AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #1 Skrevet 27. september 2018 Hei, Mitt første barn begynte i barnehagen i høst, og går sin første barnehagevinter i møte. Slik jeg har fortstått det på barnehagen, ønsker de at vi kler barna med ull innerst, hele vinteren gjennon. Da lurer jeg på: 1. Når barna er inne, blir det ikke fryktelig varmt for de å gå med ull innerst hele dagen? 2. Hvilken ull har dere på de? Bruker dere disse toppene og buksene som er ganske fine i seg selv, og ikke noe mer? https://static.miinto.no/photos/products/joha-snowflake-kids-ullsett-5428556-400x600.jpg 3. Men disse settene med ull, det er jo på en måte undertøy. Så disse fine tightsene skal vel ikke brukes uten bukse over? Men hva er vitsen med slike fine tightser når de ikke viser under buksen likevel? Og er det ikke mer praktisk med en ullstrømpebukse under buksen enn en litt løsere tights? Så når brukes disse tightsene egentlig? 3. Når dere skal ha på vanlige bukser og gensere, med ull under, så er ullstrømpebukse greit. Men hva med overdel? Har dere en ullbody under genseren? Er det ikke ubehagelig med en body med ermer under genseren? Jeg ser Joha har en ullbody uten ermer, som en ulltrøye. Er det bedre? Hadde vært litt interessant å høre hva dere andre gjør. Anonymkode: 95474...b29
twig Skrevet 27. september 2018 #2 Skrevet 27. september 2018 Mine går i ulltrøye og ullstilongs så og si hele vinteren, sjelden de blir spesielt varme i det, ull regulerer temperaturen godt. Bruker janus, name it, joha, Pierre Robert.. Kjøper det jeg finner på salg stort sett! Noen sett finere enn andre. Har ikke noe annet over før de skal ut, da blir det enten tykkere ull eller strikka klær som mellomlag. Ull + vanlig bukse over blir for varmt for vår del. 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #3 Skrevet 27. september 2018 Brukte stort sett ullsett fra Janus. Bedre å bruke ullbukse pluss ullsokker enn ullstrømpebukse så slipper man å skifte alt hvis man blir våt på føttene. Det blir varmt med ull inne så hun hadde stort sett bare ullundertøyet på seg inne. Noen ganger hadde hun en t-skjorte i tillegg for å beskytte mot matsøl. Anonymkode: 5ad4d...efd 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #4 Skrevet 27. september 2018 Min tusler rundt i ullundertøy hele vinteren. Han har som regel bare på seg ullundertøy når de er inne, altså ullbukse og genser eller body. Han hater strømpebukser fordi de sjeldent sitter veldig godt, så har heller ulltights med varme sokker. Har som regel ikke på noe annet før han skal ut, da er det nytt lag med ull eller fleece og deretter ytterklær. Sånn er det med alle barna i barnehagen der min går kjøper masse ull på salg om sommer. Har alltid minst et ekstra sett i barnehagen. Anbefaler å ikke investere i altfor fine og dyre ullklær hvis ungen fortsatt krabber, det slites ut veldig fort Anonymkode: 87d06...f69 3
FantasDick Skrevet 27. september 2018 #5 Skrevet 27. september 2018 Mine bruker bare undertøyet, ikke noe klær over. Vi bruker litt ull, men også bambus. 2
Bæreposemedekstra Skrevet 27. september 2018 #6 Skrevet 27. september 2018 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Mitt første barn begynte i barnehagen i høst, og går sin første barnehagevinter i møte. Slik jeg har fortstått det på barnehagen, ønsker de at vi kler barna med ull innerst, hele vinteren gjennon. Da lurer jeg på: 1. Når barna er inne, blir det ikke fryktelig varmt for de å gå med ull innerst hele dagen? 2. Hvilken ull har dere på de? Bruker dere disse toppene og buksene som er ganske fine i seg selv, og ikke noe mer?https://static.miinto.no/photos/products/joha-snowflake-kids-ullsett-5428556-400x600.jpg 3. Men disse settene med ull, det er jo på en måte undertøy. Så disse fine tightsene skal vel ikke brukes uten bukse over? Men hva er vitsen med slike fine tightser når de ikke viser under buksen likevel? Og er det ikke mer praktisk med en ullstrømpebukse under buksen enn en litt løsere tights? Så når brukes disse tightsene egentlig? 3. Når dere skal ha på vanlige bukser og gensere, med ull under, så er ullstrømpebukse greit. Men hva med overdel? Har dere en ullbody under genseren? Er det ikke ubehagelig med en body med ermer under genseren? Jeg ser Joha har en ullbody uten ermer, som en ulltrøye. Er det bedre? Hadde vært litt interessant å høre hva dere andre gjør. Anonymkode: 95474...b29 Nei, det blir ikke varmt. Ull er temperaturregulerende. Ja, det er ullundertøy. De trenger ikke bukse over. Da blir det alt for varmt! Du har kun på dette ullundertøyet (som er overpriset). Her har noen begynt med ull i barnehagen. Jeg ler litt av det, det er 15 grader og dere går med ull? Lykke til i 15 minus. 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #7 Skrevet 27. september 2018 31 minutter siden, FantasDick skrev: Mine bruker bare undertøyet, ikke noe klær over. Vi bruker litt ull, men også bambus. Bra med bambus også. Anonymkode: 70505...b75
Macillah Skrevet 27. september 2018 #8 Skrevet 27. september 2018 (endret) Går bare i ullundertøy inne, ikke noe over. Når han gikk på småbarnsavdeling hadde han en t-skjorte på utsiden, sånn at det ikke gjorde noe at han griste litt på seg under måltider. Endret 27. september 2018 av Macillah 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #9 Skrevet 27. september 2018 1 time siden, Bæreposemedekstra skrev: Nei, det blir ikke varmt. Ull er temperaturregulerende. Ja, det er ullundertøy. De trenger ikke bukse over. Da blir det alt for varmt! Du har kun på dette ullundertøyet (som er overpriset). Her har noen begynt med ull i barnehagen. Jeg ler litt av det, det er 15 grader og dere går med ull? Lykke til i 15 minus. Hos oss er det 2-0 grader så ja vi har begynt! Anonymkode: a53e7...486 6
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #10 Skrevet 27. september 2018 2 timer siden, Bæreposemedekstra skrev: Nei, det blir ikke varmt. Ull er temperaturregulerende. Min blir for varm, så dette er nok individuelt. Det hjelper ikke at barnehagen har et "hoppe og base"-rom inne, så det er ikke snakk om bare stillesittende lek inne heller. Jeg anbefaler TS å ikke kjøpe for mye ull før hun vet om ungen aksepterer det (bitter erfaring her 😂). Anonymkode: 0b2bf...b28 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #11 Skrevet 27. september 2018 Jeg bruker selv tynn ull innerst hele vinteren med feks kjole eller tynnere genser utenpå. Men barna mine går i ullsett og bare det hele vinteren i barnehagen, de er for varme til å ha noe oppå. Men body og tights regnes da ikke som undertøy. Og til andre årstider er det også helt normalt å se barn i barnehagen i bare body og strømpebukse. De skal være masse i bevegelse så flere lag med klær inne kan fort bli stivt. Opplevde oftest, selv på 5 åringen, at skjørt og kjole ble fjerna av henne selv i løpet av dagen Anonymkode: 481e7...ed8 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #12 Skrevet 27. september 2018 3 timer siden, Bæreposemedekstra skrev: Nei, det blir ikke varmt. Ull er temperaturregulerende. Ja, det er ullundertøy. De trenger ikke bukse over. Da blir det alt for varmt! Du har kun på dette ullundertøyet (som er overpriset). Her har noen begynt med ull i barnehagen. Jeg ler litt av det, det er 15 grader og dere går med ull? Lykke til i 15 minus. Her er det 10 grader men vind og regn så reel temperatur er mye lavere. Selv bruker jeg tynn ull fra oktober til april/mai. Regulerer mer med hvilke ytterklær jeg bruker. De fleste blir ikke varm med ett lag ull om det er 10 grader ute Anonymkode: 481e7...ed8 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #13 Skrevet 27. september 2018 Sønnen min er 3år, går mye i bare ullundertøy inne i barnehagen. På kalde dager kan han ha noe over, men sjeldent. Blir sett mer på som undertøy først på skolen, helt normalt at små barn kun bruker tights og trøyer. Anonymkode: 45bc8...81b 4
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #14 Skrevet 27. september 2018 Jobber i barnehage. Ull er ikke for varmt og ullundertøy er ofte behageligere for barn enn stramme bukser og trøyer. Det meste er bra så lenge det er av god kvalitet og mesteparten av stoffet faktisk er ull og ikke en ullblanding. Det blir ofte for mye innendørs med ekstra klær over ullundertøyet, ha heller litt ekstra klær liggende i barnehagen hvis du er bekymret for at barnet ditt skal bli kald. Bruk fleece eller hjemmestrikket ulltøy som et mellomlag når barnet skal ut. Polsokker er veldig anbefalt hvis barnet dit skal sove ute i vogn. Og husk kuldekrem før du leverer barnet ditt. Hør med de barnehageansatte hvis du er usikker på noe, de har kledd barn i mange år og har gode anbefalinger. Anonymkode: 5c8df...6a2 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #15 Skrevet 27. september 2018 8 hours ago, AnonymBruker said: Hei, Mitt første barn begynte i barnehagen i høst, og går sin første barnehagevinter i møte. Slik jeg har fortstått det på barnehagen, ønsker de at vi kler barna med ull innerst, hele vinteren gjennon. Da lurer jeg på: 1. Når barna er inne, blir det ikke fryktelig varmt for de å gå med ull innerst hele dagen? 2. Hvilken ull har dere på de? Bruker dere disse toppene og buksene som er ganske fine i seg selv, og ikke noe mer?https://static.miinto.no/photos/products/joha-snowflake-kids-ullsett-5428556-400x600.jpg 3. Men disse settene med ull, det er jo på en måte undertøy. Så disse fine tightsene skal vel ikke brukes uten bukse over? Men hva er vitsen med slike fine tightser når de ikke viser under buksen likevel? Og er det ikke mer praktisk med en ullstrømpebukse under buksen enn en litt løsere tights? Så når brukes disse tightsene egentlig? 3. Når dere skal ha på vanlige bukser og gensere, med ull under, så er ullstrømpebukse greit. Men hva med overdel? Har dere en ullbody under genseren? Er det ikke ubehagelig med en body med ermer under genseren? Jeg ser Joha har en ullbody uten ermer, som en ulltrøye. Er det bedre? Hadde vært litt interessant å høre hva dere andre gjør. Anonymkode: 95474...b29 Ull innerst betyr ikke nødvendigvis at de må ha noe mer utenpå når de er inne. Reflex er ofte på salg på barnas hus. Anonymkode: 05514...927 2
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #16 Skrevet 27. september 2018 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber i barnehage. Ull er ikke for varmt og ullundertøy er ofte behageligere for barn enn stramme bukser og trøyer. Det meste er bra så lenge det er av god kvalitet og mesteparten av stoffet faktisk er ull og ikke en ullblanding. Det blir ofte for mye innendørs med ekstra klær over ullundertøyet, ha heller litt ekstra klær liggende i barnehagen hvis du er bekymret for at barnet ditt skal bli kald. Bruk fleece eller hjemmestrikket ulltøy som et mellomlag når barnet skal ut. Polsokker er veldig anbefalt hvis barnet dit skal sove ute i vogn. Og husk kuldekrem før du leverer barnet ditt. Hør med de barnehageansatte hvis du er usikker på noe, de har kledd barn i mange år og har gode anbefalinger. Anonymkode: 5c8df...6a2 Kuldekrem kan vel gi frostskader ? Det anbefalte for små barn er vel å smøre med en fet krem på kveldene, slik at den er helt trukket inn før barnet skal ut. Dersom man påfører krem som inneholder vann før barnet skal ut i kulda kan barnet få frostskader... men ja, ull er gull! Anonymkode: 694fb...592 2
Gjest Solsmil Skrevet 27. september 2018 #17 Skrevet 27. september 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber i barnehage. Ull er ikke for varmt og ullundertøy er ofte behageligere for barn enn stramme bukser og trøyer. Det meste er bra så lenge det er av god kvalitet og mesteparten av stoffet faktisk er ull og ikke en ullblanding. Det blir ofte for mye innendørs med ekstra klær over ullundertøyet, ha heller litt ekstra klær liggende i barnehagen hvis du er bekymret for at barnet ditt skal bli kald. Bruk fleece eller hjemmestrikket ulltøy som et mellomlag når barnet skal ut. Polsokker er veldig anbefalt hvis barnet dit skal sove ute i vogn. Og husk kuldekrem før du leverer barnet ditt. Hør med de barnehageansatte hvis du er usikker på noe, de har kledd barn i mange år og har gode anbefalinger. Anonymkode: 5c8df...6a2 Hva i alle dager er polsokker? og kuldekrem er vel ikke anbefalt, mange studier viser at det kan gi heller motsatt effekt.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #18 Skrevet 27. september 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Mitt første barn begynte i barnehagen i høst, og går sin første barnehagevinter i møte. Slik jeg har fortstått det på barnehagen, ønsker de at vi kler barna med ull innerst, hele vinteren gjennon. Da lurer jeg på: 1. Når barna er inne, blir det ikke fryktelig varmt for de å gå med ull innerst hele dagen? 2. Hvilken ull har dere på de? Bruker dere disse toppene og buksene som er ganske fine i seg selv, og ikke noe mer?https://static.miinto.no/photos/products/joha-snowflake-kids-ullsett-5428556-400x600.jpg 3. Men disse settene med ull, det er jo på en måte undertøy. Så disse fine tightsene skal vel ikke brukes uten bukse over? Men hva er vitsen med slike fine tightser når de ikke viser under buksen likevel? Og er det ikke mer praktisk med en ullstrømpebukse under buksen enn en litt løsere tights? Så når brukes disse tightsene egentlig? 3. Når dere skal ha på vanlige bukser og gensere, med ull under, så er ullstrømpebukse greit. Men hva med overdel? Har dere en ullbody under genseren? Er det ikke ubehagelig med en body med ermer under genseren? Jeg ser Joha har en ullbody uten ermer, som en ulltrøye. Er det bedre? Hadde vært litt interessant å høre hva dere andre gjør. Anonymkode: 95474...b29 1. Nei 2. De bruker alle mulige slags merker. 3. De går kun i ullstillongs/strømpebukse og ulltrøye/body inne. Helst stillongs for da slipper vi å bytte hele strømpebuksa når sokkene blir våte. 4. De har bukse og genser/dress når de er ute. Da fleece, strikkeklær eller annet ulltøy. Har hatt tre bhgbarn og jobber selv i bhg. Anonymkode: baf03...7e4 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #19 Skrevet 27. september 2018 9 timer siden, Bæreposemedekstra skrev: Nei, det blir ikke varmt. Ull er temperaturregulerende. Ja, det er ullundertøy. De trenger ikke bukse over. Da blir det alt for varmt! Du har kun på dette ullundertøyet (som er overpriset). Her har noen begynt med ull i barnehagen. Jeg ler litt av det, det er 15 grader og dere går med ull? Lykke til i 15 minus. Altså ull varmer i 15 minus selv om man bruker det når det er 15 grader🤦♀️ Jeg bruker ull fra september til april. Bare le hvis det underholder deg. Vi er ute flere timer for dagen, uten ull fryser jeg. Barna i bhg har hatt ull siden august. Det har vært surt og kaldt, og de som ikke har ull blir kalde med en gang. Anonymkode: baf03...7e4 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #20 Skrevet 27. september 2018 Mine unger er veldig varme av seg, og det er i tillegg varmt inne i barnehagen. De bruker aldri ull innerst i barnehagen. Jeg har prøvd det noen ganger, og da er de svette og røde i ansiktet når jeg henter. De går i vanlige joggebukser og gensere, og ullsokker om høsten og vinteren. Ull el fleece som mellomlag når de skal ut. Ull innerst bruker vi bare på turdager når det er null eller mindre, og hjemme hvis vi skal være lenge ute på tur en kald dag. Når det er sagt er det mange barn i barnehagen som allerede nå går i ull. De fleste, hvertfall på småbarnsavdelingen går kun i det. På storbarnsavdeling går en del av jentene med ullgenser g strømpebukse med tynn kjole over. Anonymkode: b1db0...936 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå