Gå til innhold

Sur arbeidsgiver etter sykemeldinger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært sykemeldt av/på i flere måneder pga en langvarig sykdom og har hatt flere operasjoner. Kom tilbake på jobb for noen måneder siden, men nå er jeg blitt sykemeldt igjen.. Noe annet denne gangen og bare noen dager. Ringte sjefen for å informere, men han satt i et møte. Ventet litt og sendte så en sms. Han ringte tilbake etterpå og var SUR. Jeg kunne ikke holde på sånn her, kostet bedriften altfor mye, vi må jo betale deg full lønn.. Dere skjønner tegninga. Han avsluttet med at jeg måtte holde meg vekke til jeg ikke ble sykemeldt igjen. Nå sitter jeg her med klump i halsen og vondt i magen. Hva skal jeg gjøre nå? Jeg kan jo ikke garantere at jeg aldri blir syk igjen og ikke kan jeg gå sykemeldt i evigheter uten å være syk. 

Jeg har full forståelse for at jeg har gitt sjefen unødvendig mye stress og styr med denne sykdommen min, men det er jo ikke med vilje. Synes bare det var så ekkelt å bli kjeftet sånn på. :(

Anonymkode: 4d912...12e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dritt i sjefen! Du får ingen takk (verken økonomisk eller annen måte) dersom du velger å kjøre deg selv i veggen ved å gå på jobb selv om du er for syk til det.

Pass på helsen din, informer arbeidsgiver om sykemelding og forhold deg til den. Dersom du ikke er organisert enda, så vil jeg si at dette kan være et godt tidspunkt å gjøre det på. Vanskelige arbeidsgivere er langt lettere å håndtere med en fagforening i ryggne.

Anonymkode: c8515...312

• Liker 10
Skrevet

Om du har en kronisk sykdom, kan sjefen din søke om å få igjen pengene han betaler deg i arbeidsgiverperioden. Det er jo ikke din skyld at du er syk, så veldig uproft å bli sur for det.

Anonymkode: aba8c...536

• Liker 13
Skrevet

HMS sak, er du organisert? Har dere verneombud eller HR ansatte?

• Liker 2
Skrevet

Selvfølgelig er dette uproft av sjefen din og du kan ikke noe for at du er syk. Men samtidig så forstår jeg han på en måte også. Hvis det er en liten bedrift du er ansatt i så er det veldig dyrt for arbeidsgiveren når du gjentatte ganger blir sykemeldt, fordi han må betale lønn i arbeidsgiverperioden. Og kanskje er det ikke lett å skaffe vikar heller. Vanskelig for dere begge dette, tenker jeg. 

Anonymkode: 9c050...8e6

• Liker 1
Skrevet

Jeg har selv vært på denne siden og jeg skjønner også sjefen. Men har du søkt NAV om støtte? Her betaler NAV alle utgifter når jeg  er syk fra første dag. Veldig greit, billigere for sjefen og mindre dårlig samvittighet for meg.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Om du har en kronisk sykdom, kan sjefen din søke om å få igjen pengene han betaler deg i arbeidsgiverperioden. Det er jo ikke din skyld at du er syk, så veldig uproft å bli sur for det.

Anonymkode: aba8c...536

Hvor kan jeg finne informasjon om dette? :)

10 minutter siden, Carrot skrev:

HMS sak, er du organisert? Har dere verneombud eller HR ansatte?

Ikke organisert.. Vi har verneombud.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er dette uproft av sjefen din og du kan ikke noe for at du er syk. Men samtidig så forstår jeg han på en måte også. Hvis det er en liten bedrift du er ansatt i så er det veldig dyrt for arbeidsgiveren når du gjentatte ganger blir sykemeldt, fordi han må betale lønn i arbeidsgiverperioden. Og kanskje er det ikke lett å skaffe vikar heller. Vanskelig for dere begge dette, tenker jeg.

Ja, jeg forstår han utmerket, jeg også - sier jo jeg har full forståelse. Det er nok pengene i arbeidsgiverperioden som irriterer han mest, men om han kanskje kan søke om refusjon hadde det vært fint å vise han. :) Jeg har en vikar, men vedkommende er interessert i jobben min. Det er ganske dårlig miljø hos oss for tiden, mye baksnakking og "sladring". Føler meg utstøtt etter jeg kom tilbake. 

6 minutter siden, Ann Christin skrev:

Jeg har selv vært på denne siden og jeg skjønner også sjefen. Men har du søkt NAV om støtte? Her betaler NAV alle utgifter når jeg er syk fra første dag. Veldig greit, billigere for sjefen og mindre dårlig samvittighet for meg.

Nei, jeg har aldri hørt noe om dette, men tar gjerne imot info! :)

Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært sykemeldt av/på i flere måneder pga en langvarig sykdom og har hatt flere operasjoner. Kom tilbake på jobb for noen måneder siden, men nå er jeg blitt sykemeldt igjen.. Noe annet denne gangen og bare noen dager. Ringte sjefen for å informere, men han satt i et møte. Ventet litt og sendte så en sms. Han ringte tilbake etterpå og var SUR. Jeg kunne ikke holde på sånn her, kostet bedriften altfor mye, vi må jo betale deg full lønn.. Dere skjønner tegninga. Han avsluttet med at jeg måtte holde meg vekke til jeg ikke ble sykemeldt igjen. Nå sitter jeg her med klump i halsen og vondt i magen. Hva skal jeg gjøre nå? Jeg kan jo ikke garantere at jeg aldri blir syk igjen og ikke kan jeg gå sykemeldt i evigheter uten å være syk. 

Jeg har full forståelse for at jeg har gitt sjefen unødvendig mye stress og styr med denne sykdommen min, men det er jo ikke med vilje. Synes bare det var så ekkelt å bli kjeftet sånn på. :(

Jeg skjønner sjefen din, men jeg skjønner jo deg og. Du kan ikke noe for å være syk, men måten sjefen din håndterte dette på synes jeg var feil. Har du noen du kan prate med, som kan ta dette videre? For dette er ikke greit...

Skrevet (endret)

.

Endret av FantasDick
Skrevet

Jeg fant på NAV.no, men ser at det kan kun innvilges fra NAV mottar søknaden.. Sjefen er jo allerede sur for det som har skjedd, så da hjelper det jo lite nå.. :( Jeg skal være frisk for sykdommen jeg hadde tidligere, men det er 70% sjanse for å få den igjen. Kan skje i dag eller om 2 år, liksom.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fant på NAV.no, men ser at det kan kun innvilges fra NAV mottar søknaden.. Sjefen er jo allerede sur for det som har skjedd, så da hjelper det jo lite nå.. :( Jeg skal være frisk for sykdommen jeg hadde tidligere, men det er 70% sjanse for å få den igjen. Kan skje i dag eller om 2 år, liksom.

Om du skal søke må du ha en kronisk eller langvarig sykdom, en lege som bekrefter i søknadsskjema at dette er langvarig, og en arbeidsgiver som bekrefter hvor mange dager i måneden du vanligvis er borte fra jobb.

Som du skriver gjelder et eventuelt unntak først fra søknadsdato. 

Skrevet

Du har all rett til å være sykemeldt. Men jeg forstår egentlig sjefen din godt, for det er belastende med folk som er vekke litt her og der. Det er dyrt for bedriften og det gjør det vanskelig å ta inn vikar. Han har ingen rett til å ta ut sin frustrasjon på deg, men samtidig tenker jeg at mange er borte for småting de egentlig kunne gått på jobb med, og dersom du bare er vekke noen dager denne gangen er jo spørsmålet om dette er en slik situasjon. Er det f.eks slik at du kan jobbe med tilrettelegging og kan be om det? Søke fritak fra arbeidsgiverperioden fra nav? 

Anonymkode: 9b950...eab

Skrevet
8 minutter siden, applestories skrev:

Om du skal søke må du ha en kronisk eller langvarig sykdom, en lege som bekrefter i søknadsskjema at dette er langvarig, og en arbeidsgiver som bekrefter hvor mange dager i måneden du vanligvis er borte fra jobb.

Som du skriver gjelder et eventuelt unntak først fra søknadsdato.

Hm, ja.. Jeg er jo egentlig frisk fra den sykdommen nå, men det var ganske håpløst da stod på. Og det er det han er sur for nå - for det som har skjedd. 

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har all rett til å være sykemeldt. Men jeg forstår egentlig sjefen din godt, for det er belastende med folk som er vekke litt her og der. Det er dyrt for bedriften og det gjør det vanskelig å ta inn vikar. Han har ingen rett til å ta ut sin frustrasjon på deg, men samtidig tenker jeg at mange er borte for småting de egentlig kunne gått på jobb med, og dersom du bare er vekke noen dager denne gangen er jo spørsmålet om dette er en slik situasjon. Er det f.eks slik at du kan jobbe med tilrettelegging og kan be om det? Søke fritak fra arbeidsgiverperioden fra nav?

