Gå til innhold

Hvorfor sier presten "2 må man være" under en bryllupsseremoni?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er jo ganske diskriminerende mot oss som ingen menn vil ha :( Eller motsatt og egentlig. Mener presten at single folk er bare uverdige mennesker da?

Anonymkode: 6065b...014

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Kunne du være mer presis? Mener du dette står i bryllupsliturgien presten leser for brudeparet? Jeg kan ikke huske å ha hørt dette. Selvfølgelig er ikke enslige uverdige mennesker.

Endret av Mystic woman
Rettet en bokstav.
  • Liker 1
Skrevet
21 minutter siden, Mystic woman skrev:

Kunne du være mer presis? Mener du dette står i bryllupsliturgien presten leser for brudeparet? Jeg kan ikke huske å ha hørt dette. Selvfælgelig er ikke enslige uverdige mennesker.

Ja, husker ikke hva det heter, men den seremonien i kirken. Jeg var i 3 bryllup i sommer og det ble sagt hver gang, 2 må man være. Mulig at brudeparene valgte det selv altså. Men jeg ble hvertfall veldig lei meg og begynte å gråte for jeg følte meg helt verdiløs :( Så jeg drar nok ikke i flere bryllup om dette er greia. Liker ikke å bli gjort narr av. 

Skrevet

Hva med å ikke bli krenka hele tiden?

I et bryllup så blir brudeparet feiret, at de er to. Det betyr ikke at det er negativt å være singel. 

Anonymkode: 05b69...e45

• Liker 26
Skrevet

Jeg tenker at det er symbolikken for ett ekteskap. Man må være to for å klare å leve sammen og ha et godt ekteskap. Det hjelper ikke at den ene gir og gir, og den andre tar og tar, man må gi og ta begge to. Har aldri tolket det som at det eneste som betyr noe er å være gift, som i ett stikk til alle single. Da tror jeg du tolker ting veldig negativt og føler deg truffet av helt andre grunner.. 

Anonymkode: 00042...f52

• Liker 8
Skrevet

Man kan jo ikke gifte seg med seg selv..?

Anonymkode: ea4ba...4f6

• Liker 1
Skrevet

Finner ikke «to må en være» i vielseslitturgien? Kan det være at brudeparet har valgt å bruke diktet «To må man være»? Kan i såfall litt forstå at du finner linjen  «To må man være for at livet skal lykkes» ubehagelig,, Men samtidig er det vel ingen som kan leve et godt liv alene, men denne/disse andre trenger ikke være en ektefelle, men andre venner/familie en har rundt seg.   

Synes du er sterk jeg, som har valgt å leve alene! Og livet ditt er på ingen måte mindre verdt enn andre sitt! Håper du klarer både å glede deg over at venner finner kjærligheten, og over den friheten du selv har som enslig.

Klem fra gift kvinne som setter litt ekstra pris på sine single venninner 

Anonymkode: 818dc...5b8

Skrevet

Hva med å ikke ta alt så personlig? Jeg har vært singel det meste av mitt snart 40 år lange liv, og jeg ville aldri en gang tenkt på dette som et stikk mot meg som singel. 

Anonymkode: 90fb2...66b

• Liker 4
Skrevet

Du får minne presten på Paulus, neste gang du ser presten. Mener å huske at det var Paulus som mente at en kvinne har det bedre alene, enn å være gift, fordi man da har færre bekymringer.

Anonymkode: 35fd5...df4

• Liker 2
Skrevet

Hva kommer etter den setningen? For... man må da gjerne være to for å gifte seg. Skjønner ikke helt dilemmaet :klo:

Anonymkode: bcb9d...ea3

• Liker 1
Skrevet
På 27.9.2018 den 18.15, AnonymBruker skrev:

Det er jo ganske diskriminerende mot oss som ingen menn vil ha :( Eller motsatt og egentlig. Mener presten at single folk er bare uverdige mennesker da?

Jeg tolker det dit hen (Har dog aldri vært i et bryllup) at presten mener man må være 2 for å inngå et ekteskap.

Skrevet
På ‎27‎.‎09‎.‎2018 den 18.15, AnonymBruker skrev:

Det eneste jeg finner er i alternative skriftlesinger. Hele liturgien finner du på : https://kirken.no/globalassets/kirken.no/bryllup/vigsel_2017_bokmaal.pdf:

Det er bedre å være to enn én; de får god lønn for sitt strev. For om de faller, kan den ene hjelpe den andre opp. Om én blir overvunnet, kan to holde stand. En tretvinnet tråd ryker ikke så fort. Fork 4,9-10a.12

Det er neppe tolkes slik at det er uverdig å være singel.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...