AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #1 Skrevet 27. september 2018 Hei. Min mann har en nevø/niese på 9 år som for tiden er under utredning og har enten ADHD eller ADD noe de har sagt etter noe utredning. Nå er det slik at hver gang vi er på besøk hos svigerforeldre og min manns søster og nevø/niese er der så blir det bare tull. Hn krever konstant oppmerksomhet, springer rundt over alt, kravler rundt som en hund, har utbrudd med raseri, avbryter konstant, hopper rundt i sofa osv, ler om noen skader seg. Det er litt av oppførselen som foregår, ikke hver gang men mye oftere enn de gangene hn er rolig. Nå er det slik at vi har kjøpt hus, jeg er rundt termin og vi holder på med oppussing. Svigerforeldrene kom innom nylig for å kikke hvordan det går og hadde da med hn, noe de har gjort flere ganger og de tar med hn uten å si ifra på forhånd. Når hn er med så plager han hunden vår(gir seg i 5 min om jeg gir beskjed før det fortsetter) og har mye samme oppførsel som hos svigerforeldre. Hunden er heldigvis vant med unger, men merker godt på han at han er stresset og utslitt etter barnet har vært der. Det er slik at de som hjelper oss med oppussingen rett og slett ikke har lyst å hjelpe når ungen er der pga hn plager de såpass mye og er så høylytt og springer rundt over alt. Jeg synes rett og slett at det blir for mye med hn nå og jeg vet ikke hvordan vi skal takle dette? Synes det blir dumt at vi skal gå rundt og korrigere hns oppførsel midt oppi alt dette når svigerforeldre ikke gjør det. Og hvertfall når det blir for mye for de som hjelper oss i tillegg. Har noen noe råd ? Anonymkode: dba4a...66a
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #2 Skrevet 27. september 2018 Si fra at dere faktisk ikke kan ha barnet der når dere holder på med oppussing fordi dere er redd han kan skade seg og han forstyrrer de som holder på. Men da kan dere selvfølgelig ikke forvente hjelp fra svigers om de passer gutten. La hunden være på et rom der han ikke får lov til å gå inn når han er på besøk, det må da være det minste problemet å løse. Når dere er hos svigers så kan ikke dere si noe, det er ikke deres hus. Men dere kan jo la være å dra dit hvis det er så plagsomt for dere. Hvis barnet får en endelig diagnose så vil det sannsynligvis begynne på medisiner som vil hjelpe barnet, men fram til det så må dere klare å gjøre tiltak som er best mulig for alle parter. Det er faktisk mest synd på barnet her, han kan ikke noe for at han er som han er. Anonymkode: 6927b...733 21
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #3 Skrevet 27. september 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hei. Min mann har en nevø/niese på 9 år som for tiden er under utredning og har enten ADHD eller ADD noe de har sagt etter noe utredning. Nå er det slik at hver gang vi er på besøk hos svigerforeldre og min manns søster og nevø/niese er der så blir det bare tull. Hn krever konstant oppmerksomhet, springer rundt over alt, kravler rundt som en hund, har utbrudd med raseri, avbryter konstant, hopper rundt i sofa osv, ler om noen skader seg. Det er litt av oppførselen som foregår, ikke hver gang men mye oftere enn de gangene hn er rolig. Nå er det slik at vi har kjøpt hus, jeg er rundt termin og vi holder på med oppussing. Svigerforeldrene kom innom nylig for å kikke hvordan det går og hadde da med hn, noe de har gjort flere ganger og de tar med hn uten å si ifra på forhånd. Når hn er med så plager han hunden vår(gir seg i 5 min om jeg gir beskjed før det fortsetter) og har mye samme oppførsel som hos svigerforeldre. Hunden er heldigvis vant med unger, men merker godt på han at han er stresset og utslitt etter barnet har vært der. Det er slik at de som hjelper oss med oppussingen rett og slett ikke har lyst å hjelpe når ungen er der pga hn plager de såpass mye og er så høylytt og springer rundt over alt. Jeg synes rett og slett at det blir for mye med hn nå og jeg vet ikke hvordan vi skal takle dette? Synes det blir dumt at vi skal gå rundt og korrigere hns oppførsel midt oppi alt dette når svigerforeldre ikke gjør det. Og hvertfall når det blir for mye for de som hjelper oss i tillegg. Har noen noe råd ? Anonymkode: dba4a...66a Hvor mye er de der da egentlig? I flere timer hver dag mens dere jobber? eller er det en gang i uka? Anonymkode: 3fa36...ac9
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #4 Skrevet 27. september 2018 Jeg snakker direkte til mine nivøer og nieser, jeg. De oppfører seg som oftest bra, men det hender at jeg må heve stemmen og si «nei». Mitt hus, mine regler. De får lov til å gjøre mye de ikke får lov til hjemme - men hunden SKAL få være i fred og de skal ikke tulle/oppholde seg på vaskerom, soverom og loft. Barnet skal respektere og høre på den voksne, og jeg synes godt du kan heve stemmen dersom han/hun ikke hører etter. Diagnose eller ikke. Barnet trenger jo oppdragelse. Anonymkode: bb2fe...262 20
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #5 Skrevet 27. september 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Si fra at dere faktisk ikke kan ha barnet der når dere holder på med oppussing fordi dere er redd han kan skade seg og han forstyrrer de som holder på. Men da kan dere selvfølgelig ikke forvente hjelp fra svigers om de passer gutten. La hunden være på et rom der han ikke får lov til å gå inn når han er på besøk, det må da være det minste problemet å løse. Når dere er hos svigers så kan ikke dere si noe, det er ikke deres hus. Men dere kan jo la være å dra dit hvis det er så plagsomt for dere. Hvis barnet får en endelig diagnose så vil det sannsynligvis begynne på medisiner som vil hjelpe barnet, men fram til det så må dere klare å gjøre tiltak som er best mulig for alle parter. Det er faktisk mest synd på barnet her, han kan ikke noe for at han er som han er. Anonymkode: 6927b...733 Svigers hjelper ikke med oppussingen. Jeg ser ikke helt hvorfor hunden må være på et rom alene i noen timer pga barnet ikke kan la være å plage han. Det er tross alt hunden sitt hjem, ikke barnet. Hadde det vært snakk om allergi o.l hadde jeg værr enig. Og hunden har seperasjonsangst(det jobber vi med) så det hadde endt med masse bjeffing. Vi får påpek om at vi kommer for sjeldent dit allerede(ca 1-2 ganger i mnd), men jeg forstår hva du mener. Er helt enig i det med barnet, at det ikke er hns feil, tror bare det blir mye nå når de kommer og vi(jeg) må ende opp med å gi beskjed om alt til barnet fordi svigerforeldrene ikke gjør det. Anonymkode: dba4a...66a 5
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #6 Skrevet 27. september 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye er de der da egentlig? I flere timer hver dag mens dere jobber? eller er det en gang i uka? Anonymkode: 3fa36...ac9 Er ei god stund når de kommer, og det er ikke hver dag vi får hjelp men de har komt en del når vi får hjelp. Anonymkode: dba4a...66a
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #7 Skrevet 27. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg snakker direkte til mine nivøer og nieser, jeg. De oppfører seg som oftest bra, men det hender at jeg må heve stemmen og si «nei». Mitt hus, mine regler. De får lov til å gjøre mye de ikke får lov til hjemme - men hunden SKAL få være i fred og de skal ikke tulle/oppholde seg på vaskerom, soverom og loft. Barnet skal respektere og høre på den voksne, og jeg synes godt du kan heve stemmen dersom han/hun ikke hører etter. Diagnose eller ikke. Barnet trenger jo oppdragelse. Anonymkode: bb2fe...262 Ja helt enig. Men synes det er drøyt at jeg som er 9 mnd gravid må springe rundt etter/sitte konstant og gi beskjed om at dette er ikke greit osv. Er ikke vant med at barn har så lite oppdragelse, og får ingen tilsnakk av foreldre/de som passer hn. Anonymkode: dba4a...66a 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #8 Skrevet 27. september 2018 Hvordan kan en unge være BÅDE niese OG nevø samtidig? Anonymkode: 0dd2b...d11 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #9 Skrevet 27. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvordan kan en unge være BÅDE niese OG nevø samtidig? Anonymkode: 0dd2b...d11 Sikkert for å anonymisere så mye som mulig, mtp at TS skriver hn istedet for han eller hun. Ellers lever vi i disse progressive dager hvor alle kan være hva de vil, men vanligvis kalles det søskenbarn Anonymkode: 34625...25b 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #10 Skrevet 27. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sikkert for å anonymisere så mye som mulig, mtp at TS skriver hn istedet for han eller hun. Ellers lever vi i disse progressive dager hvor alle kan være hva de vil, men vanligvis kalles det søskenbarn Anonymkode: 34625...25b Jeg er oppvokst med at søskenbarn er en fellesbetegnelse på fetter/kusine ...? Men søskenbarn som i søskens barn er i grunn mer logisk, nå da du sier det. Beklager avsporing, spesielt siden jeg dessverre ikke har noen innspill til hovedtema! Anonymkode: 5d6bd...8ba 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #11 Skrevet 27. september 2018 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er ei god stund når de kommer, og det er ikke hver dag vi får hjelp men de har komt en del når vi får hjelp. Anonymkode: dba4a...66a Kansje du kan gå en tur med hunden når de er der? Om ikke de er der hver dag liksom. Anonymkode: 3fa36...ac9
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #12 Skrevet 27. september 2018 Jaja, du kan tenke deg hvor tøft det er for foreldrene med et slikt barn. Er tante til en med adhd selv. Bare gled deg til medisinering begynner så ser du fort et helt annet barn. Slik er det bare dessverre når det er adhd inne i bildet, de kan ikke for hvordan de er. Anonymkode: a3d4e...501 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #13 Skrevet 27. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kansje du kan gå en tur med hunden når de er der? Om ikke de er der hver dag liksom. Anonymkode: 3fa36...ac9 Sliter med bekkenløsning, så det er ikke et alternativ dessverre. Og jeg liker ikke følelsen av å bli "jaget" ut av mitt eget hus hvis du forstår hva jeg mener. Siden barnet kommer jo til å komme på besøk etterhvert når vårt barn har kommet og. Anonymkode: dba4a...66a 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #14 Skrevet 27. september 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jaja, du kan tenke deg hvor tøft det er for foreldrene med et slikt barn. Er tante til en med adhd selv. Bare gled deg til medisinering begynner så ser du fort et helt annet barn. Slik er det bare dessverre når det er adhd inne i bildet, de kan ikke for hvordan de er. Anonymkode: a3d4e...501 Problemet er at moren er imot at han skal medisineres for dette så jeg vet ikke om det skjer. Nei, jeg forstår det, men det er fortsatt slitsomt for oss nå oppi dette. Anonymkode: dba4a...66a 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #15 Skrevet 27. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker said: Sliter med bekkenløsning, så det er ikke et alternativ dessverre. Og jeg liker ikke følelsen av å bli "jaget" ut av mitt eget hus hvis du forstår hva jeg mener. Siden barnet kommer jo til å komme på besøk etterhvert når vårt barn har kommet og. Anonymkode: dba4a...66a Du er ikke akkurat mottakelig for forslag å hjelp. Ikke kan hunden være på et annet rom. Ikke kan du gå tur med hunden. Hva vil du vil skal si da? At din mann skal ta kontakt med sine foreldre og be de ikke ta med onkel barnet hans? Anonymkode: 87ccc...7b7 8
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #16 Skrevet 27. september 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du er ikke akkurat mottakelig for forslag å hjelp. Ikke kan hunden være på et annet rom. Ikke kan du gå tur med hunden. Hva vil du vil skal si da? At din mann skal ta kontakt med sine foreldre og be de ikke ta med onkel barnet hans? Anonymkode: 87ccc...7b7 Jeg synes ikke det er riktig at hunden skal bli tatt bort hver gang de kommer, eller at jeg må ut på tur hver gang(etter barnet har kommet) de kommer. Det er rett og slett forslag som ikke funker. Det betyr ikke at jeg ikke er åpen for forslag, men at disse passer ikke. Anonymkode: dba4a...66a 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #17 Skrevet 27. september 2018 Asså, nå må du skjerpe deg!! Stakkars barnet kan da ikke noe for at Han/hun er som Han/hun er! Dere får låse hunden inn på ett annet rom som noen andre her sier, eller har du noen bedre ide? Låse inn barnet?! Anonymkode: b369e...995 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #18 Skrevet 27. september 2018 Kan du tilby barnet å se film eller få spille på et nettbrett? Kan du regulere når disse besøkene skal være så du kan forberede deg? Lete aktivt etter det positive med barnet? Det er et barn som mest sannsynlig har en diagnose hverken barnet eller foreldrene kan noe for. Mulig er det vanskelig å regulere barnet borte, at det bare blir verre, derfor foreldre virker tafatt. Kanskje er dette med å ikke ønske medisin en prosess. Det kan være en sorg at barnet får en diagnose. En blir redd for at barnet skal bli en annen med medisiner. Kanskje en føler en svikter barnet med å skulle medisinere det.. kan være gjennom å få utredning og veiledning at de endret syn på det. Men det er også lov å si, " jeg er høygravid og sliten, så akkurat nå passer det ikke med så mye besøk, kanskje vi kan komme en kort snartur innom dere. " Da kan det være kortere besøk kanskje, blir ikke så slitsomt. Evt. Utsette besøk til du er mer opplagt. Forresten så fint at besteforeldre stiller slik opp for familien, for sine barn. Anonymkode: cabe6...a21 12
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #19 Skrevet 27. september 2018 Dette er jo et barn som ikke har det så lett, og foreldrene synes sikkert at det også er slitsomt. Men at du TS kan sette grenser og regler er en del av alt når man er voksen og skal være rundt barn. Du kan jo sette deg ned med jenta og gjøre noe hun synes er gøy, eller ha noen leker der som hun liker. Hun kjeder seg sikkert hos dere, og hunden blir da et naturlig fokus. Om du er dårlig, og ikke kan bevege deg feks, så går det jo an at svigermor og barnet går tur med hunden. Så får du de ut av huset? Om ikke det går så vet jeg ikke hvordan dere skal gjøre det, men barnet vokser jo, hun/han blir eldre og sikkert lei av å være med bestemor og bestefar hos dere. Etterhvert så vil sikkert foreldrene være der også. Dette er ikke et evig problem. Anonymkode: 3fa36...ac9 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #20 Skrevet 27. september 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan du tilby barnet å se film eller få spille på et nettbrett? Kan du regulere når disse besøkene skal være så du kan forberede deg? Lete aktivt etter det positive med barnet? Det er et barn som mest sannsynlig har en diagnose hverken barnet eller foreldrene kan noe for. Mulig er det vanskelig å regulere barnet borte, at det bare blir verre, derfor foreldre virker tafatt. Kanskje er dette med å ikke ønske medisin en prosess. Det kan være en sorg at barnet får en diagnose. En blir redd for at barnet skal bli en annen med medisiner. Kanskje en føler en svikter barnet med å skulle medisinere det.. kan være gjennom å få utredning og veiledning at de endret syn på det. Men det er også lov å si, " jeg er høygravid og sliten, så akkurat nå passer det ikke med så mye besøk, kanskje vi kan komme en kort snartur innom dere. " Da kan det være kortere besøk kanskje, blir ikke så slitsomt. Evt. Utsette besøk til du er mer opplagt. Forresten så fint at besteforeldre stiller slik opp for familien, for sine barn. Anonymkode: cabe6...a21 Barnet kjeder seg fort med TV/brettspill. Det har vi prøvd på før. De kommer ofte uanmeldt, er nok derfor det blir ekstra stress. Jeg har reist bort noen av gangene vi har fått beskjed at de kommer men det er slitsomt når en ikke er i form. Jeg ser masse positivt i barnet, ikke misforstå meg. Er glad i hn selv om det kanskje ikke virker slik her nå slik jeg skriver. Nydelig barn, som kan være veldig snill og grei. Foreldre/besteforeldre korrigerer ikke dårlig atferd hjemme heller, så er veldig lik oppførsel begge plasser. Ja det er fullt mulig, og jeg håper det går over slik at barnet kan få det bedre. Uten tvil. De er veldig snille og greie som avlaster foreldre, men tenker at det hadde vært greit om de kunne kommet innom oss uten hn av og til siden det er jo ikke hver dag de passer han. Anonymkode: dba4a...66a 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå