AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #1 Skrevet 27. september 2018 Barnet vårt i 5. klasse har alltid hatt litt utfordringer med matematikk, men klarer å henge sånn noenlunde med. Ser likevel at det er relativt enkle oppgaver barnet ikke skjønner i det hele tatt, altså skjønner ikke logikken bak tekstoppgavene. Når vi nå øver på nasjonale prøver i matematikk, så får barnet ikke til flesteparten av oppgavene. Jeg lurer på hva vi kan gjøre for at barnet skal skjønne logikken bak matteoppgavene? Barnet blir fort irritert når svarene blir feil, og det er da vanskelig for oss foreldre å «nå inn. « Er det noen som har erfaring med privatundervisning? Evt andre løsninger som har fungert for dere? Anonymkode: ccf3a...02d
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #2 Skrevet 27. september 2018 Husk at resultater som kommer fra de nasjonale prøvene skal vise hvor lærerne må sette inn tiltak. Å øve til disse prøvene er derfor kun viktig med tanke på at elevene skal kunne fremgangsmåten. Det er ikke en prøve de må prestere over evne på... Anonymkode: 5ce48...7a7 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #3 Skrevet 27. september 2018 Testa for dyspraksi? Skulen er pliktig til å setja inn støtet om det er mistanke om at eleven heng etter Anonymkode: 83c36...dff
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #4 Skrevet 27. september 2018 Matematikk er som en lang rekke med byggeklosser som starter når man er veldig liten. Man må alltid forstå det grunnleggende før man kan gå videre til mer krevende nivå. Så start med å finn ut hvor kunnskapen brekker. Jeg vet ikke hvor langt man har kommet i 5.klasse, hvilke type oppgaver er det? Er det gange, deling, brøk, vekt/mål, osv? Du må starte med å forklare i små små trekk, helt grunnleggende. Klarer du å forklare oppgaven på helt andre måter? Hva med praktisk tilnærming? Mange som sliter med f.eks tekstoppgaver roter med hva oppgaven faktisk spør om. Lær barnet å bygge ned oppgaven, plukke ut den viktige og riktige informasjonen, før man starter utregningen. Anonymkode: ca11c...a70 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #5 Skrevet 27. september 2018 Det er mange som har fått god hjelp i boka 'hvordan fatte matte'. Biblioteket deres har den sikkert. Mange sliter med tekstoppgaver. Det som jeg anbefaler å gjøre, er å skrive ned det essensielle. Skriv ned tallene, hva representerer de. Og hva er man skal finne løsningen på. f.eks: Her trekker man kun ut tallene som viser km gått. Disse skal jo legges sammen. Alt annet er egentlig irrelevant. Det er mange som blir veldig forvirret når de må lese en oppgave i matte for så å trekke ut det vesentlige. (oppgaven er fra en nasjonal prøve) https://pgsc.udir.no/kursweb/content?contentItemId=40429202& Anonymkode: 2974d...632
Mallard Skrevet 27. september 2018 #6 Skrevet 27. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Testa for dyspraksi? Skulen er pliktig til å setja inn støtet om det er mistanke om at eleven heng etter Anonymkode: 83c36...dff Mener du dyskalkuli? Dere kan godt spørre skolen om de kan teste ham med flere tester enn akkurat nasjonal prøve i regning, og så høre om resultatene tyder på at han bør henvises til PPT for videre utredning.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #7 Skrevet 27. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er mange som har fått god hjelp i boka 'hvordan fatte matte'. Biblioteket deres har den sikkert. Mange sliter med tekstoppgaver. Det som jeg anbefaler å gjøre, er å skrive ned det essensielle. Skriv ned tallene, hva representerer de. Og hva er man skal finne løsningen på. f.eks: Her trekker man kun ut tallene som viser km gått. Disse skal jo legges sammen. Alt annet er egentlig irrelevant. Det er mange som blir veldig forvirret når de må lese en oppgave i matte for så å trekke ut det vesentlige. (oppgaven er fra en nasjonal prøve) https://pgsc.udir.no/kursweb/content?contentItemId=40429202& Anonymkode: 2974d...632 Hvordan fant du fram til dette? Kunne godt tenkt meg å sett tilsvarende til 2 og 3 klasse. Anonymkode: 95e1b...59f
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #8 Skrevet 27. september 2018 Takk for svar! Vi har ikke testet for dyskalkuli. I følge læreren er det ikke snakk om noen alvorlig svikt i kunnskapene, men barnet har fått tidlig innsats. (Altså noe ekstra hjelp i matematikk, men ikke spesialundervisning) Barnet kan grunnleggende matematikk i stor grad, men sliter som sagt med tekstoppgaver som man bl.a finner i de nasjonale prøvene. Skjønner f.eks ikke at «når kaninen skal ha 20g mat pr kilo og den veier 1,5 kilo, så skal den ha 30 g mat.» Jeg vet ikke hvordan vi kan få barnet til å skjønne denne logikken? 🤔 Skal ihvertfall skaffe boken som er nevnt over her! Takk for tips! Anonymkode: ccf3a...02d
