AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #1 Skrevet 27. september 2018 Har holdt på i litt over en uke nå med 2 åringen for å prøve å redusere oppvåkninger på natt og å få han til å sove hele natten på sitt rom i sin seng. Så nå har jeg altså lagt meg inn store deler av natten på madrass ved siden av sengen hans. Han våkner fortsatt 2/3 ganger etter kl 23. Hvorfor våkner han så ofte? Vi finner ikke ut av det! Før så samsov vi, og når han fikk eget rom så ble han lagt der, men ble hentet inn til oss i løpet av natten. Jeg har altså ikke energi til å gå inn og ut av rommet hans og blir sittende der til han sovner for så Og gå å legge meg hos meg selv igjen. Nr 2 kommer i desember, og jeg føler vi begynner å få dårlig tid. Mannen jobber offshore og er borte i 2 uker, så jeg føler jeg må finne en metode som fungerer for meg når han er borte også. Noen tips?? Erfaringer med å ligge på madrass? Redusere oppvåkninger? Hvor lenge skal jeg gidde og prøve? Han har egentlig bare alltid vært sånn.. Anonymkode: 78b78...eb7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #2 Skrevet 27. september 2018 Det kan gjerne bare være en uvane eller så er han av de som ikke klarer å sove lange strekk i gangen. Ene min har vært sånn, nå er han 10 og våkner fortsatt mange ganger om natten og får ikke sove igjen. Vi innså når han var ganske liten at vi bare måtte akseptere at det var slik for det var lite av det vi forsøkte som hjalp noe særlig. Men skal innrømme at nå når han er 10 så føles det litt motløst, for vi blir jo ofte vekket av han vi også. Eneste vi kanskje så litt effekt av var når han sluttet å sove på dagen, men det var før han var to. Anonymkode: 877e0...a9f
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #3 Skrevet 27. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det kan gjerne bare være en uvane eller så er han av de som ikke klarer å sove lange strekk i gangen. Ene min har vært sånn, nå er han 10 og våkner fortsatt mange ganger om natten og får ikke sove igjen. Vi innså når han var ganske liten at vi bare måtte akseptere at det var slik for det var lite av det vi forsøkte som hjalp noe særlig. Men skal innrømme at nå når han er 10 så føles det litt motløst, for vi blir jo ofte vekket av han vi også. Eneste vi kanskje så litt effekt av var når han sluttet å sove på dagen, men det var før han var to. Anonymkode: 877e0...a9f Takk for svar. Vurderer å kutte dagsoving, men det virker som han trenger det enda. Har kuttet til 45 min i barnehagen nå. Legger seg fint, sovner greit. Men det er disse oppvåkningene som er så ille. I permisjonen min må jeg vel stå opp hver eneste time med annenhver unge på natten😩 ts Anonymkode: 78b78...eb7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #4 Skrevet 27. september 2018 Hvorfor henter dere inn barnet? Han vet jo at han får det akkurat som han vil. Derfor gjør han det. Hvorfor sitter du der til han sovner? Her må du faktisk ta en hard kamp. Du må bli litt tøffere. De skjønner fort at det ikke nytter, du sier natta, gir en eventuell smokk, skrur av lyset og går. Griner han så må du vente noen min. med å gå inn. Så gjør du nøyaktig det samme, ingen dulling eller sulling. Natta, du må sove. Gå ut. Hvis han griner, venter du enda lenger (og slik venter du lenger og lenger for hver gang) med å gå inn. Til slutt gidder han ikke mer og skjønner at det ikke nytter. Anonymkode: 749ac...5b5 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #5 Skrevet 27. september 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor henter dere inn barnet? Han vet jo at han får det akkurat som han vil. Derfor gjør han det. Hvorfor sitter du der til han sovner? Her må du faktisk ta en hard kamp. Du må bli litt tøffere. De skjønner fort at det ikke nytter, du sier natta, gir en eventuell smokk, skrur av lyset og går. Griner han så må du vente noen min. med å gå inn. Så gjør du nøyaktig det samme, ingen dulling eller sulling. Natta, du må sove. Gå ut. Hvis han griner, venter du enda lenger (og slik venter du lenger og lenger for hver gang) med å gå inn. Til slutt gidder han ikke mer og skjønner at det ikke nytter. Anonymkode: Ferber metoden som du beskriver her har fagfolk gått bort ifra. Ts ta heller kontakt med søvnekspert på helsestasjonen enn å ta imot alskens råd her på kg. Anonymkode: aa0e9...a31 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #6 Skrevet 27. september 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor henter dere inn barnet? Han vet jo at han får det akkurat som han vil. Derfor gjør han det. Hvorfor sitter du der til han sovner? Her må du faktisk ta en hard kamp. Du må bli litt tøffere. De skjønner fort at det ikke nytter, du sier natta, gir en eventuell smokk, skrur av lyset og går. Griner han så må du vente noen min. med å gå inn. Så gjør du nøyaktig det samme, ingen dulling eller sulling. Natta, du må sove. Gå ut. Hvis han griner, venter du enda lenger (og slik venter du lenger og lenger for hver gang) med å gå inn. Til slutt gidder han ikke mer og skjønner at det ikke nytter. Anonymkode: 749ac...5b5 Vi henter ikke inn barnet? Leste du ikke hva jeg skrev?? Når han våkner går jeg inn og gir smokk, så sovner han. Men når jeg er så trøtt at jeg ikke klarer mer så legger jeg meg nå på madrass på rommet hans. Han får ikke komme ut av sengen, han får bare tilbud om vann og smokk. Lys er ikke på, ingen øyekontakt, og ingen dulling. Det du beskriver her er jo søvntrening/ferber.. som ikke er anbefalt (som vi forøvrig også har prøvd en periode) Ts Anonymkode: 78b78...eb7 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #7 Skrevet 27. september 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Ferber metoden som du beskriver her har fagfolk gått bort ifra. Ts ta heller kontakt med søvnekspert på helsestasjonen enn å ta imot alskens råd her på kg. Anonymkode: aa0e9...a31 Vi har snakket med helsesøster. Hun sa egentlig at det med madrassen var en fin og skånsom overgang. Poenget var å få han til å «glemme» foreldresengen. Det har han gjort, han spør ikke lenger om å komme inn til oss (hurra). Eller så er det å ta den harde kampen å gå inn og ut med mange timer og netter våken. Fikk liksom ikke noe mer tips enn det.. vurderer å bli henvist til noen eksperter, eneeier prøve medisin, for dette går snart ikke mer! Jeg er på grensen til å bli deprimert. Ts Anonymkode: 78b78...eb7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #8 Skrevet 27. september 2018 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi har snakket med helsesøster. Hun sa egentlig at det med madrassen var en fin og skånsom overgang. Poenget var å få han til å «glemme» foreldresengen. Det har han gjort, han spør ikke lenger om å komme inn til oss (hurra). Eller så er det å ta den harde kampen å gå inn og ut med mange timer og netter våken. Fikk liksom ikke noe mer tips enn det.. vurderer å bli henvist til noen eksperter, eneeier prøve medisin, for dette går snart ikke mer! Jeg er på grensen til å bli deprimert. Ts Anonymkode: 78b78...eb7 Du kan sikkert gå til alskens eksperter, men du får ikke noe mer hjelp der. Medisin er heller ikke noen løsning, det eneste alternativet som er(Vallergan) er et dårlig alternativ og jeg tror ikke du før det noe bedre med deg selv ved å prøve det. Du må bare prøve å akseptere situasjonen, å gjøre det til et problem som du konstant går og gnager på gjør det mange ganger verre. Ja, jeg vet hva jeg snakker om, har vært der, så til de grader også. Anonymkode: 877e0...a9f 1
Nerine_ Skrevet 27. september 2018 #9 Skrevet 27. september 2018 Jeg ville prøvd å kutte dagsoving helt. Du sier at han trenger det, men det kan være fordi han ikke får en hel natt sammenhengende søvn. Gjør våkenperioden mest mulig kjedelig, gi han smokk og legg deg ned igjen om du må sove på gulvey. Han trenger heller ikke vann midt på natta. Det beste er nok om mannen din kan ta seg av dette en periode han er hjemme. Gi han smokk for så å forlate rommet. Så kan heller mannen din sove på dagtid om det skulle være behov.
