Gå til innhold

Hva er feminisme?

Fremhevede innlegg

Skrevet
3 hours ago, SoWhat? said:

Det er kanskje blitt et belastet uttrykk, men det har blitt svertet av visse typer menn også. Så skal en gi etter for det. Og det er sannsynlig at det trengs et navn på de som vil ha like rettigheter mellom kjønnene. 

Jeg er en av (antar jeg) mange menn som rygger litt når noen kaller seg feminist, fordi begrepet for meg ikke handler så mye om likeverd og likestilling som at menn er underlegne. Jeg antar at min umiddelbare reaksjon stemmer dårlig med virkeligheten, så det er derfor jeg spør. Sier du feminist til meg, ser jeg for meg noen som ser ned på meg fordi jeg er mann og mener at kjønnsforskjeller er sosiale konstruksjoner og/eller at man skal forvente at menn og kvinner skal være like gode i alt og ha like lyst til alt. Hun jeg er gift med har omtrent samme oppfatning, og det hadde hun før hun møtte meg. Hun oppfatter feminisme som at det ikke skal være greit at hun liker å stelle til mat mens jeg jobber ute og bli tatt hardt bakfra etterpå, og at det er kvinnefiendtlig å nevne at kvinner på det jevne er dårligere på lukeparkering enn menn.

Hvis begrepet er blitt veldig belastet er jo spørsmålet om det bør skrotes eller "tas tilbake.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, linsejesus skrev:

Jeg er en av (antar jeg) mange menn som rygger litt når noen kaller seg feminist, fordi begrepet for meg ikke handler så mye om likeverd og likestilling som at menn er underlegne. Jeg antar at min umiddelbare reaksjon stemmer dårlig med virkeligheten, så det er derfor jeg spør. Sier du feminist til meg, ser jeg for meg noen som ser ned på meg fordi jeg er mann og mener at kjønnsforskjeller er sosiale konstruksjoner og/eller at man skal forvente at menn og kvinner skal være like gode i alt og ha like lyst til alt. Hun jeg er gift med har omtrent samme oppfatning, og det hadde hun før hun møtte meg. Hun oppfatter feminisme som at det ikke skal være greit at hun liker å stelle til mat mens jeg jobber ute og bli tatt hardt bakfra etterpå, og at det er kvinnefiendtlig å nevne at kvinner på det jevne er dårligere på lukeparkering enn menn.

Hvis begrepet er blitt veldig belastet er jo spørsmålet om det bør skrotes eller "tas tilbake.

Jeg har virkelig aldri vært med noen som mener at menn er underlegne. At begge kjønn kan anse hverandre for håpløse på enkelte felt er for spøk.

Det er heller ikke sånn at en skal forvente at kvinner vil og skal gjøre noe bare fordi menn kan. Det er bare rett og slett at alle får samme muligheten om de har evnene og vil.

Det springer ut ekstremister fra alle bevegelser. Synd om de får eie ordet også.

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, linsejesus skrev:

Jeg er en av (antar jeg) mange menn som rygger litt når noen kaller seg feminist, fordi begrepet for meg ikke handler så mye om likeverd og likestilling som at menn er underlegne.

Feminisme handler om at kvinner føler seg underlegne, og klandrer det maskuline samfunnet for dette. For å bøte på dette blir mannen nedsnakket, det mandige og maskuline forsøkt fremstilt som primitivt, latterliggjort, og sett på som noe sykelig og uønsket. Gutter som vokser opp i en slik kultur blir emosjonelt skadet. Vet ikke hvor gammel du er, men hvis du føler deg underlegen, så tipper jeg at du er født etter 1990.

• Liker 2
Gjest Vanlig fyr
Skrevet

Jeg er for likestilling og like rettigheter for alle uansett kjønn, seksuell legning, hudfarge og tro. Velger ikke å kalle meg feminist da det er for mye rart i den bevegelsen og det er en enorm paraply som rommer mange utrolig sære folk, og identitetspolitikk er noe jeg misliker utrolig sterkt. Så lenge disse ikke blir tatt avstand fra velger jeg å si nei til feminisme. Er heller ikke sympatisør av mannsaktivister for den saks skyld. 