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #9 Skrevet 27. september 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvordan fant du fram til dette? Kunne godt tenkt meg å sett tilsvarende til 2 og 3 klasse. Anonymkode: 95e1b...59f Kartleggingsprøver er kanskjer mer relevante da siden nasjonale prøvene starter i 5 kl. Bare søk 'kartleggingsprøver 2 klasse' Anonymkode: 2974d...632
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #10 Skrevet 27. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Vi har ikke testet for dyskalkuli. I følge læreren er det ikke snakk om noen alvorlig svikt i kunnskapene, men barnet har fått tidlig innsats. (Altså noe ekstra hjelp i matematikk, men ikke spesialundervisning) Barnet kan grunnleggende matematikk i stor grad, men sliter som sagt med tekstoppgaver som man bl.a finner i de nasjonale prøvene. Skjønner f.eks ikke at «når kaninen skal ha 20g mat pr kilo og den veier 1,5 kilo, så skal den ha 30 g mat.» Jeg vet ikke hvordan vi kan få barnet til å skjønne denne logikken? 🤔 Skal ihvertfall skaffe boken som er nevnt over her! Takk for tips! Anonymkode: ccf3a...02d Trekk ut her: 20 g mat / kg 1,5 kg 1 kg = 20 g 0,5 kg = 10 g Har de lært å sette opp deling? Hvordan de skal behandle enheter? Enheter skal behandles på samme måte som tall. Desom man setter det opp som ett stykke, kan man se at kg skal strykes. For man skal jo finne ut hvor mange gram dyret skal ha Anonymkode: 2974d...632
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #11 Skrevet 27. september 2018 Når barnet kan det grunnleggende, men sliter med tekstoppgaver så ville jeg undersøkt leseforståelse og begrepsforståelse. Det er lett å la seg lure til å tro at et barn kan begreper bedre enn det som er tilfelle. De fleste barn kan bruke begreper rett i setninger og i dagligtalen selv om de mangler en god forståelse for begrepet. Eksempel barn som bruker ordet stor og større, men som har vansker med å forstå at begrepet brukes i forhold til noe annet. Eksempel en fotball er stor i forhold til en tennisball. God begrepsforståelse bidrar til å tenke mer fleksibelt. Eksempel så vil en god forståelse av begrepet "rødt" bidra til at man ser at fargen rosa og oransje begge er delvis røde. Hvordan gjør barnet det på norskoppgaver der svarene ikke står direkte i teksten? Anonymkode: bf710...34b 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #12 Skrevet 27. september 2018 Hos noe kan det hjelpe å få en visuell stimuli (klosser eller noe) og ikke pur teoretisk. Kan hjelpe Anonymkode: bc19b...37a
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #13 Skrevet 27. september 2018 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trekk ut her: 20 g mat / kg 1,5 kg 1 kg = 20 g 0,5 kg = 10 g Har de lært å sette opp deling? Hvordan de skal behandle enheter? Enheter skal behandles på samme måte som tall. Desom man setter det opp som ett stykke, kan man se at kg skal strykes. For man skal jo finne ut hvor mange gram dyret skal ha Anonymkode: 2974d...632 Det er som dette vi gjør det, og barnet skjønner det tilsynelatende der og da, etter at vi har forklart det, men så er forståelsen borte igjen ved neste oppgave/neste dag.. Anonymkode: ccf3a...02d
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #14 Skrevet 27. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når barnet kan det grunnleggende, men sliter med tekstoppgaver så ville jeg undersøkt leseforståelse og begrepsforståelse. Det er lett å la seg lure til å tro at et barn kan begreper bedre enn det som er tilfelle. De fleste barn kan bruke begreper rett i setninger og i dagligtalen selv om de mangler en god forståelse for begrepet. Eksempel barn som bruker ordet stor og større, men som har vansker med å forstå at begrepet brukes i forhold til noe annet. Eksempel en fotball er stor i forhold til en tennisball. God begrepsforståelse bidrar til å tenke mer fleksibelt. Eksempel så vil en god forståelse av begrepet "rødt" bidra til at man ser at fargen rosa og oransje begge er delvis røde. Hvordan gjør barnet det på norskoppgaver der svarene ikke står direkte i teksten? Anonymkode: bf710...34b De har ikke slike norskoppgaver ennå, men barnet gjør det godt i norsk, og har et godt vokabular og god muntlig fremstillingsevne. Men det er nok godt mulig at det er mye tekst rundt som stresser/forvirrer ja.. Nå er ihvertfall boka som ble anbefalt over her bestilt, og vi foreldre gleder oss til å komme i gang med den! Barnet sukket og stønnet da vi fortalte det, så det lover bra...😬 Anonymkode: ccf3a...02d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå