Gå til innhold

Mat for 50 kr dagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er et prosjekt jeg satte i gang med en kollega, så jeg går all in for å klare det. I går kjøpte jeg grønnsaker og tunfisk for å leve på i tre dager. Men så er jeg glad i brød, men hvilket pålegg varer lengst?? Jeg har et brød i tre dager. 

Så tenker jeg bønner og egg, og så er det stopp! Noen forslag? Syns dere det ser ut som et gjennomførbart prosjekt? Jeg er normalt glad i mat og vin, og nå er det by-by til begge deler. Jeg kommer til å drikke litt te og vann.

Vi regnet ut hvor mye vi brukte på mat ( og for min del vin også) pr måned, og det var overraskende mye. Jeg tenker sjelden pris også, så har vært ganske ignorant. Min kollega var mer prisbevist, og sånn kom prosjektet i gang. I dag lurte han på om han kunne få 30 kr mer pr dag enn meg, fordi han er mann. Det syns jeg var greit. 

Jeg tror at hvis jeg klarer dette, så vil jeg bli mer økonomisk og redusere matbudsjettet med ca 2000 i måneden!

Men har dere forslag? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svinekjøtt og wokgrønnsaker /nudler.-billig middag som kan fordeles over flere dager. 

Fiskekaker ,potet i løsvekt og grønsaksblanding. Lag bare det du spiser den dagen. Frys resten.

kyllingkjøttdeig, ris, grønsaksblanding og tomatpuré . Lag passe porsjon og frys ned resten av ingrediensene.

torsk/sei, potet, grønsaksblanding frys ned det du ikke lager av den dagen.

pasta, løk, kyllingkjøttdeig og tomatpuré. Bruk bare ønsket mengde for aktuell middag , oppbevar resten.

Kunsten er å planlegge/fryse ned ubrukte rester/ta opp igjen ved behov. Da kan man spise sunt, godt og billig. 

Kjøp brød, frys ned og ta opp antall skiver du spiser. Ferskt brød hver dag😊

Anonymkode: 25019...739

• Liker 1
Skrevet

Erter og torsk. Mye proteiner og holder deg mett lenge. Lapskausblandingsgrønnsaker og pølser, så blir det pølselapskaus som også holdet i dagesvis.

Anonymkode: 825f6...90c

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Svinekjøtt og wokgrønnsaker /nudler.-billig middag som kan fordeles over flere dager. 

Fiskekaker ,potet i løsvekt og grønsaksblanding. Lag bare det du spiser den dagen. Frys resten.

kyllingkjøttdeig, ris, grønsaksblanding og tomatpuré . Lag passe porsjon og frys ned resten av ingrediensene.

torsk/sei, potet, grønsaksblanding frys ned det du ikke lager av den dagen.

pasta, løk, kyllingkjøttdeig og tomatpuré. Bruk bare ønsket mengde for aktuell middag , oppbevar resten.

Kunsten er å planlegge/fryse ned ubrukte rester/ta opp igjen ved behov. Da kan man spise sunt, godt og billig. 

Kjøp brød, frys ned og ta opp antall skiver du spiser. Ferskt brød hver dag😊

Takk for flere gode forslag her. Greit å få i seg sunnest mulig denne måneden.

Skrevet

Kjøp middag til under hundrelappen på Rema, del den på tre og frys ned to porsjoner.  Da har du 20 kr til brød, pålegg og litt ekstra grønnsaker. 

Anonymkode: de490...34c

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Erter og torsk. Mye proteiner og holder deg mett lenge. Lapskausblandingsgrønnsaker og pølser, så blir det pølselapskaus som også holdet i dagesvis.

Anonymkode: 825f6...90c

Ser jo at det kan lages to,tre opsjoner av det dere foreslår. Og noe av det kan jeg varme til lunsj med brød ved siden av. Blir optimistisk her, for jeg noterer og regner ut, så det ser helt greit ut. Til kvelds tar jeg et knekkebrød med agurkskiver med salt og pepper + en kopp stor te. Det blir faktisk ikke dyrt. Nudler blander jeg med kokt kål. Lærte fra ei Thai dame. Tre sånne måltider blir ca. 10 kr!! 

Skrevet

Sånn tubeoster holder seg lenge. Mulig det er litt dyrt, men en tube varer jo en stund da.

Fryste grønnsaker. Poteter. Ris, pasta er billig. 

Anonymkode: 97d7a...7db

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg har noen kroner igjen på mandag, så skal jeg kjøpe kjeks. Spare og ta en om dagen. Litt skamfullt tenkte jeg brått nå, for det lever jo folk med veldig lite penger! Så dette ble vel litt dumt av meg, men jeg gjør det ihvertfall for å slutte og sløse. Så det er en god ting.

Men denne tråden kan jo faktisk være til nytte for flere, og kanskje få noen til å tenke nytt.

