AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #1 Skrevet 27. september 2018 Hei. Vi har bestemt oss for å droppe gavepresset i år, det medfører bare stress, og det hyggeligste med julen er egentlig bare å være med familie. Vi feirer egentlig ikke jul, men er med fordi familien vår feirer. Er det innafor å be folk bruke summen de ville brukt på gaver til oss, heller gi til veldedighet? Hadde du blitt sur om du fikk en sånn beskjed? Vi har virkelig alt vi trenger, ting tar opp plass, og vi vet det finnes fattigere mennesker over alt i Norge og resten av verden, og det ville gledet oss mer om de fikk det de trenger. Jeg orker rett og slett ikke.. Anonymkode: d3aa0...90c 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #2 Skrevet 27. september 2018 Skal dere også gi en sum til et godt formål da? Anonymkode: f008c...f3b 7
Gjest Kritt Skrevet 27. september 2018 #3 Skrevet 27. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Vi har bestemt oss for å droppe gavepresset i år, det medfører bare stress, og det hyggeligste med julen er egentlig bare å være med familie. Vi feirer egentlig ikke jul, men er med fordi familien vår feirer. Er det innafor å be folk bruke summen de ville brukt på gaver til oss, heller gi til veldedighet? Hadde du blitt sur om du fikk en sånn beskjed? Vi har virkelig alt vi trenger, ting tar opp plass, og vi vet det finnes fattigere mennesker over alt i Norge og resten av verden, og det ville gledet oss mer om de fikk det de trenger. Jeg orker rett og slett ikke.. Anonymkode: d3aa0...90c Ja, det synes jeg faktisk er litt frekt å si på den måten, særlig om du presiserer at det skal være samme summen. Greit nok å si at dere ikke vil ha gaver, og foreslå at de som ønsker gjerne kan gi noe til X formål, men ikke forlang samme summen.
Prøver18 Skrevet 27. september 2018 #4 Skrevet 27. september 2018 Du kan jo bare si dere ikke ønsker gaver, så kan folk bruke de pengene på det de ønsker?! 6
Splittbinders Skrevet 27. september 2018 #5 Skrevet 27. september 2018 Syns det er helt innafor å si noe sånt som at «i år ønsker vi ikke gaver til jul, men håper dere heller bruker de pengene på noen som trenger det mer enn oss». Jeg ville absolutt ikke tolket det som å _forlange_ at jeg skulle gi til veldedighet, mer som en vennlig oppfordring. Jeg har faktisk vurdert en variant av det samme selv i år, for oss voksne i alle fall. Jeg har allerede mer en nok TING. 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #6 Skrevet 27. september 2018 Tusen takk for tips:) Ja, kanskje jeg heller burde oppfordre å gi til noen som trenger det mer enn oss, en si at jeg ønsker at de skal bruke samme sum.. Det blir kanskje for presist.. Anonymkode: d3aa0...90c 4
Daria Skrevet 27. september 2018 #7 Skrevet 27. september 2018 Kan du ikke heller ønske deg veldelighetsgaver? Det er jo mange organisasjoner som tilbyr det nå - geiter og fødselshjelp og skolegang og all verdens andre varianter. Å si at dere ikke ønsker gaver samtidig som du vil bestemme hva de skal bruke gave-pengene til kan fort komme feil ut. 7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #8 Skrevet 27. september 2018 Kommer dere til å gi gaver selv? I så fall kan dere jo presisere at dere bare ønsker dere gaver som er donasjon til veldedig formål, og at dere feks kommer til å gi det samme selv til de? Anonymkode: 429c1...9f5
Splittbinders Skrevet 27. september 2018 #9 Skrevet 27. september 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for tips:) Ja, kanskje jeg heller burde oppfordre å gi til noen som trenger det mer enn oss, en si at jeg ønsker at de skal bruke samme sum.. Det blir kanskje for presist.. Anonymkode: d3aa0...90c Kommer jo litt an på de du sier det til og tenker jeg. Jeg kunne fint sagt det til min egen familie/nære krets - at jeg ønsker at de heller gir gavesummen til et veldedig formål. Men noen er sikkert mer «hårsåre» rundt det. Og tipset over her med sånne veldedighetsgaver er jo ganske lurt, da «kjøper» man som regel samtidig et kort man gir bort, hvor det står hva/hvem man har støttet.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #10 Skrevet 27. september 2018 14 minutter siden, Splittbinders skrev: Kommer jo litt an på de du sier det til og tenker jeg. Jeg kunne fint sagt det til min egen familie/nære krets - at jeg ønsker at de heller gir gavesummen til et veldedig formål. Men noen er sikkert mer «hårsåre» rundt det. Og tipset over her med sånne veldedighetsgaver er jo ganske lurt, da «kjøper» man som regel samtidig et kort man gir bort, hvor det står hva/hvem man har støttet. Kult, slike kort har jeg hørt om. Mamma gav det til noen i familien som svarte "ingenting", når hun spurte hva de ønsket seg:) det må jeg lese mer om. Vi kommer ikke til å kjøpe gaver selv, men kommer til å donere et eller annet selv også, mest sannsynlig Anonymkode: d3aa0...90c
Splittbinders Skrevet 27. september 2018 #11 Skrevet 27. september 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kult, slike kort har jeg hørt om. Mamma gav det til noen i familien som svarte "ingenting", når hun spurte hva de ønsket seg:) det må jeg lese mer om. Vi kommer ikke til å kjøpe gaver selv, men kommer til å donere et eller annet selv også, mest sannsynlig Anonymkode: d3aa0...90c https://www3.verdensgaver.no/privat/ https://gaversomforandrerverden.no/
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #12 Skrevet 27. september 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei. Vi har bestemt oss for å droppe gavepresset i år, det medfører bare stress, og det hyggeligste med julen er egentlig bare å være med familie. Vi feirer egentlig ikke jul, men er med fordi familien vår feirer. Er det innafor å be folk bruke summen de ville brukt på gaver til oss, heller gi til veldedighet? Hadde du blitt sur om du fikk en sånn beskjed? Vi har virkelig alt vi trenger, ting tar opp plass, og vi vet det finnes fattigere mennesker over alt i Norge og resten av verden, og det ville gledet oss mer om de fikk det de trenger. Jeg orker rett og slett ikke.. Anonymkode: d3aa0...90c Ja du kan fint si at dere ikke ønsker gave. Men du sier selvfølgelig ikke at de skal gi det de hadde tenkt å bruke på dere til veldedighet. Ikke bestem hva og til hvem folk bruker pengene sine. Vil de gi dem bort så gjør de det vel etter eget hode. Jeg synes det er på kanten frekt. Anonymkode: 75c85...dee 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #13 Skrevet 27. september 2018 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja du kan fint si at dere ikke ønsker gave. Men du sier selvfølgelig ikke at de skal gi det de hadde tenkt å bruke på dere til veldedighet. Ikke bestem hva og til hvem folk bruker pengene sine. Vil de gi dem bort så gjør de det vel etter eget hode. Jeg synes det er på kanten frekt. Anonymkode: 75c85...dee Er det virkelig frekt å oppfordre til å gi til veldedighet isteden? Seriøst?😐 Helt ærlig, jeg hadde ikke tatt meg nært av det.. Hadde jeg sagt at jeg ønsker meg kaffemaskin, blir jo det som å si hva de skal bruke pengene på... De bestemmer jo selv om de skal bruke på veldedighet eller ikke, men jeg vil jo foreslå det, for det er sikkert mange hvor det hadde kommet ekstra godt med. Er det virkelig frekt å foreslå.. Anonymkode: d3aa0...90c 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #14 Skrevet 27. september 2018 Bare si: "Vi ønsker ikke å utveksle gaver i år. Bare ha fokus på å være sammen" Det burde ikke komme som noe sjokk på noen, mange synes gavemengden grenser til kvalmende. Anonymkode: 6d10d...5c8 7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #15 Skrevet 27. september 2018 Hadde blitt letta Anonymkode: 6d10d...5c8 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #16 Skrevet 27. september 2018 Det er vel helt greit å si til nære og kjære at dere ønsker en gavefri jul? Noe flere bør gjøre etter min mening! Si at i år gir dere tilsvarende beløp til en valgt veldedig organisasjon, og at folk er velkomne til å gjøre det samme tilbake eller bare fokusere på å være sammen. Anonymkode: da617...e21
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #17 Skrevet 27. september 2018 Vær forberedt på at noen kommer til å bli sure. Vi ga beskjed om at vi ikke ville ha alkohol i gave siden ingen av oss drikker det (da hadde vi fått 3-4 vinflasker i julegave 3 år på rad). Foreslo at de heller kunne gi pengene til en eller annen veldedig organisasjon. Det ble ikke godt mottatt, for å si det mildt. Vi ble beskyldt for å være utakknemlige, storforlangende og gudene vet hva vi ikke var. Anonymkode: 7d463...693
Tvist Skrevet 28. september 2018 #18 Skrevet 28. september 2018 I år kommer jeg til å foreslå at vi vi som feirer jul sammen ikke kjøper gaver til hverandre, men heller går på en konsert/musical og middag i romjulen. Ellers hadde jeg blitt veldig glad om noen ville ha veledighet som gave, kjøper innimellom kombinerte gaver. Kjøpte dette til et barn for noen år siden: https://shop.dyrsrettigheter.no/collections/puslespill/products/puslespill-tiger Kjøpte også denne en gang, en faktisk gave med penger til veldedighet.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #19 Skrevet 28. september 2018 Kan dere ikke bare si at dere ønsker en gavefri jul, og så donere en sum til veldedighet selv om dere ønsker det, uten å involvere andre? Anonymkode: 68b73...721
AnonymBruker Skrevet 28. september 2018 #20 Skrevet 28. september 2018 "I år ønsker jeg meg ingenting annet enn en hyggelig julefeiring sammen, men hvis du har lyst til å kjøpe noe kan du gi meg en geit i Uganda" har jeg sagt ved flere anledninger. Null sure miner av den grunn, og det har blitt en del geiter og tilsvarende etter hvert Anonymkode: 66485...a6c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå