har selv grepet inn i en slik situasjon og noen år senere var vedkommende takknemmlig og sa den aldri hadde klart seg uten den hjelpen. Selvsagt kan det være at du opplever at hun blir sint og ikke tilgir deg, men hva er viktigst? Bli likt, eller forsøke redde liv?

Noen ganger er folk sårbare og vet ikke sitt eget beste. Jeg er selv skeptisk til å gripe inn for mye i andre menneskers liv, men i situasjoner som dette blir ofte offeret brutt ned over lengre tid og mister evnen til å ta vare på seg selv. Ofte har offeret slitt med selvverd og selvttilitt før forholdet begynte, noe som gjorde dem sårbare for misbruk til å begynne med. Noen mennesker er gode på å gjenkjenne denne type mennesker og går aktivt inn i forhold med dem for så å misbruke dem.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hun er en voksen person, og det er faktisk hennes rett å la være å anmelde , hvis det er det hun velger. Du, og andre, kan mene hva dere vil, men slik er det. Og jeg tror faktisk at du må se at han slår henne for å kunne anmelde han. Hvis ikke, blir det ord mot ord. Til og med hun kan velge å si "Nei, det hun sier er ikke sant. Han slår meg ikke."

Men om det er barn inni bildet, stiller saken seg annerledes. Da sender du umiddelbart en bekymringsmelding til barnevern og politi. Barn velger som kjent ikke sine foreldre....

Har du vært i kontakt med politiet ? Hva sa de ?

Anonymkode: 230bf...014

Du kan sammenligne mennesker i voldelige forhold med barn. De mister evnen til å ta vare på seg selv, og andre mennesker som bryr seg må gjerne gå inn for å stanse det. Så man burde være like motivert for å redde dem som å redde et barn fra voldelige foreldre

• Liker 3
Skrevet

Åja, glemte, som ikke-part regner jeg med du kan anmelde. Politi kan anmelde saker der offeret ikke ønsker om bevisene/ saken er sterk nok. Kan ikke dette i detalj, men vet at politi som rykker ut noen ganger anmelder mot offerets vilje

• Liker 1
Skrevet

Kan du leve med det dersom hun blir en del av statestikken? I forhold til hvor lite landet vårt er så skjer det sjokkerende mange partnerdrap!

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville anmeldt, evt ringe politiet anonymt først for å forhøre meg hva de ville ha gjort.

Anmelder du kommer hun til å takke deg i ettertid - når hun kommer seg bort og etterhvert får/tar i mot hjelp. De aller fleste blir sinte når andre griper inn i situasjonen, men når det har gått en tid vil sinne gå over til takknemlighet. Du vil ikke miste henne for alltid.

Anonymkode: 00fe5...118

Kanskje, men sjansen er veldig stor for at hun går tilbake til han og eller at saken blir henlagt fordi hun nekter å vitne. Hun kommer kanskje aldri til å stole på meg igjen, og jeg mister helt posisjonen min i forhold til henne.

ts

Anonymkode: 00a9f...299

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...