AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #1 Skrevet 27. september 2018 Hører ofte folk si at det er bra å ha boliglån eller studielån, men jeg skjønner ikke hvorfor. Det er jo ikke bra å ha lån, synes det er ulogisk å si at det er bra å ha. Anonymkode: 7d0cb...73c
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #2 Skrevet 27. september 2018 Kommer fra folk som ikke klarer å spare. Anonymkode: e3c0e...91d 3
Eliza Doalot Skrevet 27. september 2018 #3 Skrevet 27. september 2018 Dele skyldes det en misoppfatning av at det er lønnsomt fordi man får skattefradrag for betalte renter. Siden man alltid betaler mer i renter enn man får i fradrag, er det et dårlig argument. Det er også noen som ønsker å ha gjeld for å redusere skattepliktig formue. Siden gjelden regnes til nominell verdi ( altså den faktiske verdien lånet har), mens formue i for eksempel eiendom har egne skattetakster, kan det være lønnsomt men sannsynlig vis ikke. Det som gjør lån lønnsomt, er muligheten for å investere i noe som stiger i verdi mer enn lånet koster. Her er eiendom det beste eksempelet. Vi fullfinansiert kjøp av bolig for 10 år siden. Da kostet boligen 2 mill. Nå er den verdsatt til 4,5 mill, som er mye mer enn vi vil betale i rente for lånet. Til tross for ganske gode lønninger, vil det være nesten umulig å spare opp det beløpet, samtidig som man betaler leie, og prisstigningen ville spist opp det vi sparte i renter med god margin. 9
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #4 Skrevet 27. september 2018 39 minutter siden, Eliza Doalot said: Det som gjør lån lønnsomt, er muligheten for å investere i noe som stiger i verdi mer enn lånet koster. Her er eiendom det beste eksempelet. Vi fullfinansiert kjøp av bolig for 10 år siden. Da kostet boligen 2 mill. Nå er den verdsatt til 4,5 mill, som er mye mer enn vi vil betale i rente for lånet. Til tross for ganske gode lønninger, vil det være nesten umulig å spare opp det beløpet, samtidig som man betaler leie, og prisstigningen ville spist opp det vi sparte i renter med god margin. Jeg er ikke uenig med deg, men akkuat den prisveksten som dere opplevde vil jo ikke vare. Vi har nok ikke sett taket enda, men det der er litt som å vinne i lotto. Anonymkode: 3cdc5...d8d
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #5 Skrevet 27. september 2018 Jeg har boliglån fordi jeg tjener mer på det enn å ikke ha det. Grunnet BSU. Anonymkode: ce8b6...644
Eliza Doalot Skrevet 27. september 2018 #6 Skrevet 27. september 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke uenig med deg, men akkuat den prisveksten som dere opplevde vil jo ikke vare. Vi har nok ikke sett taket enda, men det der er litt som å vinne i lotto. Anonymkode: 3cdc5...d8d Jeg skjønner hva du mener, men historisk sett har bolig vært en lønnsom investering ( i størsteparten av landet), så lenge man har hatt litt lengde på tidsperspektivet for investeringen. 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #7 Skrevet 27. september 2018 Vil jo si at studielånet er den beste investeringen i hele mitt liv. Både i erfaringer de årene studiene varte, en jobb jeg ser på som en hobby, og en helt vanvittig lønn. De siste 15 årene har boliglånet mitt kostet enormt av seg. Har totalt 6,5 millioner netto i verdistigning på bolig i løpet av disse årene. Grunnen til at jeg fortsatt har boliglån er at det lønner seg å ha pengene andre steder. Renta på BSU er 1,5% over bologlånsrenta. Aksjesparekonto har hatt en fortjeneste på omtrent 6% de siste årene. Så selvfølgelig lønner det seg med lån. Hvis ikke hadde jeg bodd hele livet på hjemstedet, jobbet i den lokale Rema butikken, og bodd i en utleieleilighet som jeg aldri tjente en krone på. Anonymkode: 0c5db...28f 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #8 Skrevet 27. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vil jo si at studielånet er den beste investeringen i hele mitt liv. Både i erfaringer de årene studiene varte, en jobb jeg ser på som en hobby, og en helt vanvittig lønn. De siste 15 årene har boliglånet mitt kostet enormt av seg. Har totalt 6,5 millioner netto i verdistigning på bolig i løpet av disse årene. Grunnen til at jeg fortsatt har boliglån er at det lønner seg å ha pengene andre steder. Renta på BSU er 1,5% over bologlånsrenta. Aksjesparekonto har hatt en fortjeneste på omtrent 6% de siste årene. Så selvfølgelig lønner det seg med lån. Hvis ikke hadde jeg bodd hele livet på hjemstedet, jobbet i den lokale Rema butikken, og bodd i en utleieleilighet som jeg aldri tjente en krone på. Anonymkode: 0c5db...28f Så spennende! Hva har du studert? Fortell litt om opplevelsene dine under studietiden Hvor mye tjener du? Anonymkode: d1870...03d 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #9 Skrevet 27. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har boliglån fordi jeg tjener mer på det enn å ikke ha det. Grunnet BSU. Anonymkode: ce8b6...644 Du gjør nok ikke det til syvende og sist:-) Anonymkode: 8cac5...ce2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #10 Skrevet 27. september 2018 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du gjør nok ikke det til syvende og sist:-) Anonymkode: 8cac5...ce2 Hvorfor ikke? Hvis det er renteoppgang du tenker på så vil jeg selvsagt bare betale resten av boliglånet om det lønner seg ☺️ Anonymkode: ce8b6...644
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #11 Skrevet 27. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke? Hvis det er renteoppgang du tenker på så vil jeg selvsagt bare betale resten av boliglånet om det lønner seg ☺️ Anonymkode: ce8b6...644 Les innlegg 3:-) Anonymkode: 8cac5...ce2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #12 Skrevet 28. september 2018 Det spørs jo hvordan man tenker på det. Jeg hadde et ganske stort studielån etter ferdig utdannelse, studerte i utlandet. Uten dette studiet hadde jeg heller ikke hatt den høye lønningen jeg har. Og uten studielånet hadde jeg gått glipp av de mest fantastiske årene i mitt liv. Med boliglån fikk jeg et stabil og trygt sted å bo, og for meg er det viktig. Å leie var billigere ja, men et helvete. Useriøse utleiere, narkomane naboer, mye utskiftning av naboer, dårlig isolerte leiligheter osv. Jeg vil heller betale mer for å bo trygt og fint, enn å bo slik jeg bodde mange av stedene jeg leide. Når jeg en gang selger vil jeg neppe selge med tap, så for meg er boliglånet verdt mye i form av mye bedre livskvalitet. Anonymkode: 4b60a...66d
Knirke Skrevet 28. september 2018 #13 Skrevet 28. september 2018 20 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har boliglån fordi jeg tjener mer på det enn å ikke ha det. Grunnet BSU. Anonymkode: ce8b6...644 Kan du utdype hva du mener? BSU er jo ikke et lån, men det stikk motsatte. Du kan jo spare i BSU selv om du ikke har lån. 20 hours ago, AnonymBruker said: Vil jo si at studielånet er den beste investeringen i hele mitt liv. Både i erfaringer de årene studiene varte, en jobb jeg ser på som en hobby, og en helt vanvittig lønn. De siste 15 årene har boliglånet mitt kostet enormt av seg. Har totalt 6,5 millioner netto i verdistigning på bolig i løpet av disse årene. Grunnen til at jeg fortsatt har boliglån er at det lønner seg å ha pengene andre steder. Renta på BSU er 1,5% over bologlånsrenta. Aksjesparekonto har hatt en fortjeneste på omtrent 6% de siste årene. Så selvfølgelig lønner det seg med lån. Hvis ikke hadde jeg bodd hele livet på hjemstedet, jobbet i den lokale Rema butikken, og bodd i en utleieleilighet som jeg aldri tjente en krone på. Anonymkode: 0c5db...28f Det du beskriver er ikke fordeler med å ha lån, men fordeler av det du har kjøpt for lånte penger. TS spør om hvorfor det lønner seg å ha selve lånet, tipper hun mener skattemessige fordeler. Jeg lurer i grunn også på det samme, men jeg beholder studielånet av den enkle grunn at renta er lav og at hele lånet blir slettet dersom jeg blir ufør. I så tilfelle er det kjipt å ha betalt det ned. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #14 Skrevet 28. september 2018 Jeg hadde ikke så mye penger etter vgs, og å jobbe så man tjener minst 7-8000kr i mnd ved siden av fulltidsstudier hadde blitt litt i overkant slitsomt. Så derfor er jo lån bra. Samme med huslån. Når du har fått spart opp tre millioner er du vel blitt godt over 50 år eller noe. Er jo greit å få kjøpt et hus før det. Anonymkode: 7b48d...19f
