Gå til innhold

Hva er feminisme?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg vet jeg kan søke opp definisjonen. Men hva betyr feminisme for deg? Er det synonymt med å kjempe for likestilling mellom kjønnene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er synonymt med å kjempe for kvinners rettigheter på bekostning av menns. Og da snakker vi som regel ikke om å gi og ta slik at man får like rettigheter, men å kjempe for flere rettigheter enn motsatt kjønn mens man samtidig vil at menn skal ha færre rettigheter. Samtidig som man skylder på menn ("#giftig maskulinitet", "manspreading", "mansplaining", "patriakiet") for alt man ikke liker.

Anonymkode: 28416...dc3

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at den store konflikten når det gjelder feminisme er at folk har forskjellige definisjoner. Jeg ser det som at det kan bety to ting; 1) like muligheter, 2) lik behandling

Noen ville f.eks kalt det likestilling når en kvinne slår en mann, og mannen slår kvinnen tilbake. Nå forsvarer jeg overhodet ikke det at en kvinne kan slå menn, men nå har det seg faktisk slik at menn er større bygd enn kvinner gjennomsnittlig, og da kan man ikke kalle det likt, eller å gi tilbake med samme mynt, hvis en mann slår tilbake. 

Anonymkode: 49e1f...73e

Skrevet

For meg klinger det som kvinnekamp på bekostning av menn, og jeg nevnte i en annen tråd at jeg får samme dårlige følelse av det ordet som «mannssjåvinist». Likestillingsforkjemper, synes jeg er et mye bedre ord, hvis det er det man er. 

• Liker 2
Skrevet

Lurer veldig på om dere som tror feminisme er å undertrykke menn 😏

Leser dere historie, og vet dere hvor undertrykte kvinner var, og hvordan synet det var på kvinners rolle? Det kan være en idé å se på reklamefilmer fks fra 50,60-tallet. Underholdende, men tydelige forskjeller mellom kjønn ja.

Feminismen oppsto av en god grunn, og det en fremdeles kjemper for er kvinners rettigheter, likeverd og samme muligheter som menn. Det er ikke mer mystisk enn det.

• Liker 8
Skrevet

Feminisme betyr det samme som mannehat. Pluss en del virkelighetsfjerne konspirasjonsteorier som patriarkatet, lønnsgapet,  voldtektskultur, gutteklubben grei, glasstaket, osv.

Anonymkode: b10be...b08

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, SoWhat? said:

Leser dere historie, og vet dere hvor undertrykte kvinner var, og hvordan synet det var på kvinners rolle? Det kan være en idé å se på reklamefilmer fks fra 50,60-tallet. Underholdende, men tydelige forskjeller mellom kjønn ja.

Feminismen oppsto av en god grunn, og det en fremdeles kjemper for er kvinners rettigheter, likeverd og samme muligheter som menn. Det er ikke mer mystisk enn det.

Lurer på om du selv leser historie, og vet du hvor undertrykt menn var og synet på menn? Det kan være en ide å se litt lengre enn nesetippen sin og skjønne at menn var like undertrykt i feks middelalderen. Og nå lever vi i dag og ikke på 50-60 tallet. Tror du nasjonalsosialisme alltid betød det samme som det betyr i dag, eller var det kanskje en annen klang på det før Hitler kom til makten? At nazisme kanskje til og med var en god ting en gang i tiden betyr ikke at det er blasmeisk og grusomt i dag. Ting endrer seg.

Feminismen oppsto av en grunn ja, og den er død av den samme grunnen.

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror du nasjonalsosialisme alltid betød det samme som det betyr i dag, eller var det kanskje en annen klang på det før Hitler kom til makten? At nazisme kanskje til og med var en god ting en gang i tiden betyr ikke at det er blasmeisk og grusomt i dag. Ting endrer seg.

Nasjonalsosialisme/nazisme har vel aldri vært noe positivt, nei. Nasjonalsosialismen oppstod i mellomkrigstiden i Tyskland, så noen før-hitlersk nasjonalsosialisme har aldri eksistert.

Anonymkode: 1e7ad...09f

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lurer på om du selv leser historie, og vet du hvor undertrykt menn var og synet på menn? Det kan være en ide å se litt lengre enn nesetippen sin og skjønne at menn var like undertrykt i feks middelalderen. Og nå lever vi i dag og ikke på 50-60 tallet. Tror du nasjonalsosialisme alltid betød det samme som det betyr i dag, eller var det kanskje en annen klang på det før Hitler kom til makten? At nazisme kanskje til og med var en god ting en gang i tiden betyr ikke at det er blasmeisk og grusomt i dag. Ting endrer seg.