Anonymkode: 9b950...eab

Jeg kan ikke få tilrettelegging, jeg er alene på vakt og må ta alt selv. 

Gjest HerrBæsjerumpehull
Skrevet

Neste gang du snakker med sjefen din på telefonen, ta opptak av samtalen. Det kan være greit å ha i bakhånd som pressmiddel i tilfellet du skulle havne i noe trøbbel. Det er lov å ta opp samtaler du selv deltar i uten å informere om det.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selvfølgelig er dette uproft av sjefen din og du kan ikke noe for at du er syk. Men samtidig så forstår jeg han på en måte også. Hvis det er en liten bedrift du er ansatt i så er det veldig dyrt for arbeidsgiveren når du gjentatte ganger blir sykemeldt, fordi han må betale lønn i arbeidsgiverperioden. Og kanskje er det ikke lett å skaffe vikar heller. Vanskelig for dere begge dette, tenker jeg. 

Men ærlig talt. Når man er sjef så vet man at ansatte kan bli syke og må ta høyde for det.

Jeg har alltid hatt en tanke om at man ikke skal jobbe et sted man mistrives. Det var en jobb jeg hadde for 10 år siden som jeg likte godt, men fikk ny leder og sluttet pga han. Noen vil tenke at man "gir seg for lett", men det er motsatt fordi det skal mye mot til å si opp jobben når man enda ikke har en ny jobb å gå til, du mister man rettigheter da. (tok meg bare 3 uker å få ny jobb da)

Det er et tjenesteforhold. Du får betalt for å gjøre oppgaver for bedriften og de fleste bedrifter driter langt i sine ansatte. Et par hender er et par hender og bedriften er ikke der for deg den dagen du går på en smell, da blir du bare byttet ut. Derfor skal du tenke det samme om bedriften. Det finnes mange arbeidsplasser der ute med bedre ledere så man skal ikke slå seg til ro og godta mistrivsel.

• Liker 2
Skrevet

Sett verneombud på saken, sånn skal det ikke være! De fleste arbeidsgivere er 'redde' har verneombud.

• Liker 2
Skrevet

Joa, sjefen er allerede sur, og det hjelper ikke bakover. Men om du har vært mye syk, og det kan skje ofte fremover er det bedre å gjøre et tiltak nå enn å vente. Sjefen min var ikke veldig blid, men når jeg fant og forklarte tiltaket var det pltuselig bedre stemning.

Skrevet
17 timer siden, Ann Christin skrev:

Joa, sjefen er allerede sur, og det hjelper ikke bakover. Men om du har vært mye syk, og det kan skje ofte fremover er det bedre å gjøre et tiltak nå enn å vente. Sjefen min var ikke veldig blid, men når jeg fant og forklarte tiltaket var det pltuselig bedre stemning.

Ja, jeg skal ta en prat med han om dette, tror ikke han vet om det siden han har ikke har nevnt noe om det tidligere. Ser at arbeidsgivere kan søke selv også, så hadde han visst om det hadde han nok gjort det. 

Jeg er litt i tvil om hva jeg skal gjøre nå. Han tror det er den langvarige sykdommen jeg nå egentlig er frisk fra som nå har slått til igjen (jeg har ikke sagt noe), men det er noe annet disse dagene nå. Om jeg skal være åpen som jeg har vært tidligere eller bare la han tro det. Det kan jo slå begge veier. Og så gruer jeg meg litt til mandag, da er vi sammen på jobb.. 

Skrevet

Det kan hende det løser seg, TS, men den grad av uprofesjonalitet og handling i affekt sjefen din har vist hittil lover ikke så veldig godt. 

Ville organisert meg og tatt opp samtaler og beholdt all skriftlig kommunikasjon bare i tilfelle. Finnes dessverre mange skrullinger som aldri skulle hatt lederstilling, og det er kjent at for eksempel mennesker med psykopatiske trekk tiltrekkes maktstillinger. Så bare vær føre var, spesielt om du kan komme til å slite med sykdom, men ønsker å bli i arbeidslivet lengst mulig. 

Anonymkode: 6db1f...996

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...