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #10 Skrevet 27. september 2018 Barnet blir ikke mer trøtt av at dagsoving kuttes. Google det. Det er mye myter der ute, og myten om å kutte dagsoving er en av dem. Anonymkode: 0f148...7f5 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #11 Skrevet 27. september 2018 Vi hadde også barn som var mye våkne på natta. Enden på visa for oss var at vi kapitulerte fullstendig og lot ungene komme inn til oss hvis de ville. Ingen ideell løsning, men totalt sett var det det som ga mest og best søvn for oss som familie. Yngste er 5 nå og kommer av og til inn, men sover ofte gjennom natta i egen seng. Deilig at den fasen er over, men jeg syntes vi gjorde så godt vi kunne under de omstendighetene vi hadde. Så det et ikke alle som finner en løsning eller "fikser" problemet, men vår erfaring er at det ikke et noen krise det heller. Nå kan jeg til og med ta meg i å savne den tiden da jeg hadde en liten varm treåring ved siden av meg om natta Anonymkode: d02b8...5ec 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #12 Skrevet 27. september 2018 Hei:) Du skriver at mannen din jobber offshore.. er det en mulighet for at barnet kan sove sammen med deg? Da slipper du å gå frem og tilbake mange ganger på natten. Kanskje er det noe som skjer i livet til barnet, siden han eller hun våkner så ofte. Kanskje barnet bare trenger mammaen sin:) Jeg forstår at du vil at barnet skal sove i egen seng, fordi det kommer en til snart, men da er kanskje pappaen tilbake og kan hjelpe til..? Anonymkode: 9ee69...0a2 1
Zoey Skrevet 27. september 2018 #13 Skrevet 27. september 2018 Jeg har hatt ca den aldersforskjellen og her også ble det trangt i perioder. Jeg har latt dem sove med oss om de trenger det. Eldste sovnet fint på eget rom ved overgang til "stor seng" (barneseng istedet for sprinkelseng, ved litt over 2 år. Den perioden vi ofte hadde to stk hos oss så hadde jeg spinkelseng inntil vår med babyen i og smårollingen mellom oss. Nå jobber ikke mannen min offshore, men med så små barn så hadde jeg forsøkt å alltid legge eldste på eget rom men raskt gitt etter og tatt med i vår seng om jeg var alene med to stk. Da er alles søvnkvalitet viktigere enn at det soves på riktig sted, tenker jeg. Mine har også våknet ofte og bare trengt smokk,snudd en dyne eller et stryk på hodet, kanskje et søvnig dobesøk til de var nesten 4. Altså nesten aldri en natt uten et par runder på barnerommet pga sutring eller rop. Når du får to og er alene med en baby og en på knappe 2,5 tenker jeg at det er også viktig at den eldste får tid til trygghet og nærhet med deg og da har du jo plass i senga deres mens far er på jobb. Alle velger hvordan de selv gjør det. Som gravid kunne jeg også gitt meg og tatt et barn på to i sengen for å slippe å klatre inn og ut av senga hele veien. Men, så er jeg veldig for samsoving. At vi har hatt løse rammer og lav terskel for å slippe barna til oss på natten har ikke gitt oss utrygge barn. Og det har heller ikke ødelagt for de to eldste som nå "aldri" er hos oss (med unntak av spesielle situasjoner som feks mareritt. Eller at de har hatt uhell i egen seng og legges hos oss resten av natta). 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #14 Skrevet 27. september 2018 6 minutter siden, Zoey skrev: Jeg har hatt ca den aldersforskjellen og her også ble det trangt i perioder. Jeg har latt dem sove med oss om de trenger det. Eldste sovnet fint på eget rom ved overgang til "stor seng" (barneseng istedet for sprinkelseng, ved litt over 2 år. Den perioden vi ofte hadde to stk hos oss så hadde jeg spinkelseng inntil vår med babyen i og smårollingen mellom oss. Nå jobber ikke mannen min offshore, men med så små barn så hadde jeg forsøkt å alltid legge eldste på eget rom men raskt gitt etter og tatt med i vår seng om jeg var alene med to stk. Da er alles søvnkvalitet viktigere enn at det soves på riktig sted, tenker jeg. Mine har også våknet ofte og bare trengt smokk,snudd en dyne eller et stryk på hodet, kanskje et søvnig dobesøk til de var nesten 4. Altså nesten aldri en natt uten et par runder på barnerommet pga sutring eller rop. Når du får to og er alene med en baby og en på knappe 2,5 tenker jeg at det er også viktig at den eldste får tid til trygghet og nærhet med deg og da har du jo plass i senga deres mens far er på jobb. Alle velger hvordan de selv gjør det. Som gravid kunne jeg også gitt meg og tatt et barn på to i sengen for å slippe å klatre inn og ut av senga hele veien. Men, så er jeg veldig for samsoving. At vi har hatt løse rammer og lav terskel for å slippe barna til oss på natten har ikke gitt oss utrygge barn. Og det har heller ikke ødelagt for de to eldste som nå "aldri" er hos oss (med unntak av spesielle situasjoner som feks mareritt. Eller at de har hatt uhell i egen seng og legges hos oss resten av natta). Dette var godt å lese, som om jeg skulle sagt det selv:) Her er mannen min veldig tilhenger av at dattera vår på halvannet skal sove med en av oss, rett og slett fordi hun sover bedre (og vi). Det blir for det meste jeg som sover med henne pga jeg har puppen, så han gleder seg til hun er ferdig med det, så kan han ta over om det er behov. Vi har derfor skaffet en stor seng til rommet hennes, da det var for liten plass i første senga, så nå sover alle godt Anonymkode: 9ee69...0a2 1
Zoey Skrevet 27. september 2018 #15 Skrevet 27. september 2018 Kom over denne, og tenkte på denne tråden: https://www.nrk.no/ytring/glem-sovn-metodene_-1.14214091
Gjest Albbas Skrevet 27. september 2018 #16 Skrevet 27. september 2018 Hadde jeg vært i din situasjon, med en mann offshore, hadde jeg nok tilrettelagt for at toåringen kunne sove i foreldresenga (lagt han i egen seng, men komme inn i løpet av natta). Du må rett og slett vurdere hva som kan gjøre situasjonen enklest for deg, uten at det involverer at toåringen ikke våkner på natt. Det er dessverre helt, helt normalt at de våkner flere ganger på natta. Hos oss sover toåringen i dobbeltseng på eget rom. Våkner han legger jeg meg hos han. Ikke noe styr, og det gir mest søvn for oss begge. Han har nå perioder hvor han ikke våkner på natta, men det er bare perioder. Noen netter går jeg tilbake til min seng hvis jeg ikke rekker å sovne raskt. Denne løsningen har gjort nettene veldig greie for oss, og jeg er ikke redd for at det blir sånn for alltid. Jeg var selv et barn som fikk lov til å komme inn til mamma og pappa på natta, men det varte jo ikke for evig, og gikk over av seg selv. Så jeg foreslår altså at dere tenker litt på hvilke løsninger som gjør nettene enklest mulig for deg. Kan en ny seng hos sønnen gjøre sovesituasjonen bedre, slik at du kan sove der i verste fall? Kan dere tilpasse voksensenga for samsoving?
Salvie Skrevet 27. september 2018 #17 Skrevet 27. september 2018 Jeg ville latt 2 åringen få en egen seng på voksenrommet. 😊✌ samsoving❤
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #18 Skrevet 27. september 2018 Skal prøve å beskrive situasjonen vår litt bedre her Vi samsov (samme seng) og ammet (på natt) frem til han var 18 mnd. Vi avvente nattpupp når han da godtok dette (vann i stedenfor). Når han ble 20 mnd, flyttet vi til andre siden av landet, nytt hus, han fikk eget rom og egen ny seng (sprinkelseng som kan gjøres til junior) Etter vi flyttet har vi altså hver eneste kveld lagt han i sin seng, og jeg har tatt han med meg inn til meg uansett om mannen var hjemme eller ikke når han våknet etter jeg hadde lagt meg. Det er hovedsaklig mannen som ønsker så veldig gjerne at han skal sove i egen seng. Men for min del også- i hvertfall nå i graviditeten så merker jeg at søvnkvaliteten er dårligere med en 2 åring som sparker meg i magen om natten 🤪 Ikke minst at ingen ønsker å være barnevakt for en unge som våkner 4/5 ganger etter han er lagt!! Jeg er helt for samsoving jeg også- derfor vi har gjort det så lenge, men jeg skulle bare ønske han kunne sove uten å våkne.. når mannen går inn på kvelden og natta så er det helt greit, han bare legger seg igjen.. men når jeg gjør det, tar det lenger tid, han vil ha kos på ryggen til han sovner. Ja- har vurdert om mannen bare skal ta hele uken han har fri, og at jeg holder meg unna, men hva med de to ukene han er borte? Hvis jeg da velger å ta han med inn til meg så blir det jo ingen rutine på sovingen heller.. hver 3 uke må han sove i sin seng, men ellers er det greit liksom..? Ts Anonymkode: 78b78...eb7
AnonymBruker Skrevet 27. september 2018 #19 Skrevet 27. september 2018 Har foressten kjøpt litt lavendelolje som han skal få lukte på før han legger seg i dag🤪🙈 ts Anonymkode: 78b78...eb7
Gjest Albbas Skrevet 27. september 2018 #20 Skrevet 27. september 2018 Hvis ingen ønsker å være barnevakt for en normal unge som våkner på natta har du kjipe barnevakter... Jeg skjønner godt at du ønsker at han skal sove hele natta uten å våkne, men du må kanskje bare innfinne deg med at gutten din er helt normal som fortsatt våkner på natta. Du bør i det minste ikke føle at du kjemper mot noe unormalt. Men klart det er forståelig at du er lei! Har mannen din friperioder på 4 uker? Da ville jeg latt han ta gutten hver eneste natt ved hver friperiode. Kanskje er det nok til at vanen snus litt. Men ha realistiske forventinger - oppvåkninger slipper du ikke nødvendigvis unna. Eller har mannen bare en friuke om gangen? Er ikke det litt snodig? Da hadde jeg hvertfall satset på samsoving (og større seng), for en mann som bare er hjemme 1/3 uker kan ikke forvente at soveordningen tilrettelegges for han. Kjøp en stor, god seng til barnerommet også, så kan mannen sove der i friuka. Eventuelt kan du sove der mens mann og sønn samsover. Dette er bare forslag, dere må bare prøve dere frem. Men prioriter søvnmengde totalt over prinsipper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå