AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #1 Skrevet 27. september 2018 Jeg har tilsammen fem tantebarn, de eldste er 15 og 16. De får alltid bursdagsgave og julegave. Hvor gamle skal barna være når jeg kan slutte å kjøpe gaver til de? Jeg har selv mange onkler og tanter og de som gav meg gaver sluttet med det da jeg ble voksen men jeg husker ikke presis alder. Jeg har jo ikke lyst til å kjøpe gaver til voksne barn når de er myndige og jeg vet at de eldste aldri kommer til å gi meg gaver, sett bort i fra en liten konfekteske fra deres foreldre der deres navn også står. Jeg er bare redd det blir klein stemning når jeg gir deres yngste barn gaver men det eldste ikke får. Så, når er barn for store til å få gaver fra Tante? Anonymkode: 1279f...6c4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #2 Skrevet 27. september 2018 Jeg sluttet å få gave av mine tanter etter jeg ble 18 Anonymkode: a82f9...2e4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #3 Skrevet 27. september 2018 Det har variert litt på mammas og pappas side av familien. På pappas side var det stort sett slutt ved 18 år, på mammas så slutta alle å gi gaver samtidig for noen år siden. Det betyr at min søster som var eldst, fikk mange flere gaver enn yngre søsken og søskenbarn siden alle stoppa samme år. Men det var jo ikke akkurat noen store greier her uansett, det var snakk om ting til pluss/minus 200 kr, så tror ikke noen reagerte på det. Anonymkode: 311ca...936
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #4 Skrevet 27. september 2018 Hva med at det året de fyller 18, blir det siste med gaver? Jeg får fortsatt av min tante og to onkler, og vi gir til dem, men vi har ingen kontakt med farssiden av slekta da. Mamma er også den eneste i sin søskenflokk som har barn, så vi er i en litt spesiell situasjon sånn sett. Anonymkode: 28a3f...dd0
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #5 Skrevet 27. september 2018 Jeg slutter å gi gaver etter konfirmasjonsalder (hvis det er selskap kan jeg kanskje spante på en 50lapp). Årsaken til det er at jeg har gitt bittesmå smågaver "alltid", mens jeg har spart opp sånn at de får en real konfirmasjonsgave. Nå fikk min niese 10.000,- i konfirmasjonsgave av meg, da regner jeg 500,- i året som de aldri fikk, + renter + konfirmasjonsgave. Når de får 10.000,- i gave av tante ser jeg det som opp og avgjort. Anonymkode: 3f9e7...002 1
altflyter Skrevet 27. september 2018 #6 Skrevet 27. september 2018 Slutte når de er 18 som en generell regel. Det er det vi har gjort i min familie, men hvis vi feirer jul sammen eller hvis bursdagsbarnet har selskap, så gir vi selvsagt gave 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #7 Skrevet 27. september 2018 Vi har så liten familie på begge sider, at her tanter og onkler insisterer på å fortsette med gaver selv om barna er voksne. (Barna mine får 5 gaver, inkludert gaver fra besteforeldre og foreldre). Uten tante/onkel-gavene hadde de fått 3 stykker. Vi kunne mer enn gjerne sluttet med gaver utenfor nærmeste familie ved fylte 18 år, men det er ikke storfamilien enig i. Anonymkode: ab7f3...3fe 1
Daria Skrevet 27. september 2018 #8 Skrevet 27. september 2018 På pappas side var det slutt på gaver da vi fylte 18, på mammas side da vi fylte 20 - med mindre vi feirer julaften sammen. Hva som er vanlig kommer vel også an på hvor stor familie man har, hvor nære man er osv. 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #9 Skrevet 27. september 2018 Regel var vel 18 år. Men jeg som var sist ute med unger får litt andeledes . Da ungenes besteforeldre er døde begge sider. Far ikke feirer jul( synes det koster så mye) og en søster som ikke bryr seg. Så min andre søster kjøper gaver til begge to til tross for at den ene er over 18. Det er ikke store familien vi har. Anonymkode: 62990...9fe
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #10 Skrevet 27. september 2018 Jeg tviler på at jeg noen gang kommer til å slutte med å gi nevøene og niesen min bursdagsgaver/julegaver. Har ikke mann og barn selv ennu, så ting kan jo endre seg. Anonymkode: 62d37...2c5 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #11 Skrevet 27. september 2018 Jeg er tante til over 10 stykk, og vi ble enige om at siste året de får gaver er det året de fyller 18. Gir en liten gave (max 100 kr) til de jeg eventuelt feirer jul sammen med, eller om jeg blir invitert i bursdag. Selv er jeg over 40, men får julegave av min tante fremdeles. Hun sier selv at det er fordi hun bare er tante til meg og mitt søsken. Det er aldri noen dyre gaver, men som regel noe nyttig. Anonymkode: 86318...500
Arkana Skrevet 27. september 2018 #12 Skrevet 27. september 2018 På mannens side er det en enighet om at siste bursdagsgave er på 18-årsdagen. Julegaver gir vi derimot alltid, vi gir jo julegaver til andre voksne også, men det er ikke dyre gaver. 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #13 Skrevet 27. september 2018 Får ennå gaver av tanter og onkler, og er svært takknemlig for det - ellers ville jeg jaggu ikke fått mange gavene under treet, som enslig uten egne barn. Kommer til å føre den tradisjonen videre med egne tantebarn også. Her får de heller ingen gave tilbake, tenk det du! De ville ikke ha, ønska å få lov til å gjøre litt stas på oss, en gang i året - og setter pris på å få et julebesøk heller. Jeg forventer heller ikke at mine tantebarn skal gi meg gaver, sånn ut over tegninger eller ting de har laga sjøl kanskje. Høres helt merkelig ut, å føre regnskap sånn, over hvor mye en får/ikke får tilbake. Anonymkode: 37e3d...d24 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #14 Skrevet 27. september 2018 Hvorfor slutte å sette pris på de man er glad i? Jeg er 25 å får fortsatt gaver av tanter, oldemor osv. Såå koslig å ha noen gaver på julaften, liker også selv å gi gaver. Har 4 tantebarn, skal aldri slutte æ gi gaver til de! Har selv mann og barn. Anonymkode: 6bfbc...74c 3
Nappetass1 Skrevet 27. september 2018 #15 Skrevet 27. september 2018 Er dette virkelig praksis? Høres snodig ut. Som voksen får jeg fortsatt gaver av tante og onkel - og de av meg. Bursdagsgaver dog kun om vi faktisk møtes i den forbindelse. Det skal sies at familien min ikke er av den største, kanskje derfor?
emilie123 Skrevet 27. september 2018 #16 Skrevet 27. september 2018 Jeg gir tante barna mine bursdags og julegave når jeg feirer med de, ellers ikke. De er over 20 år.
Cyndaquil Skrevet 27. september 2018 #17 Skrevet 27. september 2018 Min mor har 7 søsken, min far 5. Man kan trygt si jeg har mange søskenbarn. Man sluttet å få gaver etter konfirmasjon. Det ble aldri gitt store gaver heller (feks lite puslespill til 50kr, og ikke fra alle tantene og onklene. jeg har mange søsken og jeg er minst. Mitt eldste tantebarn er bare 3 år yngre enn meg. Men jeg kjøper til alle sammen. Husker hver eneste bursdag og jul. Nå har jeg blitt mamma selv. Viser det seg at de ikke gir barnet mitt noe til bursdagen sin, blir jeg å stoppe. Det blir bare for dumt når givergleden bare går ene veien 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #18 Skrevet 27. september 2018 7 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har tilsammen fem tantebarn, de eldste er 15 og 16. De får alltid bursdagsgave og julegave. Hvor gamle skal barna være når jeg kan slutte å kjøpe gaver til de? Jeg har selv mange onkler og tanter og de som gav meg gaver sluttet med det da jeg ble voksen men jeg husker ikke presis alder. Jeg har jo ikke lyst til å kjøpe gaver til voksne barn når de er myndige og jeg vet at de eldste aldri kommer til å gi meg gaver, sett bort i fra en liten konfekteske fra deres foreldre der deres navn også står. Jeg er bare redd det blir klein stemning når jeg gir deres yngste barn gaver men det eldste ikke får. Så, når er barn for store til å få gaver fra Tante? Anonymkode: 1279f...6c4 Hvordan kan du vite det? Anonymkode: f24a4...e48
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 27. september 2018 #19 Skrevet 27. september 2018 Det kommer helt an på størrelsen på familien og forholdet man har til nieser og nevøer. Egen økonomi spiller selvsagt også inn. Husker ikke nøyaktig når jeg sluttet å få gaver av mine tanter og onkler, men var vel en gang i slutten av tenårene. Men mange med nært forhold til tantebarna, og som bare er tante til et par stykker, gir dem jo gave også når de er voksne. Ikke noe fasit her.
Elán Skrevet 27. september 2018 #20 Skrevet 27. september 2018 Jeg sluttet å få gave fra tanter og onkler da jeg var 18. Mitt barn derimot får gave fra mine tanter og onkler, men bare en liten tanke (billige truser, gensere eller lignende). Mine foreldre gir også en liten gave til min datters tremenning.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå