Gå til innhold

1-åringen våkner 10-15 ganger i natta

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg er desperat etter å få 1-åringen til å slutte å våkne natta igjennom. H*n sovner greit, vi har en grei fast døgnrytme, med det meste til faste tider. Den samme korte leggerutinen (uten flaske eller pupp ved leggetid), trodde det skulle gjøre at ungen slutta å våkne om natta. Men nei, så prøvde vi å gi vann når ungen våkner, med det resultat at ungen drikker nesten en liter vann iløpet av natta pga suttebehov (h*n vil ikke smokk). 

Vi har slutta med byssing, sovne i bæresele, vi har en seng inntil senga vår, men samsovet mesteparten av tiden. Vi prøver å få h*n til å sovne i egen seng med oss ved siden av, men h*n våkner fortsatt utallige ganger i løpet av natta. Det her fungerer ikke for oss. Over ett år med stadig oppvåkning, aldri få sovet ut har ført til nesten sammenbrudd.

HVA VIRKER? 

Endret av MizBiz
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tålmodighet. Er faktisk ikke så mye annet å gjøre. Og ikke gjør det til et problem.

Anonymkode: 26b18...00f

Skrevet

Kan det være at han våkner av dere? Her samsov jeg med minstemann til han var 1 år, da ble han flyttet over på sitt eget rom, og alle sov bedre om natta. 

Anonymkode: deb2c...6c2

Skrevet

Fungerte det bedre med samsoving? Hvis det fungerte bedre ville jeg fortsatt med det til rutinene var innarbeidet igjen, for å så flytte tilbake i egen seng.

Anonymkode: 08aca...7aa

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tålmodighet. Er faktisk ikke så mye annet å gjøre. Og ikke gjør det til et problem.

Veldig sympatisk svar må jeg si... «Og ikke gjør det til et problem» Du er årets far/mor eller? Hvis barnet våkner 10-15 ganger i løpet av en natt får verken barnet eller foreldrene en god søvn og det er ikke bra i lengden. 

Jeg foreslår at dere prøver å flytte barnet på eget rom - det kan være at hen våkner opp av dere (de kan være vare på lyder)

Jeg tror også det er lurt at dere prøver å ikke ta hen opp, men står ved sengen og stryker og snakker rolig. Kan godt gi vann, men ikke noe annet. Det må skje minst mulig og være lite spennende å våkne. Lykke til. Det er TØFT når det står på. 

Anonymkode: 29424...57c

• Liker 1
Skrevet

Er h*n sulten? Vår yngste våknet på natten i den perioden og vi prøvde å slutte med "nattmat" (hun fikk velling på flaske), det gikk dårlig og vi gikk tilbake til å gi en flaske velling når hun våknet. Da sov hun godt resten av natten... Gikk over av seg selv i 2-års alderen en gang. 

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Veldig sympatisk svar må jeg si... «Og ikke gjør det til et problem» Du er årets far/mor eller? Hvis barnet våkner 10-15 ganger i løpet av en natt får verken barnet eller foreldrene en god søvn og det er ikke bra i lengden. 

Er småbarnsmor selv jeg og har vært i situasjonen mange ganger selv. Vet så veldig godt hva langvarig søvnmangel vil si. Men det er jo ikke så mye å gjøre med det, jeg har hvert fall aldri fått konkrete råd som faktisk hjelper. Og gjerne fører det bare til mer stress og frustrasjon når man skal forsøke med alskens råd og tips som man har store forventninger til

Og selv har jeg stort sett følt at situasjonen har blitt bedre når jeg har forsonet meg med at slik er det nå og så får vi leve og fungere der etter.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foreslår at dere prøver å flytte barnet på eget rom - det kan være at hen våkner opp av dere (de kan være vare på lyder)

Jeg tror også det er lurt at dere prøver å ikke ta hen opp, men står ved sengen og stryker og snakker rolig. Kan godt gi vann, men ikke noe annet. Det må skje minst mulig og være lite spennende å våkne. Lykke til. Det er TØFT når det står på. 

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er småbarnsmor selv jeg og har vært i situasjonen mange ganger selv. Vet så veldig godt hva langvarig søvnmangel vil si. Men det er jo ikke så mye å gjøre med det, jeg har hvert fall aldri fått konkrete råd som faktisk hjelper. Og gjerne fører det bare til mer stress og frustrasjon når man skal forsøke med alskens råd og tips som man har store forventninger til

Og selv har jeg stort sett følt at situasjonen har blitt bedre når jeg har forsonet meg med at slik er det nå og så får vi leve og fungere der etter.

Takk for at du svarer meg. Her viser du både forståelse, innsikt, erfaring og gir en slags «empowerment» Ja, til flere slike svar hvor vi kvinner støtter hverandre og anerkjenner utfordringer i mammarollen

👏🏼😃

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fungerte det bedre med samsoving? Hvis det fungerte bedre ville jeg fortsatt med det til rutinene var innarbeidet igjen, for å så flytte tilbake i egen seng.

Anonymkode: 08aca...7aa

Nei. Hen sparker og ruller og styrer så fælt i søvne at hen datt ut av senga en gang. Ellers å bli vekka utallige ganger pr natt pga ungen eller spark i magen el.lign. er uutholdelig

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan det være at han våkner av dere? Her samsov jeg med minstemann til han var 1 år, da ble han flyttet over på sitt eget rom, og alle sov bedre om natta. 

Anonymkode: deb2c...6c2

Sov barnet ditt i egen seng allerede, eller tok dere alle endringer på en gang?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...