Så lenge det er akseptabelt å bruke kjønn som argument "hvordan kan du som hvit mann som pusher 40 vite noe som helst egentlig?" holder jeg meg langt unna. Jeg synes feministbevegelsen burde rydde litt og sortere ut de som rir en personlig kjepphest.

https://radikalportal.no/2014/11/30/seksualiseringen-pa-treningssenteret-gjor-meg-skikkelig-provosert/

Skrevet (endret)
7 timer siden, SoWhat? skrev:

Jeg har virkelig aldri vært med noen som mener at menn er underlegne. At begge kjønn kan anse hverandre for håpløse på enkelte felt er for spøk.

Det er heller ikke sånn at en skal forvente at kvinner vil og skal gjøre noe bare fordi menn kan. Det er bare rett og slett at alle får samme muligheten om de har evnene og vil.

Det springer ut ekstremister fra alle bevegelser. Synd om de får eie ordet også.

Problemet med feminisme er at det er alle de dårlige sidene og egenskapene som markere skillelinjene mellom feminister og "vanlige" folk, og slik på mange måter definerer feminismen i dag. 11% av befolkningen er feminister, men det overveldende flertallet er for de positive aspektene feminister hevder de står for. Det er antagelig en god indikator på hva feminisme i praksis er, og det er veldig betegnende at om en er imot diskriminering og forskjellsbehandling, og for kvinner og menns frie valg, er feministene i praksis dine viktigste motstandere (ref. kvotering, spesialbehandling, parenes fordeling av permisjon og holdninger til hjemmeværende kvinner). 

Endret av herzeleid
Skrevet

Det er vel som i debattene om innvandring, at de kjipeste og minst nyanserte er de som roper høyest. Jeg føler meg ikke underlegen selv, men ofte uglesett fordi jeg som mann er en potensiell voldtektsforbryter. Og jeg blir veldig ofte fortalt at jeg ikke har rett til å mene noe om ting som angår kvinner fordi jeg aldri vil kunne forstå hvordan det er å være kvinne. En påstand som sjelden rettes den andre veien.

Mitt inntrykk er også at det for det meste er de som kaller seg feminister som kjemper for kjønnsnøytral oppdragelse og mot "kjønning" av barn.

• Liker 2
Skrevet
13 timer siden, SoWhat? skrev:

Jo, men det er jo menn som har degradert, latterligjort og sparket mot feminismen. Det skjer jo ofte det, og lett å notere seg det. Jo, så jeg mente at en ikke skal gi etter for visse menns ønske om å tilintetgjøre feminismen. Jeg har sett og hørt at kvinner sier at de ikke kaller seg feminister. Det er deres sak, men jeg har aldri opplevd en kvinne som hater feminismen.

Likerettsforkjemper er et bra ord det, men det passer bedre på alle grupperinger, og ikke kvinner. Og her gjelder det jo kvinners rettigheter.

Hvem som har ødelagt ordet er egentlig knekkende likegyldig. Når folk er så forskjellige i sitt syn på det, er jeg redd det er uopprettelig. Det hjelper ihvertfall ikke å krangle om det er menn eller kvinner som har feilen. Da blir det nok en gang feil fokus. 

Ja, det gjelder kvinners rettigheter, men er ikke kvinner en del av oss alle? Det jeg mener er at hvis man sammen kjemper for like muligheter og rettigheter for alle, så trenger man ikke konfliktskapende (for det blir det uansett) kampsaker basert på kjønn. 

Så lenge folk som definerer seg som feminister er såpass uenige om målet som de er (glem kjønn), så vil jeg aldri kalle meg feminist. Likhet kan jeg stå for, det er ikke til å misforstå, og inkluderer i høyeste grad kvinner. Hvis kvinner får fordeler som går på bekostning av menn, vil da feministene sette seg ned, slappe av og si «Nja, samma det, nå har jeg gjort mitt for kvinnene»? Hvis ja, så blir det helt feil, sånn jeg tenker. Hvis nei, vel, da er man jo for likerett for alle, så hvorfor ikke omtale det som det? Så drar man lasset sammen for kvinner når det trengs, for menn når det trengs, for transkjønnede når det trengs istedet for grupperinger som kun taler sitt kjønns sak og «kriger» med hverandre. I det store og det hele, tror jeg jo de fleste i Norge tenker at vi skal være likestilte?

• Liker 3
Skrevet (endret)

Når er man kristen?

Om man følger bibelen?

Tror på gud?

Er man kristen om man er for abort eller homofili?

Er man kristen om man er uenig med hvordan moderne kristendom praktiseres og følger sin egen versjon av religionen?

Om en kvinne dreper 10 personer i guds navn og er overbevist om at gud eksiterer, er hun en "ekte" kristen?

Er nok mange som vil kalle seg feminister, men som har sin versjon av hva det innebærer og hva som kvalifiserer for at man er en "ekte" feminist, akkurat som religion. I noen tilfeller handler det også om å bruke idelogiens navn til å oppnå egne fordeler, skaffe mer makt osv. Mens andre har en personlig overbevisning som betyr mye for dem og der de forsøker leve noelunde i takt med de verdiene som de mener representerer feminismen. Akkurat som vi ser har skjedd og skjer i religionens navn. 

Denne type problemstillinger gjelder sannsynligvis alle ideologier og trossyn som har mange følgere. Dess mer populært, dess flere og mer splittete personer og meninger dukker opp og forsøker gjøre monopol på definisjonen. Noen motivert av å manipulere folks meninger og verdier

1 hour ago, linsejesus said:

Og jeg blir veldig ofte fortalt at jeg ikke har rett til å mene noe om ting som angår kvinner fordi jeg aldri vil kunne forstå hvordan det er å være kvinne.

Hvilke typer personer er det du omgår på daglig basis? Har aldri hørt en kvinne si dette til en mann. 

Endret av magikeren
Skrevet (endret)
1 hour ago, magikeren said:

Hvilke typer personer er det du omgår på daglig basis? Har aldri hørt en kvinne si dette til en mann. 

Det er stort sett på nett folk er så frekke :)

Det er ganske vanlig på KG for eksempel.

Endret av linsejesus
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, linsejesus said:

Det er stort sett på nett folk er så frekke :)

Det er ganske vanlig på KG for eksempel.

Du får vel bare svar på tiltale i juridisk aborttråden.

Anonymkode: 8ec12...258

• Liker 2
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Tiltale? Jeg har da aldri gjort et poeng av at kvinner pr definisjon ikke er i stand til å forstå hvordan det er å være mann. Det faller dessuten på sin egen urimelighet - hvis en mann ikke kan mene noe om hvilke rettigheter og plikter kvinner skal ha, så kan ikke kvinner mene noe om hvile rettigheter og plikter menn skal ha heller.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det synes jeg var en unødvendig kommentar. Jeg kan ikke se at han har lagt frem noe annet enn helt legitime argumenter i den tråden, som han mener vil være (først og fremst) til barnets beste, dernest foreldre. Ingen skal kunne nektes å ha andre oppfatninger enn ham, men han blir til tider regelrett sablet ned uansett hva han sier. Selve det medisinske rundt en abort omhandler kvinnen, ja, men man kan ikke avfeie menns synspunkter rundt lovverk, rettigheter, farskap osv. Det er nå engang sånn at det for det meste "takes two to tango", og da må også begges stemmer bli hørt. 

Wops, sorry, det ble en avsporing fra tråden, men det er nå i alle fall en sak som ofte blir diskutert under trådens tema.

• Liker 2
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem undertrykte dem da? Andre menn?

Av kvinner vel.