Eliza Doalot Skrevet 28. september 2018 #15 Skrevet 28. september 2018 1 time siden, Knirke skrev: Kan du utdype hva du mener? BSU er jo ikke et lån, men det stikk motsatte. Du kan jo spare i BSU selv om du ikke har lån. Det du beskriver er ikke fordeler med å ha lån, men fordeler av det du har kjøpt for lånte penger. TS spør om hvorfor det lønner seg å ha selve lånet, tipper hun mener skattemessige fordeler. Jeg lurer i grunn også på det samme, men jeg beholder studielånet av den enkle grunn at renta er lav og at hele lånet blir slettet dersom jeg blir ufør. I så tilfelle er det kjipt å ha betalt det ned. Jeg tipper også hun siktet til det med skattefradrag eller formue, men i sånne tråder er det alltid noen som insisterer på at alt lån er djevelens verk. Derfor tok jeg det med for å vise at det er det nødvendigvis ikke. Når det gjelder BSU er det et godt eksempel på at det kan være lønnsomt med lån. Om man har 300.000 på BSU til 3,35% rente (DNB nå) og 300.000 I huslån til 2% rente vil man tjene på det, fremfor å bruke BSUen til å løse ut lånet. Skatteeffekten av kostnad og inntekt går mot hverandre, og man sitter dermed igjen med netto inntekt (1,35% rente - 23% skatt). Om man har mulighet til å spare mer i BSU er det enda mer lønnsomt, siden man får skattefradraget på sparingen på toppen. 1
Knirke Skrevet 28. september 2018 #16 Skrevet 28. september 2018 1 hour ago, Eliza Doalot said: Jeg tipper også hun siktet til det med skattefradrag eller formue, men i sånne tråder er det alltid noen som insisterer på at alt lån er djevelens verk. Derfor tok jeg det med for å vise at det er det nødvendigvis ikke. Når det gjelder BSU er det et godt eksempel på at det kan være lønnsomt med lån. Om man har 300.000 på BSU til 3,35% rente (DNB nå) og 300.000 I huslån til 2% rente vil man tjene på det, fremfor å bruke BSUen til å løse ut lånet. Skatteeffekten av kostnad og inntekt går mot hverandre, og man sitter dermed igjen med netto inntekt (1,35% rente - 23% skatt). Om man har mulighet til å spare mer i BSU er det enda mer lønnsomt, siden man får skattefradraget på sparingen på toppen. Men man får jo ikke et hus/leilighet for 300.000? Har man 3 millioner i gjeld (som en leilighet koster) så går man vel i minus mtp BSU gevinsten?
Eliza Doalot Skrevet 28. september 2018 #17 Skrevet 28. september 2018 29 minutter siden, Knirke skrev: Men man får jo ikke et hus/leilighet for 300.000? Har man 3 millioner i gjeld (som en leilighet koster) så går man vel i minus mtp BSU gevinsten? Selvsagt, men man går mindre i minus enn man ville gjort om man betalte ned på boliglånet med de 300.000 på BSU.
Knirke Skrevet 28. september 2018 #18 Skrevet 28. september 2018 5 minutter siden, Eliza Doalot said: Selvsagt, men man går mindre i minus enn man ville gjort om man betalte ned på boliglånet med de 300.000 på BSU. Men det er jo en fordel med BSU sparingen, og ikke med lån.... Jeg fikk akkurat de samme fordelene da jeg hadde BSU, uten å ha lån. Hittil i tråden ser jeg ingen økonomiske fordeler med å ha lån. 1
Eliza Doalot Skrevet 28. september 2018 #19 Skrevet 28. september 2018 5 minutter siden, Knirke skrev: Men det er jo en fordel med BSU sparingen, og ikke med lån.... Jeg fikk akkurat de samme fordelene da jeg hadde BSU, uten å ha lån. Hittil i tråden ser jeg ingen økonomiske fordeler med å ha lån. Det er klart, kan man eie bolig uten gjeld, ha full BSU og gjøre alle andre investeringer med høyere avkastning enn den renten man må betale på lån, uten å ta opp lån, så er selvfølgelig det mest lønnsomt. Men, for de aller aller fleste er det helt urealistisk. Og da står man altså tilbake med følgende: så lenge avkastningen på investeringen er høyere enn renten man må betale, så er der lønnsomt med lån. 1
Knirke Skrevet 28. september 2018 #20 Skrevet 28. september 2018 Så det er altså ingen skattemessige fordeler... Jaja, greit å vite 💰🙃
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå