Gå til innhold

Hva er feminisme?

Fremhevede innlegg

Skrevet
49 minutter siden, linsejesus skrev:

Ja, det ville vært helt forferdelig. Men det er jo slik situasjonen er for alle barn som er adoptert bort. De må leve med at foreldrene ikke kunne, eller ikke ville, ha dem. Og det er situasjonen for alle barn der faren rett og slett ikke bryr seg. Jeg tror det dessverre ikke er mulig å lovmessig pålegge ufrivillige fedre å være gode fedre. Men hvis de ikke ønsker barn, synes jeg de skal måtte si fra seg ikke bare rettigheter, men også plikter. Hvis kvinnen ikke vil risikere å få en slik far til sine barn, kan hun tross alt velge å avstå fra sex, eller å ta abort. Det er som sagt opp til kvinnen å bestemme om graviditet skal resultere i et barn.

Uffameg igjen. Dette er ikke barns beste. Må si jeg blir sjokkert over din virkelighetsoppfatning og harde holdning. Men jeg tror ikke noe som helst som jeg skriver her, eller noen andre for den saks skyld vil få deg til å tenke annerledes, eller endre din kynisme. Ønsker alt det beste for barna dine, hilsen en som snart blir bestemor.

Anonymkode: 28267...19c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Uffameg igjen. Dette er ikke barns beste. Må si jeg blir sjokkert over din virkelighetsoppfatning og harde holdning. Men jeg tror ikke noe som helst som jeg skriver her, eller noen andre for den saks skyld vil få deg til å tenke annerledes, eller endre din kynisme. Ønsker alt det beste for barna dine, hilsen en som snart blir bestemor.

Jeg tror ikke barn har det så mye bedre med en juridisk far som er helt fraværende. Hvis det bare er mor som har den daglige omsorgen, synes jeg ikke den fraværende faren skal ha hverken rettigheter eller plikter. Det vil også gjøre det lettere for en evt ny mann å bli juridisk far til barnet, hvis hun er så heldig å finne seg en som vil ta ansvar.

Jeg mener altså ikke at menn skal få sterkere rett til å la barna sine i stikken. Men de som gjør det, bør frasi seg også det juridiske ansvaret hvis de ikke har tenkt å ta del i barnets liv.

Ønsker alt godt for dine barn også. Barn bør ha rett til en familie som stiller opp.

• Liker 2
Skrevet
37 minutter siden, linsejesus skrev:

Jeg tror ikke barn har det så mye bedre med en juridisk far som er helt fraværende. Hvis det bare er mor som har den daglige omsorgen, synes jeg ikke den fraværende faren skal ha hverken rettigheter eller plikter. Det vil også gjøre det lettere for en evt ny mann å bli juridisk far til barnet, hvis hun er så heldig å finne seg en som vil ta ansvar.

Jeg mener altså ikke at menn skal få sterkere rett til å la barna sine i stikken. Men de som gjør det, bør frasi seg også det juridiske ansvaret hvis de ikke har tenkt å ta del i barnets liv.

Ønsker alt godt for dine barn også. Barn bør ha rett til en familie som stiller opp.

Barn har allerede en rett til familie. Å tillate en slik praksis betyr at vi må bryte med barnekonvensjonen som Norge har vedtatt.

Jeg tror de få menn som går til dette steg, feks i umodenhet / ung alder eller press fra partykompiser kanskje ikke forstår helt konsekvensen det kan få. Og en ting er at du som ung mann ikke forstår ansvaret ditt den første tiden. Men de aller aller fleste VIL jo etterhvert forstå mer. Men har de da sagt fra seg ansvaret så er det neppe noen angrerett. Som snart bestemor ville jo sønnen min ikke bare fratatt mitt barnebarn sin far, men også sin farmor og hele farsslekt. Barnet ville ikke ha arverett etter meg eller far og mange andre vanskelige situasjoner. En ting er å adoptere bort et barn til fremmede på andre siden av jorda, men min sønn har kanskje adoptert bort til mor til barnet som kan være en som bor i samme kommune. Og så skulle jeg vite at mitt barnebarn kanskje befant seg i nærområdet, nei fryktelig trist konsekvens, og nærmest praktisk umulig spør du meg. 

Men dette var vel en avsporing med mindre jeg sier at en slik praksis definitivt ikke er feminisme for meg.

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Barn har allerede en rett til familie. Å tillate en slik praksis betyr at vi må bryte med barnekonvensjonen som Norge har vedtatt.

Jeg tror de få menn som går til dette steg, feks i umodenhet / ung alder eller press fra partykompiser kanskje ikke forstår helt konsekvensen det kan få. Og en ting er at du som ung mann ikke forstår ansvaret ditt den første tiden. Men de aller aller fleste VIL jo etterhvert forstå mer. Men har de da sagt fra seg ansvaret så er det neppe noen angrerett. Som snart bestemor ville jo sønnen min ikke bare fratatt mitt barnebarn sin far, men også sin farmor og hele farsslekt. Barnet ville ikke ha arverett etter meg eller far og mange andre vanskelige situasjoner. En ting er å adoptere bort et barn til fremmede på andre siden av jorda, men min sønn har kanskje adoptert bort til mor til barnet som kan være en som bor i samme kommune. Og så skulle jeg vite at mitt barnebarn kanskje befant seg i nærområdet, nei fryktelig trist konsekvens, og nærmest praktisk umulig spør du meg. 

Men dette var vel en avsporing med mindre jeg sier at en slik praksis definitivt ikke er feminisme for meg.

Ja, det er jo ikke på noen måte en ideell situasjon. Men vanlig adopsjon er ikke i strid med konvensjonene, så det burde la seg gjøre i slike tilfeller også. Og kanskje det være en slags angrerett for faren, for barnets del. Hvis moren mener det er rett, selvsagt. Men som sagt er det jo slik situasjonen allerede er for en del stakkars barn, at far ikke bidrar med annet enn det han er pålagt å betale.

Skrevet (endret)

For meg er feminisme slik:

En «isme» som ikke er enig med seg selv hva den står for. Skal jeg imidlertid legge til grunn alt det feminister mener feminismen er, blir det en isme som er svært fordomsfull og med en del helt uakseptable holdninger og verdier.

Utgangspunktet er at det bare er kvinner som er undertrykt og at roten til alle problemer er mannen. Spesielt den hvite, middelaldrende og påstått privilegerte mannen. At et helt kjønn stemples på denne måten resulterer i at menn møter mye fordommer i det daglige. Spesielt i det offentlige hjelpeapparatet.

Feminismen nekter å endre virkelighetsoppfatning selv om det er godt dokumentert gjennom levekårsundersøkelser at de fleste med dårligst levekår er menn. Det er godt dokumentert bl.a gjennom lavere levealder, høyere selvmordsrater, strengere straffer for samme lovbrudd og det faktum at de alle fleste som mister livet på jobb er menn.

Jeg ønsker meg en «isme» som arbeider for menneskers levekår og som ikke ekskluderer deg bare fordi du er mann. Feminismen kan aldri bli dette da feminismen ikke ønsker at menns perspektiv skal være valid som grunnlag for en balansert tilnærming til samfunnsproblemene.

Endret av Jalp
  • Liker 2
Skrevet
15 hours ago, Jalp said:

Jeg ønsker meg en «isme» som arbeider for menneskers levekår og som ikke ekskluderer

En slags.... humanisme, kan du kanskje si? :)

• Liker 1
  • 11 måneder senere...
Skrevet
On 9/30/2018 at 6:51 AM, Jr.Garcon said:

Gamle dagers feminisme -

Fri rett til abort, lik lønn for likt arbeid, like muligheter til utdanning, lik stemmerett og generelt kampen for at kvinner skal ha prikk de samme rettigheter/forpliktelser som menn, lovgivning som straffer vold/overgrep mot kvinner uavhengig av om det er fra en ektemann  eller ukjent person, lovgivning som likestiller arbeid i hjemmet med mannens intektsgivende arbeid ved skillsmisser/ ved krav på velferdsgoder og størrelse på pensjonsgivende inntekt osv. Kampen for et samfunn hvor kvinner ikke objektifiseres/ sjikaneres seksuelt fordi de er kvinner, kampen mot typiske kjønnsroller - kvinner kan vel så godt som en mann jobbe som rørlegger, fengselsbetjent osv osv. 

Saker jeg som mann støtter og føler er en selvfølgelighet.

Nymotens feminisme 2018 -

Menn er svin. Kvinner lyver aldri om overgrep. Vi hater menn. Meeto - jeg har nå kommet på at jeg følte meg voldtatt av blabla navngitt person for 7 år siden, la meg poste det på min instagram konto med 490,000 følgere - som sterk kvinne skal jeg faen ikke la meg undertrykke mer.  Damer som Linn Rosenborg, Ulrikke Falch, Zara Larsson og Kari Jaquesson.

Kort oppsummert vil jeg si nymotens feminisme minner meg ekstremt om den mannlige motpolen - INCELS. Dog tror jeg det er lettere å vinne frem med fornuft og logikk/ endre  en incel.

Saker i alle fall ikke jeg - muligens flere av oss - som mann  støtter og heller ikke anser som selvfølgeligheter.

Så sant så sant. 😓

Anonymkode: 6993a...839

• Liker 1
Skrevet

Feminismen har blitt dratt altfor langt i dag. Ja, det har vært områder hvor kvinnenes rettigheter og frihet har vært for dårlig. Og det er ting som har blitt bedre i den moderne verden, men jeg synes det er altfor mange negative ting som overskygger alt det positive.

Kvinner er ulik menn på mange områder, og skal være det. Uten disse ulikhetene, så blir folk forvirret. Jeg mener at kvinner egner seg meget godt til å styre på i huset og ta vare på barna imens mannen jobber. Og at oppgaven i hjemmet og med barna er minst like viktig om ikke viktigere enn mannens oppgaver for å tjene penger. 