Har du ikke lest jeppe på bjerget av ludvig holberg?

Gjest Vanlig fyr
Skrevet
3 hours ago, magikeren said:

Når er man kristen?

Om man følger bibelen?

Tror på gud?

Er man kristen om man er for abort eller homofili?

Er man kristen om man er uenig med hvordan moderne kristendom praktiseres og følger sin egen versjon av religionen?

Om en kvinne dreper 10 personer i guds navn og er overbevist om at gud eksiterer, er hun en "ekte" kristen?

Er nok mange som vil kalle seg feminister, men som har sin versjon av hva det innebærer og hva som kvalifiserer for at man er en "ekte" feminist, akkurat som religion. I noen tilfeller handler det også om å bruke idelogiens navn til å oppnå egne fordeler, skaffe mer makt osv. Mens andre har en personlig overbevisning som betyr mye for dem og der de forsøker leve noelunde i takt med de verdiene som de mener representerer feminismen. Akkurat som vi ser har skjedd og skjer i religionens navn. 

Denne type problemstillinger gjelder sannsynligvis alle ideologier og trossyn som har mange følgere. Dess mer populært, dess flere og mer splittete personer og meninger dukker opp og forsøker gjøre monopol på definisjonen. Noen motivert av å manipulere folks meninger og verdier

Veldig bra post.

Gjest GiftMann38
Skrevet

Det er en ideologi som ønsker å gi ressurser til personer som ikke yter tilsvarende basert på kjønn.

Skrevet
På 27.9.2018 den 15.36, AnonymBruker skrev:

Det er synonymt med å kjempe for kvinners rettigheter på bekostning av menns. Og da snakker vi som regel ikke om å gi og ta slik at man får like rettigheter, men å kjempe for flere rettigheter enn motsatt kjønn mens man samtidig vil at menn skal ha færre rettigheter. Samtidig som man skylder på menn ("#giftig maskulinitet", "manspreading", "mansplaining", "patriakiet") for alt man ikke liker.

Anonymkode: 28416...dc3

Dette er ikke riktig. Falt å slått deg? Kan du utdype hvordan det at kvinner får like rettigheter, muligheter og likeverd som menn tar fra menn rettighetene de har og trykker ned menn? 

Skrevet (endret)
På 27.9.2018 den 18.58, Påkrevd skrev:

Det er veldig mange som kaller seg feminister, med veldig forskjellige agendaer. Det er gjerne de mest skrudde versjonene man fester seg ved, «alle menn er overgripere, inntil det motsatte er bevist» osv, og dermed blir hele begrepet negativt ladet.

Det er ingen feminister som sier eller mener at alle menn er overgripere. Det vi sier er at av overgrep er 99% av dem utført av menn, men det betyr langt i fra at 99% av menn er overgripere. Det vi også sier er at man ikke skal automatisk legge tvil til en kvinne som forteller at hun har blitt voldtatt, bare fordi det er en kvinne som sier det (det er normalt at jenter møter skepsis og victimblaming, mens menn som har blitt utsatt for overgrep med en gang møter støtte av sine kamerater) Vi kvinner ser ikke på alle menn som overgripere, og feminismen trenger ikke menn til å beskytte oss, men til å slutte å beskytte hverandre bare fordi dere føler at å outcalle de mennene som faktisk begår overgrep og innehar overgrepsmentalitet er et angrep på alle menn. Da er det faktisk dere som går i offerrollen, og som klarer å gjøre et poeng om kvinners sikkerhet til å handle om dere selv. 

På 27.9.2018 den 19.53, Påkrevd skrev:

Tenker du på skrudde oppfatninger? Det har vært tilfeller av «feminister» som har oppfordret til peniskapping og fjerning av stemmerett for menn, og det er slike skrudde meninger jeg snakker om. Det er disse som har ødelagt begrepet feminisme for min del. Ikke alltid like lett å plassere en persons synspunkter ut fra ordet feminist.

Og du ser jo nå selv, hvor ulik betydning ordet har for forskjellige folk, så hvorfor ikke legge det dødt, starte med blanke ark og kjempe sammen for likestilling, likeverd osv. 

Det som er viktig er jo å nettopp spre den faktiske betydningen av ordet, som er likestilling og likeverd - og ikke la 1:100000 få definasjonsmakten. Det blir like dumt som å la en uten smaksløker gjøre opp din mening om sjokolade er godt eller ikke. Å fjerne stemmerett for menn er IKKE et feministisk initiativ, men det finnes enkeltindivider uavhengig av politisk ideologi, kampsaker og kjønn som mener at for eksempel serievoldtektsmenn fortjener å få penisen kappet av, men det er ikke spesielt vanskelig å forstå at det heller ikke er en kampsak som forenes med feminismen, feminismens mål er at voldtekter ikke skal måtte skje i det hele tatt og det tror jeg alle normale kvinner og menn kan støtte. 

Endret av bennybonita
  • Liker 1
Skrevet (endret)
På 27.9.2018 den 23.43, linsejesus skrev:

Synd at du og din kone, som jeg antar til og med er voksne mennesker, fortsatt ikke vet hva feminisme dreier seg om når dette er ungdomsskolepensum. Feminismen er ikke motstander av at kvinnen lager mat om hun vil det, eller at kvinnen er hjemme med barna mens mannen jobber, feminismen står for fritt valg til å velge det livet man vil enten det er å stelle istand på kjøkkenet, bli proff i en sport, eller karrierekvinne. Det handler ikke om at menn og kvinner skal ha like lyst til alt og være like gode i alt, men at kvinner skal få velge det de har lyst til og ikke måtte gjøre noe som begrenser deres vesen som menneske fordi mannen vil det. Alle mennesker uavhengig av kjønn kan ikke være like gode i alt, hvert individ har sine områder, men feminismen syns det er på tide at kvinner skal få anerkjennelse for det de er gode i de også, og ikke bare bli undertrykt der menn hadde fått masse respekt for å være god i det samme. Det kan gjelde alt fra fotball til musikk, jobb eller politikk. 

Egentlig ganske sjokkerende at voksne folk tror så galt om feminisme som dere. Men ser at dere ikke er alene om det blant de mannlige brukerne her inne, om dere ikke bare spiller uopplyste med vilje da.

På hvilken måte mener du at menn er underlegne i samfunnet og at feminismen ser ned på menn? 

Endret av bennybonita
  • Liker 1
Skrevet

Så vidt jeg kan huske var ikke feminisme pensum på ungdomsskolen. Men det begynner å bli noen år siden. Så vårt inntrykk av hva feminisme er i dag, er formet av bl.a det vi ser i kronikker og kommentarfelt. Omtrent som det er med rasisme og antirasisme. Det er som sagt de sprøeste som roper høyest. Dette er et problem når det gjelder religion også. Jeg kjenner flere som gruer seg for å kalle seg kristen, for da må de ofte presisere for folk hva kristendom IKKE er. Noen av dem velger derfor å kalle seg Jesustroende f.eks.

Neger er er annet ord som har fått en helt annen betydning for folk flest enn det hadde før. Så spørsmålet er som sagt om vi bør droppe begrepet eller presisere det. For meg er det ikke åpenbart hva som er best.

MITT inntrykk er at det oftest er kvinner som kaller seg feminister som kommer med generaliserende og nedsettende karakteristikker av menn som gruppe. Menn er bare ute etter sex, menn vil ha kvinner som tjenere, menn kan ikke mene noe om abort osv. Men som sagt kan det godt hende mitt inntrykk er feil, fordi, som denne tråden viser, det ikke er god konsensus om hva begrepet betyr.

Jeg mener jo selv at kvinner ikke skal begrenses i noe bare fordi de er kvinner, og da er jeg så vidt jeg kan forstå en feminist etter din forståelse av begrepet. Selv om jeg mener nøyaktig det samme om menn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...