Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har bestemt meg for at det er klokt å tegne en uføreforsikring, men jeg er ung og har ingen erfaring med dette, så jeg har noen spørsmål.

1. Er det noe spesielt jeg bør være obs på i vilkårene? Er det liksom noen typiske fallgruver?

2. Er det stor forskjell ut fra hvem jeg tegner forsikringen hos? Har du i så fall noen formening om hvem som tilbyr best uføreforsikring?

3. Hvor mye bør jeg forsikre meg for? Er det en viss sum i måneden eller året det er lurt å legge seg på?

Takker på forhånd for hjelp 😊

Anonymkode: 71fa2...a62

Videoannonse
Annonse
Skrevet

TS igjen,

Jeg ser også at flere forsikringsleverandører forslår en egen forsikring for kritisk sykdom (en engangsutbetaling) i tillegg til uføreforsikringen. Er dette noe jeg burde ha med, eller er det ikke noe poeng?

Anonymkode: 71fa2...a62

Skrevet

1. Vilkår: En del forsikringsselskap opererer med at du får utbetalt i forhold til uføregrad. For eksempel: Du forsikrer deg for 100.000 pr år. Så hvis du blir 100% uføre, får du 100.000 i året. Men hvis du blir 50% uføre, får du bare 50%. Det ville jeg være obs på, da det noen steder er det sånn at hvis du blir 50% eller mer uføre, får du hele summen utbetalt. Du vil gjerne se at det er litt dyrere jo bedre dekningen er. Andre ting å tenke på er for eksempel om det i vilkårene står noe om at summen blir redusert jo eldre du blir osv.

2. Jeg har i Sparebank 1, de tilbyr full utbetaling ved uføre over 50%

3. Det kan være lurt å få en anbefalt sum av f.eks en rådgiver i banken/forsikringsselskapet du tenger hos, basert på inntekt og utgifter du har. Jeg har valgt en dekning som dekker rentekostnadene for min del av boliglånet med samboer. En del forsikringsselskaper har beregningsmodeller av dette, hvor man skriver inn inntekt osv.

4. Kritisk sykdom vil som du sier være en engangsutbetaling ved en alvorlig sykdom. De fleste har i vilkårene at du får utbetalt summen 30 dager etter diagnose er stilt. Fordelen med denne i tillegg, er at pengene kommer raskt til utbetaling ved sykdom, mens en uføreforsikring først kommer til utbetaling når du har blitt erklært uføre, noe som kan ta ganske lang tid. Den er som regel en litt billigere forsikring enn en uføreforsikring, da dette kun er en engangsutbetaling.

Lykke til :) 

Anonymkode: 31a73...eac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...