Skrevet

Lag gryter nok til 3-4 dager, buljongvann med en boks tomat, og fyll på med grønnsaker/potet og linser, kikerter eller bønner

Varier med med linser, bønner og kikerter i gryta og bruk de grønnsakene du finner på tilbud, så du får variasjon :) 

Billig, mettende og godt :) 

Anonymkode: 76b79...bff

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Hvis jeg har noen kroner igjen på mandag, så skal jeg kjøpe kjeks. Spare og ta en om dagen. Litt skamfullt tenkte jeg brått nå, for det lever jo folk med veldig lite penger! Så dette ble vel litt dumt av meg, men jeg gjør det ihvertfall for å slutte og sløse. Så det er en god ting.

Men denne tråden kan jo faktisk være til nytte for flere, og kanskje få noen til å tenke nytt.

Nei , dette er ikke dumt av deg. Er morsomt å se at man kan spare og mat er noe mange er lite bevisste på når de biler penger. 

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sånn tubeoster holder seg lenge. Mulig det er litt dyrt, men en tube varer jo en stund da.

Fryste grønnsaker. Poteter. Ris, pasta er billig. 

Anonymkode: 97d7a...7db

De liker jeg så godt at jeg brått spiser den på en kveld  😄  må helst holde meg til god mat, men helst ikke for god. Lett gjort å ta litt mer da  🙂

Skrevet

Det koster litt til innkjøp, men lag en lapskaus. Kan bruke gilders kjøttrike pølser, de fås til 25 kr for 450gram. Litt buljong og bruk rotgrønnsaker du måtte ha til overs og kjøp noen rimelige som er i sesong. Gulrøtter, poteter og kålrot kan fås rimelig nå. Du trenger ikke mange potetene og gulrøttene sammen med én kålrot og en pakke pølser (eller tilsvarende kjøtt) så har du god middag i 5-6 dager minst. Så jeg ville fryst i porsjoner. Jeg aner ikke å regne på det. 

Hodekål selges for 90 øre kiloen på kiwi nå, lage kålstuing, egen surkål eller bruke til kolruletter og bare ha dampet kål til maten (smaker godt til kjøttkaker osv alle typer mat som kålstuing passer til). 

Er det lov med matauk? Soppsanking eller fiske? :)

Anonymkode: 3ef85...cfe

• Liker 1
Skrevet

Han har jo 900 kr mer enn deg og kommer langt bedre ut. I et normalt matbudsjett spiser menn for 500 kr mer, og i deres stramme budsjett har du gitt han 900 kr mer...

Sjekk ut rrferansebudsjett hos SIFO.

Anonymkode: c1b9a...aab

• Liker 6
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han har jo 900 kr mer enn deg og kommer langt bedre ut. I et normalt matbudsjett spiser menn for 500 kr mer, og i deres stramme budsjett har du gitt han 900 kr mer...

Sjekk ut rrferansebudsjett hos SIFO.

Jupp, dette - TS, kollegaen din lurer deg. 

Jeg regna på det, og TS, skal det være lik utfordring for dere, så skal ikke han ha mer enn ca 62 kr dagen - da blir det prosentvis like stor forskjell på budsjettene deres, som det er i SIFO sitt referansebudsjett.

Med 80 kr dagen har han tatt et kutt på bare ca 20 %, mens du med 50 kr faktisk har tatt dobbelt av det, et kutt på 40 % (av anbefalt forbruk.)

Anonymkode: dfcb6...884

• Liker 7
Skrevet

Hvordan går det TS? Hva blir det til mat på fredagskvelden?😁

• Liker 1
Skrevet

For pålegg, så google tester på leverpostei, kaviar, skine osv fra first price, og andre billigmerker. Ofte kommer de vel så godt ut som de vanlige merkevarene - i denne var f.eks rema sin egen billig-kaviar suveren vinner :) Coop sin leverpostei pleier å komme godt ut, og Nordfjord skinke (på rema) mener jeg vant en test? Så går fint å spise både billig og godt :)

https://www.dinside.no/bolig/ja-du-kan-trygt-velge-butikkenes-billigmerker/61080417

Anonymkode: dfcb6...884

• Liker 1
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det TS? Hva blir det til mat på fredagskvelden?😁

Ostesmørbrød 😄 har fremdeles ost og brød resten av helgen. Og grønnsaker, så blir brått grønnsaksuppe også! 

Anonymkode: 72e4e...757

Skrevet

Supper er jo billig å lage. Linsesuppe/gryte/daal metter godt og kster veldig lite dersom du bruker tørre linser (de trenger ikke å bløtlegges før bruk)

Anonymkode: 9f583...89f

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ostesmørbrød 😄 har fremdeles ost og brød resten av helgen. Og grønnsaker, så blir brått grønnsaksuppe også! 

Anonymkode: 72e4e...757

Ble visst anonym der 😄

Skrevet

Dumpsterdiving :)

Anonymkode: 17719...a90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...