Feminismen oppsto av en grunn ja, og den er død av den samme grunnen.

Feminismen er ikke død. Det er fremdeles viktig å kjempe for kvinners rettigheter. Så vidt jeg kjenner til har den ikke tatt fra noen menns rettigheter eller hva? Det er ingen ( eller sikkert gale unntak) som vil menn til livs. Virker som om noen er redd for det  🙂

• Liker 4
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Lurer på om du selv leser historie, og vet du hvor undertrykt menn var og synet på menn? Det kan være en ide å se litt lengre enn nesetippen sin og skjønne at menn var like undertrykt i feks middelalderen.

Hvem undertrykte dem da? Andre menn?

Anonymkode: 8ec12...258

• Liker 3
Skrevet
3 timer siden, SoWhat? skrev:

Nå var spørsmålet i HI ikke hva den opprinnelige definisjonen på feminisme er, men hva feminisme er for folk her og nå. Neger er idag ikke det samme som neger for 50 år siden. Feminisme har også for mange endret betydning. Det er veldig mange som kaller seg feminister, med veldig forskjellige agendaer. Det er gjerne de mest skrudde versjonene man fester seg ved, «alle menn er overgripere, inntil det motsatte er bevist» osv, og dermed blir hele begrepet negativt ladet.

• Liker 1
Skrevet

Feminisme er i utgangspunktet en bra ting.

Grinebitere av noen mannehatere er ikke en bra ting. 

• Liker 5
Skrevet
14 minutter siden, Påkrevd skrev:

Nå var spørsmålet i HI ikke hva den opprinnelige definisjonen på feminisme er, men hva feminisme er for folk her og nå. Neger er idag ikke det samme som neger for 50 år siden. Feminisme har også for mange endret betydning. Det er veldig mange som kaller seg feminister, med veldig forskjellige agendaer. Det er gjerne de mest skrudde versjonene man fester seg ved, «alle menn er overgripere, inntil det motsatte er bevist» osv, og dermed blir hele begrepet negativt ladet.

Javel. Jeg har sett på feminisme slik jeg har forklart her.

De skrudde meningene kommer fra menn, og jeg tenker ikke et sekund at de har noe som helst poeng. De er bare sinna, bitre og kjempeusikre menn. Så de har bare hengt det på knaggen "Feninisme".

Det er helt i orden om en debattere feminisme, men da bør det være saklig. Det jeg selv kan kritisere deler av feminismen for, er at vi må respektere kvinner som ikke "opptrer" som feminister. Folk må aksepteres for måten å leve på uten at de skal bli slått i hodet om hva som moralsk rett eller ei. På samme måte som vi observerer kvinner som fremdeles ufrivillig er underkuet. Å hjelpe og støtte de som ber om det, selv om det ofte er taust rop om hjelp.

• Liker 4
Skrevet
17 minutter siden, SoWhat? skrev:

Javel. Jeg har sett på feminisme slik jeg har forklart her.

De skrudde meningene kommer fra menn, og jeg tenker ikke et sekund at de har noe som helst poeng. De er bare sinna, bitre og kjempeusikre menn. Så de har bare hengt det på knaggen "Feninisme".

Det er helt i orden om en debattere feminisme, men da bør det være saklig. Det jeg selv kan kritisere deler av feminismen for, er at vi må respektere kvinner som ikke "opptrer" som feminister. Folk må aksepteres for måten å leve på uten at de skal bli slått i hodet om hva som moralsk rett eller ei. På samme måte som vi observerer kvinner som fremdeles ufrivillig er underkuet. Å hjelpe og støtte de som ber om det, selv om det ofte er taust rop om hjelp.

Tenker du på skrudde oppfatninger? Det har vært tilfeller av «feminister» som har oppfordret til peniskapping og fjerning av stemmerett for menn, og det er slike skrudde meninger jeg snakker om. Det er disse som har ødelagt begrepet feminisme for min del. Ikke alltid like lett å plassere en persons synspunkter ut fra ordet feminist.

Og du ser jo nå selv, hvor ulik betydning ordet har for forskjellige folk, så hvorfor ikke legge det dødt, starte med blanke ark og kjempe sammen for likestilling, likeverd osv. Jeg mener nå ihvertfall at det er ord som idag gir mer unisone assosiasjoner, og lettere å samle seg rundt. 

Skrevet
3 minutter siden, Påkrevd skrev:

Tenker du på skrudde oppfatninger? Det har vært tilfeller av «feminister» som har oppfordret til peniskapping og fjerning av stemmerett for menn, og det er slike skrudde meninger jeg snakker om. Det er disse som har ødelagt begrepet feminisme for min del. Ikke alltid like lett å plassere en persons synspunkter ut fra ordet feminist.

Og du ser jo nå selv, hvor ulik betydning ordet har for forskjellige folk, så hvorfor ikke legge det dødt, starte med blanke ark og kjempe sammen for likestilling, likeverd osv. Jeg mener nå ihvertfall at det er ord som idag gir mer unisone assosiasjoner, og lettere å samle seg rundt. 

Du snakker jo om folk i ubalanse. Det har da ingenting med feminisme å gjøre, og veldig tragisk om noen tror at det har det. 

Det er kanskje blitt et belastet uttrykk, men det har blitt svertet av visse typer menn også. Så skal en gi etter for det. Og det er sannsynlig at det trengs et navn på de som vil ha like rettigheter mellom kjønnene. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker at det mest sentrale i feminismen er kampen mot et (innbilt) patriarkat, og en virkelighets og historieforståelse som er deretter. 

Skrevet
14 minutter siden, SoWhat? skrev:

Du snakker jo om folk i ubalanse. Det har da ingenting med feminisme å gjøre, og veldig tragisk om noen tror at det har det. 

Det er kanskje blitt et belastet uttrykk, men det har blitt svertet av visse typer menn også. Så skal en gi etter for det. Og det er sannsynlig at det trengs et navn på de som vil ha like rettigheter mellom kjønnene. 

Joda, dette er selvfølgelig de mest ekstreme, men utsagn og meninger kommer i mange graderinger, derfor blir det også diffust hvor på denne «skalaen» folk ligger, og like diffust hvilke tanker folk gjør seg om feminister/feminisme. 

Poenget mitt viser seg i denne diskusjonen. Jeg kommer med disse utsagnene (fra kvinner, så vidt jeg kan huske). Og du kommer med argumenter om menn som ødelegger betydningen av ordet. Enhver «kampsak» som inneholder ord som kvinne, mann, femi, ja, kjønnsrelaterte ord i det hele tatt, ender alltid, alltid, alltid opp på samme måte. Mye av fokuset flyttes fra kampsaken selv, og blir en diskusjon med unødvendige «anklager» mot hverandre. 

Skjønte ikke helt om det å gi etter var ment som et spørsmål eller en konstatering, men jeg betrakter meg uansett som likestillings- eller likerettsforkjemper, om du vil. Da mener jeg at ordet feminisme er overflødig, og dermed ikke lenger gjenstand for misoppfatninger. 

• Liker 2
Skrevet

Jo, men det er jo menn som har degradert, latterligjort og sparket mot feminismen. Det skjer jo ofte det, og lett å notere seg det. Jo, så jeg mente at en ikke skal gi etter for visse menns ønske om å tilintetgjøre feminismen. Jeg har sett og hørt at kvinner sier at de ikke kaller seg feminister. Det er deres sak, men jeg har aldri opplevd en kvinne som hater feminismen.

Likerettsforkjemper er et bra ord det, men det passer bedre på alle grupperinger, og ikke kvinner. Og her gjelder det jo kvinners rettigheter.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, SoWhat? skrev:

Jo, men det er jo menn som har degradert, latterligjort og sparket mot feminismen. Det skjer jo ofte det, og lett å notere seg det. Jo, så jeg mente at en ikke skal gi etter for visse menns ønske om å tilintetgjøre feminismen. Jeg har sett og hørt at kvinner sier at de ikke kaller seg feminister. Det er deres sak, men jeg har aldri opplevd en kvinne som hater feminismen.

Likerettsforkjemper er et bra ord det, men det passer bedre på alle grupperinger, og ikke kvinner. Og her gjelder det jo kvinners rettigheter.

Det var svar til Påkrevd 

Skrevet (endret)

Etter KG og mange kvinners oppfatningen av hva feminisme er, så er jeg en vaskekte feminist. Da må det være noe galt med definisjonen dere bruker, eller? Logisk.

Endret av Horten Market
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...