I dag skal alt være likt, selv om det ikke gir mening. Det er blitt et stort sirkus.

Anonymkode: db2b9...c60

Skrevet
På 27.9.2018 den 15.48, SoWhat? skrev:

Lurer veldig på om dere som tror feminisme er å undertrykke menn 😏

Leser dere historie, og vet dere hvor undertrykte kvinner var, og hvordan synet det var på kvinners rolle? Det kan være en idé å se på reklamefilmer fks fra 50,60-tallet. Underholdende, men tydelige forskjeller mellom kjønn ja.

Feminismen oppsto av en god grunn, og det en fremdeles kjemper for er kvinners rettigheter, likeverd og samme muligheter som menn. Det er ikke mer mystisk enn det.

Kvinnen har aldri vært undertrykket. Dere hadde deres naturlige rolle i samfunnet.

Anonymkode: b55a8...df7

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kvinnen har aldri vært undertrykket. Dere hadde deres naturlige rolle i samfunnet.

Utvikling...

Skrevet
2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Utvikling...

Nei.

Skrevet

Feminisme er en politisk retning og innenfor politikken så handler det om å søke makt og makt eksisterer alltid på bekostning av noen. I dette tilfellet menn.

Anonymkode: c149d...aea

• 3 uker senere...
Skrevet

Feminisme er kvinner som hjelper kvinner. Skal du gjøre noe for å forhindre voldtekt, må man hjelpe unge gutter. Løs den floken. 

Anonymkode: 60be2...ee7

Skrevet

Feminisme tar bare opp kvinneproblemer og vender et blindt øye til problemene den andre halvparten av verdens befolkning har. 

7000 menn kan drepes av Boko Haram, gutter på skole kan brennes levende og ingen bryr seg. 200 Jenter blir kidnappet og verdenslederne i vesten maner til handling.

Anonymkode: 60be2...ee7

Skrevet
På 27.9.2018 den 18.29, AnonymBruker skrev:

Feminisme betyr det samme som mannehat. Pluss en del virkelighetsfjerne konspirasjonsteorier som patriarkatet, lønnsgapet,  voldtektskultur, gutteklubben grei, glasstaket, osv.

Anonymkode: b10be...b08

Gutteklubben lever. Oppstår ofte fordi menn bonder med menn. Det er vanskelig å komme inn i et miljø med mye menn/ bli ansatt av en mann. Godt mulig kvinner hadde vært like om de var overrepresentert et sted. Det blir klikker som hjelper hverandre

Anonymkode: 70bb8...84d

Skrevet
På 29.9.2019 den 14.27, AnonymBruker skrev:

Feminismen har blitt dratt altfor langt i dag. Ja, det har vært områder hvor kvinnenes rettigheter og frihet har vært for dårlig. Og det er ting som har blitt bedre i den moderne verden, men jeg synes det er altfor mange negative ting som overskygger alt det positive.

Kvinner er ulik menn på mange områder, og skal være det. Uten disse ulikhetene, så blir folk forvirret. Jeg mener at kvinner egner seg meget godt til å styre på i huset og ta vare på barna imens mannen jobber. Og at oppgaven i hjemmet og med barna er minst like viktig om ikke viktigere enn mannens oppgaver for å tjene penger. 

I dag skal alt være likt, selv om det ikke gir mening. Det er blitt et stort sirkus.

Anonymkode: db2b9...c60

Tenker at den dagen hjemmejobben lønnes, løser dette seg. 

Anonymkode: 70bb8...84d

Skrevet

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2019/may/10/and-the-least-feminist-nation-in-the-world-is-denmark

Kan noen forklare dette? Danskene er da ganske oppegående er de ikke?

Typisk at Norge alltid skal følge i fotsporene til Sverige, vi ser jo hvordan det ender til slutt...

Har sett flere av disse norske kjendisene som liksom kommer fram nå og skal snakke ut for alle kvinner. Den feminismen som er idag er bare tullevås, det handler jo bare om å være sint og ikke faktisk finne noen løsninger ??

Hilsen kvinne!

Anonymkode: 12ef5...963

Skrevet

Og feminisme idag. Det er bare outrage.

Anonymkode: 12ef5...963

Skrevet
På 27.9.2018 den 15.33, linsejesus skrev:

Ja, jeg vet jeg kan søke opp definisjonen. Men hva betyr feminisme for deg? Er det synonymt med å kjempe for likestilling mellom kjønnene?

Gale damer

Skrevet

Jeg synes det er alt for mye kjønnskamp på Internett i dag, og de som identifiserer seg som feminister er den ene halvdelen av "problemet". De krangler og setter kjønnene opp mot hverandre, og alt handler om å være offer og fremstille motparten som umoralske og slemme.

Det verste jeg hører er "hvis du ikke er feminist er du i mot likestilling...". Det går fint an å være for likestilling uten å være feminist, kanskje er det en forutsetning til og med.

Anonymkode: 32340...34f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...