AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #1 Skrevet 27. september 2018 Hei! Jeg er usikker på studievalget mitt og har vært det egentlig helt siden jeg begynte. Problemet er at jeg har ingen andre ønsker/lyster eller tanker om hva annet som kunne passet meg eller hva som interesserer meg. Studie jeg har valgt nå har jeg valgt basert på to ting, hvilke fag jeg likte på videregående og at jeg kan få en nokså greit betalt jobb i fremtiden. Fra den dagen jeg flytta og frem til nå har jeg vel i snitt hatt ett gråteanfall daglig, fordi jeg føler meg ikke tilfreds med situasjonen min. Jeg liker ikke at jeg er 5-6 timer hjemmefra, jeg liker ikke at jeg bare gjør noe uten å vite om jeg egentlig vil det, jeg liker ikke at jeg ikke har noen andre alternativer. Hjemlengselen som har preget meg fra jeg dro hit blir ikke noe bedre av at jeg er så usikker på studievalget. Jeg har fått noen nye venner, og har gamle venner her fra før av, allikevel føler jeg meg ensom, og det skyldes nok mest at jeg ikke vet om jeg har valgt riktig eller hvordan jeg skal finne ut av det. I tillegg til at jeg føler på et sosialt press om å være med på alt mulig, men egentlig ikke har noe behov for det. Jeg vurderer å flytte hjem igjen etter ett år, ved å prøve å søke meg over til samme studieretning hjemme (kanskje jeg vil følge det tryggere da?), samtidig så har jeg jo flere venner i den nye byen, enn hjemme, men der har jeg familien min, og den grunnleggende tryggheten jeg ikke føler jeg har her. Eller om det er mulig å ta permisjon fra studie her i ett år, flytte hjem og jobbe for å finne ut hva jeg vil og bli mer trygg på situasjonen og fremtiden? Hva skal jeg gjøre? Fremtiden føles håpløst, jeg orker ikke gå rundt å føle meg så usikker og utilfreds som jeg nå gjør... Anonymkode: 8dbe5...63c
Gjest Klodrian Skrevet 27. september 2018 #2 Skrevet 27. september 2018 Om jeg hadde vært deg, så hadde jeg nok søkt permisjon fra studiet og deretter reist hjem for en stund. Dette er jo et litt ugunstig tidspunkt å slutte på, da du må vente til neste høst igjen for å begynne på noe annet. Du er ikke alene om å føle at du har valgt feil studieretning. Det er vanskelig å treffe på første forsøk, og det er ingen skam i å ombestemme seg. Om du drar hjem, kanskje det hadde vært lurt å ta seg en samtale med en studieveileder før du permitterer, hvor dere prater om hva annet du kunne tenkt deg å studere eller hva som skal til for at du skal kunne trives på studiet du går nå.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #3 Skrevet 27. september 2018 Jeg vet at jeg har valgt feil studieretning, men jeg går det som en inngangsport til masteren jeg en gang i fremtiden skal ta. Kanskje du kan se frem til det? Anonymkode: c4219...a76
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå