Gå til innhold

Hvordan få baby til å spise grøt?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Hvordan skal jeg kunne klare å få i gutten vår litt grøt tro? Trenger sårt litt tips nå etterhvert. Han er straks 5 mndr. Når jeg har forsøkt med smaksprøver kommer alt i retur og så brekker han seg.....

Jeg har forsøkt med risgrøt.

Supert om noen kan tipse om hvordan dette kan gå litt lettere!

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Dette lurer sannelig jeg også på. Vi har prøvd i 2,5 mnd uten at han sluker grøten. Får vi i han et-par t-skjeer så er det maks.

Vi har prøvd forskjellige grøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest skindeep

Min lille er også veldig kresen på å prøve noe nytt.

Også når jeg skulle begynne med grøt.

Prøvde først maisgrøt, men det fikk hun bare brekninger av...

Men så prøvde jeg HIPP sin risgrøt med banan og fersken smak, og det likte ho veldig godt.Den trenger du ikke blande ut med morsmelk eller MME, kun vann!

Får ikke i henne grøt som Nestle har laget, nå er det bare Småfolk med havre som er bra nok!

Du må bare prøve deg frem.Det er mange forskjellig grøt-sorter.

Akkurat nå har jeg selv problemer med å få venne henne til å spise middag!

Vær tålmodig, somme barn krever lengre tid å bli vant med annen mat enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madeline

Jeg tror også at du får prøve deg litt fram. Jeg fikk ikke ris og maisgrøt i noen av mine barn, men flere av de andre sortene gled ned på høykant. Vær tolmodig og ikke forvent at barnet skal spise full porsjon med en gang. En skje de første gangene holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesiell grunn til at du må begynne med grøt allerede nå? Legger han for lite på seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Bland gjerne tynt hvis konsistensen er problemet.

Ikke forvent at det skal gli ned i mengder. Lag bare litt og la h*n prøve littegrann. Prøv andre sorter, men vent helst med grøter som inneholder gluten. Du kan jo også prøve andre typer matvarer, moste poteter/gulrøtter/ epler blandet med morsmelk eller MME.

Mine barn har aldri blitt noen store grøtspisere. Jeg har ammet lenge og gitt mosede grønnsaker og brødskiver. Yngstemann fortrakk pussig nok noe å tygge på (selv uten tenner).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Datter'n var en grøtelsker fra første sekund, så jeg husker nesten ikke hvordan det begynte, MEN jeg passet fadderbarnet mitt da hun var i startfasen med grøt.

Mora slet med å få henne til å spise grøten (uvant konsistens antar jeg), men jeg blandet veldig tynt (velling) og la henne på armen (samme posisjon som hun var vant til fra flaske og amming) og lot henne "sutte" grøten fra skjeen. Da gikk det ned en hel del og det ble der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Hva med å prøve grøtene som du får på helsekost butikkene? De er ikke tilsatt amsse sukker, så kan man heller spe på med litt banan.. Vet lille bror ikke spise "butikk" grøt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøten kan blandes med litt knust banan eller tilsettes litt annen fruktpurè...

Vet om barn som ikke likte den "tamme" smaken på grøten... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med å lage grøten selv? smør, vann og siktet rugmel feks... ha i litt fruktose eller most banan eller most frukt på glass fra butikken. Hjemmelaget grøt er mye bedre enn kjøpegrøt, og du vet hva du gir ungen din også. Mine unger likte min grøt best:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg ga pupp mellom skjeene. Det var stor sukse, men litt gris. Verdt det for han spiser som bare det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom han legger på seg som normalt med puppen, ville jeg ha tatt en grøtpause i en ukes tid. Vi begynte med grøt til vesle gutten da han var 5,5 mnd men han var ikke interessert i mer enn et par skjeer før han var 7-8 mnd. Tror han fikk mer enn nok med det han fikk av pupp. Vi kuttet ut grøten en stund og gav ham banan til kvelds isteden. Det fungerte.

Tror det viktigste er å ikke stresse og tvinge for da blir det bare værre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 4 barn og ingen av dem har fått grøt. De 3 av dem fikk bare brystmelk i 7 måneder og 1 fikk til hun var 9 måneder. De satt med ved bordet til måltiderne og fikk etterhvert selv lyst til å smake på maten.

Hvis du har melk nok og barnet legger på seg og trives ser jeg ingen grunn til å stresse med grøt.

Hilsen Trille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legen vår sier at man IKKE skal prøve mange forskjellige merker om hverandre. Babyen trenger tid til å venne seg til konsistensen, det er ikke smaken som er problemet. Begynn med veldig tynn grøt, nesten som en suppe, og lag tykkere og tykkere etter hvert som babyen blir vant til det. Du kan også blande det til en velling og ha det på flaske, men da får ikke babyen trening i å spise med skje, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...